Nézőpontok/Történet

ARVM – Az ukrán modernizmus csillagképei

1/20

Az Emlékezés csarnoka. Fotó: szerző fotója (2021)

Az Emlékezés Csarnokának tervrajza. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

A bajkovai temető makettje. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

ARVM a háttérben az Emlékezés csarnokával. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Ada 1959-ben készült Szerelmesek című festménye, amelyet a sarkkörön töltött éveik során festett Kara falujában. A festmény őt és Volodimirt ábrázolja (1959). Fotó: vesti.ua

Volodimir, ahogy modellt áll Ada Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nékül)

Ada, ahogy modellt áll a Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nélkül)

Ada és feltehetőleg Volodimir a bajkovai temetőben, háttérben a készülő relieffel. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Fotó Adáról a vasbeton szerkezet tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Ada és Volodimir a támfal tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

A lebetonozott relief napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Az Emlékezés csarnoka napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir A lépések susogása forgatásán az Emlékezés csarnoka előtt. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir Adával közös műhelyében A lépések susogása forgatásán. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir a dokumentumfilm plakátján az Adával közös északi út ihlette szobrokkal, amelyeket a relief lebetonozása után készítettek, hogy bizonyítsák, hogy építészek. Fordító: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir A lépések susogása forgatásán megmutatja, hogyan készítették a reliefet. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Ada Rybachuk Harlequin szobra, közös munka Volodimir Melnichenkoval az 1990-es évekből. ARVM Foundation. Év nélkül

A támfal egy restaurált szakasza, felette a bajkovai temető ortodox kápolnája, háttérben a kijevi neoliberális városfejlesztés. Fotó: szerző fotója (2021)

A támfal egy részének restaurálási munkálatai 2021. Fotó: szerző fotója (2021)

Volodimir Melnichenko a relief Oltamazó című részlete előtt. Fotó: ARVM Foundation (2021)

?>
Az Emlékezés csarnoka. Fotó: szerző fotója (2021)
?>
Az Emlékezés Csarnokának tervrajza. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)
?>
A bajkovai temető makettje. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)
?>
ARVM a háttérben az Emlékezés csarnokával. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
?>
Ada 1959-ben készült Szerelmesek című festménye, amelyet a sarkkörön töltött éveik során festett Kara falujában. A festmény őt és Volodimirt ábrázolja (1959).  Fotó: vesti.ua
?>
Volodimir, ahogy modellt áll Ada Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nékül)
?>
Ada, ahogy modellt áll a Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nélkül)
?>
Ada és feltehetőleg Volodimir a bajkovai temetőben, háttérben a készülő relieffel. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
?>
Fotó Adáról a vasbeton szerkezet tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
?>
Ada és Volodimir a támfal tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
?>
A lebetonozott relief napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Az Emlékezés csarnoka napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Volodimir A lépések susogása forgatásán az Emlékezés csarnoka előtt. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Volodimir Adával közös műhelyében A lépések susogása forgatásán. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Volodimir a dokumentumfilm plakátján az Adával közös északi út ihlette szobrokkal, amelyeket a relief lebetonozása után készítettek, hogy bizonyítsák, hogy építészek. Fordító: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Volodimir A lépések susogása forgatásán megmutatja, hogyan készítették a reliefet. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
?>
Ada Rybachuk Harlequin szobra, közös munka Volodimir Melnichenkoval az 1990-es évekből. ARVM Foundation. Év nélkül
?>
A támfal egy restaurált szakasza, felette a bajkovai temető ortodox kápolnája, háttérben a kijevi neoliberális városfejlesztés. Fotó: szerző fotója (2021)
?>
A támfal egy részének restaurálási munkálatai 2021. Fotó: szerző fotója (2021)
?>
Volodimir Melnichenko a relief Oltamazó című részlete előtt. Fotó: ARVM Foundation (2021)
1/20

Az Emlékezés csarnoka. Fotó: szerző fotója (2021)

Az Emlékezés Csarnokának tervrajza. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

A bajkovai temető makettje. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

ARVM a háttérben az Emlékezés csarnokával. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Ada 1959-ben készült Szerelmesek című festménye, amelyet a sarkkörön töltött éveik során festett Kara falujában. A festmény őt és Volodimirt ábrázolja (1959). Fotó: vesti.ua

Volodimir, ahogy modellt áll Ada Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nékül)

Ada, ahogy modellt áll a Szerelmesek című festményéhez. Fotó: ARVM Facebook (év nélkül)

Ada és feltehetőleg Volodimir a bajkovai temetőben, háttérben a készülő relieffel. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Fotó Adáról a vasbeton szerkezet tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Ada és Volodimir a támfal tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

