Az Urbanity utcai társasjáték nyerte az épített környezeti nevelés Golden Cubes Awards versenyét
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja 4. alkalommal rendezte meg az épített környezeti neveléssel foglalkozók nemzetközi versenyét. Négy kategóriában 29 ország részvételével, Jan Gehl építész, urbanista vezetésével zajlott a zsűrizés. Az Írott és nyomtatott média kategóriát a kultúrAktív Urbanity társasjátéka nyerte.
Az Építészek Világszövetségének (UIA) gyerekekkel foglalkozó munkacsoportja azért alapította a díjat, hogy elismerje azoknak a szakembereknek a munkáját, akiknek célja, hogy a felnövekvő generáció tudását, élményét és felelősségérzetét javítsa az épített környezettel és magával az építészeti térformálással kapcsolatban.
A Golden Cubes Awards kétfordulós pályázat, amelyen háromévente pályázhatnak iskolák, civil szervezetek és magánszemélyek megvalósult és módszeresen dokumentált munkáikkal. Négy különböző témában lehet benyújtani a pályázatot elsőként nemzeti szinten. A kategória győztesei nevezhetők a nemzetközi megmérettetésre: országonként és kategóriánként egy-egy alkotás juthat tovább.
Magyarország 2019-ben csatlakozott a nemzetközi felvetéshez, első alkalommal vesz részt a pályázati lehetőségben. A pályázat első fordulóját az UIA magyar tagszervezete a Magyar Építőművészek Szövetsége rendezte meg 2020 februárjában, a díjátadóra 2020. március 2-án került sor. A nagy sikerrel lezajlott hazai megmérettetésen mind a négy nevezési kategóriában – az intézmények, az iskolák, az írott/nyomtatott média és az audiovizuális média – sikerült nyertest hirdetni, akiket beneveztünk a nemzetközi megmérettetésre.
„Büszkék vagyunk a magyar pályázó nemzetközi sikerére. Örülünk, hogy a MÉSZ támogatásával nagy nemzetközi figyelmet kaphatott a magyar épített környezeti nevelés és a legsikeresebb magyar példákat megismerték a külföldi szakemberek is. A győztesnek szeretettel gratulálunk." – fogalmazta meg Krizsán András, a MÉSZ elnöke.
A Golden Cubes Awards 2. fordulóra 2021 áprilisában gyűlt össze a nemzetközi zsűri.
A zsűri elnöki posztját a neves dán szaktekintély, Jan Gehl építész urbanista, a Gehl Architects alapítója vállalta.
A bírálóbizottság tagjai Saria Sidky pedagógus, az Amesea szervezet elnöke (Africa and Middle East Society for Education through Art), Stan Neumann író, rendező, média szakértő, Mia Roth- Čerina építész, és Carolina Pizarro építész, Mina Sava építész az UIA Architecture and Children munkacsoportjának tagjai, Suzanne de Laval építész, a csoport codirektora voltak.
„Az Urbanity egy párbeszéd alapú társasjáték, amelyben a játékosok különböző városi jelenségekről alkotnak véleményt. Az önkéntes tervezőcsapattal hatalmas lelkesedéssel vágtunk bele a játékfejlesztésbe, hogy a 2015-ös OFF-Biennálén kibeszélhessük az akkori budapesti városi életet. Az utcákon, tereken és parkokban baráti vitát folytattunk a járókelőkkel arról, hogy tetszenek-e nekünk az új, együléses metróülések, megengednénk-e a szökőkútban fürdést, megkóstolnánk-e a lejárt élelmiszerekből készített ételt, támogatjuk-e az egész várost lezáró futóversenyeket? A játék izgalmát a különböző vélemények találkozása és a véleményalkotás lehetősége adta. Ezt az élményt szerettük volna a fiatalabb korosztályokhoz is eljuttatni, amikor egy újabb önkéntes csapattal belevágtunk az iskolai Urbanity fejlesztésébe. Az új játékban a fiatalok saját környezetalakítási ötleteiket vitatják meg fenntarthatósági, közösségi, kulturális és működési szempontból. Mi történik, ha a kedvenc bandázóhelyükre pingpongasztal kerül? Ha kiadnák a tornatermet koncertekre? Ha gyorsétterem nyílna az utcájukban? A játék biztonságos keretet ad a sokszempontú vitára, ami az együttélés minden területén fontos lehet. Így alakultak ki tematikus verzióink, amelyek segítenek a minimalista életmód kialakításában, a város zöldítésében és az örökségvédelemben. A Golden Cubes Awardson elért siker nemzetközi visszajelzés arról, hogy a környezetünkkel kapcsolatos sokoldalú gondolkodás mennyire fontos. Ez újabb lökést ad csapatunknak ahhoz, hogy továbbgondoljuk a játék közösségekben betöltött szerepét. A jövőben szeretnénk a játékot közösségi tervezésben bevetni, támogatva ezzel a helyi közösségeket - fiatalokat és felnőtteket, tervezőket és városvezetőket - a város alakításával kapcsolatos döntések megalapozásában" – mondta el Szilágyi Nagy Anna, a kultúrAktív Egyesület elnöke, a játékfejlesztő csapat vezetője.
