Épülettervek/Tervpályázat

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

1/9

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
1/9

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

2022.04.12. 08:07

Projektinfó

Nyugati pályaudvar és környezetének megújítása

URL:
Cruz Y Ortiz Arquitectos

Stáblista

Pályázók:
Cruz Y Ortiz Arquitectos - Estudio Lamela - Szántó & Mikó Építészek
 

Cruz Y Ortiz Arquitectos
Antonio Cruz
Antonio Ortiz
Liangliang Chen
Sergio Mota
Federico Curti
David de Cos
Georgina Cavalli
Javier Monge
Carlos Carrasco 
Rocio Peinado


Estudio Lamela Arquitectos
Carlos Lamela
Jesús Hernández
Marta Dyjaczynska
Rebeca Sánchez
Paula Peña
Elisa Álvarez
Elena Dueñas
Javier Martínez
Erik Detisov
Arik Detisov
Mamen García Lucas


Szántó & Mikó Építészek
Mikó László
Quintus  Alex
Szabó Gábor
Bokory Gábor
Gyalay-Korpos Gyula
Ritoók Pál
Pappné Wagner Magdolna

Dosszié:

A magyar Szántó és Mikó Építészek két neves spanyol építészirodával, a Cruz y Ortiz Arquitectosszal és az Estudio Lamela Arquitectosszal közösen benyújtott terve a Nyugati pályaudvar pályázatán az új épületek arculatát monumentális boltívekkel egységesíti, a tervezési területet pedig három jól elkülönülő funkcionális részre tagolja. 

A város történelme és jellemző utcaképe által ihletett vezértervünk Budapest történelméből inspirálódik és a város meglévő településszerkezetének kiterjesztése. Javaslatunk szerint egy új, dinamikus városnegyed jön létre, amely összeköti a szomszédos városrészeket, az egész tervezési területen minimalizálja a vasúti pályák hatását és emeli az életszínvonalat. A vezértervünk által érintett teljes terület három részre osztható:

SZEKTOR A

Az elsőt, a jelenlegi Nyugati pályaudvar körüli területet a mai Ferdinánd hídig, az a központi szerep befolyásolja, amelyet az állomás teremt. Ez egy olyan terület, ahol a vasúti tevékenység körül már most is fontos kereskedelmi célú funkciók koncentrálódnak, mint például a Westend bevásárlóközpont. Ehhez csatlakoznak majd szállodák, kongresszusi központ és irodaházak, vagyis minden, amit a vasúti forgalom a vasút által generált központi szerepének köszönhetően előnyben részesít.

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
1/9
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

SZEKTOR B

Javaslatunk szerint a B szektorban kell a lakóterület minél nagyobb részét koncentrálni. Ezen a területen a vasúti pályatest nem túl széles, és ez lehetővé teszi, hogy lefedjük azt. Így létrejön egy kiváló központi fekvésű park, a “Központi Park". A park két oldalán helyezkednek el a lakótömbök, a hozzájuk tartozó kiskereskedelmi területek kíséretében, azzal a nyilvánvaló feltétellel, hogy tiszteletben kell tartani a XIX. századi városszerkezettel való folytonosságot mind a terület keleti, mind a nyugati oldalán. Ha a XIX. századi városszerkezetet bármi is meghatározza, az elsősorban a folytonossága, és javaslatunk célja, hogy a lehető legnagyobb mértékben megőrizze a folytonosságot a fedett vasúti pályaudvartól keletre és nyugatra fekvő területek között.

SZEKTOR C

Ebben a szektorban vegyes rendeltetésű középületek és irodák építését javasoljuk. Az épületek a lineáris park szélességéhez igazodóan hátrébb húzva helyezkednek el. A folyamatosságot a lineáris parkba való bejutás érdekében alacsony boltívek alatt kialakított nagyméretű fedett átjárók biztosítják, amelyek folytonossá teszik a Podmanizcky u. felé vezető utcákat. Ugyanakkor a sínek felett egy gyalogos és kerékpáros sétányt javaslunk, amely összeköti a VI. és XIII. kerületet.

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
3/9
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

1. EIFFEL-CSARNOK

A Nyugati pályaudvar épülete értékeinek tiszteletben tartása mellett lehetőség adódik kapcsolatot létesíteni, a 0. szint, valamint a -1. és a -2. szintek között, ahol az új peronok létesülnek, mely által a Vágánycsarnok vasúti jellege megőrizhető. A vonatok áthaladása és a vasúti közlekedéssel való aktív térbeli kapcsolat révén a Nyugati pályaudvar Eiffel-csarnoka továbbra is vasútál­lomás marad.

