Épületek/Lakóépület

A legapróbb részletekig - művészet és rend egy házban

1/27

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
1/27

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

A legapróbb részletekig - művészet és rend egy házban
Épületek/Lakóépület

A legapróbb részletekig - művészet és rend egy házban

2012.03.30. 14:08

Projektinfó

Szerzők:
Garai Péter

Építészek, alkotók:
Onodi András, Bauer Polla

Vélemények:
28

Letölthető dokumentumok:

Ritka alkalom, amikor a megbízó és a tervező könnyen megtalálja a közös hangot, a minőség kap főszerepet, az építtető tág teret ad a döntésekhez és mindehhez még elegendő forrást is biztosít. Ilyen szép feladattal szembesült Bauer Polla és Onodi András egy villa tervezése kapcsán. Az építésznek, kivitelezőnek egyaránt kihívást jelentő munka részleteiről Onodi András tervezővel Garai Péter beszélgetett.

Több korábbi vázlat és tervelőzmény után, a történet a Geppetto belsőépítészeti stúdióban kezdődött, ahol Bauer Polla kezdett el foglalkozni a leendő családi ház belső világának felvázolásával. Ezzel párhuzamosan a külső burok is alakult: Polla álmodta meg a ház tömegét és alaprajzát, majd rajzolta meg az engedélyezési terveket. A kiviteli- és részletterveket később Onodi András, a ZOA építésze készítette.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
1/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
2/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
3/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

A megbízó részéről határozott igény volt a személyiségüket, rendszeretetüket kifejező minimalista építészeti világ; ennek keretein belül a terek változatos, élményt adó elrendezését és a rendelkezésre álló források racionális felhasználását, egy kisebb, de igényes ház felépítését fogalmazták meg - a döntésekhez viszont szabad kezet adtak a tervezőknek. E célok eléréséhez nélkülözhetetlen volt a legapróbb részletekig kitalált és végigrajzolt kiviteli és csomóponti tervsorozat, valamint az építkezést folyamatosan felügyelő projektmenedzser, Csesznok Balázs tevékenysége, továbbá a munkában részt vevők általános lelkesedése, amely végig kitartott a felmerülő problémák megoldása során.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
4/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
5/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
6/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
7/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A fiatal tervezők számára rengeteg kihívást és tapasztalatot, ugyanakkor óriási lehetőséget is jelentett ez a megbízás, hiszen az egymással összehangolt rendszerek alkalmazásával teljes egészében "meg lehetett valósítani az épszerkből tanultakat" - mondta András. A kivitelezők számára kezdetben szokatlan volt a megbízói és az építészi oldal fokozott igényessége; a rengeteg terv ellenére is hosszú időre volt szükségük ahhoz, hogy teljesen összeálljon bennük a ház képe.

A feladat egy négyfős család otthonának megtervezése volt egy szép kilátással és komoly, 8%-os lejtéssel rendelkező telekre. A kedvező tájolás érdekében az építészek a házat a terület felső, északi sarkába helyezték el, így az utca felől az épület két szintes. A mintegy 4,5 méter szintkülönbség áthidalására a ház központi része alá szuterénszint került, ahol a garázs mellett mosókonyhát, valamint tároló-, és gépészeti helyiséget alakítottak ki.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
8/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
9/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
10/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
11/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
12/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A fő helyiségek mindegyike a kiemelt lakószinten helyezkedik el, itt a fő szempont a közösségi terek, a gyerekszobák és a szülői hálók határozott szétválasztása volt. A ház a panoráma felé erkéllyel (gyerekszobák), illetve teraszokkal fordul (étkező, szülői háló). A jacuzzit és szanuát tartalmazó wellness-blokkot is sikerült ezen a szinten elhelyezni, így ez a helyiség is óriási üvegfelületet kaphatott. A nappali fölött - az alacsony hajlású tető rejtekében -, a lépcsőtér lezárásaként kialakított, felülvilágítóval derített térben a tulajdonos kortárs képzőművészeti gyűjteményének egy része talált otthonra. A szinteket összekötő, kevésbé szerencsés, húzott karú lépcső a helyhiány számlájára írható.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
13/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
14/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
15/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A ház markáns vonalvezetése messziről feltűnik. Az építészeti koncepció alapját képező, egymásba csúsztatott két keret és a homlokzatok finom rétegzettsége már a tervezés kezdetén kialakult. Az anyagválasztást a tartósság és az alacsony karbantartás igénye határozta meg: így kerültek a külső, időjárásnak legjobban kitett homlokzati rétegre az osztrák Fundermax műgyantával telített papírból készült, nagy nyomáson préselt táblái, amelyek - selymes fényük miatt - első pillantásra fémburkolatnak tűnnek. A keretek oldalfalai szinte észrevétlenül fordulnak át a rejtett csatornával szegélyezett tető hasonló árnyalatú titáncink fedésébe.

