| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai

1/8

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
?>
1/8

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai
Design/Formatervezés

Beton-virágzás - elkészültek a Tétényi úti metróállomás felszíni lejáratának falai

2011.09.01. 10:27

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szöllőssy Barbara, Pyka Zsolt

Vélemények:
8

Elkészült a négyes metró Tétényi úti állomásának felszíni felépítménye. A Városi Tájkép Csoport tervezői az általuk kifejlesztett Graphic Concrete eljárással különféle növények motívumait varázsolták a metrólejárat látszóbeton paneles falaira.

A „Tétényi út" metróállomás a 4-es vonal legkevésbé süllyesztett állomása. Az állomás specialitása, hogy az aluljárócsarnok és a felszín között itt már eleve megtervezésre került a korábbi állomásoknál hiányolt mozgólépcső is, továbbá a mozgáskorlátozottak számára elhelyezett felvonók a terepszintről közvetlen kapcsolatot biztosítanak az utas peronnal, teljessé téve meg az állomás akadálymentesítését. A szolgáltatóháztól északra, a park sarkában található a peronokról felvezető mozgólépcső. Az utasok egy aluljáróba érkeznek, amelynek minden irányban kapcsolata van a gyalogos felületekkel, és nem vesz el területet a zöldfelületből. A felszínen megjelenő építmény javasolt anyaghasználata már a tervezés kezdetkor az impregnált látszóbeton volt a fém, és az üveg alkalmazása mellett.

 

VTCS Graphic Concrete
1/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
2/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
3/8
VTCS Graphic Concrete

VTCS Graphic Concrete
4/8
VTCS Graphic Concrete

 

 

A tervek kidolgozása során az építészek mindvégig törekedtek a szigorú látszóbeton felületek monotonitásának oldására - mind a felszínen, mind pedig az állomás falain. Erre adott kitűnő megoldást a Graphic Concrete technológia, amely ez év januárjától már hazánkban is hozzáférhető a Városi Tájkép Csoport tervező iroda jóvoltából, akik a technológia kizárólagos magyarországi forgalmazója. Az új eljárásnak köszönhetően a klasszikus látszóbeton panelekre már az öntés során felkerülhetnek a minták, amelyek a panelek kötését követően a felületen kavicsos mosott felületként jelennek meg.

Az állomás elkészültét mindannyian várjuk, de különösképpen a környéken élők, hiszen a nagy lélekszámú lakótelep remélhetőleg közvetlen, magas színvonalú belvárosi kapcsolathoz juthat. Ez tovább erősítheti a terület központi jellegét, ahol újabb kereskedelmi és szolgáltató létesítmények megjelenése, valamint egy új, pezsgő városközpont kialakulása várható, amelynek a „virágba borult" metróállomás díszévé válik.

 

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
5/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
6/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson
7/8
VTCS Graphic Concrete a Tétényi úti metróállomáson

 

 

Az állomás építészeti koncepciója
A Tétényi úti állomás egy lakótelep közepén lévő zöld szigetben, a Bikás parkban található. Az állomás tervezésénél kiemelten kezelték a park, mint helyszín adta lehetőségek lehető legteljesebb kihasználását, hogy valamilyen módon változatosságot hozzanak a panelépületek adta környezet monotonitásába. Ezért terveztek bevilágító kupolát az állomásra, ami a felszínen egy érdekes forma, a peronon pedig a természetes fény megjelenését eredményezi. A felszín és az alsó tér közti kapcsolatot a fény mellett a park motívumainak, a különféle növényeknek absztrakt megjelenítése erősíti.

Fontos cél volt a technológiából adódó betonhasználat megszerettetése a panellakókkal, ezért olyan megoldásokat kerestek, amelyekkel a betont barátságosabb anyagként lehet bemutatni. A választás a színes lazúr, illetve a VTCSbeton Graphic Concrete mintaképző technológiák használatára esett. A végfalon és a bejáraton három vadvirág (vadmurok, zöld zörgőfű, mezei katáng) sziluettjének megjelenítése szerepelt a tervekben, amelyek közül a megvalósítás során a zöld zörgőfű mintázata került rá az elkészült felületekre, az állomás hosszában végigfutó füstkötények üvegfelületein pedig a pitypang és juhar jelenik meg növényi motívumként.

Az állomás adatai
Állomás hossza: 85 m
Peron hossza: 80 m
Hasznos peronfelület: 1100 m2
Felszín alatti mélység: -14,5 m
Mozgólépcsők száma: 4
Liftek száma: 2
Kijáratok száma: 1
Építési rendszer: nyitott
Állomás típus: középperonos

Építész generál tervező:
Palatium Stúdió Kft.
Vezető tervező: Erő Zoltán
Építész tervező: Brückner Dóra
Építész munkatárs: Fábry Katalin

Virágmintázatú beton felület (Graphic Concrete technológia):  
Városi Tájkép Csoport Kft.
Vezető tervezők: Szöllőssy Barbara, Pyka Zsolt 

Betonpanelek gyártása:
Argomex Kft - Kozák János

 

Kapcsolódó oldal:
Földalatti helyzetkép: szerkezetkész metróállomások (1.)

 

Vélemények (8)
Orsi Nagy
2012.08.09.
09:30

ezt még akkor írtam, amikor ez friss hír volt. nem is tudom, miért nem osztottam meg itt korábban. mindenesetre nagyon érdekel ez a téma, szerintem megérne némi továbbgondolást. http://dobozolo.blog.hu/2011/09/03/nem_plagizal_kanonizal

FenyvesiHK
2012.08.10.
19:40

@Orsi Nagy: "Fontos cél volt a technológiából adódó betonhasználat megszerettetése a panellakókkal," Bizisten eldobom az agyamat. Kinek jut eszébe egy ilyen mondatot leírni? Kezdem azt hinni, hogy van ok arra, amiért az építészt nem veszi komolyan lassan már senki emberfia. A zörgőfüvet,a vadmurkot és a katángot pedig ÉLŐBEN is szeretném látni ott a parkban, ha lehet. De nem lehet, mert sivataggá gyalult, kiégett, fűnek már alig látszó tárgy van helyette.

surly
2011.09.02.
08:23

kár hogy csak a grafikákat jegyezhetik a nevük alatt, hiszen a beton elemeket egy szarvasi cég ARGOMEX KFT. készíti. ki kellene egészíteni a cikket!

fbryk
2011.09.02.
11:03

@surly: A grafika a Palatium Stúdióban készült.

surly
2011.09.02.
13:03

@fbryk: akkor most hogy is van ez a VTCS beton grafics design beton lap...?

Alagi
2011.09.01.
14:44

Azt hiszem nem túl merész az állítás, hogy ez itt most Kis Péter badacsonyi borászatához akar hasonlítani.

epiteszikon
2011.09.01.
17:24

@Alagi: Legyen KP munkája standard. Szívesen látunk még ehhez hasonló munkákat. Tetszik.

mB
2011.09.01.
18:21

@Alagi: nem túl merész, de talán kicsit felületes és egyszerűsítő. :-) Mert lehet hogy „akar hasonlítani”, de az is lehet, hogy inkább egy olyan építészeti gondolat folytatója kíván lenni, ami a homlokzati felületet grafikai felületként is képzeli el, és aminek része történetesen Kis Péterék épülete is (vajon melyikük terve készült előbb? Indítsunk nyomozást? ;-) ), de Otto Wagner majolika házai vagy a Herzog & DeMeuron iroda jól ismert munkái – és a sor hosszan folytatható. Érdekes, hogy a két „hasonlítani akaró” munka ráadásul nem is egyazon technológia (matricás és VTCS licensz) – abban szerencsére hasonlítanak, hogy mindkét munka nagyon szép, hallatlan igényességgel megfogalmazott épület ÉS felület. Gratulálok hozzá(juk)!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.