2. NYUGATI TÉR (DÉL)

A meglévő állomás körül homogén burkolatot javasolunk, beleértve az állomás főhomlokzata előtti terület összefüggő, azonos síkban való burkolatát azért, hogy ezen a területen csökkentsük a közúti forgalom sebességét és kiemeljük az állomásépület körüli gyalogos jelleget.

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
5/9
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

3. NYUGATI TÉR (NYUGAT)

Innen tárulkozik fel az állomás kelet-nyugati tengelyének bejárata a nagyméretű, alacsony ívekből álló “tornáccal". Ezen boltívek karakteres vasúti elemként a teljes tervezési területen megismétlődnek. A terület -1 szinti térbeli körülményeinek javítása érdekében egy új megnyitást ja­vaslunk. 

4. EIFFEL TÉR

A nagy állomáscsarnok keleti oldalán jelenleg egy sor teraszos és fokozatosan mélyülő kert található, amely nem képez ideális talapzatot a történelmi épület számára. Az épület előtt födémlemez beépítésével helyreállítjuk az épület “méltóságát", gépkocsi leállósávval biztosítjuk annak megközelíthetőségét, továbbá a központi vágánycsar­nokban tervezetthez hasonló megnyitást alakítunk ki a pinceszint felé. Ez az étter­mi terekkel körülvett süllyesztett terület kedvező időjárás esetén kiváló használati lehetőséget kínál.

5. FŐ GYALOGOS SÉTÁNY

Egy nagy, a peronokra és az Eiffel-csarnokra merőleges, keresztirányú, fedett utca létesül kelet-nyugati irányban a Westend bejáratától a kongresszusi központ új be­járati tornácáig. Ez a tengely a történelmi állomásépülethez igazodó magasságú, és a gyalogosforgalom nagy részét a különböző peronok és szintek felé osztja szét.

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
7/9
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

6. FELSZÍNI VASÚTÁLLOMÁS TETŐ

Az egységesebb megoldás helyett három teljesen vagy részben üvegezett boltívre való felosztást választottuk, a már meglévő elemek kedvezőbb folytatásaként, mint például a történelmi épület hossztengelye mentén elhelyezett első boltív. A második átmeneti boltív után a harmadik boltív a bevásárlóközpont új bővítési területeit fedi le. A tetőfelület üvegbe épített fotovoltaikus panelekből készül, amelyek lehetővé teszik az energia kinyerését, és a panelek átlátszatlanságától függően szabályozzák a napfény ideális szintjét.

7. MÁV

Javaslatunk szerint a MÁV-funkciókat egy, a peronokra merőleges hosszanti épület­ben kell összpontosítani, amely az íves tetők lezárását képezi és kiemelt formai jelentőséggel bír. Ez az épület összeköttetést biztosít a zöldterületekkel, a parkolóhoz való hozzáféréssel és a peronok északi megközelítésére szolgáló gépkocsi leállósávval.

A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
8/9
A Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

8. KÖZTULAJDONBAN LÉVŐ FEJLESZTÉSI TERÜLET

A Podmanicky utca mentén egy hosszan elnyúló épületet javaslunk, amely részekre osztható, lehetővé téve a kongresszusi központ, a szálloda és az irodák koncentrációját. A köztes terekben gesztusként nagyméretű bejárati “tornácok" jelen­nek meg, alacsony boltívek alatt. Ezek az elemek, szinte a vasút emblémájaként, a távolból is nyilvánvalóvá teszik az állomás jelenlétét

9. LINEÁRIS PARK

Az Eiffel tér meghosszabbításában, a tervezési terület északi sarkában egy zöld­terület biztosítja a kapcsolatot a városi parkkal. A Motorcsarnokot megőrizzük, és oktatási- kulturális célú hasznosítását tervezzük. Csak a legkeletibb csarnokot szüntetjük meg, hogy a park folytonosságát lehetővé tegyük. Eközben az “1. számú zárótornyot" áthelyezzük erre a területre, mint a legnagyobb történeti és ipari öröksé­gi értékkel bíró elemek egyikét.

Cruz y Ortiz Arquitectos + Estudio Lamela Arquitectos + Szántó és Mikó

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.