Búvárbázis egy bányatón
A fővárosiak körében népszerű Luppa-tó környezetének rendezésére és a tó adottságaira apellálva készítette el diplomatervét Vig Orsolya. A nem szokványos funkciójú épület egyedülálló lehetne a térségben.
Kapcsolatba kerülve a búvárkodás titokzatos világával, azzal szembesülünk, hogy e technikai sport lehetőségei nagyon szűkre szabottak itthon. A búvárklubok hontalanok. Általában késő esti, éjszakai nyitvatartású uszodákban, vagy jó esetben ideiglenes konténerekkel „kiépített" partú tavakban van lehetőség búvárkodni, ha nem szeretnénk mindenképpen tengerpartra utazni a tanulás, próbamerülések időszakában.
A Luppa-tó búvártóként jelenleg is funkcionál; gyakorló, tanfolyami merülések lebonyolítására, új felszerelések kipróbálására, vagy egy-két merülésre, egynapos kikapcsolódásra egyaránt alkalmas. Ahhoz, hogy a búvárklubok igazi otthona lehessen -a környező országokban sincs hasonló próbaterep-, s ipari- (víz-, közlekedésépítési), katonai-, technikai búvároknak (deep diving) is gyakorlási lehetőséget biztosító bázis lehessen, nagyobb vízmélységre van szükség. Emellett külön lehetőségként a tóban kialakított víziparkban merülőfalnál lehetne merülni nyáron, télen pedig jégbúvárkodni. Majdani keresettsége éppen különleges voltában és egyedülálló tulajdonságaiban rejlene, így nagy idegenforgalmi érdeklődésre is számot tarthatna. A tó már természetes formavilágában is elszeparált része különleges funkciót kapna a búvárbázis révén, mely a strand folytatásaként, a vízi sportok széles skáláját egy különlegességgel bővíti. A fő hangsúly a tavon, a vízen van: a víz vagy az üveg tükröződésén, az ember vízzel való kapcsolatának árnyalatain, a lassan, egyre mélyebbre merülés látványán.
Az épület
Az épület építészeti megformálása, szerkezetiségének előtérbe helyezése párhuzamban áll a búvársport technikai jellegével. Emiatt került a rácsos tartó is a homlokzati szerkezetek elé. A belső dobozok megformálása ellentétes az épület külső szerkezeteinél alkalmazott elvvel; annak mintegy komplementere: egyszínű, finoman rajzolt nád-buborék mintájú, átforduló burkolati kapcsolatok, színesség jellemzi.
Szokványostól eltérő megoldást kívánt a hídszerkezetű épület építése is. A standard hídszerkezet-építési módokkal nem lehetett szerkezetileg megfelelő, s gazdaságosan kivitelezhető módon megépíteni a hidat. Új megoldásokat hívott életre a hídszerkezetű épület kivitelezése. A kútalapként is értelmezhető 40m mélységű, és 10m átmérőjű merülőmedence tartja a hídszerkezetet. Ez az alap nagyobb,mint egy hídpillér alap. A tó közepén úszó pontonszerkezetről készül a víznyomással szemben belülről acélgyűrűkkel erősített henger-alakú munkagödör határolás szádfallal, s miután kiszivattyúzták a vizet, a merülőmedence falát szekrényalapként süllyesztik a földbe, miközben a földet folyamatosan termelik ki, s szállítják ki a partra a pontonhídon.
A kialakított technológia: az acélszerkezet nagyobb elemekben előregyártva érkezik a helyszínre, ahol a korábban kialakított megfelelően teherbíró betonfelületen a tervek alapján , folyamatos ellenőrző méréseket végezve összeszerelik a rácsos tartót. Az ideiglenes görgőkön összeállított acélszerkezetet ideiglenes ellensúllyal látják el, majd egy csörlő segítségével helyére kerül. A tartó egyensúlyáról a végleges fesztáv felében elhelyezett állványzat gondoskodik, ami még a holtpont előtt megtámasztja a szerkezetet. Így továbbgördülve a tartó elérheti végleges helyzetét, ahol hidraulikus emelőkkel elemelik a szerkezetet az ideiglenes tartók kivételéhez, s beszerelik a végleges sarukat. Erre pontos szintezés után engedik rá az acélszerkezetet.
