Bemutatták a Déli Körvasút mentén létrejövő újbudai zöldfolyosó tanulmányterveit
A közösségi tervezés segítségével kidolgozott tájépítészeti vázlatterveket online lakossági fórumon prezentálták, a részletesebb tervek várhatóan év végére készülnek el.
Online lakossági fórumon prezentálták a Déli Körvasút mentén létesülő Újbudai zöldfolyosó közösségi tervezéssel készült tájépítészeti tanulmányterveit. Ahogy Vitézy Dávid Facebook-posztjából kiderül, a tervek a főváros XI. kerületében kialakuló hosszú, a Déli Körvasút mentén két oldalt a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó zöld tengelyre vonatkozóan készültek, ehhez bevonták a helyben lakó érdeklődőket, az újbudai és a fővárosi önkormányzatot, valamint a BKK-t. A munkát a BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irányította. A most közzétett terveket a Lépték-Terv Tájépítész Iroda vezette konzorcium (tagjai az Utiber, a Közlekedés Kft. és a Viköti) jegyzi.
Vitézy Dávid bejegyzésében így foglalja össze a beruházást: "A Kelenföldtől Ferencvárosig tartó, a Dunát is keresztező vasúti szakasz kapacitásbővítése, tehát a Déli Körvasút megvalósítása elengedhetetlenül szükséges annak érdekében, hogy a jelenleg itt félóránként járó elővárosi vonatok tízpercenként vagy még sűrűbben közlekedhessenek. A meglévő kettő mellé ezért épül harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány, illetve három teljesen új vasútállomás, köztük egy Budán, a Kopaszi-gátnál Nádorkert néven. Hogy a jelentős építkezés után a vasút menti területek a legjobban szolgálják az itteniek mindennapjait, rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók, pihenők igényei szerint berendezett városi tereket kívánunk létrehozni - ez nem csak a ma is zöld Hamzsabégi úti szakaszt, hanem számos elhanyagolt, megközelíthetetlen vasút menti területet is érint."
"Míg a tervezett zöldfolyosó központi része, a Hamzsabégi sétány évek óta az itt élők számára értékes zöldterületként, parkként funkcionál, addig a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje (a Hamzsabégi út zsákutcában végződő része) és vége (az Infopark előtti terület) ma inkább rendezetlen és funkcióhiányos terület. A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is, a két oldal között hiányzó összeköttetést pedig a vasúti beruházás részeként épülő gyalogos-kerékpáros átjárók teremtik meg. Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható, a szükséges helyeken forgalomcsillapított folyosóvá a jövőben. Kiemelt feladat a keresztező főutaknál humánus, élhető, zöld és városias teresedések kialakítása, akár a Bartók Béla úti csomópontra, akár a Csonka János térre, akár a Rákóczi híd budai hídfője alatti területre gondolunk" - részletezte Vitézy.
A tervezés során a tájépítészek szempontja volt a minél nagyobb zöldfelületek kialakítása, a természetes burkolatokat használata, a vízáteresztő felületek fontossága az egészséges vízgazdálkodás érdekében, a jelenleginél kevesebb burkolt felület, valamint a visszafogott, a maihoz képest nem bővített közparki funkciók megteremtése.
A BFK vezérigazgatója arról is tájékoztatott, hogy a környezetrendezés jelentős részben csak a vasútfejlesztés után történik meg, hiszen számos érintett terület a kivitelező felvonulási területe lesz. A Déli Körvasút fejlesztése a megkötött kivitelezői szerződés szerint 2027 végéig tart.