Nézőpontok/Vélemény

Ilyen gazdagok vagyunk?

1/7

A tervezett Nemzeti Galéria nyugati homlokzata. Forrás: A Liget Budapest honlapja

A tervezett Nemzeti Galéria belső tere. Forrás: A Liget Budapest honlapja

Az Iparcsarnok a Fővárosi Kalauz címlapján. Forrás: Iparcsarnok Wikipédia-cikk

Iparcsarnok nyugati homlokzata a nagyrét felől . Forrás: Facebook 

A Tőzsdepalota keleti homlokzata 1905-ben. Forrás: Építészfórum 

Tőzsdepalota kupolacsarnoka. Fotó: Pataki Tamás. Forrás: Instagram

Az új Nemzeti Galéria Látványterve. Forrás: Építészfórum archívum

?>
A tervezett Nemzeti Galéria nyugati homlokzata. Forrás: A Liget Budapest honlapja
?>
A tervezett Nemzeti Galéria belső tere. Forrás: A Liget Budapest honlapja
?>
Az Iparcsarnok a Fővárosi Kalauz címlapján. Forrás: Iparcsarnok Wikipédia-cikk
?>
Iparcsarnok nyugati homlokzata a nagyrét felől . Forrás: Facebook 
?>
A Tőzsdepalota keleti homlokzata 1905-ben. Forrás: Építészfórum 
?>
Tőzsdepalota kupolacsarnoka. Fotó: Pataki Tamás. Forrás: Instagram
?>
Az új Nemzeti Galéria Látványterve. Forrás: Építészfórum archívum
1/7

A tervezett Nemzeti Galéria nyugati homlokzata. Forrás: A Liget Budapest honlapja

A tervezett Nemzeti Galéria belső tere. Forrás: A Liget Budapest honlapja

Az Iparcsarnok a Fővárosi Kalauz címlapján. Forrás: Iparcsarnok Wikipédia-cikk

Iparcsarnok nyugati homlokzata a nagyrét felől . Forrás: Facebook 

A Tőzsdepalota keleti homlokzata 1905-ben. Forrás: Építészfórum 

Tőzsdepalota kupolacsarnoka. Fotó: Pataki Tamás. Forrás: Instagram

Az új Nemzeti Galéria Látványterve. Forrás: Építészfórum archívum

Ilyen gazdagok vagyunk?
Nézőpontok/Vélemény

Ilyen gazdagok vagyunk?

2024.11.05. 07:56

Cikkinfó

Szerzők:
Tasnádi György

Építészek, alkotók:
Sanaa

Cég, szervezet:
Magyar Nemzeti Galéria

Címkék:
Liget Budapest, Városliget

Vélemények:
13

Ahogy arról október elején az Építészfórum is beszámolt, jövő évben indul az új Nemzeti Galéria építése a Városligetben. Tasnádi György erre reagálva, vitaindítónak szánt írásában kritika alá veszi a tervezett beruházást, valamint alternatívákat vázol fel a Nemzeti Galéria új otthonára.

 

Elveszett évtized

Tíz éve történt. 2014. decemberében hirdettek pályázati eredményt a Magyar Nemzeti Galéria Városligetben megépítendő új épületére. Két első díjat is kiosztottak, ami mutatja, hogy akkoriban a pályázat végeredményét magas nívójúnak gondolták. Valóban, a tervek szemléletükben következetesek, építészetükben karakteresek voltak. Az élet úgy hozta, hogy azok a tervek nem valósulhattak meg. Az eltelt évtized időtávolsága okot ad arra, hogy a mai helyzetnek megfelelően értékeljük újra a helyzetet.