Az épület vízszintes szakasza, a hídépület egy tiszta, egyszerű megformálású gépezet-szerű elem, mely az épületben tartózkodók figyelmét a hatalmas üvegfelületek révén a tó felé irányítja. Vonalszerűsége hangsúlyozza a merülőcső felé irányultságot, az út során egyre jobban ráhangolódunk a vízre, a búvárkodásra. Megformálása csőszerű, a bejárat csapóajtóhoz hasonlóan a homlokzat teljes felületén felnyílhat. A bejárathoz közel olyan funkciókat találunk, amelyek a búvárkodáshoz kapcsolódnak, de önmagukban is működnek (büfé, szabadon használható lounge tér, oktatóterem).
A funkciódobozokat a határozott vonalú hídépület belsejében különböző zártságú úszó dobozokként fogalmaztam meg, érdekes tereket létrehozó, mindig előrébb haladó lüktetést adva a merülőtér felé közeledve. A galéria-medencetér-merülőcső vonala jelöli ki az épület másik, függőleges főtengelyét. A felülvilágító a merülőmedence-tér függőleges irányultságát természetes fénnyel hangsúlyozza, rámutatva az épület fő funkciójára. A galériából lépcsőn vagy lifttel (a búvárkodáshoz szükséges felszerelések gyors szállítása miatt) juthatunk a medencetérbe. Innen lehet merülni a medencében, vagy a tóban, illetve kíváncsiskodóként továbbereszkedni lefelé a lépcsőn a medence melletti kukucskálótérbe, ahonnan kis ablakokon át láthatjuk a merülést.A merülőmedence mellé a kültérbe egy szauna került, ami a téli jég alatti búvárkodáshoz szükséges. A szaunaterasz ponton szerkezettel készült, hogy a vízi járműről történő vízbeszálláshoz hasonló helyzetet teremtsen ingadozásával, hullámzásával. A szaunatérből egy létrával ellátott nyíláson keresztül a tó vízébe lehet ereszkedni, hogy hideg fürdőt vegyünk (rácsszerkezetű medence a tóban).
Fenntarthatóság
Az épület energiatudatosságra törekszik. Fűtése, hűtése a hely adta lehetőségekkel élve, jórészt megújuló energiákból biztosítható. Az épület gépészete is ebben mutat újat: az energetikában már használt elv szerint a nagy víztömeg kedvező csillapító hatását alkalmazom az épületben, a funkciónak is többlettartalmat adó módon. A tó víztükre kedvezően befolyásolja a térség klimatikus adottságait, érzékelhető a hőmérséklet-kiegyenlítés és a napfény visszatükröződésének hatása.
A vízhőmérséklet kiegyenlítő hatását egy, az úszó szaunablokk alatt elhelyezett csőrendszerrel hasznosítom. A hőszivattyú forrásoldala a tó vize, az abban elhelyezett csőkígyók és regiszterek kialakítása olyan, hogy a nyíltvízi gyakorlatokhoz tan- és akadálypályának is használható, illetve lekerített gyakorló tereket is képezhet. Az 1km hosszú csőben keringő víz - mely a tó hőmérsékletét veszi fel - télen előmelegítve, nyáron előhűtve érkezik a gépészeti térbe. A hőszivattyú a beérkező vízhőmérsékletű folyadékot fűti vagy hűti a kívánt hőmérsékletre.
Az épület fűtése hőszivattyúval előállított alacsony hőmérsékletű vízzel biztosított (padlófűtés, fan-coil fűtési rendszer). A padlófűtés csőkígyóiban télen meleg, nyáron hűtött víz kering, ezzel klimatizálom az épületet.Az épület szellőztetésénél törekedtem arra, hogy azt nagy ablakfelületekkel természetesen biztosítsam. Ez indokolja az ablakok kiosztását és a dobozok térbeli helyzetét is. A nyári napvédelmet a déli oldalon külső árnyékolókkal biztosítom.
AkadálymentesítésA létesítmény tervezésénél figyelmet fordítottam arra is, hogy az épület szolgáltatásait fogyatékkal élő személyek is igénybe vehessék. Az akadálymentes közlekedés szempontjait épületen kívül és épületen belül egyaránt szem előtt tartottam.
Búvárbázis, Luppa tó
tervező: Vig Orsolya
tervezés éve: 2009
22:28
Na akkor írjunk már valamit a tervezés területéről. A helyszínrajzon akárhogy meresztettem is a szemem, nem láttam a teljes tóvidéket, csak a településhatár(?)által félbevágott(?) darabját.
