Átalakul Budapest arculata
A Budapest arculatának továbbfejlesztésére és kiegészítésére kiírt pályázaton az Elevate Strategy & Design stúdió koncepciója győzött – derült ki az Újvárosházán szeptember 19-én tartott eredményhirdetésen. A győri csapat munkája egyszerűsíti és modernizálja a főváros emblémáját, valamint egy koncentrikus körökből álló gridháló segítségével egységesíti a Budapest Főváros Önkormányzata alá tartozó több mint 50 szervezet logóját és arculatát.
A pályázatot különösen érdekessé tette, hogy az elvárás egy, a már meglévő arculatot tiszteletben tartó és arra építő koncepció kitalálása volt. A szakértők bevonásával kialakított brief két alapvető irányvonalat jelölt ki. Egyrészt a létező arculati elemek modernizálást, annak érdekében, hogy a digitális világban is rugalmasabban alkalmazhatóak legyenek, másrészt egy olyan ernyőarculati rendszer megtervezését, mely segítségével az összes fővárosi cég egységes vizuális megjelenést kaphat. Ahogy Faix Csaba, a Budapest Városarculati Nonprofit Kft (BVA) ügyvezetője is kiemelte, a városvezetés célja nem csak a grafikai megjelenés megújítása, hanem egy jól átgondolt brandépítő gondolkodásmód kialakítása volt.
„Célunk egy moduláris dizájnkészletet bevezetése, amelynek segítségével a város tulajdonában lévő cégek és kommunikációs felületek olyan arculatot kapnak, amelyről azonnal felismerhető, hogy budapesti kötődésű entitásokról van szó, azonban a színek és formák variálhatósága lehetőséget ad az egyes cégeknek saját, egyéni arculatra" – olvasható a tavaszi pályázati kiírásban.
Jelenleg a Fővároshoz tartozó szervezetek vizuális megjelenése néhány kivételtől eltekintve széttartó és rendezetlen, azonban az arculati ráncfelvarrás nem csak esztétikai szempontból hasznos. Pozsony, Prága, Bécs, Párizs, Oslo vagy éppen Kaposvár példáiból látható, hogy egy egységes arculat azon túl, hogy igényes megjelenést biztosít, versenyelőnyt is jelent. Utóbbival itt, az Építészfórumon is foglalkoztunk. Emellett a budapesti városvezetés által külön-külön megrendelt grafikai és branding munkák jelentős kiadásokkal járnak, ezért az arculat egységesítése pénzügyileg is fontos lépés. Az év elején Chicago városa fogott hasonló vállalkozásba, aminek következtében a későbbiekben évi 5-10 millió dollárnyi megtakarítással számolnak.
A feladat különlegességét és izgalmasságát jól mutatja, hogy több mint 40 pályamű érkezett, melyek átlagos színvonala kiemelkedő volt. Ezt Vargha Balázs grafikus, a zsűri elnöke emelte ki. A MOME Tervezőgrafika Tanszék vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy az arculattervezés területén nem magától értetődő az a fajta hozzáállás, amivel a Főváros megközelítette a feladatot. Sokkal gyakoribb, hogy az arculat és a vizuális megjelenés teljes cseréje történik, mintsem az, hogy a korábbi értékekre épülő megoldás szülessen.
A pályázat összetettségét tehát az adta, hogy a tervezőknek kapcsolódniuk kellett a város már meglévő arculatához, és emellett meg kellett tervezniük egy olyan ernyődesign rendszert, mely lehetővé teszi, hogy a főváros alá tartozó cégek közös vizuális nyelvet beszélve alakíthassák ki saját emblémájukat és arculatukat.
“Budapest ernyőarculatának megalkotása azért volt nehéz feladat, mert a fővárosi cégek személyisége esetén egymástól kifejezetten távoli elemeket kellett közös nevezőre hozni úgy, hogy identitásuk is körülírható legyen. A koncepció megtervezése során fontosnak tartottuk az új városvezetés által megkezdett irány jelölését. Így jutottunk el a centrális kompozícióhoz, melyben megjelenik az egyenlőség, a nyitottság, és a fenntarthatóság fogalma. Egy olyan nyitott rendszer megalkotása volt a cél, mely aktuális vizuális trendektől függetlenül, hosszú távon képes működni úgy, hogy a szervezetek egyéni értékei kompromisszummentesen leképezhetőek legyenek" – írták le a koncepciót Horváth Zoltán és Paris Noble, az Elevate alapítói.
Az eredetileg gördeszkadesignban utazó stratégiai és design ügynökség terve logikusan és frappánsan oldja meg a feladatot. A koncepció alapja egy centrális gridháló, ami meghatározza a logók alakját és felépítését. Erre a hálóra olyan formák illeszkednek, melyek kifejezik az adott szervezet funkcióját és identitását. Tehát a kör alakú rendszer felelős az egységes és összetartó megjelenésért, a különböző formák pedig az egyéni tartalomra utalnak. „Úgy kell elképzelni, mint egy hangszert. A hangszer az alaptest és azon nagyon sok különböző zenét lehet eljátszani" – jellemezték a koncepciót a tervezők.
Fontos kiemelni, hogy a jelenlegi anyag egy általános koncepció, nem pedig végleges terv. A felépített rendszert a későbbiekben több mint 50 cég arculatára kell alkalmazni, ami több évnyi munkát jelent. Annak érdekében, hogy az új arculatra történő átállás minél szervezettebben és zökkenőmentesen történjen, a BVA átfogó brandkutatást indított az érintett szervezeteknél. Az Elevate ezekben a feladatokban is segítséget nyújt az alkalmazottaknak tartott workshopokon keresztül. Ha minden a tervek szerint alakul, pár hónapon belül kiválasztják azokat a cégeket, melyeknek a legnagyobb szükségük van a grafikai megújulásra.
Az elkövetkezendő években Budapest arculata lépésről lépésre megújul, aminek köszönhetően a főváros sokkal egységesebb és átláthatóbb módon tudja majd kommunikálni a számára fontos értékeket. A keretrendszer és az ötlet már adott, viszont a munka neheze még csak most kezdődik!
07:03
Gratulálok! Ezek a fontos dolgok. Legalább annyira mint a rovarhotelek...