A nyertesek:
INTÉZMÉNYEK kategória Golden Cubes Awards nyertese:
23-as pályamű, Svédország „An Expanding city"
pályázó: Järfälla község önkormányzata
A zsűri véleménye: „Az expandáló város" olyan ambiciózus projekt, amely egy gyorsan fejlődő külvárosi részben köti össze az iskolásokat, az építészeket, a várostervezőket és a döntéshozókat. Praktikus, interaktív feladatokon keresztül érik el, hogy a gyerekek lehetőséget kapjanak arra, hogy megértsék a tervezett téri beavatkozásokat és részt vehessenek a környék átalakulásában, a városrész fejlődésében. A polgármesteri hivatalnak köszönhetően a projekt iskolai és a szabadidős programként is megvalósul."
Dicséretben részesültek:
16-os pályamű, Mexikó, : „Taktilis modellek vak és gyengénlátó gyermekek számára"
pályázó: Re Genera Espacio
A zsűri véleménye: „Érzékeny projekt, amelynek célja a vak és gyengénlátó gyermekek bevonása taktilis modellek és hang kísérletek segítségével, annak érdekében, hogy fejlődjön az őket körülvevő építészet, tehát a környezetük érzékelése."
25-ös pályamű, Egyesült Királyság: „BUILD"
pályázó: MATT+FIONA
A zsűri véleménye: „Különböző tématerületeken, különböző léptékben megvalósuló tervezési és építési projekteket mutatott meg a pályázó, amely során a gyerekek kerülnek különböző döntési, tervezési, majd építési helyzetbe, ezáltal megértik a folyamatokat, a kapcsolódó felelősséget, és részt vesznek valóságos, hosszú távra megfogalmazott építészeti elképzelések megvalósításában."
ISKOLÁK kategória Golden Cubes Awards nyertese:
31-es pályamű, Egyiptom: „Interaktív iskola"
pályázó: Benaa-Habitat Community School
A zsűri véleménye: „Ez egy konkrét, megvalósult projekt, amelynek alapja az iskolaközösség participációja. Nehéz sorsú és sérülékeny közösségekben a projekt támogatja a környezet minőségének a megemelését, különös tekintettel az oktatásból való kihullás megakadályozása fontos cél. A gyerekek részt vesznek saját iskolájuk megújításában, amely során a helyben elérhető és újrahasznosított anyagokból építkeznek, ezzel is erősítve kötődésüket az iskolához, tehát azt az érzést kívánja előhívni a projekt, hogy a gyerekek az iskolájukhoz tartoznak, az iskola hozzájuk tartozik."
Dicséretben részesült:
40-es pályamű, Peru: „Comunidad Flotante / Floating Community"
pályázó: Colegio Áleph
A zsűri véleménye: „Élményszerű projekt-alapú tanulási szemléletmód, amely holisztikus szemlélettel, különböző technikai és elméleti megközelítés ötvözésével fejleszti a kreativitást és alakítja ki azt a tudást, hogy az építészet multidiszciplináris jellegű."
Írott/nyomtatott média kategória Golden Cubes Awards nyertese:
51-es pályamű, Magyarország: „Urbanity" játék
pályázó: kultúrAktív Egyesület
A zsűri véleménye: „Nagy léptékű, csoport aktivitásra alapozó játék, amelyet elsőként a kamasz korosztály számára hoztak létre. A dialóguson alapuló, városi térben és osztályteremben is játszható táblás játék a városi jelenségek megértését segíti elő. A játék nagyon sokféle módon játszható, egészen különböző urbanisztikai kérdéseket tematizál annak érdekében, hogy érzékeltesse a várostervezés, az építészet és a civil közösségek nagyon sokféle érvényesülő szempontrendszerét."