A tervezett Nemzeti Galéria nyugati homlokzata. Forrás: A Liget Budapest honlapja
1/7
A tervezett Nemzeti Galéria nyugati homlokzata. Forrás: A Liget Budapest honlapja

Dekonstrukció

A megvalósításra alkalmasnak talált tervet egy japán alkotócsoport hozta létre, akik az épületen megjelenítették a szellemiségük japán kultúrához kötődő jellegét. Talán a laikusok számára is kitűnik, hogy a japán építészet sajátos formajegyei jól megmutatkoznak, annak ellenére, hogy a „láthatatlan építészet" ideája érdekében dekonstrukciós formavilágot alkottak. Dekonstruktív japán pagodaszerűséget hoztak létre. Azoknak is igazuk van, akik hiányolják innen az építészetben oly’ fontos stabilitásélményt, és egy összeomló kártyavárhoz hasonlítják a látványt.

Identitásformáló intézmény

A Magyar Nemzeti Galéria lényegi funkcióját tekintve nem csak közgyűjteményi célokat szolgál, hanem fontos nemzeti identitásformáló intézmény is. Ez a lehető legnemesebb módon valósul meg, hiszen a kiválóságaink nagyszerű alkotásaival alakítja az értékszemléletünket és nyújt kulturális kötődési lehetőségeket. A kiállítások révén azt is megmutatják, miként bánunk a fontos értékeinkkel. A magyar kultúra egyik példaadó intézménye ez. Ezt a magyar identitásformáló intézményt kívánjuk most egy japán identitást hordozó, de a kulturális hagyományok rendjét szimbolikusan lebontó épületben elhelyezni. Érdemes volna ezt a helyzetet újragondolni.

Tényleg ennyire gazdagok vagyunk?

Ha ránézünk a Nemzeti Galéria új épületének terveire, ugyancsak feltűnő a teátrálisan tobzódó térpazarlás. Elképedünk, milyen bőkezűen bánnak a közlekedőfelületekkel, belső közösségi terekkel. Az eddig napvilágot látott látványtervek alapján mondható, tékozló nagyravágyás mutatkozik meg az épület által. Ez a teátrális bőkezűség elgondolkodtató most, különösen, amikor a gazdasági realitások praktikusabb szemléletre késztetnek.

Tervezett üresség

A látványtervbe helyezett műalkotások elhelyezéséből arra következtethetünk, hogy a japán tervező a művészegóból következő ideát követi. Ennek lényege az, hogy a műalkotásokat egymástól nagy távolságra kell elhelyezni, hogy azok ne sértsék egymás hatását. Ezzel az elvvel magam is találkoztam a kiállításrendezői, illetve művészeti fesztiválszervezési munkáim során. Minden esetben a garantált bukást eredményezték. Azokat a kiállításokat, amelyeket jó értelemben vett zsúfoltsággal rendeztünk meg, mindig heves közönségreakciók jutalmazták és meg kellett hosszabbítanunk a nyitvatartást. A túlméretes terek az üresség érzetét keltik a nézőben. A színházi és koncertszervezők ezt a jelenséget pontosan ismerik, csak náluk a nézőtér telítettsége az, amely meghatározóan nagyot lendít az előadás sikerén. Ha túl nagy nézőterű előadóhelyet választanak a várható forgalomhoz képest, akkor abból fél- és negyedházas előadások lesznek, az pedig a közönségben a kudarcosság érzetét kelti. Ilyen tévedéssel kiváló produkciókat is meg lehet buktatni. A Nemzeti Galéria irreálisan nagyra tervezett épülete éppen a túlzó méretei miatt okozhatja a „negyedházas előadások" lógó orrú hangulatát.

