Épülettervek

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája

1/13

Látvány a Panoráma út felől

Látvány a kilátóról

Látvány az autópálya felől

Látvány a hegytetőn

Modell

Helyszínrajz

Metszet, homlokzat

Gyűrű részletterve

Logóterv

Inspirációk

Koncepció makett

Velencei-tó ködben

Az egykori Bence-hegyi kilátó

?>
Látvány a Panoráma út felől
?>
Látvány a kilátóról
?>
Látvány az autópálya felől
?>
Látvány a hegytetőn
?>
Modell
?>
Helyszínrajz
?>
Metszet, homlokzat
?>
Gyűrű részletterve
?>
Logóterv
?>
Inspirációk
?>
Koncepció makett
?>
Velencei-tó ködben
?>
Az egykori Bence-hegyi kilátó
1/13

Látvány a Panoráma út felől

Látvány a kilátóról

Látvány az autópálya felől

Látvány a hegytetőn

Modell

Helyszínrajz

Metszet, homlokzat

Gyűrű részletterve

Logóterv

Inspirációk

Koncepció makett

Velencei-tó ködben

Az egykori Bence-hegyi kilátó

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája
Épülettervek

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter munkája

2015.04.28. 13:30

Projektinfó

Földrajzi hely:
Velence, Magyarország

Építészek, alkotók:
Gazdag András, Szabó Péter, Jorge Díez Aragón

Bence-hegyi kilátó ötletpályázat - 2015

URL:
G3 Mérnökiroda

Tervezés éve:
2015

Stáblista

generáltervező: G3 Mérnökiroda (Gazdag András), OKKA (Szabó Péter)
látványtervek: Őrley Balázs 

Letölthető dokumentumok:

Bemutatjuk Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter Bence-hegyi kilátóra tervezett kiemelt dicséretben részesült munkáját.

Gondolatok egy kilátó körül

A hazai természetvédelem emblematikus, az oltalom alatt álló területek határát jelző táblákon is országszerte látható madara a nemes kócsag. Röpte jellegzetesen könnyed, méltóságteljes. Ez az emblematikus könnyedség határozza meg a Bence-hegyi kilátót. A formák könnyed játéka szolgálja a magasba jutást. Nem telepszik rá a hegytetőre tömör toronyként, nem foglalja a helyet – a Panoráma úttal körülhatárolt apró erdős területen ez kiváltképp hátrányos volna -, hanem szabadon hagyva azt, légiesen jelenik meg, hagyja a látványt feltárulkozni.

A Bence-hegy topográfiai adottságai folytán a körkörösen tekeredő Panoráma úton a parkolóba érve máris elénk tárul a Velencei-tó festői látványa. Sokan ennél magasabbra nem is mennek, innen élvezik a kilátást, s indulnak is tovább. Innen felfelé haladva, a hegytetőre vezető enyhén lejtős ösvényen felérve már a panoráma nagy része érvényesül. Előbújnak a dombok közt rejtőző települések, a nadapi templom, a Velencei-hegység lankái. A Panoráma út és az ösvény körkörös s csupán enyhén emelkedő vonalát vezeti tovább a kilátó; a terep lankáját folytatja, így még az idősebbek s a magaslatokat nehezebben leküzdők számára is könnyed feljutást biztosít az építmény. A felfelé tartó séta során a fokozatos körbefordulás elénk tárja a környező tájat. Maga az út a fontos, a feljutás – s közben szemlélődünk, töltődünk.

Látvány a kilátóról
2/13
Látvány a kilátóról

Egy magaslatra felérkezni, s érezni azt a kitárulkozó, szabad teret, ami ott fogadja az embert felejthetetlen élmény. Mintha ólom bilincsek hullanának le. A világ súlya letekeredik. Egyszerre érezzük magunkat hatalmasnak, világ fölöttinek és ébredünk semmisségünk tudatára. A kilátóra való feljutás folyamata ezt a látványban való beteljesedést készíti elő. A legfelső szint gyűrűjén a körpanoráma teljességgel érvényesül. Az élmény minél teljesebb befogadására, a merengésre bőven van hely. Bármely irányba körbejárhatunk. A kilátó szerkesztése jelzi a fő irányt, a tavat, s mégis a teljes környezetet magához hívja.

Helyszínrajz
6/13
Helyszínrajz

Az autópályán haladva, körben a tó partjáról vagy a szomszédos településekről más és más nézete tárul fel a kilátónak; a térbeli formát látva - s azon átlátva - a nézőpont mozgásával változik a látvány. Ahhoz, hogy egy szobrot teljes egészében értékelni tudjunk, körüljárjuk. A modern szobrászat jelentős része is ezt a körkörös mozgást propagálja a valódi befogadáshoz.

Modell
5/13
Modell

Szerkezeti rendszerében a kilátó az egymásra ható erők játékát, a függés és függesztés kapcsolatát járja körül. Ez a szinte gyermeki felszabadult építkezés, s egyben pontos kalkuláció távolról ugyan, de kapcsolatban áll a madarak fészeképítési szokásaival, különösen a cserregő nádiposzáta nádszálakra függesztett, azokat összekötő fészkének szépségére - a benne rejlő kreativitásra.

Gazdag András, Jorge Díez Aragón és Szabó Péter

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.