A homlokzaton vastag hőszigetelésre felhordott, fehérre festett vékonyvakolat, a falsíkból kiharapott részeken illetve a nyílászárók környezetében famintázatú Fundermax lapok vannak, amelyek puhaságukkal kissé ellensúlyozzák a tömegformálás és monokromitás indusztriális jellegét. Bár az épület nem passzívház, a nyílászárók hármas üvegezéssel, kívül alumínium, belül fa szerkezettel készültek, a nagyobb nyílások pedig mozgatható árnyékoló rendszert kaptak.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
16/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
17/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
18/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
19/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A látszóbeton kapuépítménytől a lakószintre hosszú, egykarú lépcső vezet, amely ünnepélyességet kölcsönöz a megérkezésnek. A bejárat kitüntetett helyét a nappali előtti, konzolosan előrenyúló terasz is hangsúlyozza. A lépcsőfokokat és a teraszokat sötét árnyalatú, természetes pala lapok borítják. A homlokzat színével egyező, szinterezett acél korlátok egyedi kialakításúak, az erkélyeknél a vízszintes lezárást adó elemekbe felülről függesztett, kétrétegű edzett üveglapok kerültek.

A homokfúvott hatást keltő, fóliából kivágott betűkből összeálló szöveg a megbízó ars poeticáját rejti, amely bizonyos szakaszonként ismétlődik. Az üveglapok változó árnyéka különleges rajzolatot varázsol a felületekre. A látszóbeton lábazatos utcai kerítés fémszerkezete hasonló logikájú, felülről függesztett elrendezést követ. A közös tervezés és munka élményét olyan apróbb feladatok tették feledhetetlenné, mint az acéllemezből kivágott házszám elkészítése.

 

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
20/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
21/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
22/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
23/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
24/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
25/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás
26/27
Vidéki villa, építészek: Bauer Polla, Onodi András, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A belső világ kialakításában is szabad kezet kaptak a tervezők; Bauer Polla, a Geppetto munkatársaként a tulajdonos gyűjteményét alkotó festményekhez igazodva alakította ki a bútorozást, amelyet a tömegformáláshoz hasonló minimalista világ és a minőségi anyaghasználat jellemez. A terek meghatározó színei döntően a fehér és a fekete, valamint leginkább a sárga különböző árnyalatai. Míg a szülői háló monokróm hatású, a gyerekek birodalma jóval színesebb lett. A konyhát üveg tolóajtó, a lépcsőteret fix üvegfal választja el a nappali-étkező központi terétől. Az ezüstszínűre festett tölgyfa parketta, illetve a fémes hatású greslap burkolat is a belsőépítészeti koncepció színvilágába illeszkedik.

A jól átgondolt épületszerkezeti tervezésnek köszönhetően a ház energiafogyasztása elég alacsony, a nyári hővédelem pedig jól működik: az eddigi tapasztalatok szerint a belső hőmérséklet még a legmelegebb napokon sem ment 25 °C fölé. Télen a fűtést kondenzációs kazán biztosítja padlófűtés és padlókonvektorok révén. Az épület körül közel azonos szintre hozott udvart olyan egyedi részletek élénkítik, mint az óriási gömb lámpák és két alacsony, konzolos ülőpaddal tagolt, látszóbeton támfal.

Garai Péter

 


projekt neve: Vidéki villa
Építészet (koncepció, engedélyezési terv): Bauer Polla
Építészet (kiviteli terv): Onodi András | ZOA Építész Iroda

Tervezés éve: 2009-2010
Kivitelezés éve: 2010-2011
Nettó szintterület: 320 m2 (lakótér: 260 m2)

Építész munkatárs: Boldis Betti
Projektmenedzser: Csesznok Balázs
Belsőépítész: Bauer Polla - Geppetto
Kertterv: Pottyondy Flóra
Tartószerkezet: Erdélyi Tamás
Asztalosmunkák: Veress Tamás Edvárd
Lakatosmunkák: Grabovszki Miklós
Fotók: Bujnovszky Tamás

Vélemények (28)
EMA
2012.04.21.
13:40

Mitől lett egy régi cikk a top10-ben most? Se új hozzászólás, sem egetverően magas olvasottság hirtelen... ez nem automatikusan működik? Csak érdekel... Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

liquideyes
2012.04.01.
17:16

liquideyes András,Polla! Rendben van a ház,nekem teccik, gondossággal és jó ízléssel készült! Szóval Gratulálok! Akiknek nem jött be és barátságtalan stílusban,rosszkedvűen építészetről írogatnak,nekik tisztelettel ajánlok egy klassz színházat a Radnótiban, Mohácsi rendezésében,puffogás ellen,mosolygósat. Vincze

Pákozdi Imre
2012.04.01.
17:51

@liquideyes: Örülök, hogy megjött a főitész szava: a ház rendben van, a többiek csak pufognak. Mondjuk ez nem hiányzott, mert köszönjük, jól elvoltunk a tervezőkkel, pufogva. A ház pedig - amint azt első hozzászólóként már írtam - nekem is tetszik.

onodi.andras
2012.04.01.
11:58

Az egyik pisztácia, a másik alma. Én mindkettőt nagyon szeretem, és mégis: valakinek az egyiktől epegörcse lesz, a másik meg túl sok savat csinál... Felhívás: Igyekeztünk ugyan mindenki elől jól eldugni, de a földszinti alaprajzon 3 fedett teraszt rejtettünk el. A szerencsés megtalálót egy megválaszolásra nem kerülő komment-lehetőséggel jutalmazunk! :) Onodi András | ZOA Építész Iroda

Pákozdi Imre
2012.04.01.
12:55

@onodi.andras: A rejtvény viszonosságra sarkall. Aki a tervezők közül megírja, hogy a külső feljárati lépcső melletti terasznak hogy lehet, hogy nincs oldalkorlátja, megkapja tőlem a "Pajkos építész" 1912-es karácsonyi számát. A választ "Másodszor kérdezem" jeligére kérem, a kiadóba.

onodi.andras
2012.04.01.
13:37

@Pákozdi Imre: Rákérdezhetek? Eredetileg azt hiszem azért nem került oda korlát, mert csúnye lett volna. Később galád terveink között szerepelt, hogy onnan zúdítjuk a mélybe a helyi építési osztály küldöttét, aki a használatbavételi eljárás szemléjénél valahol hibát mer találni. A szemlén végül nem voltunk jelen, a legenda szerint a háziasszony pedig két hatalmas kaspóval hiúsította meg merényletünket. Onodi András | ZOA Építész Iroda

másik
2012.04.01.
13:58

@onodi.andras: hasonlóan cinikus humoros, az építész hivatás felelősségének mélyrétegeiben megferedőző válasz reményében kérdezem én is _ismét_, most egyszerűsítve (mert fentebb _pont_ a kérdésre nem sikerült válaszolni, csak arra amit nem kérdeztem): „miért nincs EGYETLEN rendes előtető vagy védelem sem egyik nagy megnyitás (értsd: nappali, két irányban) előtt-felett sem?... tavasszal-ősszel hogy lehet belakni ezeket a helyeket? (és a főbejárat:) hogy lehet ide esőben hazaérni?” (értsd: miért nincs ember-méretű előtető?) bónusz: mekkora az udvar, milyen széles a telek déli irányban? csak mert az épület nagyon határozottan és egyértelműen határolódik el tőle, gyakorlatilag semmi nem nyílik ide a wellnessen és egy (fedett terasszal valóban erősen megünnepelt) közlekedőn kívül.

onodi.andras
2012.04.01.
14:22

@másik: Kedves Endre! -A tömegformálás lényege az, hogy nem additív módon operál, azaz nem toldozgattuk az egészet, hanem elvettünk belőle. Így alakult ki a szülők és az étkező terasza valamint a gyalogos főbejárat visszaugrasztott része is. Nem teljesen értem, hogy a nagy terasz, ami közel 20nm az Ön ízlésének miért nem rendes? A belakás szó alatt mit ért? -A gyalogos kapu felett 1 méteres tető van, fent fsz-en a bejáratnál 70cm. Ha valaki valami miatt véletlenül gyalog jön haza, akkor a buszmegállótól ideérve garantáltan bőrig ázik. -A nappali déli homlokzata és a kerítés között kb 5 méter van. Utána a szomszéd kertje jön, ami még üres. Az szempont volt, hogy a nappalit ne nyissuk közvetlenül erre. A nappali mögött az udvar kitágul. Ez a nagybetűs kertrész. Itt a füves rész talán 150-200nm lehet. Remélem sikerült választ kapnia kérdéseire. Onodi András | ZOA Építész Iroda

onodi.andras
2012.04.01.
14:34

@Pákozdi Imre: Pákozdi úr! Csak a teljesség kedvéért, mert valóban nem reagáltunk az első észrevételeire: Az étkezőben lévő sárga asztal 90cm széles, csak a nagy látószög miatt tűnik olyan torznak. Onodi András | ZOA Építész Iroda

Pákozdi Imre
2012.04.01.
16:37

@onodi.andras: Rákérdeztem, értem. Azért hagyták korlát nélkül a mélység felső peremét, hogy az ezt kifogásoló hivatalnokot ott, illetve onnan.... Kisded még nem zúdult ott alá?

Pákozdi Imre
2012.04.01.
20:51

@onodi.andras: A 90 centi, az bensőséges, ráadásul pont annyinak saccoltam, amikor - fentebb - megkifogásoltam. Bár nincs izgalmasabb, mint a velem szemben étkező szájának illata, látványnak meg a borotvált szőrtüszői.

másik
2012.04.02.
06:56

@onodi.andras: köszönöm a választ - érdemes tehát többször kérdezni, a harmadikra általában megjön az elsőhöz tartozó reakció ;). a teraszdolog viszont csak a másodiknál tarthat, így ezt tovább nyomom: semmi olyasmit nem mondtam, hogy 'nem rendes' valamelyik nagy terasz -- ennek ellenkezőjét volt szerencsém állítani (az ehhez tartozó kérdéssel), azaz: ha _két_ ekkora (bizony: 'rendes', nagy, jókora) terasz nyílik a nappaliból kétfelé, akkor nem érdemelt-e volna meg legalább az egyik egy rendesebb előtetőt? tavasszal-ősszel az eső, nyáron a nap ellen igazán természetes védelem (lett volna); van egy fogadásom, hogy idén nyáron már meg fog jelenni legalább a belső oldalon egy felcsavarozott, mondjuk ponyva előtető. (ezzel szemben a pici ajtókkal valóban a külső térbe is nyíló közlekedőt fedett terasszal megünnepelni... hát: furcsa viszonyulás a külső terekhez...) ezt értem amúgy a belakás szó alatt: mennyire és milyen konforttal használható egy tér - a terasz remek átmenet lehetNE kint és bent között -- ezzel most nem kíván élni, sőt: a dolog ha jól látom úgy működik, hogy az árnyékolást egy külső lamellarendszer biztosítja. jól érzem hogy ha ez le van eresztve, akkor se ki se be (már közlekedésileg)? ha így van, akkor tovább csökken a terasz használhatósága: télen azért nem megyek i mert hideg van, nyáron, mert az árnyékoló lamella nem enged, ősszel-tavasszal meg mert nincs esővédelem...

másik
2012.04.01.
08:47

számomra a legfeltűnőbb az épület aránytalan problémakezelése, ami a szövegből is kitűnik: rengeteg szó esik az anyaghasználatról, a belsőépítészetről, a stílusról, a csomópontokról /azaz a _formáról_ - nekem: a felszínről/, és szinte alig a térről, a térkapcsolatokról, a térképzésről. és itt a ház legnagyobb gyöngéje: nagyon egyszerűek a térkapcsolatai /szimpla addíció/, a tömegkapcsolatai: egy elnyújtott magastetőbe beleszalad egy félnyereg /nem túl szép találkozás/. A lejtős terepre ráerőltet egy nagyon hosszú szintet /sok sok lépcső és feltöltés/, ötletszerűen és gazdaságtalanul ’használja ki’ a padlásteret. A tervezés hangsúlya láthatólag nem is erre, hanem a fentebb említett felületi: csomóponti, anyagválasztási, anyagtalálkozási kérdésekre korlátozódott, így az az elegancia, ami ezen a szinten megvalósulhatott, sajnos téri és térkapcsolati szinten teljesen hiányzik /szoba – folyosó – szoba – folyosó/. De mindez tényleg lekövethető a szövegből: az anyagválasztástól a színeken és a minimalizmusig minden, a téri világról, annak kapcsolatrendszeréről szinte semmi. gyönyörűek a korlátok - de a földszinti teraszok egyike sem kap semmilyen eső- vagy napvédelmet - és így tovább. érdekes eredmény: az sikerült igényesre és kapott nagyobb odafigyelést ami drága, és az lett nagyon szimpla ami nem anyagi hanem szellemi ráfordítással hozott volna gazdagságot /ema szerintem emiatt érzi a házat ’kivagyinak’ – én is. bocs./ ilyen szempontból érdemes is összevetni ema pici átalakításával: ott a jól elhelyezett téri elemek egyszerre választanak el és kötnek össze, hoznak létre nagyon sokféleképpen, gazdagon használható térrendszert – itt az anyagokba ment a sok pénz.