Száműzendő szólamok

Jó volna látni valami racionálisabb és magyar kultúrából fakadó épületet, amelynek az elsődleges funkciója a magyar művészeti alkotások méltó bemutatása. Az összes többi jelző, mint a természetközeliség, a nyitottság, az emberközeliség, interaktivitás, többnyire csak jelszavak, amelyeket kötelezően leírnak minden új beruházáshoz, mert anélkül nehéz a laikus szíveket megdobogtatni. Esetünkben is úgy tűnik, a teátrális bőkezűség lényege a valós eszmeiség helyébe tolakodó üres szólamokat szolgálja ki. Ezek jelentősége is átértelmeződik a gazdasági realitások mentén, ráadásul éppen a pénzhiány miatt késik a beruházás kezdete. A most kiírt tender is bevallottan feltételes, hiszen még nem látni a forrásokat. Mindez jogossá tesz praktikusabb irányba mutató javaslatokat.

Konkrétumok

A térpazarlással kapcsolatos kritikát konkrét adatokkal is illik alátámasztani. Nézzük:

A Nemzeti Galéria új épülete pár négyzetméter híján 54 000 m² lesz. Hogyan osztják fel ezt a területet?

  • állandó kiállítótér: 11.215 m²,
  • ideiglenes kiállítóterek üveggalériával 1.825 m²
  • csatlakozó műhelyek: 599 m²
  • rendezvényterem: 760 m², közel 500 fő ülőhellyel, amely a kiszolgáló helyiségekkel együtt kb. 1000 m²-re kalkulálható
  • kiállítótereket kiszolgáló raktárak: 2500 m²
  • előadótermek és szekció termek 268 m²
  • múzeumpedagógia tantermek és irodái 300 m²
  • főzőkonyha és étkező napi 4-600 adagos melegkonyha, önkiszolgáló 200 férőhelyes, 220 m²-es fogyasztótérrel, ami a raktárakkal és belső közlekedőkkel együtt kb. 600 m² lesz.
  • kávézó: italok és készételek kiszolgálására 50 férőhelyes fogyasztótérrel várhatóan 200 m² területű lesz.
  • irodák: 1.500 m²
  • Ruhatárak, egészségügyi helyiségek, recepció stb. kb. 500 m²
  • Üzemviteli helyiségek (hőcsrélők, vízkezelők, légellátás stb.) kb. 500 m²
  • Ez összesen (kerekítve) = 21 000 m²

A tervezett Nemzeti Galéria belső tere. Forrás: A Liget Budapest honlapja
2/7
A tervezett Nemzeti Galéria belső tere. Forrás: A Liget Budapest honlapja

Ez a kalkuláció nem számol a közlekedő terekkel, de adjunk az egészhez hozzá kb. 20% területet, azaz 4200 m² területet. Így eljutottunk 25 200 m² nagyságig, ami még mindig csak a fele annak, amekkorára ezt az épületet építeni szándékoznak. Vajon mi lehet az a további huszonötezer négyzetméter, amiről nem írnak a Magyar Építők honlapján a 2024. október 3-án megjelent cikkben? A választ az egyik belső látványterv adja meg. (Lásd a 2. képet!)

Plázákkal konkurál

Annak ellenére, hogy már ismerjük a számokat, a képen látható térpazarlás mégis megdöbbentő. Repülőterek termináljait idéző látványvilágot kapunk. Azok számára, akik kevésbé szoktak hozzá az ilyen nagy adatok értelmezéséhez, talán segít annak megemlítése, hogy ez a kb. 25 000 négyzetméteres nagyság a plázák világára jellemző. Az új Nemzeti Galéria tervezett épülete két pláza együttes méretével vetekszik. Csak Budapesten vannak olyan nagy plázák, amelyek egyedül konkurálnak az NG új épületével. Ez a nagyságrend valóban hatásos, sőt, világrengető. Ez azonban valahol riasztó is. Öröm az, ha van mód a bőségre, de hol van a határa annak, amikor ez átfordul üres, tartalmatlan magamutogatásba?