A lebetonozott relief napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Az Emlékezés csarnoka napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir A lépések susogása forgatásán az Emlékezés csarnoka előtt. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir Adával közös műhelyében A lépések susogása forgatásán. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir a dokumentumfilm plakátján az Adával közös északi út ihlette szobrokkal, amelyeket a relief lebetonozása után készítettek, hogy bizonyítsák, hogy építészek. Fordító: Friedrichstrasse Production (2019)

Volodimir A lépések susogása forgatásán megmutatja, hogyan készítették a reliefet. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Ada Rybachuk Harlequin szobra, közös munka Volodimir Melnichenkoval az 1990-es évekből. ARVM Foundation. Év nélkül

A támfal egy restaurált szakasza, felette a bajkovai temető ortodox kápolnája, háttérben a kijevi neoliberális városfejlesztés. Fotó: szerző fotója (2021)

A támfal egy részének restaurálási munkálatai 2021. Fotó: szerző fotója (2021)

Volodimir Melnichenko a relief Oltamazó című részlete előtt. Fotó: ARVM Foundation (2021)

ARVM – Az ukrán modernizmus csillagképei
Nézőpontok/Történet

ARVM – Az ukrán modernizmus csillagképei

2022.03.25. 07:59

Cikkinfó

Szerzők:
Kammermann Lilla

Földrajzi hely:
Kijev, Ukrajna

Építészek, alkotók:
Ada Rybachuk, Volodimir Melnichenko, ARVM

Cég, szervezet:
BME Építész Szakkollégium, girlscanscan

Vélemények:
1

A girlscanscan kollekítva tagjai a tavalyi év során nemzetközi tanulmányút keretében több hetet töltöttek Kelet-Európa különböző országaiban, ahol a szocializmus korának épített örökségét kutatták. Így jutottak el a kijevi Bajkova temetőben álló Emlékezés csarnokához. Első cikkükben az Ada Rybachuk és Volodimir Melnichenko által tervezett különleges együttest ismerhetjük meg. 

Az Ukrán Állami Tudományos és Technológiai Könyvtár egyik felső emeletén álltunk, amit a helyiek csak Tarilkának (tányérkának) hívnak, és épp Kijev látképét pásztáztuk, amikor az interjúpartnerünk megkérdezte: „Látjátok azt az épületet a temető közepén?" Olga Terefeyeva, a SaveKyivModernism aktivistája vitt minket körbe a szovjet modern könyvtárban – amit akkor nemrég a bontás elől mentettek meg –, amikor a távolban először megpillantottuk az Emlékezés csarnokát. Így ismerkedtünk meg tavaly ősszel Ada Rybachuk és Volodimir Melnichenko életművével, amikor az i-Portunus kulturális örökség ösztöndíjával Kijevben jártunk: Az Emlékezés csarnokán és falán Ada és Volodimir tizenhárom éven át dolgoztak a kijevi temetőben. A legendás páros progresszív művészete szembement az állami narratívával, ezért volt, hogy a bíróságon kellett megvédeniük elképzeléseiket. Később bizonyítaniuk kellett, hogy szobrászok és nem csak festők, ahogy az apparátus kategorizálta őket, hogy tovább tevékenykedhessenek építészként.

„Minden életben három szertartás van – születés, esküvő és halál. És mind a hármat mások készítik elő nekünk." / Ukrán népi bölcsesség

Az Emlékezés Csarnokának tervrajza. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)
2/20
Az Emlékezés Csarnokának tervrajza. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

Születés

Ezzel az idézettel kezdődik a Friedrichstrasse Production filmje, A lépések susogása (The Whisper of the steps) 2019-ből, amely Ada és Volodimir életét mutatja be Ksenya Kravtsova rendezésében. 1967-ben írta ki a „Kyivproekt" (Kijev Projekt) tervezőintézet a pályázatot egy krematórium megvalósítására a Bajkova temetőbe, de a bő nyolc hónap alatt egyetlen iroda sem vállalta el a munkát. Ada és Volodimir kutatással kezdett bele a tervezésbe. Ekkor már állt az általuk dekorált kijevi buszpályaudvar 1961-ből és az Ifjúság Palotája a „Nap, csillagok és csillagképek" nevű mozaikszökőkútjuk az épület előtt, amin 1963 és 1965 között dolgoztak.

A bajkovai temető makettje. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)
3/20
A bajkovai temető makettje. Fotó: SocialistModernism (év nélkül)

Az ukrán népi kultúrában évszázadok óta a földbe temetkeztek a szabad ég alatt; egy krematórium építése ezzel a hagyománnyal ment szembe. Az akkori építészgeneráció átélte a háborút, Ada és Volodimir szándékosan kerülte a krematórium szót a koncepciónál és Emlékparkként hivatkozott a műre. A kutatásuk után az Emlékezés csarnokát Abraham Miletskyvel közösen, tisztán funkcionális szempontok helyett felhő formájában tervezték újra. A krematóriumot a föld alá rejtették tíz méter mélyen, ahová egy 75 méter hosszú alagút vezet. Az e fölött álló három csarnok váza tizenhét duplán hajlított rétegből áll, melyek a kompozíció tüdejét alkotják. A tömegeket egy kör alakú, hétlépcsős „amfiteátrumban" helyezték el. A Gesamtkunstwerkként megjelenő együttes kompozíciója átgondolt építészeti ritmust követ, amely az alkotás minden részletében visszaköszön.

ARVM a háttérben az Emlékezés csarnokával. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
4/20
ARVM a háttérben az Emlékezés csarnokával. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

Hogy segíthessenek a temetkezési szertartáson résztvevőknek a gyász feldolgozásában, építészeti és tájépítészeti megoldásokat alkalmaztak és az Emlékezés csarnokát támasztó támfalat a legapróbb részleteiben készítették elő: Az Emlékezés fala 213 méter hosszú, négy és fél, néhol tizenhat méteres reliefje, melyen bibliai és mitológiai alakok is megjelennek, az emberiség történetét mutatja be. Ada azt mondta Volodimirnek: „Volodia, ha nem tudjuk megtervezni ezt a falat, akkor egy fabatkát sem érünk." Ekkor még egy rajz sem volt készen a tervezéshez. A képfolyam összeállításához temetkezési szertartásokat kezdtek el látogatni és a művészettörténet nagy alakjait vizsgálták a munkához. Az élet és halál motívumához kapcsolódó mondákat állították ki az Emlékezés falán. „Ezt a jövő generációjának címeztük, mert mit tudnánk a múlt civilizációiról, ha nem hagytak volna nekünk hátra a barlangrajzokat, piramisokat, faliszőnyegeket, szobrokat és templomokat? Semmit."

 

 

Esküvő

Ada és Volodimir 1954-ben még fiatalon ismerkedtek meg, amikor egyetemi gyakorlatra utaztak az északi Barents-tengerhez. Életük során később több mint hét évet töltöttek a sarkvidéken. Ada kijevi stúdiójukban sokszor az olasz commedia dell’arte Harlequinjének öltözött, Volodimir készített neki sminket a fotózkodáshoz: Ada azért szerette az udvari bolond karakterét, mert azon keresztül mondhatta el saját igazságát a világnak. Munkáikat mindig közösen készítették és közös monogramjukkal jelölték: „ARVM". Így hivatkoznak rájuk sokan a mai napig. Ada egyik korai festménye 1959-ből kettejüket ábrázolja a sarkvidéken Szerelmesek címmel, ahogy egy irányba, előre néznek. A támfalon megjelenő Ádám és Éva alakja is egy irányba tart, mert úgy hitték, hogy az igazi szerelem nem az egymás szemébe, hanem az egy irányba való nézésről szól.

Ada 1959-ben készült Szerelmesek című festménye, amelyet a sarkkörön töltött éveik során festett Kara falujában. A festmény őt és Volodimirt ábrázolja (1959).  Fotó: vesti.ua
5/20
Ada 1959-ben készült Szerelmesek című festménye, amelyet a sarkkörön töltött éveik során festett Kara falujában. A festmény őt és Volodimirt ábrázolja (1959). Fotó: vesti.ua

 

Halál

1968 után szinte minden idejüket a bajkovai temetőben töltötték: „Minél többet dolgoztunk az Emlékezés Parkján, annál inkább megértettük, hogy ez életünk főműve." Egy napon, 1982 decemberében egy fekete autó jelent meg a falnál. Öt méterenként fegyveres katonák álltak elé és az egyikük felszólította Adát és Volodimirt a távozásra, akik tehetetlenül nézték végig, ahogy a hadsereg elbarikádozza a reliefet.

Ada és Volodimir a támfal tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)
10/20
Ada és Volodimir a támfal tetején. Fotó: ARVM Foundation (év nélkül)

A szovjet kormány az Emlékezés falát „a szocialista realizmussal szembemenőnek" nyilvánította és 1983 márciusában 950 köbméter betonnal öntötte le. Korábban már a ’70-es években meg akarták állítani az Emlékezés csarnokának építkezését; ekkor Ada és Volodimir a Szovjet Állami Építkezési Tanácsig vitte az ügyet, és védte meg 1979-ben. Az épület művészeti és mérnöki megoldásai szembementek a „tudományosan igazolt művészeti tudatosság" irányával, ami a Szovjetunióban elvárás lett volna. A művészpár egész pályája során ellenállt a hatalom szocialista realista direktívájának. Újító művészetükkel örvendeztették meg a világot és sosem adták fel saját elveiket.