Dicséretben részesült:
47-es pályamű, Egyiptom: „An Architect"s Monopoly"
pályázó: Hand Over Projects
A zsűri véleménye: „Stratégiai tábla játék, amely innovatív módon hoz be különböző építészeti szempontokat, így gyerekek számára megfogalmazza az ENSZ17 Fenntartható Fejlődési Célok felvetéseit. A játék az épített örökség irányába is érzékenyít."
Az audio-vizuális média kategória Golden Cubes Awards nyertese:
61-es pályamű, Dánia: „A városom hangjai"
pályázó: Frederiksberg Library, ATT. Astrid Myrup
A zsűri véleménye: „Eredeti és inspiráló installáció, amely megsimerteti a gyerekeket a várossal és annak építészetével a terekben érzékelhető hangi környezet érzékeltetésén keresztül. A projekt nagy hangsúlyt fektet a belső és külső terek közötti terek különbözőségének megtapasztalására és arra invitál, hogy a hallgató felfedezze a város helyeit, identitásait és hangtérképeit."
Dicséretben részesült:
71-es pályamű, Egyesült Királyság: „Home-made Architecture"
pályázó: Emelie Queney
A zsűri véleménye: „10 rövid inspiráló do-it-yourself film, amely játékos módon bevezet az építészet és a fenntarthatóság világába."
„Magyarország elsőként vett részt ebben a megmérettetésben. Felhívásunkra 18 igen magas színvonalú pályamű érkezett be 2019 őszén. Nagy öröm volt látni, hogy nem csak ötletesek, szellemesek és inspirálók voltak a beadott elképzelések, hanem az okosan felépített, pontosan megfogalmazott tematikáknak köszönhetően mérhető is volt, hogy milyen célokat, milyen eszközökkel és milyen eredménnyel valósítanak meg a különböző projektek.
A nemzetközi versenyre továbbjutott négy felvetés mindegyike kiváló volt – a magyar szűrizés folyamata azzal a megnyugtató eredménnyel zárult, hogy az épített környezeti nevelést világszínvonalúnak érzékeltük. Ismerve a nemzetközi mezőnyt nagy izgalommal vártam, hogy a zsűri hogyan látja majd a munkáinkat. Nehéz volt ilyen hosszan várni a döntésre, de most nagyon boldog vagyok, hogy az egyik fődíjat egy magyar projekt kapta.
A kultúrAktív a magyar épített környezeti nevelés meghatározó platformja, szervezője és alakítója. A nyertes társasjáték és a pályázó személye is azt igazolja vissza, hogy a zsűri figyelmét nem kerülték el a legkiválóbb felvetések. Örömmel gratulálok a nyertes csapatnak. Egyben a MÉSZ nevében is köszönöm mindenkinek, aki pályázóként, szervezőként, zsűritagként támogatta a Golden Cubes Awards magyarországi megrendezését. Ebben a kiemelkedő sikerben évtizedek munkája van benne, hiszen az épített környezeti nevelés elmélete és gyakorlata szép múltra tekint nálunk vissza. Bízom abban, hogy ez a siker újabb lendületet ad mindenki munkájának." – összegezte a Golden Cubes Awards sikerét Somogyi Krisztina építészet kritikus, vizuáliskörnyezet-kutató, az UIA Architecture and Children munkacsoportjának magyar képviselője, a MÉSZ delegáltja.
A díjazottak és a dicséretben részesültek hivatalos bejelentésére és a díjátadóra a XXVII. UIA Építészeti Világkongresszuson kerül sor 2021 júliusában. A nyertesek mellett az országok által nominált projektek kiállítása virtuális térben valósul majd meg a világkongresszus ideje alatt. Reméljük, hogy az eseményre széles közönség lesz kíváncsi, a digitális publikációnak köszönhetően nagyon tág érdeklődési körre számítunk.
Az UIA Architecture and Children munkacsoportja szeretettel meghívja ezúton is az érdeklődőket a Világkongresszus ideje alatt tartott webinar előadására, amelyek címe: Épített környezeti nevelés: közös tapasztalatok
A webinar elérhető lesz mind az UIA, az UIA Architecture and Children munkacsoport és a nemzetközi kongresszus hivatalos oldalán, illetve a Magyar Építőművészek Szövetségének felületén is.
További információ: a MÉSZ felületén http://www.meszorg.hu/index.php?t=fooldal&nyelv=hu és a titkar@meszorg.hu címen