Költségszivattyú

Ezt a mérhetetlenül sok felületet és térfogatot is fenn kell tartani. Fűteni kell, világítani, szellőztetni, takarítani, felújítani, és ha ehhez nem társul olyan funkció, ami ezek fedezetét kitermeli, akkor ez csak egy könyörtelen pénzszivattyú. Egy pillanatra megemlítem a Néprajzi Múzeum épületét, ahol a 33 000 négyzetméteres területből mindössze 7 000 szolgálja a kiállítást, ami még negyede sincs a teljes épületnek. Ráadásul, a múzeum gyűjteményeinek raktárbázisa nem ott van, hanem egy külön intézményben. Bődületesen nagy ballasztot cipel magával az a múzeum. Ugyanezt gondolom a Nemzeti Galéria új épületéről is. Ha cinikusan fogalmazunk, akkor azt mondhatjuk, hogy fenntartási és üzemeltetési terhekkel fojtják meg ezeket a fontos kulturális intézményeket.

Jó volna ezt a pazarlást megállítani, és talán van is rá némi esély.

Érvelésre hangolva

A fentiek alapján nem tűnik helyénvalónak az a szándék, hogy a japán alkotók terve valósuljon meg. Aktualitása fokozatosan elmúlik, ezért új megoldásra van szükség. Nos, erre teszek itt két javaslatot, tudván azt, hogy amit leírok, az egyeseknek bicskanyitogató lesz, mások pedig rajongani fognak érte. Közöttük pedig ott lesz legalább ötven árnyalat. Elsődleges szándékom az, hogy konkrétumokkal segítsem elindítani a gondolkodást. A konkrétum azért jó, mert arra reagálva könnyebb érvelve szólni, függetlenül attól, hogy támogató vagy ellene szóló gondolatokat formál valaki. Az egyszavas kritikákkal, a személyeskedő ítéletekkel nem juthatunk előbbre. Még az érvelve megfogalmazott ellenkezés is segíti a jó megoldás megszületését.

A két javaslat:

1 – IPARCSARNOK – ÚJRATÖLTVE: Épüljön fel az egykori Iparcsarnok arányait és murális díszítettségét pontosan követő, új funkciókkal bővített modern építészeti alkotás.

2 – TŐZSDEPALOTA – ÚJRATÖLTVE: A Tőzsdepalota épületét vásárolja vissza az állam, és oda települjön be a Nemzeti Galéria.

Az első javaslat a bonyolultabb probléma, de talán az építész szakma számára izgalmasabb is, hiszen az nem csak egy régi épület újraépítését jelenti, mint mondjuk a Budai Várban a Lovarda esetében, ugyanis az Iparcsarnok csak újraalkotás révén válhat a Nemzeti Galéria számára alkalmassá. Egyszerre történeti idézet és kortárs alkotás.

A második javaslat egyszerűbb. Turisztikai szempontból jól megközelíthető helyen van egy kiváló, rangos és üresen álló műemlék épületünk a Tőzsdepalota, amelynek belső felosztása jó lehetőséget ad a nagy kiállítóterek kialakítására is. A korábbi funkciók miatt magas védelmi fokozatú épületről van szó, amely a felbecsülhetetlen értékű műtárgyaink miatt fontos tényező.

Nézzük a részleteket:

1 – IPARCSARNOK – ÚJRATÖLTVE

Az egykori, majdnem 140 évvel ezelőtti Iparcsarnok hazánk egyik kiemelkedő építészeti remekműve volt, amely tökéletesen illeszkedett a Városliget arculatába. Ezen felül, mára — az Ezredéves Országos Kiállítás révén — a magyar államiság egyik szimbolikus épületeként is jelen van az emlékezetünkben. Akkoriban világszínvonalú kiállítóhely volt. Egyértelműen kötődik a magyar identitásunkhoz és eleve az volt a rendeltetése, hogy az alkotóerőnk nagyságát mutassa meg. Kiváló identitásformáló nemzeti értékünk lehetne. 