onodi.andras
2012.04.01.
08:50

@másik: Érdekes gondolatmenet. Köszönöm a kritikát. Az, hogy a térszervezés ennyire egyszerű és tiszta nem tudom, hogy valóban a ház értékeinek rovására megy-e, attól azonban óva intenék, hogy egy családi házat egy kislakással akármilyen szempontból összevessünk. Onodi András | ZOA Építész Iroda

másik
2012.04.01.
10:57

@onodi.andras: bocsánat: nem 'tiszta', hanem 'szimpla' térkezelésről beszéltem - van különbség. :) az 'óva intés' hogy értendő?... ;) miért ne lehetne összehasonlítani két lakókörnyezetet? két téri világot? azok gazdagságát? problémakezelését? hacsak az attól való félelem okán nem, hogy az egyik alulmarad - a területi és anyagi fölények ellenére. avagy? mert másra tényleg nem tudok gondolni... az összevetés azonban tervezői oldalról is érdekel: vajon a tervezők érzik-e azt a gazdagságot, ami praktikum, téri hierarchia, az ennek megfelelő okos odafigyelési 'arányok' tekintetében kiolvasható a kis földszinti lakásátalakításból. de mindentől függetlenül is _tényleg_ érdemesnek gondolom tanulmányozni - és igen, sőt nagyon: összevetni is. (de tényleg: miért nincs EGYETLEN rendes előtető vagy védelem sem egyik nagy megnyitás, terasz előtt-felett sem?... tavasszal-ősszel hogy lehet belakni ezeket a helyeket? hogy lehet ide esőben hazaérni?... illetve miért akar - látható erőlködéssel és többletköltséggel /ld. a nappali kútmélységű alapozását/ - vízszintes platót gyártani a szövegben többször is hangsúlyosan előkerülő erős lejtésre?... a gyerekszobák előtti kb. 90 centis terasz - bocsánat: max kilépő - meg _tényleg_ panel-lépték... stb stb.)

onodi.andras
2012.03.31.
21:25

Egyfajta elégtétel, hogy a cikk indulatokat tud kiváltani egyes hozzászólókból. Az írások mennyisége és igazságtartalma között sokszor azonban nincsen semmilyen korreláció. Igyekszem a szakmai észrevételekre reagálni: -A húzott karú lépcsővel kapcsolatban részben jogosak az észrevételek: hosszadalmas volt a tervezése, hosszadalmas a kivitelezése, de mindezzel csak magunk alatt vágtuk a fát. Mivel mindkét szint kívülről is megközelíthető, ezért jól teljesíti azt a feladatát, hogy a garázsból a földszintre jutást biztosítsa. Az, hogy a lépcsőt beáldoztuk a traktusban lévő egyéb helyiségek kiosztásának javára, az végeredményben a döntésünk helyességét igazolja. -A ház egy zsákutca utolsó telkén áll. A legközelebbi szomszéd ház kb. 40m-re van. -A fotók kizárólag a ház építészeti/belsőépítészeti értékeit hivatottak bemutatni. A lakberendezés szót most szándékosan nem használom. Semmiképpen sem azt, hogy megrendelőink a számukra kialakított tereket hogyan használják. Hárman ugráltuk körbe Bujnovszky Tamást, és pakoltuk el a fényképezőgép elől mindazt, ami a személyességre utalt. @Zapata, köszönjük az elismerő szavakat! -A burkolatokkal kapcsolatos észrevételeden nagyon tanulságos. Kíváncsian várom, hogy hogyan öregszik majd a ház. Azt is érdekes lesz majd látni, ahogy a kert magához tér. -Fájóan éles szemmel tapintottál rá a szegélybádog kérdésére. A tető átszellőztetésére ez volt a legkézenfekvőbb megoldás. A szándékunk természetesen az volt, hogy ez a bádog lehetőleg minél kisebb legyen. A fémlemezt gyártó céggel folytatott konzultáció során számtalan más megoldás is felmerült, de az, hogy a VM-Zink sötét lemezének tónusa ennyire hasonlít a fundermaxéra - végeredményben megnyugtatott. A részletek megalkotásánál egyetlen szándék vezérelt: A ház úgy nézzen ki, ahogy a vázlatterven látszódott. Kompromisszum-mentesen. Hogy nézne ki ez a ház csüngőeresszel? Szívesen fogadok építő javaslatokat magam - és mások - okulására. Ha valakinek van türelme végiglapozni, az alábbi linkekről letölthető a ház majdnem teljes kiviteli dokumentációja: R-Ház Pallértervek R-Ház Részletrajzok Onodi András ZOA Építész Iroda