Kedvenc helyünk volt a tó. Magas homok partfallal, amibe parti fecskék fúrtak fészeklyukakat, széles, fehérré fakult homokos partszegéllyel. Még most is beleborzongok, mikor először megláttam, dögmeleg július volt és arra bringáztunk. Hihetelenül gyönyörű víztükör, kevés ember, távol egymástól, merthogy ez volt a második nudista paradicsom Délegyháza után. A pucérság nem volt kötelező, mindenki, ahogy jónak látta.
A négyes tócsokorból ez volt az első tó, a legnagyobb. A többin(a Szentendrei út felé) munkásőrök pecáztak, oda tilos volt átmenni, mert nagy hangon elkergettek, rejtélyes fenyegetések kíséretében.
Volt persze rendőr is időnként, aki teljes menetfelszerelésben kérte a személl-azonotosságit a pucér delikvenstől. Aztán jöttek a deviáns tévések, színészek, ismert arcok és a rendőrök megszűntek.
Délután már leálltak a kotrógépek, nagy fejüket lógatták a víz fölé. Valami mesebeli táj és hangulat. Volt benne valami tengerpartszerű is. Sokszor az irodából, suliból egyenesen a tóhoz mentünk. Vadvirágok, homok, fecskék, kék ég, végtelen szabadság. A szentendrei út moraja itt már csak zümmögésnek tűnt. Minden bajnak végeszakadt egy kiadós úszás után olyan vízben, ami nem klóros, nincs tele ordítozó emberekkel, csak Te és a természet. Az akkor odajárók nem szemeteltek, a szépség teremt egyfajta kúltúrát.
A kotrógépek néha teljesen átformálták a partot, új homokrétegek kerültek elő, Duna-szagú finom homokok. A gyerekek hemperegve panírozták magukat benne, aztán az új kotrású dombról lerohanva, be a vízbe...
Most veszem észre, hogy nekrológot írok. És mindez itt volt a kies főváros szélén, egy macskaugrásra. Nem kellett Hawaii-ra elutazni, mert itt volt nekünk.
Az is egy szép feladat volna, ha valaki(k) megtanítanák valahol a leendő építészeknek (is),vajon hogy lehet ezt az életérzést megőrizni, amihez kell ez a tó, de kb. így.
20:42
Az enyém egy kultúrpontszerűség lesz, ami szintén lerágott csonttnak tekinthető, de a müncheni helyszín nagyon adta ezt az opciót a föld alatt lesz, egy tervezett S-Bahn állomás fölé teszem (a tereit kicsit átszerveztem), szokásos koncerttér, installzóna, lesznek tánctermek, komolyabb előadásokra (pl. színházi) is alkalmasak + a földfeletti teret is meg kell tervezni+föld alatti közlekedés, mozgólépcsők és még szeretnék egy kis augmentált térspékelést is hozzányomni :D szóval nem lakóház végül is az előadókban lehet okítani ilyesmi lesz. ha kész akkor majd felteszem a köznek :D
16:25
Vajon felrakjam, ne rakjam a sajátom?
Hozzászólnak érdemben, nem szólnak hozzá érdemben?
Vajon van intelligencia, vajon nincs?
Kezdi értelmét veszteni a tervek megosztásának nagyszerű lehetősége.
17:27
@natia: Kedves Natalie!
Mindenképp biztatlak, hogy felrakd.
Alig várom, hogy lássak egy rendes iskolát, vagy lakóházat stb.
üdvözlet
18:39
@natia: Kedves Natalie - szerintem nyugodtan. A sok egyéb tapasztalat mellett ez kifejleszti az ember humorérzékét illetve abbéli képességét hogy a valós észrevételeket el tudja választani (mondjuk) a sokéves frusztrációk okozta hőbörgéstől - és ez utóbbin tudjon mosolyogni.
Meg hát lehet remélni azért azt is hogy talán nem sok ilyen lesz - volt azért sok olyan terv már itt ami megúszta.. ;-) Hajrá!
09:27
Hát ez nagyon vicces véletlen.
Testvérem PhD védésén találkoztam is Orsival futólag, én meg pont ezeknek a sóder lelőhelyeknek a mélységnövelő utánkotrásának lehetőségeivel foglalkoztam tavaly, amikor a terv készült. Sajnos a tulajdonosi szándék percenként változik, így a bányászatból nem lett semmi, és szerintem a búvár központnak sincs túl nagy esélye. A tó meg így várhatóan el fog iszaposodni, algásodni.