Az Iparcsarnok a Fővárosi Kalauz címlapján. Forrás: Iparcsarnok Wikipédia-cikk
3/7
Az Iparcsarnok a Fővárosi Kalauz címlapján. Forrás: Iparcsarnok Wikipédia-cikk

Könnyű volna azt javasolni, hogy épüljön vissza az Iparcsarnok műszakilag korszerűsített kópiája, de az több szempontból sem jelentene megoldást. A műtárgyak mai elhelyezése, az épületüzemeltetés, a műtárgyvédelem, a közönségvezetés, az új közgyűjteményi funkciók stb. nem elégíthetők ki az egykori épület adottságaival. Lényegesen többet kell ma nyújtanunk. Ez az a helyzet, amiért azt az összetett javaslatot teszem, hogy A) – építsük újra a történelmi múltunkat oly’ szépen reprezentáló épületet a lehető legpontosabban, B) – ugyanakkor gazdagodjék és bővüljék mindez a mai tudásunkkal, alkotó képességeinkkel. Kortárs alkotás szükséges, amelyik híven idézi fel az egykori alkotók nagyszerűségét és mutatja a mai kvalitásokat is.

Már fogalmazódhatnak a megoldási javaslatok, például a terep alá építendő új épületszintről, vagy arról, miként használnálható ki a belső udvarok beépíthetősége stb. Lássuk a száraz adatokat. Egykor az Iparcsarnok 12 000 m² alapterületű volt. Egyértelműen szükség van egy alsó szintre, amelyet a terep kissé lejtős volta miatt nem lesz gond megépíteni. Az eredeti Iparcsarnok is részben feltöltött területen állt. A két szint már együtt 24 000 m². Ha ezekhez hozzáadjuk a négy belső udvar beépítését, bőven elértük azt a területet, amennyire szükség van.

Tudom, van egy heves érzelmekkel tiltakozó véleménykör is, akik számára a terület bárminemű beépítése bűn. Empatikus vagyok ezen a téren, hiszen a természeti értékek is fontosak. Most mérlegre kell tenni ez ügyben sokféle értéket. A Városliget teljes területe kb. 120 hektár, az Állatkerttel együtt. A kérdés az, hogy a liget területének 1%-át visszaparkosítsuk-e, vagy arra épüljön fel a Nemzeti Galéria új épülete? Magam részéről nem tartom elvetemült gondolatnak azt, hogy ez a földfelület maradjon továbbra is intézményi telek, mint az elmúlt 140 esztendő alatt, mert úgy vélem, Budapest jelentős mértékű fejlesztési felületekkel rendelkezik, ahol akár sokszázszorosan is pótolni lehet az itt kieső természetdarabkát.

Iparcsarnok nyugati homlokzata a nagyrét felől . Forrás: Facebook 
4/7
Iparcsarnok nyugati homlokzata a nagyrét felől . Forrás: Facebook 

Az iménti javaslatom, tehát az Iparcsarnok bővítve korszerűsített visszaépítése, pedig felidézi a Városliget fénykorának kiemelkedő alkotását, erősítve a liget történelmi arculatát. Ez olyan előny, ami méltó módon enyhíti a természeti rész elvesztése miatt fájdalmat.

Ne felejtsük: Az Iparcsarnok egy olyan ikonikus épület, amely valaha ugyancsak bőkezűen járult hozzá identitásunk egészséges fejlődéséhez. Ez az a többlet, amit nem látni a dekonstruktív japán pagodaszerűségben, bármilyen jó kiállításokat is rendeznek benne.

(Zárójelben jegyzem meg, ha a most következő második javaslat valósulna meg, akkor is érdemes volna megépíteni az Iparcsarnokot, mert oly sok csodás értékünk pihen múzeumi raktárakban. Például a Műszaki Múzeum számára ez talán méginkább alkalmas helyszín lehetne. A műszaki és technológiai múzeumok a világon mindenütt egyre népszerűbbek, ugyanis a mérnöki alkotások megbecsültsége kezd felzárkózni a művészeti alkotások mellé.)

