Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.29. 11:06

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kapitány József, Kerekes György

Letölthető dokumentumok:

II. díjas pályamű, szerzői: Kapitány József, Kerekes György vezető tervezők és munkatársaik

20. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Kapitány József, Kerekes György
társtervezők: Benke László, Magyar Gergely, Kertész Bence
szakági tervező: Rhorer Ádám
egyéb munkatársak: Lórándné Karácsony Sára, Mészáros Judit, Korényi Balázs




Részletes bírálat:  

A pályamű átveszi a Belváros szabályozási tervének szerkezeti rendszerét, a gyalogos-gépjárműközlekedést jól differenciálja. Gyalogosrendszerében ugyanakkor ellentmondás, hogy a tisztán gyalogos lejutást a Duna-partra nem a gyalogosított szakaszon (a nemzetközi hajóállomásnál) biztosítja, hanem a Belváros északi részén, ahol pedig meghagyja a felszíni gépjármű-közlekedést.

A Kossuth Lajos utcán a felszínen meghagyott 2x2 sávon keresztül továbbra sem biztosított a jelenleg a forgalom által elvágott északi és déli belváros összekötése.

A nagyméretű garázsok és parkolók helyett a lakóépületek pinceszintjeinek mélygarázzsá való átalakítása a jelenlegi tulajdonviszonyok mellett nem reális javaslat.

A Szervita téren a parkolóház és a telefonközpont épületének lebontásával kialakuló új gyalogos tér gondolata támogatható, azonban a bíráló bizottság csak az épület részleges bontását javasolja.

A Károly körút kialakítása során a villamos középen hagyásával és a széles, a két forgalmi irány között kialakított zöldsávval helytelenül lecsökkenti az igazán jól használható, a Városházához csatlakozó gyalogosfelület nagyságát, így a beszorított Károly körúti gyalogosforgalom nem kap kellő teret.

A pályaműnek a Városháza területére adott beépítési javaslata lehet az egyik járható út, hiszen az egy ütemben való átépítés szinte elképzelhetetlen. A javaslat több ütemű folyamatos építést és rekonstrukciót tesz lehetővé; belső szárnyak elbontása, a keresztszárny új, átértelmezett formában történő megépítése átfordítja a városháza funkciókat. A városfalon belül, szint alatti parkoló és a Merlin átépítése mind-mind külön ütem. Ezzel egy időben, de függetlenül épülhet a Károly körúttal párhuzamos, befejező traktus. Ezáltal a folyamatos építés is állandó, befejezett térstruktúrákat adhat.

A Városháza téralakítása során a Károly körúti térfalat „építi tovább", a Gerlóczy utcánál a sarkot „megfogva", a Deák tér felé visszalépve, az evangélikus templomot kiszabadítva: jó kapcsolatot hoz létre a tömegközlekedési csomóponttal, de a kialakult térfalak rendszere nem elég meggyőző. A viszonylag nagyméretű belső teret a Merlin épületének és a meglévő növényállománynak a megtartásával, valamint a városfal egy szakaszának bemutatásával gazdagítja.

Építészeti szempontból meggyőző a keresztszárny védett részeinek meghagyása ház-a-házban rendszerrel. Ez talán a pályamű legszebb része. A két- és többszintes belső elosztóterek igen elegáns fogadóhelyei a külső térből érkezőknek.

A pályamű összességében adott jó javaslatai alapján rangsorolás nélküli 7,0 MFt-os II. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.