SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum
2021.02.24. 16:10
00:06:00
Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.
Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.
16:25
Lehet vitatni a létjogosultságát, lehet vitatni a nyomvonalát, lehet vitatni a városszerkezeti szerepét, lehet vitatni a budapesti közgazdálkodásra gyakorolt hatását, lehet vitatni az EU források felhasználásának optimalizációját, lehet vitatni a koncepció helyességét. Egyet nem lehet vitatni: az építészeti minőségét. Ez egy jól megharcolt ütközet volt, ahol az állomások mindenképpen, a felszín pedig zömében jobb hellyé, otthonosabbá tette Budapestet. Gratulálok az alkotóknak, remélem ez építészeti díjakban és társadalmi elismerésekben is megnyilvánul majd.
06:46
@bardóczi: Sajnos az építészeti minőség oltárán feláldozták a funkciót, konkrétan polgári védelmi szempontból használhatatlan a metróvonal. Csak ideiglenes szükségóvóhelynek alkalmas, mint egy lakóház pincéje.
14:40
@bardóczi: "otthonosabbá tette Budapestet."A Városligetbe is nagyon szép, otthonos dolgokat lehetne építeni. És semmivel sem lennének diszfunkcionálisabbak, mint a négyes metró állomáskiosztása. Leszámítva persze, hogy egy-egy felesleges állomás 10 milliárdjából mi minden hasznosat lehetett volna csinálni.
15:46
@lecsó: "lehet vitatni...", ahogy írtam. Megtörtént. A Városliget kultúrplázásítása nem történt meg. Ne is történjen. Ott még a vitatás, a vita nem elkésett. Itt igen.
15:50
@blogen: Én ezt hihetetlenül anakronisztikus szempontnak gondolom. Ez már nem a XX. század, ahol ez a kérdés komoly szempont lehetett. A távirányítású drónok, biológiai fegyverek, atomarzenál, az informatikai hadviselés korában szükségóvóhelyekről beszélni abszolút elhanyagolható szempont lett, szépségtapasz. Hatékonysága egyenlő a Magyar Hadseregben rendszeresített "atomvillanás jobbról" parancs végrehajtásával: gyalogsági ásóval elkezdeni megásni a saját sírunkat. Egy atomháború esetén nem akarok még a túlélők között sem lenni. Nem lenne az emberhez méltó élet.
18:25
@bardóczi: Az óvóhelyek mindenfajta bombázástól védenek. Az elmúlt húsz évben több milliós nagyváros bombázását nézhettük végig karosszékből és most Budapest jelen pillanatban a világ legsúlyosabb -egyelőre csak politikai- konfliktusának frontvonalában van Oroszország és az Amerikai Egyesült Államok között. A háborúban semmi anakronisztikus nincs, a legalapvetőbb emberi viselkedésmód, amire mindig számíthatunk a jövőben és az felelős vezetéssel rendelkező országok és városok számítanak is. Tessék csak megnézni a prágai metró új részein milyen kiváló óvóhelyek épültek!
Ez itt például egy szektorhatár a C vonal új szakaszán:
http://metro.zarohem.cz/koblad20040617/photos/pic_0346.jpg
A levegőellátás az új szektornak:
http://i.idnes.cz/08/043/maxi/RJA228975_012008_metro_technol._014.jpg
És persze a meglévő polgári védelmi infrastruktúra is példásan karban van tartva, felújított szektorhatár a C vonal régi szakaszán:
http://www.metroweb.cz/metro/tunely/TunelyIP-MUA-MSB-FRC-VL/P5071286.JPG
http://www.metroweb.cz/metro/tunely/TunelyIP-MUA-MSB-FRC-VL/P5070300.JPG
Mindez azért, mert a bomba a XXI. században is bomba, csak az elektronikának hála minden korábbinál pontosabb és pusztítóbb. Továbbra sem az atomfegyverek jelentik a fő veszélyt, hanem a hagyományos fegyverek. Ugyakkor a metró óvóhelyeire is igaz, hogy változatlanul ezek azok a polgári védelmi létesítmények, amelyek a majdnem teljes biztonságot képesek szavatolni a civil lakosság számára.
És ez nem csak a metróval kapcsolatban van így, ha jól tudom a lakásépítés is így megy még Szlovákiában is, tehát társasházat nem lehet óvóhely (annak alkalmas és a leendő lakók számához mérten megfelelő kapacitású alagsori helység) nélkül építeni.
Az építészeknek ezt tudomásul kell venniük. Lehet, hogy vannak akik nem akarják túlélni a háborút, de a lakosság nagyobbik fele éppen ellenkezőleg: szeretné túlélni, bármilyen háború is legyen az a jövőben és bármilyen nyomorúságos legyen is a túlélés. Nagyon sok dolog van, amire a megrendelők és a leendő felhasználók se gondolnak és sajnos a magyar szabályozás se áll a helyzet magaslatán. Az építészeknek e téren is hatalmas felelősségük van!
16:16
Hatalmas GRATULÁCIÓK!!! Ezzel a projekttel sokkal többet tettetek a kortárs építészet elismertetéséért az átlagemberek körében, mint az összes konferencia, színes magazin meg egyebek... Ez nagyon nagy szó!
(A kritikai megjegyzések majd később :)