Ha valaki meg tudná adni a tervező elérhetőségét, segítsen, érdekes lenne tudni, hogy ő, mit tud a tavakról.
Cheerios Z
05:55
Kedves Kékharis!
Sajnos a szemem nekem is ráfókuszál azonnal az ilyen gondokra.
Na dehát... egy cikk címében? Ki ne venné észre? Vagy provokáció? Direkt?
Egy lapot véletlenszerűen benyitva. Az épület melletti parkoló az "pakoló". Persze így is értelmes. De ha már hozzáteszem, hogy ugyanezt "véletlen" lepottyantották a bekötő út elején is. Úgy már gyanús, hogy a "búvárhordák" csomagokkal még se onnan pakolnak.
De térjünk az "érdemi" részére.
Ez diplomaterv téma? Ki az az állat, aki így ....... félrevezeti a hallgatókat? "Költői kérdések"! Ezt hogyan hasonlítják össze egy 24 tantermes általános iskola, vagy egy 200 lakásos épület, vagy egy megyei kórház programjával? Sanda gyanú, hogy sehogy. Lehet, hogy azok kockázatos témák? ...sok hiba lehetősséggel. Vagy az oktatók sem értenek hozzájuk? Hagyjuk... Tragédia. Tipikusan vak vezet világtalant. Persze a hallgató nem hibás, csak amennyiben a kis munkával "nagy eredmény" lehetséges opcióját, emberi módon nem vizsgálja felül, még ha az szemben lenne is a főárammal. A lényeg: mindenképp ő fizet érte. Pótolhatalan éveket dobott ki a szakmai felkészülésből. Na de mind1 reménykedjünk, hogy valakinekavalakije (vagy az lesz), úgy akár "nagy szerepeket" is kaphat. Vagy bármit megjelentethet az építészfórumon...
.................... igérem a diplomázónak, hogy amikor búvárbázisra (pakolókkal) kapok megbízást, azonnal megkeresem, hogy bevonjam a munkába. Annyira unikális tudásra tett szert (vagy a másik:).
Gratulálok. Szép új világ épül aljára érünk nemsokára.
14:03
@kékharis: Isten hozott a Föld nevű bolygón kedves herceg!
félretéve az ironizálást és persze a tényleg fellelhető nyelvtani hiányosságokat melyeket én sem vitatok. A tervet nem kívánom értékelni ebből a szempontból ez itt most lényegtelen. Én jót nevettem azon, amit írsz, ennél jobban nem is bizonyíthatnád azt, hogy fogalmad sincs arról miből is áll ma egy diploma terv, mi a lényege, valamint, hogy 1 félév áll a hallgatók rendelkezésére e célból.
Kezdjük talán az általad felhozott, szerintem messze nem átgondolt példákkal..
24 termes általános iskola, 200 lakásos épület, megyei kórház... nem akarlak elkeseríteni, de ilyen léptékű diploma terveket nagyon ritkán vagy egyáltalán nem látni, nem nem kockázatos, hanem talán nem féléves témák, mindezt úgy hogy az épületnek nem csak az építészeti hanem épületszerkezeti, statikai kivitelezési gépészeti terveit/tanulmányait is el kell készítened
Azt hiszem már régóta támogatják az egyetemen az érdekes, hozzánk közel álló, téma választást. Ezt követi az önálló program kidolgozás, majd az ehhez tartozó építészeti gondolat, koncepció, majd az épület tervezése, vagyis a cél az hogy a diplomabizottság előtt nyilvánvaló legyen, a hallgató mennyire képes ezt a folyamatot nagyjából önállóan végigvinni és az egyes részeket, szakágakat ,az épülettel a koncepcióval, egy egységként kezelni átlátni.
Valószínűsíthető, hogyha a hallgató itt képes volt ezt a gondolati rendszer alkalmazni/követni, akkor a való életben, később, egy kis tapasztalattal, ezt a megszerzett tudását alkalmazni tudja, függetlenül attól mire kapott megbízást.
Még annyit, hogy egy kisebb léptékű épület választása sokkal kockázatosabbnak találom mert sokkal több részletkérdés felmerülhet a tervezés során és a bizottság részéről. Ugyanakkor megfelelő gondolattöbblettel is kell rendelkeznie, de mint mondtam a méret nem lényeg.
Remélem sikerült kicsit rávilágítanom arra, hogy is működik ez az egész még ha én sem értek egyet az oktatás minden mozzanatával amiről te írsz, vagy helyesnek vélsz (és ahogy írsz), az messze rémálom.
Isten hozott ! (mégegyszer) kellemes ismerkedést...
16:52
@gloomysunday: Kedves Földlakó!
Perspektíva kérdése:) De viccesen csomagolta, tekintve, hogy én éppen azt kifogásoltam, hogy nem "földiek" a aprogramok, vagy ahogy Ön mondaná "nem földhöz ragadtak".
Százszázalékosan tisztában vagyok a kérdéskör tényeivel. Igaz, talán túloztam a méretek említésekor. Említhettem volna 4 lakásos épületet, vagy 4 foglalkoztatós ovodát is, vagy szakrendelőt... Szerintem sem a méret a lényeg.
A kifogásom amit szóvá tettem: A programok nem reálisak. A programoknak -szerintem- van olyan jelentőssége is, hogy konkrét hozzáférést adjon bizonyos "tudnivalókhoz". Ebbe nem merülnék bele. Erre persze mondhatná, hogy az van korábban... Hát nincs, legalább is a Műegyetemen nincs előtte sem.
A háznak funkciója IS van, nemcsak szerkezete és megjelenése. Sajnos, ha a hallgató (szigorló mérnökjelölt) saját maga "talál ki" "funkciót", akkor ugye itt valami hiány keletkezik
Tudom a másik érvet azzal majd diploma után bajlódhat, hogy a háznak vannak kötöttségei (úgymint funkciók, előírások, tűzvédelem stb). Sajnos ebben én nem hiszek. Ha minden iskola csak szemléletet tanít... hm. Fordítva látom. A részletkérdéseket lehet éppen okítani.A szemlélet az; tiszteletre méltó, gerinces építész stb példáján közvetítésével, "véletlenszerűen" kapja meg az ember. Azt viszont lehet bármikor... előtte, utána, vagy közben.
Kedves oktató kolléga! Csodálom, hogy a legmérgezettebb tüskét pont nem vette észre: megmagyarázzuk, hogy miért nem tanítjuk, pedig nem is értünk hozzá... hm.
Azért azt mindenképpen ajánlom Önnek, hogy az iskola (oktatás), kórház (egészségügy), lakás stb témákat -méret függetlenül- keresse a diplomaterv témák között. Lesz 1-2-3%? Kiváncsi vagyok, Ön tudna ebben segíteni, nekünk boldog kívülállóknak.
szép napot!
17:42
@gloomysunday: a diploma során ugyanúgy minden előírást be kell tartani legyen az funkcionális vagy egyéb
Akkor megpróbálom még egyszer.... lényegtelen a téma vagy az hogy ki milyen funkciót választ, maga a tervezési metódus a lényeg a téma és program választástól, a hozzá tartozó kutatáson át... stb. stb. nem írom le újra
Szerintem nem cél, hogy a hallgatók bármilyen funkciójú épület működésével és követelményeivel tisztában legyenek, nem kell erről egy lexikon a fejükbe. Sokkal inkább az kell, ha egy új funkcióval találkoznak, tudják mit kell tenniük, vizsgálniuk, figyelembe venniük. Bár, teszem hozzá, a lakótervezéshez szükséges méreteket és az előírások egy részét mindenkinek fejből kell tudnia.
Talán könnyű belátni, hogy nincs funkció hiány. Főleg ha a hallgató maga talál ki egyet( ez nem szerencsés, inkább választ egyet a jó megfogalmazás), akkor az azt jelenti hogy van, főleg, ha meg is tudja annak létét indokolni az adott helyszínen.
A preferált funkciók mint az oktatási vagy lakóépületek. Mindig megjelennek az egyetemi évek során, nem hiszem hogy-e felé feltétlenül orientálni kell a hallgatókat, vannak akik ezt választják, nem ismerek számokat, tény nincsenek többségben, de én ebben nem látok problémát.
A kórház diplomatémának? ez kb. öngyilkosság és 1 kórháztervezés semmiképp sem 1 emberes történet tekintve, hogy megfelelő szakértőre van hozzá szükség, szerintem a léptékéről ne is beszéljünk, mert ha már a realitásoknál tartunk ugye van egy méret ami alatt nem éri meg kórházat építeni.
Ja igen, majd el felejtettem, örülök, hogy megtisztel ezzel, de még véletlenül sem vagyok oktató.
A diplomavédések nyilvánosak, javaslom a részvételt.
18:16
@gloomysunday: Kedves GLoomymonday!
Örvendek az eszmecserének. 1 pici személyeskedést engedjen meg. Tuti, hogy több diplomavédés tanúja voltam (még annál is mint gondolná) :)
Azért óvatosan megemlíteném a lakó funkciót... ami ugyebár a diploma (sőt mint nem cáfolta, az összes egyetemi) tervek kb 1%-a. Az építészmernöki megbízások kb 2/3-a. De ha "azzal foglalkozó" építészek számát néznén, az jóval több... akár 80% ha az irodát raktárat (telephely, logisztika stb) is idevesszük az legalább 99%. Az UFO témákra marad 1%.
Sajnálom. Meggyőződésemből nem tud kizökkenteni, hogy egyetem alatt érdemes lenne egy picike lakóház programot (igazit!) "végigszevedni". Ad abszurdum telken állót és akár "primitív" előírásokkal.
A kórház szót rosszul említettem a laikusoknak csak nagy van belőle... persze persze legyen csak rendelőcske... bocsika. Vagy legyen egészségügyi épület...
Szóval se telek, se előírás, se értelme... vagy van? 40 méteres kútba búvárkodni? miért nincsen ilyen sehol a világon? De egyébként ha egy-egy ilyen program gondolat bejön... az bombasztikus. Csak tartanék tőle... a diplomázóval játszani hazárdjátékot... ugyanis 999 ezrelékben ez kudarc... Ujra előre bocsátom értelme van ennek is. De ajánlom figyelmébe a "tervezési metódust", ami eleve kudarc, hm mintha autó nélkül tanulnánk vezetni... lehet, hogy sikerül... de azért én nem ülnék be elsőnek olyan jogsis mellé, aki igazi autót nem, csak elméletit vezetett az oktató mellett...
Egyébként nem értem hogy 40000 nm-es kórházat miért ne lehetne tervezni... (valójában értem...) Az építész nem ért mindenhez, nem is kell... de... eléggé más tervezési metódust jelent... arról már nem is mernék szólni, hogy elvileg a Műegyetem lenne, ahol ezek mindegyikéhez a legjobban ért valaki... hm persze ez most nem divat. Az építészet nem tudomány... és nem is optimalizál a mérnök... egy szempontot kiragad és azt kompletten megoldja... Hagyjuk. mind1 már késő. Ezzel is a multik jártak jól. Az építészmultik, akik profik. Be lehet állni, a sor végére. kicsit nagy törés. A többi szabadúszó. Azok meg majd szenvednek a bíróságokon a hülye "megrendelővel".
szebb jövőt:)
16:31
A látványtervek inkább egy ötletes luxusapartmant idéznek, mintsem marcona búvárok és elszánt búvárnők posztszocialista viszonyok között született trenírközpontját. Hátha valamelyik magyar milliárdos pont valami hasonló tuszkulánumról álmodott - akár a Balatonnál, akár a Velencei-tónál.
08:48
elnézést ha túl őszinte voltam, de a mélységekről ez jut eszembe
12:28
@gloomysunday: Kedves Nagy(on nagy) Herceg! Szerény meglátásom szerint érdemesebb lenne ilyen hozzászólásokban a sommás ítéletek, a személyeskedés és a vulgáris minősítések helyett magával a tervvel foglalkozni, azt kritizálni, ellenkező esetben a Neked válaszolókat is arra sarkallod, hogy Veled, a neveddel vagy ki tudja miegyébeddel foglalkozzon, pedig a honlap célja – mint sejtem – azért más.
Pár rövid reagálás:
a választott téma: jó. Miért ne lenne az? Nem is értem – a fenti ki-nem-fejtett érvelésed nem segít, talán azt sugallná, hogy veled kell ezügyben egyeztetni? REMÉLEM nem így van. ;-)Miért lenne ez kis munka? A statikai rendszere, a fenntarthatóságra való törekvése, a csomóponti megoldásai?... Avagy? Mi a baj velük?a „pótolhatatlan évek” kidobásának felemlítése után kezdtem igazán arra gondolni, hogy talán csak vicc a hozászólásod, hiszen (500 épülettel a hátad mögött ugyan, de fiatalon) nyilván tudván tudod, hogy a diplmatervezés mindössze fél év, és – feltételezem – a diplomázó előző sok-sok egyetemi terve nem csupa ilyen „légbőlkapott” funkció volt, mint a búvárbázis itt fent. Ja és még annyi, hogy az én világlátásom szerint sem a vulgaritás, sem a személyeskedés ("majd valakinek a valakije lesz", stb. - ízléstelen) sem az érvek hiánya nem azonos az őszinteséggel (khm, pláne ha már a melléütéseket vagy a szóhasználatot kritizálod...). ;-) De mivel – a fenti ráismerés után – világossá vált hogy a hozzászólásodat tréfának szánod, így csak azt kérem, tedd ezt egyértelművé, és nevessünk együtt. Anélkül is lehet – de sajnos csak Rajtad…
Kicsiny Alattvaló
05:59
@másik: Kedves Másik!
Általánosan megfogalmazott a hozzászólásomat semmiképp nem szántam személyek ellen szólónak. Költőek a kérdések. Egyes emberek kis felelősséggel bírnak. A rendszer a hibás:
Az általánosságok mögött sok konkrét tapasztalat van. Nem szeretnék elmerülni a részletek hínárjában. A lényeg a teljes hazai oktatás süllyedése (erre utalt a cím nyelvtani kritikája). Szerintem ezek a dolgok nem elütések kérdése. Ehhez képest egy kellemetlen részlet a szakmai oktatás zuhanórepülése. Erről napokig tudnánk beszélgetni, hogy működne jól, és mért nem működik és hova tartunk. Más elírni valamit egy blogon,mint egy diplomamunkába, vagy egy országos szakmai portál főcímében.
Az álláspontomat leginkább az fogja alátámasztani ha valakit megkérdezel, aki számodra hiteles, hogy ne csak tőlem halld a kiábrándító választ. Nemcsak a diplomák vannak "nyaraló a marson cicáknak" programokkal tele. A teljes egyetemi oktatás itt tart. A diplomamunkák szép képet mutatnak. Addig is ajánlom figyelmedbe a"hallgatói terveket" itt az építész fórumon. Magad akarsz meggyőződni, vagy elmondjam a apoént? Hány lakóház, iskola, vagy kórház van... Sajnálom summásan: az egyetem valami mást tanít, de nem a valósághoz van köze az biztos. A hasznáról nincsennek átfogó felméréseim, de egyes esetek alapján arról is lenne sommás itéletem...
Nem mondtam, hogy kismunka. Azt mondtam hogy összehasonlíthatatlan egy értelmes, valós tartalmú tervvel. Ezt úgy hívnám, hogy gondolati játék, azaz utópia. Nembizto, hogy megéri a fiatalépítész (sem) azt a világot, amikor ez lesz a megbízások nagyrésze, a társadalmi probléma, amit egy mérnöknek meg kell oldania. Persze ahhoz is felesleges találgatni. Bár érdekes lesz elővenni majd 100 év múlva a most "divatos" terveket.
Sajnálom. Építészeti vitának nem látom értelmét. Ugyanakkor a nagyon sok munkát látom benne. Ez a legnagyobb tragédia. De ha valaki szorgalmasan hordja kiskanállal a vizet a gát egyik oldaláról a másikra az is nagy munka... Mégis felmerül bennem, hogy mi értelme. De ha gondolod elébe megyek. Van értelme, persze minden tapasztalásnak. Igen. Akkor inkább a hatékonyságot, vagy a mérnöki kulcsszót az optimalizálást mondom.
Igazából egy comment terjedelme kb erre alkalmas. Ráadásul jó kis szakértő díjat senki nem fizet:) Természetesen emberi kötelességem segíteni a tisztán látásod. Állok rendelkezésedre.
A személyeskedést pedig kerüld légy szives. Egymás véleményét tiszteljük, ha lehet.
Szép napot!
07:48
Bányatón??? Óh, én édes anyanyelvem! Édes, drága szerző, nem kevésbé drága szerkesztő, bearanyoztátok a reggelemet. (Tó - tavon -> bányató - bányatavon.)
A mélyben rejlő gyöngyszemek: "szabad közösségi életet lehetővé tevő rekreációs tér lehetőségét rejti", "a tó már természetes formavilágában is elszeparált része", "megformálása ellentétes az épület külső szerkezeteinél alkalmazott elvvel", "vonalszerűsége hangsúlyozza a merülőcső felé irányultságot"... na, abbahagyom, fogytán idelenn a levegő.