| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

Ahol érdemes lesz meg(sz)állni - motel-páros terve az M1 Mosoni pihenőhelyére

1/15

Helyszínrajz - tervező: Boczkó Ákos

Koncepció - tervező: Boczkó Ákos

Földszint - tervező: Boczkó Ákos

Emelet - tervező: Boczkó Ákos

Metszet - tervező: Boczkó Ákos

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

?>
Helyszínrajz - tervező: Boczkó Ákos
?>
Koncepció - tervező: Boczkó Ákos
?>
Földszint - tervező: Boczkó Ákos
?>
Emelet - tervező: Boczkó Ákos
?>
Metszet - tervező: Boczkó Ákos
?>
Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos
?>
Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos
?>
Makett - tervező: Boczkó Ákos
?>
Makett - tervező: Boczkó Ákos
?>
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
?>
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
?>
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
?>
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
?>
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
?>
1/15

Helyszínrajz - tervező: Boczkó Ákos

Koncepció - tervező: Boczkó Ákos

Földszint - tervező: Boczkó Ákos

Emelet - tervező: Boczkó Ákos

Metszet - tervező: Boczkó Ákos

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Ahol érdemes lesz meg(sz)állni - motel-páros terve az M1 Mosoni pihenőhelyére
Helyek/Infrastruktúra

Ahol érdemes lesz meg(sz)állni - motel-páros terve az M1 Mosoni pihenőhelyére

2012.06.29. 10:45
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Boczkó Ákos

Vélemények:
1

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Boczkó Ákos és munkatársai a nyugati „határ" közelségéhez méltó, attraktív megjelenésű,  megállásra késztető - és egyben energiatudatos - motel-épületek terveit készítették el az M1-es autópálya Mosoni pihenőjének mindkét oldalára. A koncepció kiemelt dicséretben részesült a „Fémlemez fedés az építészetben 2012" pályázatán.

2* Motel az M1 autópálya Mosoni pihenőjénél

Az M1-es autópálya 162. km-nél található „Mosoni pihenő" területére, az autópálya jobb és bal oldalára 2 csillagos motelépületek tervezése volt a feladatunk. A helyszínen jelenleg egy MOL üzemanyagtöltő állomás és egy hozzá kapcsolódó vendéglátó egység (MARCHÉ) található. A tervezési terület az autópálya és a meglévő pihenő parkolói között található beépítetlen részen helyezkedik el.

 

Helyszínrajz - tervező: Boczkó Ákos
1/15
Helyszínrajz - tervező: Boczkó Ákos

Koncepció - tervező: Boczkó Ákos
2/15
Koncepció - tervező: Boczkó Ákos

 

 

A terület jelenleg is rendelkezik két bekötőút-nyúlvánnyal. Az épületek kialakítása, telepítése során a meglévő bekötések helyét, az autópálya védőtávolságait és szabályozási szélességét (60 m), továbbá a védett és ellenőrizhető parkolási igényt vettük figyelembe. A tervezési program két 60 szobás, 2 csillagos kategóriájú motel-épületről szólt, amelyben minden, legalább 17 m2-es szobát saját mosdóval és wc-vel kellett kialakítani, továbbá megfelelő akusztikai védelemmel ellátni. A földszinten szükség volt egy személyzettel ellátott recepcióra, saját szociális blokkal és megfelelő rálátással a parkoló gépjárművekre. A program szerint az épület földszintjére egy reggeliztetésre alkalmas konyhablokkot és egy megfelelő méretű éttermi részt is terveztünk.

Az épületek telepítésénél - a meglévő terület adottságait figyelembe véve - három fő szempontot tartottunk szem előtt. Elsődlegesen a terepadottságok miatt az épületet lábakra kívántuk állítani. Ezt a terület - a pihenőhely meglévő úthálózatához és terepszintjéhez viszonyított - medence-szerű terepviszonya, a lábak alatti parkolók kialakításának lehetősége és a meglévő parkolók vizuális kapcsolata az autópályával indokolta. Az épületek lábakra állításával sikerült elkerülni a nagy volumenű földmunkákat és feltöltéseket, a hátsó parkolók nagyméretű térfallal történő elvágását az autópályától.

A második szempont a motelszobák megfelelő akusztikai védelmének biztosítása volt. A tervezett beépítésnél a szobák mindegyike a lehető legmesszebb kerül a zajos autópálya nyomvonalától. Az autópálya felőli hangvédelmet az épület perforált fémlemez burkolata és masszív vasbeton szerkezetű folyosófala biztosítja, ennek köszönhetően az oldalfolyosó egy puffertérként működik. A szobák a környező zöldterületek felé lesznek tájolva, így az esti autópálya-forgalom világítása sem zavarja a vendégeket.