zapata
2012.03.31.
06:48

Nem csak azért öröm ekkora műgonddal megtervezett házat látni, mert ritka madár, különösen a családi ház műfajban, hanem mert érezni benne a szakma és a megrendelő iránti tiszteletet. Ezek pedig tényleg a legszebb építész erények közé tartoznak. Persze az erény itt is elnyeri büntetését: jobban feltűnik az, amivel az ember nem tud egyetérteni. Nekem két dolog nem igazán meggyőző, legalábbis kívülről (ami belül van, az legyen a benne lakó ügye). Az egyik a burkolat és a vékonyvakolat kontrasztja. Lehet, hogy a valóságban az előbbi se sokkal tartósabb, de ránézésre ezt a kontrasztot az ember hajlamos minőségi kontrasztnak is érezni. Ami pedig a színkontraszt intenzitását illeti, bármilyen böhömnagynak is látja EMA ezt a házat, én nem látom akkorának, hogy feltétlenül és ennyire erősen kellene tördelni. A másik dolog a tető szegélyezés ambivalenciája. Egyszerre lehet érzékelni a törekvést arra, hogy a tető a burkolat folytatásának tűnjön, de azt is, hogy ez nem igazán sikeredett: vagy túl erős a szegélyezés, vagy túl gyenge. A szöveg fiatal tervezőkről beszél, ezt a közölt csomópontok merészségén is érezni. Én már kevésbé lettem volna merész, mert volt már némi problémám pl. "unortodox" csapadékvíz csatorna megoldás miatt és ahogy az ember öregszik, annál többször gondolja át újra ezeket a megoldásokat esőben-hóban, égszakadásban-földindulásban működve.

EMA
2012.03.31.
15:52

@zapata: Talán nem voltam világos - nem tartom böhöm nagynak a házat, de a tapasztalatom az, hogy 200 négyzetméter fölött kell egy bentlakó háztartási alkalmazott... a szuterén kialakítása is erről árulkodik. Ez nem szégyen. A lakás alaprajzában lévő aránytalanságok számomra sokkal zavaróbbak. Nem tartom meggyőzőnek azt, hogy a tulajdonos szabad kezet adott a tervezőnek... Nem emlékműről, hanem egy használati tér-kapcsolatról van szó. Az unortodox csomópontokról éppen ma meséltem egy barátnőmnek, akit végigvezettem Tel-Avivon, és a Bauhaus házak gyors erodálásának okait ecseteltem: az egyenes vonal bűvöletében a ház fennmaradásához szükséges részleteket is lehántották, csak erről elfelejtették értesíteni a vizet, a szelet és a napot... Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

pocska
2012.03.31.
19:56

@EMA: Kedves Hozzászólók! Szégyen, nem szégyen,bent lakó alkalmazott nincsen. A tulajdonos nem adott nekünk szabad kezet, inkább úgy fogalmaznék, 1 évet szántunk a tervezésre, az ismerkedésre. A tulajdonos nem tervezett-ahogy az lenni szokott-, hanem az igényeit akarta minél jobban megértetni velünk. Ha az alaprajz aránytalannak is tűnik, a legfontosabb, hogy bevált. A tulajdonos szereti a házat, kívül, belül. Nem a mi, hanem az ő ízlését tükrözi, amit lehet szeretni vagy nem szeretni. Biztosan vannak rajta hibák, de egyelőre a műszaki megoldásokkal sincsen semmi probléma. Én is kiváncsian várom, hogy öregszik a ház,milyen érzésekkel fogok ránézni 10-20 év múlva. Bauer Polla

EMA
2012.04.01.
02:40

@pocska: Bocsánat, én csak a cikk szövegéből szereztem az információmat: "A belső világ kialakításában is szabad kezet kaptak a tervezők" Azzal semmi gond, hogy ha egy ház a kliens izlését tükrözi - és amikor erre azt mondtam, hogy kivagyi divat-design, akkor nem a tervező vagy a megbízó izlésvilágát becsméreltem, csupán megjegyeztem, hogy a lakótér sokat elárul a benne lakókról. Természetesen, az a legfontosabb, hogy a tulaj érezze magát jól a saját házában, de attól még a ház funkcionális elosztása lehet aránytalan. A tervezőnek, éppen a nagyobb szakmai tudása, tapasztalata okán kötelessége felhívni a figyelmet bizonyos összefüggésekre, persze, ha maga is tisztában van azokkal. Egy jó lakástervező (nem lakberendező) majdnem olyan jó pszichológus is kell legyen, mint építész, azért, hogy a megrendelő vágyait és valós igényeit hosszú távra ki tudja elégíteni. A külső csomópontok működőképessége nem egy-két év alatt dől el, de bízzunk benne, hogy nem lesz probléma. Csak aki már sok évet eltöltött az építőiparban az tudja, hogy csodák ezen a területen nincsenek, a tökéletes funkciót felülíró esztétizálás egy idő után bumerángként visszaüt. Nem árt ezzel számolni. Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

onodi.andras
2012.04.01.
05:34

@EMA: Jókat derültünk azon, amikor pl. a hg-n "gennyedző tájsebnek" titulálták a házat. Ott tudtuk, hogy nem volt szükség dialógusra. Némileg meglep, hogy Ön ezt itt igényli. Annál is inkább, mert a hozzászólásaiban egyetlen kérdőjelet sem látok. Annál több kijelentést, olyanokat, amiket nem csak a szövegből és a fotókból vett. (cseléd, kivagyiság, elkényeztetettség, szerkesztői szándék, wtf...?) Feltételezem, hogy megnézte a rajzokat - Én is remélem, hogy nem lesz baj a csomópontokkal. Minden tiszteletem a kora előtt, és kérem, hogy most Ön ne érezze magát megsértve: Ezt kevés érvnek érzem amellett, hogy az épületszerkezeteket - amelyeket a lehető legjobban megoldottunk - egy ilyen ház esetében miért ne lehetne alárendelni az esztétikának? Az alaprajz aránytalanságaival kapcsolatban szeretném megvédei a tervünket: A nagy fürdőszoba nem csak a szülőké. Csak itt van kád, és ezt a gyerekek is haszsnálják. Az itteni wc-t pedig a wellness-helyiséget és a teraszt használók is igénybe vehetik. A garderobehelyiség kétlépcsős: ezért a jelenlegi is óriási. Az alsóruházat került a fürdő-háló közé; zakó, öltöny kabát a terasz melletti folyosón - A ház funkcionális elosztásában nincsen semmilyen aránytalanság. Onodi András ZOA Építész Iroda

EMA
2012.04.02.
13:13

@onodi.andras: Nem én igénylem a dialógust, hanem azt hiszem, hogy a magyar építésztársadalomnak lenne nagy szüksége arra, hogy szavakban is tudjon kommunikálni. Kétségtelen, ezért én teszek is, nem csak írok erről - http://podo-pro.hu/fokusztema-epiteszeknek/, http://podo-pro.hu/ujrapozicionalva/, vagyis a felvetéseim sokszor provokatívak. A dialógust nem úgy gondolom, hogy a szemlélő kérdez, az építész meg kioktatja... ezért ritkán kérdezek. De ahogy látom, a módszerem működik, mert Önök belemennek azokba a részletekbe, amelyek fontosak lennének a ház megértéséhez. Jól feltételezi, alaprajzokból tájékozódom, és nem vesznek le a lábamról a legjobb fotók sem, ha az alaprajzot furcsállom... A garderobe esetében nem arra gondoltam, hogy miért nincs kétszer ennyi szekrény - a garderobe-szoba, mert ennyi hasznos alapterületnél igazán nem lehet probléma, olyan helyiség is lehet, amiben öröm öltözködni, nem pedig csupán ruharaktár. A kor nem erény és nem hiba, nem tudom, hogy miért sértődnék meg, viszont az évek során az ember tapasztalatot szerez, és látja, hogy egy nagy gonddal megépített épület miként mehet tönkre. A Bauhaus előtt számoltak az esővel, nappal, széllel, hóval, azóta nem divat, pedig ezek a lényegtelen dolgok csúnyán beleszólnak abba, hogy mi lesz a házzal 10-20 év múlva. Ennyit a korról...:) Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

Pákozdi Imre
2012.03.30.
20:13

Kicsit iparias vagy inkább iroda-szerű, de vonzó külsejű, érdekes ház, kiegyensúlyozott arányú, világos, otthonos belső terekkel és ijesztő részletekkel. A társalgó sárga "dohányzóasztala", az a húsz centi magas dobogó, semmire sem jó. Az étkezőasztal max. 90 cm széles lehet, de talán csak 70 cm (a 100 centinél kisebb szélességű étkezőasztalok feszélyezően közel hozzák a szemben ülőt). A hálószoba drámai, de a - láthatóan dupla - ágy a belül alvó számára megközelíthetetlen. Az erkélyről, ott a lépcső fölött, hiányzik az oldalkorlát. Az utolsó képen látható kertrészlet pedig inkább egy börtön-kifutót idéz, mint a természet bármiféle meghitt szegletét.

EMA
2012.03.31.
04:26

@Pákozdi Imre: A drámai hálószoba egy gyerekszoba... ma már az elkényeztetett gyerekek nem alszanak 80 centi széles "priccsen", illetve a kamaszgyerekek első kívánsága, hogy széles ágyuk legyen... Nyilván szerkesztői szándék volt az, hogy lakóház témakörben a hétvégén három cikk is megjelent, három különböző szemléletet tükrözve. Talán nem illendő hozzászólnom ehhez, hiszen a három közül az egyik az én cikkem, vagyis már letettem a voksok valami mellett, de ez a ház annyira irritál, hogy nem tudom visszafogni magam...:) Annál a mondatnál akadtam ki, hogy "A szinteket összekötő, kevésbé szerencsés, húzott karú lépcső a helyhiány számlájára írható." 320 m2-es netto szintterületnél helyszűkéről beszélni elég furcsa megállapítás. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy a tulajdonos lényegtelen funkciónak tartotta a szintek közti átjárást. A szuterénben lakó cselédnek (mert ekkora ház rendben tartásához és a ház kialakításából nyilvánvaló életformához hozzá tartozik a házban lakó háztartási alkalmazott, akár bevallják, akár nem) nem kell kényelmes lépcső, a műgyűjteményt sem kell mindenkinek látnia. Számomra ez a ház tökéletes lenyomata a kivagyiságnak, ahol a hétköznapi praktikumot felülírja a divatos design. A bálteremnyi szülői fürdőszoba például, hozzá képest a garderobe aprócska, érthetetlen módon nem közvetlenül a hálószobából nyílik - elképzelem a ház asszonyát, amint fürdőlepedőbe csavarva magát átoson egyik helyiségből a másikba... A gyerekek fürdőszobája viszont a hatalmas előszobához mérten kicsi. Mindenesetre, a most, gondolom, a negyvenes éveikben járó tulajdonosok, öregkorukra nem nagyon maradhatnak ebben a házban, mert az akadálymentes megközelítés nincs megoldva. Ha ez a művészet, akkor megérdemlik, akik ebben a műalkotásban laknak. Érdekes, ahogy ez a vidéki villa a nagy semmi közepén ül, vagy kiphotoshoppolták a szomszédokat. Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

DSterner
2012.03.31.
08:18

@EMA: "320 m2-es netto szintterületnél helyszűkéről beszélni elég furcsa megállapítás." Igen, ez egy kicsit vicces :-)) Még egy gondolat: az ilyen stílusú házaknál valahogy üzenet értékű az a tény is, hogy a fotók a sterilségig lecsupaszított külső és belső tereket ábrázolnak. Hogy is festene egy ilyen környezetben egy régi, örökölt karosszék, egy odahajított kardigán, néhány ott felejtett kávéscsésze a tükörsima dohányzóasztalon. Ujjlenyomatokról az üvegfalakon már nem is beszélve...

pocska
2012.03.31.
20:02

@EMA: A tulajdonosok becsmérlése, és tények kijelentése a valóság ismeretének hiányában nem hiszem, hogy egy szakmai fórumra való. Bauer Polla

EMA
2012.04.01.
02:22

@pocska: Kitérő válasz helyett lehetne a felmerült kérdésekre is reflektálni - azt nevezik dialógusnak, és nem ártana, ha egy szakmai fórumon lenne ilyen. A folytonos sértettség állapotában élő építész nem lesz jobb... Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://podo-pro.hu/

pocska
2012.04.01.
06:22

@EMA: A felmerülő kérdésekre szívesen válaszolok,a kritikának örülök, de az Ön hozzászólásában inkább kijelentéseket olvastam. A gardrób nem kicsi, így is félig üresek a szekrények. Van, amikor a megrendelő olyan kívánságokkal áll elő, melyet a tervező sem hisz el. Én sem hittem pár éve, hogy van Magyarországon olyan család, aki egy végletekig leegyszerűsített környezetben képes élni, és teljesen ismeretlen számukra a tárgyhalmozás. Ez itt megvalósult. Engem nagy örömmel töltött el ez a különleges feladat. Nem hiszem, hogy a tervezői pályafutásom során mégegyszer részem lesz ilyenben. A szülői fürdő valóban kicsit lötyög, sokkal több épített elemet szántam ide, melyek sajnos egyéb okokból nem készülhettek el.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk