A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.
Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.
Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.
1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002
Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.
Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.
A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.
A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.
A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére
A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.
A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.
A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.
A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.
A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.
A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.
A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.
A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.
A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).
2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.
Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.