 

Földszint - tervező: Boczkó Ákos
3/15
Földszint - tervező: Boczkó Ákos

Emelet - tervező: Boczkó Ákos
4/15
Emelet - tervező: Boczkó Ákos

Metszet - tervező: Boczkó Ákos
5/15
Metszet - tervező: Boczkó Ákos

 

 

A csatlakozó terepsíkból kiemelt szobáknál megoldódik a vagyonvédelem és belátás kérdése is.

Az épület oldalfolyosós, elnyújtott tömegével a lehető legmesszebb kerül az autópálya tengelyétől, ezzel egy széles űrszelvényt biztosít. Az épület tört vonalvezetése oldja a hosszú tömeg monotonitását és az autópályán közlekedők részére kis mértékben feltárja önmagát.

A harmadik szempontot a motelvendégek gépjárműveinek biztonságos és ellenőrizhető elhelyezése jelentette. A tervezett beépítésnél az épület „zsilipként" választja le a meglévő átutazó forgalom parkolóit a motel parkolóitól. A két enyhe rámpán be- és kihajtó gépjárművek ellenőrizhetők, a parkolók a recepcióról láthatók és megfelelően megvilágíthatók.

Az épület elnyújtott tömege az autópálya felé egy perforált fémlemez burkolattal jelenik meg, amely az esti megvilágításnál – az autópálya forgalmát nem zavaróan és nem kápráztatóan – szinte lebegni látszik. A perforációk részben hangelnyelő szerepet is betöltenek, de elsősorban az oldalfolyosó bevilágítását, a megfelelő kilátást és szellőztetési (hő- és füstelvezetés) funkciókat biztosítják.

Az épület földszintjéről indulva három lépcsőház és egy akadálymentes felvonó biztosítja a kapcsolatot az emeleti szobákkal. Minden szinten közvetlenül a lift mellett alakítottuk ki az akadálymentesített szobákat és a szükséges szennyes- és tisztaruha-raktárakat. Az épületet - hossza és szakaszolhatósága miatt - három szerkezeti dilatációs egységre és tűzszakaszra bontottunk. Mindegyik egység rendelkezik saját lépcsőházzal, oldalfolyosói hő- és füstelvezetéssel, fali tűzcsapokkal és önálló, szakaszosan üzemeltethető gépészeti rendszerrel.

 

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos
6/15
Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos
7/15
Homlokzat - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos
8/15
Makett - tervező: Boczkó Ákos

Makett - tervező: Boczkó Ákos
9/15
Makett - tervező: Boczkó Ákos

 

 

A létesítményeket szeretnénk épületgépészeti szempontból energiatudatosan és lehetőség szerint megújuló energiaforrásokból kiszolgálni. A mindenkori fűtési és hűtési igények fedezésére épületenként központi fűtő-hűtő rendszert alakítunk ki. Az energiaigény pótlására levegő/levegő hőszivattyús rendszert terveztünk.

 

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
10/15
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
11/15
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
12/15
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
13/15
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

Látványterv - tervező: Boczkó Ákos
14/15
Látványterv - tervező: Boczkó Ákos

 

 

Az épületek három dilatációs szakaszra történő bontásával a gépészeti rendszereket is három különálló egységként alakítottuk ki, így mindig a megfelelő kihasználtsági fokhoz igazodva lehet ezeket igénybe venni. A központi rész melletti két lezáró dilatációs szakaszt csak akkor üzemelik be, ha a megfelelő vendégszám ezt szükségessé teszi, addig ezek a rendszerek „alapjáraton" működnek. Az épület komplett és szakaszolt hő- és füstelvezető rendszere gravitációs elven működik, a megfelelő ablakok nyitásával a gépészeti elszívás és frisslevegő-utánpótlás elhagyható.

Boczkó Ákos


Motel** M1 autópálya Mosoni Pihenő
vezető tervező: Boczkó Ákos
építész munkatársak: Perneki Emese, Kovács Hunor László
tartószerkezetek: Pintér Tamás - Kerek és Pintér Kft.
épületgépészet: Mojzes Péter - Mopemedia Kft.
elektromosság: Pintérné Kolb Dóra - Dinamic Kft.
úttervezés: Kiss Balázs - SKS Terv Kft.
tűzvédelem: Mikus Ferenc 
felvonó: Pölöskei Tamás - Makrolián Kft.
generáltervező: Boczkó Építész Iroda Kft.
tervezés éve: 2011-2012
építtető/megbízó: DD Hotels Kft.
generálkivitelező: Metalux – Generalcoop  Kft.
 

 

 

 

Vélemények (1)
sponcsak
2012.07.03.
13:53

Ha magasabb lenne és kevésbé szétterjeszkedo, talan még ki is nézne valahogy, de igy...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.