A lebetonozott relief napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
11/20
A lebetonozott relief napjainkban A lépések susogása forgatásakor. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Az életüket is a nyilvánosság és a támogatók mentették meg azzal, hogy kiálltak mellettük. Az sarkköri út emlékére, a fal lebetonozása után szobrokat kezdtek készíteni, mert festőnek nyilvánította őket az állam és építészeti munkára nem kaptak több engedélyt. Ezekkel az alkotásokkal próbálták bizonyítotani, hogy szobrászok, hogy újra építészként tevékenykedhessenek. Ada azt mondta Volodmirnek: „Volodia… Nem tudok tovább ebben a hazugságban élni, lehet, hogy itt hagylak hamar. Talán neked egyedül sikerül véghez vinned, amit nem sikerült közösen." Életcéljukként a fal helyreállítását tűzték ki, ami Ada haláláig, 2010-ig nem történt meg. Volodimir azóta is közös munkaként, ARVM-mel szignózza műveit, és hisz benne, hogy még látni fogja a falat. Okkal teheti ezt, ennek 2021 őszén mi is szemtanúi lehettünk a bajkovai temetőben.

Volodimir A lépések susogása forgatásán az Emlékezés csarnoka előtt. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)
13/20
Volodimir A lépések susogása forgatásán az Emlékezés csarnoka előtt. Fotó: Friedrichstrasse Production (2019)

Látogatásunk napján filmet forgattak az Emlékezés csarnokánál, ahol két felvétel között magunk is sétálhattunk a díszletben, és megnézhettük ARVM legkedvesebb művét. A távolban a szovjet panelek és a neoliberális kijevi városfejlesztés monstrumjai magasodtak. Kifelé, a fal mentén sétálva a lebetonozott relief tornyosult felénk, amelyet az Olgától kapott analóg fotókon láthattunk csak igaz valójában. A támfal elején, egy ortodox kápolna alatt egy kisebb állványzat állt. Itt a relief Oltalmazó című domborműve nézett vissza ránk a betontakaró alól.

A támfal egy restaurált szakasza, felette a bajkovai temető ortodox kápolnája, háttérben a kijevi neoliberális városfejlesztés. Fotó: szerző fotója (2021)
18/20
A támfal egy restaurált szakasza, felette a bajkovai temető ortodox kápolnája, háttérben a kijevi neoliberális városfejlesztés. Fotó: szerző fotója (2021)

Az i-Portunus ösztöndíjnak köszönhetően az út kapcsán megalakult a girlscanscan kollektíva, amely pályakezdő nők együttgondolkodása az elmúlt évszázad kulturális és épített örökségéről. A huszadik század végén születtek, és azon dolgoznak közösen, hogy mit hozzanak a huszonegyedikbe. Első útjuk során Ukrajna, Moldova és Románia nagyvárosainak modern örökségét szkennelték végig, bemutatkozó kiállításukon erre reflektálnak, ahol a film is megtekinthető lesz, az előzetes az alábbi linken érhető el. További részletekkel hamarosan jelentkeznek.

Kammermann Lilla

U.i.: A Friedrichstrasse Productionnel kapcsolatban állunk, legutóbbi levelük alapján sikeresen kimenekítették Volodimir Melnichenkot a bombázott Kijevből Nyugat-Ukrajnába. Üzenik, hogy él és jól van, és szeretne visszatérni a kijevi műhelyébe, amint lehet.

Volodimir Melnichenko a relief Oltamazó című részlete előtt. Fotó: ARVM Foundation (2021)
20/20
Volodimir Melnichenko a relief Oltamazó című részlete előtt. Fotó: ARVM Foundation (2021)

Jegyzetek:

Az ARVM Alapítvány, valamint a Dukat Alapítvány 2020 óta segít az életmű feldolgozásában és megmentésében.

A "Superstructure" projekttel Alex Bykov, Oleksandr Burlaka és Oleksiy Radynski kutatták az épületet.

A lépések susogása (Шелест кроків) című dokumentumfilmet 2018 októberében kezdte forgatni a Friedrichstrasse Production és a Real Stories Production Ksenia Kravtsova rendezésében az Ukrán Kulturális Alapítvány támogatásával.

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (1)
Pákozdi
2022.03.26.
09:23

Emlékmű a szerelem és a halál árnyékában.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.