Épülettervek/Tervpályázat

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

1/19

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Masterplan, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Városi tömbök, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Zöld folyosó, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Albedó terv, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Térhasználat és kapcsolatok, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Vízgazdálkodás és biodiverzitás, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Az állomás utasforgalmi rendszere, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
Metszet, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
?>
A perontető rendszere, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
1/19

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

2022.04.04. 08:01

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
AREP Architects, Építész Stúdió

Címkék:
tervpályázat

Vélemények:
2

A Nyugati pályaudvar bővítésére kiírt pályázat 2022

Tervezés éve:
2022

Stáblista

AREP Architects
Vezető tervezők: Raphaël Ménard, Philippe Bihouix, Fabienne Couvert, Luc Néouze, Alistair Lenczner, Christophe Chevallier
Nemzetközi együttműködés és fejlesztési szakértő: Ambra Bernarbo Silorata
Studio D – Architecture: Gaël Desveaux, Cyrille Hugon, Philippe Han, Juliette Buisson, Arturo Canelones,
Aurore Clément
Műemléki szakértők: Véronique Veston, Alessandr Paillex
Várostervezők: Hiba Debouk, Fabrizio Calosci
Közgazdász: Frédéric Blache
Hypercube : Clement Reysz, Mateus Bogdan, Antoine Hubert
BIM SIG: Marian Janda, Thomas Lannelongue, Poisson Servane
Flux: Nicolas Augris, Baptiste Frioux

építész stúdió
Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Hőnich Richárd, Kenéz Gergely, Pálfy Máté, Pálfy Sándor, Szántó Hunor, Varga Katalin

látványtervek: K2 Visual

Dosszié:

A francia építésziroda az utóbbi időben újabb hazai és nemzetközi díjakkal elismert, idén két építészét tekintve is Ybl-díjjal kitüntetett építész stúdióval kiegészülve érte el a megosztott II. helyezést a nemzetközi pályázaton. Koncepciójuk egy olyan közlekedési csomópont megalkotásán dolgozott, mely elsődleges funkcióján túl különös figyelmet szentel a fenntarthatósági szempontokra.

Nyugati Park  a karbon-semleges állomás
Egy igazi nagyvárosi park létrehozása: ez a park lehetőség biztosít a biodiverzitás megteremtésére, a városi hősziget-effektus mérséklésére és kikapcsolódást nyújt a városi lakosok és a Nyugatiba érkező, Budapestet felfedező utazók számára.

A 19. századi örökségünk megújítása: Az Eiffel Csarnokot eredeti pompájában állítjuk helyre: negyedik homlokzata felszabadul, bejáratai újra megnyílnak a város felé.

A lehető legkisebb környezeti lábnyom: a földalatti terek természetes szellőzésűek és megvilágításúak. A felszíni peronokon egy egyszerű tető védi az utasokat. A védőtető fotovoltaikus panelekkel felszerelve az állomás működéséhez szükséges villamos energiát állítja elő, így Európa egyik első energia-autonóm állomása.

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
9/19
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán



Többféle felhasználási lehetőséget nyújtó állomás és közösségi tér: az állomásunk egy ökológiai váltás előfutára; amely a karbon-semleges társadalom szolgálatába áll, minden típusú mobilitást kiszolgáló központ, amely fokozatosan mellőzni tudja a fosszilis tüzelőanyagokat. Az új állomás megtartja eredeti értékeit, büszke a történelmére: ezt az „okos" jövőképet javasoljuk Budapestnek, amelynek nincs szüksége túlzó építészeti gesztusokra ahhoz, hogy a jövőben is tündököljön.


Városépítészet, közlekedési és zöldhálózati kapcsolatok
Komponáljuk újra a nagy tájat: az állomáspark a nagyléptékű zöldfelület szíve lesz, része annak a zöld folyosónak, ami az egyik oldalon a Duna-parttól a Városligetig, a másik oldalon a vasútvonal melletti zöldben folytatódik. Ez a hatalmas park nyitott közösségi ponttá, összekötő kapoccsá és újra a városi szövet részévé válik ezen a területen, amelyet a város- és ipartörténet az évek során tönkretett. A vasútvonal két oldalát a mesterséges domb kapcsolja össze, megteremtve a vízgazdálkodás lehetőségét is. Ezt a dombot a földalatti vasúti műtárgyak építése során kitermelt föld helyszínen tartásával hozzuk létre.

Kapcsolatteremtő pont a városban: az összes útirány megjelenésével finoman kapcsolódnak össze a szomszédos kerületek, az állomás, a mobilitási terek és a közösségi létesítményeke. A fő tengelyek autonóm kerékpárutakat integrálnak, és a tisztásokon játékok, sportok, rendezvények tartását teszik lehetővé.

Az állomás utasforgalmi rendszere, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
17/19
Az állomás utasforgalmi rendszere, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

Növények és biodiverzitás telepítési stratégiája: a történelmi állomástól a Városligetig összefüggő zöldfolyosót, lombkoronaszinti növényeket telepítünk. A vasúti síneket fedő födém igazi zöldtető, a park növény- és állatvilága folytonos.

Játssz, fuss, sétálj, lélegezz, találkozz... ezek a Park nyújtotta lehetőségek: Az évek során a park központi szerepet nyer a városban: koncertek, fesztiválok, bemutatók, kiállítások, amelyek a történelmi csarnokban, a kongresszusi központban és a kulturális központban is helyet kaphatnak, és belakják a parkot mindenki örömére.


A beépítés koncepciója
A ´15 perces város´: célunk egy kerületi léptékű intenzív városi környezet kialakítása, ahol minden elérhető 15 perces sétatávon belül.

Ütemezés a városlakókkal egyetértésben: a félmillió m²-es program célja a projekt megalapozása, a kiegyensúlyozott ütemezés révén a városlakók lépésről lépésre kezdik használni és magukénak érezni a fokozatosan bevont területrészeket. A Miyawaki-módszerrel gyorsan növő buja zöldfelületeket a helyi civil szerveződések ültetik.

Városi tömbök, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
12/19
Városi tömbök, Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

Intenzív városi tömbök, minimális területfoglalás – a szomszédos városrészek kiterjesztése: a meglévő, Haussmann-féle várostervhez hasonló hálózatban, az új beépített területrészek a kapcsolódó városrészhez kötődnek, ahhoz illő beépítési karakterrel, a szerves illeszkedés és a történelmi sziluett folytonossága érdekében. Öt intenzív beépítésű területrészt hoztunk létre, amelyek a nyitott, közös várostervezés lehetőségét adják: az Eiffel-irodaegyüttes, a Motorszín kulturális központ, a Ferdinánd kongresszusi terem és sportközpont, Central Park lakónegyed, a vasút menti irodaházsor és a Podmaniczky-lakótömbök.

Autós és gyalogos közlekedés egyensúlya: a Váci úti felüljárót lebontják, új lámpás kereszteződési rendszer jön létre, széles gyalogos járdákkal és kerékpáros sávokkal, az autós elsőbbség csökkentésével, a kereszteződés nyugodtabb lesz. A közúti forgalom áramlási előrejelzésénél a ´városi átszivárgás´ koncepciót használjuk, amit Párizsban fejlesztettek ki. A Váci útról nem lehet balra a Teréz körútra rákanyarodni, helyette a Váci út - Ferdinánd-alagút - Podmaniczky út - Teréz körút útvonal használható. A tervezett Ferdinánd-alagúthoz közvetlenül csatlakozik mélygarázs. A Lehel út és a Vágány utca forgalmát a Bulcsú utcán át a Váci úthoz kötjük ki, a Lehel tér forgalmának csökkentése érdekében.

Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán
2/19
Az AREP Architects és az építész stúdió terve a Nyugati pályaudvar pályázatán

 

 

Szerk.: Pleskovics Viola

 

Vélemények (2)
Malvin
2022.04.06.
15:38

Nem értem, miért nem kerül minden vasúti forgalom a föld alá? A felszínen lehetne park és egyéb létesítmények. A vasúti sínek keresztül vágják és használhatatlanná teszik a VI. és a XIII. kerület összekötését a felszínen. Tehát, minden sín menjen a föld alá.

Reki
2022.04.04.
16:34

Az Eiffel-csarnok mögött tervezett 13 vágányos fedett állomás jó ötlet, ugyanakkor nem értem, miért kell kitiltani a csarnokból a vonatokat, hogy egy sivár lekövezett felesleges tér jöjjön létre.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk