Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – EKHO Építész Műterem pályázata

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – EKHO Építész Műterem pályázata
Egyéb cikkek

Budapesti Olimpiai Központ (Puskás Ferenc Stadion és Létesítményei) – EKHO Építész Műterem pályázata

2006.05.23. 11:45

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Emődi-Kiss Tamás, Horváth Ákos

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Megvételben részesült pályamű Felelős tervezők: Emődi-Kiss Tamás, Horváth Ákos

Megvételben részesült a 4. bírálati sorszámú pályamű:
EKHO Építész Műterem Kft.
Felelős tervezők: Emődi-Kiss Tamás, Horváth Ákos
A megvétel összege: 1.500.000.- Ft



Részletes bírálat:

A pályamű a terület nyugati térségének szerkezeti kialakításában valamennyi terv közül egyéni megoldást dolgozott ki. Az Istvánmezei út és a stadion tengelyének eltérő koordináta rendszerét felismerve a tengelyek metszéspontjában egy körforgalmat kialakítva, ebből induló sugárirányú úthálózatra fűzi fel a létesítményeket. A tengelyek eltéréséből adódó problémára ugyan megoldást ad, de egy a meglévő városszerkezettől idegen elem beillesztésével szétrobbantja a tradicionális szerkezetet. A körforgalom csomópontjába helyezett sportszálloda éppen az egyik gyalogos megközelítés főirányát blokkolja és takarja a stadion ebből az irányból feltáruló látványát.
A pályamű hibája, hogy nem ismeri fel a térség adottságaiból eredő gyalogos kapcsolati rendszert, amely a meglévő tömegközlekedési megállók elhelyezkedése miatt az aréna irányából, illetve az M4-es metró Thököly úti megállójának irányából gyalogos megközelítés biztosítását igényli. A stadion megközelítésére a közönség forgalom számára az északi és a déli pontokat jelöli ki, kényszerpályára terelve a gyalogosokat.
A Dromosz tengelyét elvileg megőrzi, de a szabadtéri sportolás számára helyet biztosítva a nagyvonalú felvonulási út egy keskeny sétánnyá silányul, így jelenlegi jellege valójában elvész.
Vitatható a terület funkcionális elrendezése, hibás a lakóterület csendes belső kertjei által bezárt tömbbe sportfunkciók és szabadtéri sportpályák elhelyezése.
A terület parkolását a felszín alatt a lelátók szektorális elrendezését követve oldja meg és biztosítja a több irányú megközelítést, 12.000 parkoló elhelyezése a területen belül túlzottnak tűnik.
Előnye a javasolt telepítésnek, hogy a területet jól érzékelhetően három sávra osztja, az egyes szeletekbe eltérő funkciók kerülnek, eltérő tulajdonosi, megvalósítási, üzemeltetési formában.
A nyugati sáv a nyitott hasznosítású, funkciójú terület, mely lehetőséget biztosít különböző formákban az állam számára bevételek biztosítására, befektetők bevonására. Ezt a sávot tiszta, áttekinthető szerkezetben tárja fel sugár és körutakkal, melyek lehatárolják az egyes funkciócsoportokat – bár a kialakított utak, tengelyek nem illeszkednek szervesen a környezet jelenlegi struktúrájába.
Az egyes funkciókat csak ötletként, jelzésként helyezi el, ami megfelel a jelenlegi ötletpályázati szintnek, viszont a javasolt funkciók túl sokfélék, a kialakuló beépítés túl sűrű, túlterheli a területet.
A középső sáv a stadion és kapcsolódó területe. Mind a négy irányból feltárt, megközelíthető, a keleti oldal kivételével körbejárható gépjárművel is, de a megközelítések nem veszik figyelembe a tömegközlekedési kapcsolatokból eredő igényeket.
A keleti sávba került minden további sportfunkció (Olimpiai Központ). A sportfunkciók összefogott koncentrált elhelyezése előnyös, de a javasolt beépítés itt is túlterheli a környezetet, túlzsúfolt, így ez a területrész elveszti reprezentativitását.
A javasolt funkciók kielégítik a kiírásban szereplő igényeket, a kiegészítő funkciók jól illeszthetők a terület jellegéhez. A különböző funkciók csoportosítása erőssége a pályaműnek.

A jelenlegi stadiont nagyrészt lebontásra ítéli egy korszerű stadion létrehozása érdekében. Megtartja viszont a jellegzetes lépcső-pilonokat, annak homlokzati rácsait; a nyugati karéj egy részét; az alaprajzi sémát, szerkesztést.
Megtartja azt a jelleget is, hogy a Dromosz felé alacsonyabb az épület, a másik oldalon magasabb – ami mindenképpen erőssége a javaslatnak. A javasolt formai kialakítás illeszkedni próbál megjelenésében a Papp László Budapest Sportarénához is.
Elbontja a lelátók alsó sorait, helyükre mobil tribünök kerülnek, ami megfelelő megoldást jelent. A pályamű nem tartalmaz adatot a stadion befogadóképességére vonatkozóan, ami jelentős hiányosság.
A lefedés kéthéjú pneumatikus szerkezet, melynek előnye a szabad vonalvezetés, az aránylag olcsó, könnyű szerkezet. A javasolt szerkezet állékonyság és megvalósíthatóság szempontjából megfelelő, ötletes, viszont a fenntarthatóság szempontjából hátrány az, hogy folyamatos nyomás alatt kell tartani, valamint a héjazat fenntartása, cseréje sem látszik megoldottnak.
A pályamű jelentős hiányossága, hogy a küzdőtér lefedésére javaslatot sem tesz.
Az Olimpiai Központ sportcsarnok együttese a Stefánia út felől lezáró térfalat teremt, aminek illeszkedése a környezethez kérdéses. A funkciók összefogása előnyös, de a tömegformálás nem kiforrott.
A pályamű sportszakmai szempontból részben felel meg, az olimpiai központokról szóló kormányzati előírásoknak megfelel.
A Puskás Ferenc Stadion sportszakmai kialakítása jó.
A pályamű a szabad felhasználású területet teljesen átgondolja. A Millenáris helyén egy rekreációs és mozgáscentrum kerül kialakításra, melyben egy jégpálya, illetve három szabványos labdajátékterem kerül kialakításra. A további sportlétesítmények elbontásra kerülnek és sporthotel, illetve irodaház, lakóház, kereskedelmi funkció valósul meg. Az így elvesztett jelentős mennyiségű sportfunkciót a Stefánia út, Dromosz közti területre építendő létesítmény együttesbe koncentrálja, melyben megtalálhatóak a szükséges sportfunkciók, bár a sportági igényekhez tartozó jelenlegi teremméretek (melyek nem mindig elégségesek) nem kerülnek növelésre.
Nem kerül kialakításra atlétika és labdarugó bemelegítő, illetve edzőpálya. A 600-as pálya nyitott sportpályaként szerepel.
A labdarúgó Eb megrendezése szempontjából a stadion alapvetően megfelelőnek tűnik, de vannak olyan jellemzők, melyek továbbfejlesztése elengedhetetlen. A tömegközlekedéssel, gyalogosan érkezők beléptetése nem megoldott. Az irodákat előnyösebb azon az oldalon elhelyezni, ahol az öltözők, VIP, sajtó is helyet kap. A TV közvetítőkocsik több ponton való elhelyezése nem jó megoldás, ezeket egy helyre kell csoportosítani. Nem elemezhető a stadion kapacitása sem nézőszám, sem más további fontos szempontokból (VIP helyiségek, irodák), mert ezekre nem közöl a pályamű megfelelő adatokat.
A pályamű csak igen korlátozott, szűkszavú költségvetést közöl, ezek szerint a stadion beruházási költsége (ÁFA-val) 27,5 milliárd forint lenne, de ezt semmiféle részletezés, számítás nem támasztja alá.
Bizonyos terület, méret jellemzőket megad a pályázó (bár nem következetesen). Ezek is tükrözik, hogy a terület a javasolt beépítéssel túlterhelt (47% feletti beépítettség), alacsony a zöldterület aránya.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk