B28-30 TOTEM - Pályázati kiírás
Az Építész Szakkollégium nyílt ötletpályázatot hirdet egy – a lehető legszabadabb léptékben és médiumon keresztül értelmezett – műtárgy megtervezésére. A pályázat témája a magyar neoavantgárd örökség és a kései Kádár-korszak kulturális ellenállásának egyik központi intézménye, a B28-30. Olyan pályaműveket várnak, melyek az ellenkultúra, a radikális elméletalkotás és a kulturális felszabadítás háromszögében képesek releváns állításokat megfogalmazni.
A győztes pályamunkát a Szakkollégium 50 000 Ft -tal jutalmazza, valamint a pályaművek elkészítéséhez szükséges anyagi forrást is egyenként 50 000 Ft-ig biztosítja.
A nyertes pályaművet kiállítják a KOLLÉGIUM / ELLENKULTÚRA / ÉPÍTÉSZET | B28-30 kiállításon, az összes beadott munka pedig megjelenik majd itt, az Építészfórum oldalán. Egy összesen legfeljebb 10 pályaműből készített összeállítást nyomtatásban is közzétesznek az áprilisi Megfagyott Muzsikusban.
A pályázat beadási határideje március 31. vasárnap este, melyet ezen a linken lehet megtenni.
Kritériumok
A pályázatra egy 300x300 dpi felbontású, jpg formátumú négyzetes képet és egy 500 karakteres koncepciót várnak, valamint egy összefűzött 1-2 oldalas A4-es pdf dokumentumot, mely a koncepció leiratán kívül magyarázó ábrákat, adott esetben tervrajzokat és műleírást tartalmazhat.
Opcionális: A képformátum kiegészítéseként, bármilyen más médiumban (videó, tárgy, hanganyag stb…) készített munkát is fogadnak a pályaművek részeként.
Tisztán koncepcionális, és ‘fizikailag megvalósítható’ ötletekkel egyaránt lehet pályázni.
Téma
A rendszerváltás előtti fővárosi underground egyik legfontosabb kulturális intézménye és találkozóhelye a Bercsényi utca 28-30-as szám alatt működött, a Műszaki Egyetem Építészmérnöki karának kollégiumában. 1963 őszén itt adták ki először a „Bercsényi 28-30“ című egyetemi lapot, kezdetben mindössze 100 példányban. Az eleinte pároldalas stencilezett lap a nyolcvanas évekre a magyar neoavantgárd képzőművészet és a doktrinér modernizmussal szembehelyezkedő építészet egyik legjelentősebb platformjává vált. A folyóirattal párhuzamosan működött a Bercsényi Klub, melynek tagjai azon dolgoztak, hogy a kollégium tereiben kiállítási lehetőséget biztosítsanak a hallgatók és azok számára, akik a hivatalos kiállítóhelyeken nem jelenhettek meg. Ebben a térben zajlottak Hajas Tibor kultikus performanszai, valamint a Kex Együttes, a Spenót, Másik János, a Balaton, a Bizottság és az Európa Kiadó több koncertje.
A folyóiratban építészetelméleti tanulmányok, publikálatlan tervdokumentációk jelentek meg, többek között Rajk László, Reimholz Péter, Makovecz Imre, Nagy Bálint, Nagy Tamás szerkesztésében, interjúk, vitanyagok az építészeti közéletről, például Major Mátéval és Lukács Györggyel. Performansz-dokumentációkat, kiállítási beszámolókat és kritikákat közöltek Hajas Tiborról, Erdély Miklósról és a magyar nemhivatalos művészet számos meghatározó alkotójáról. A nemzetközi építészetelmélet számos központi írása itt jelent meg elsőként magyarul, például Yona Friedmanntól, Aldo Rossitól vagy Robert Venturitól.
Bár a rendszerváltással megszűnt az a politikai-kulturális kontextus, melyben a B28-30 létrejött és mellyel szemben pozícionálta magát, mégis a mindenkori ellenkultúra öröksége, a kulturális ellenállás gyakorlata máig aktuális kérdések. Olyan pályaműveket várnak, melyek kortárs kontextusban reagálnak a folyóirat és a klub örökségére, szellemiségére.
Ki Pályázhat?
Különböző alkotóművészeti ágak képviselői, építészek, építőművészek, formatervezők, egyéni pályázók, illetve alkotócsoportok jelentkezését várja a szakkollégium.
Inspirációforrás innen.
00:02
Van egy kis hiányom. Úgy néz ki, hogy azokról akik a kollégiumot a kezdetekben csinálták, mintha megfelejtkeztek volna. Pedig akkor is voltak az Irodalmi kör szervezésében olyan események amelyek figyelemre méltóak, továbbá olyan kiállítások amely több művésznek adott lehetőséget nyilvánosságra kerülni, sőt olyan is volt, amelyet bezárattak.