2 – TŐZSDEPALOTA – ÚJRATÖLTVE

Egy internetes felületen kommunikáló olasz illető (G.M.) vetette fel, hogy miért nem a Tőzsdepalotába teszik a Nemzeti Galériát. Könnyű volt ezt az odavetett gondolatot megítélni, aminek talán nagyobb realitása van, mint az Iparcsarnokot idéző javaslatnak. Ez következik.

A Tőzsdepalota keleti homlokzata 1905-ben. Forrás: Építészfórum 
5/7
A Tőzsdepalota keleti homlokzata 1905-ben. Forrás: Építészfórum 

A Tőzsdepalotáról kevesebb adatot tudhatunk, de az is elegendő a becsléshez. Az épület bruttó 9000 m² területen fekszik. Ez legalább ötszöröződik a szintek által, ami kb. 45 000 m² összterületet jelent. Ebből lejön a szerkezet, ami a hagyományos épületek esetében jelentős terület, akár az épület negyede is lehet (11 000 — 12 000 m²). Így is maradt legalább 30 000 — 33 000 m² nettó alapterület. Mivel régi épületről van szó, számolni kell azzal, hogy a Nemzeti Galéria igényeit kicsit összetettebben lehet majd kiszolgálni, mint egy direkt erre tervezett épület esetében, ami azt is jelenti, hogy a tervezettnél valamivel több területre lesz szükség. Nos, ez sem probléma, hiszen a szükséges 25 000-hez képeset bőséges a rendelkezésre álló legalább 30 000 m² alapterület.

Turisztikai szempontból igazán jól megközelíthető helyen van a Tőzsdepalota. Ami komoly problémát jelenthet, az az új parkolók létesítése, már ha valóban szükség van rájuk a Szabadság téren lévő térszín alatti parkolón kívül. Ezt a többlet a Nádor utca alá telepítve hozható létre. A műkincsek őrzése külön probléma, amihez jól védett, jól ellenőrizhető épületre van szükség. A korábbi funkciók, tehát a tőzsdei, majd az állami televíziózás is olyanok voltak, amelyhez komoly mértékű védelmet kellett biztosítani. Ez azt jelzi, hogy a Nemzeti Galéria biztonsággal kapcsolatos igényei garantáltan teljesíthetők a Tőzsdepalotában.

Akadályt jelenthet az, hogy a Tőzsdepalota úgy omlik szét elhagyatottságában, hogy eközben magántulajdonban van. Reménykedjünk, hogy épület visszavásárlása megoldható.

Tőzsdepalota kupolacsarnoka. Fotó: Pataki Tamás. Forrás: Instagram
6/7
Tőzsdepalota kupolacsarnoka. Fotó: Pataki Tamás. Forrás: Instagram

Összegzés

Nos, bízzunk abban, hogy ez a két javaslat elindít olyan gondolatokat, amelyek révén reális megoldás születik a Nemzeti Galéria elhelyezésére. Internetes fórumokon már 2-3 hónapja teszteljük ezeket a felvetéseket, amelyhez segítő partnerek is csatlakoztak. Látványosan nagy többségben vannak azok, akik lelkesednek ezekért a megoldási lehetőségekért. A Tőzsdepalota ismertsége jól megmutatkozik a véleményekben, ugyanis szinte osztatlanul tetszik a Nemzeti Galéria sorsát figyelők körében. A Városligetbe tervezett új Nemzeti Galéria terveinek elutasítottsága is meghatározó és kijózanító. Az Iparcsarnok és különösen a Tőzsdepalota pozitív fogadtatása azt mutatja, hogy ezeket a felvetéseket érdemes most már a szakmai fórumokon is megvitatni, hogy megalapozott érvek mentén gondolkodhassunk a Nemzeti Galéria jövőjéről.

Tasnádi György

Vélemények (13)
Reki
2024.11.13.
12:32

Tisztelt Mljet! Valóban nem vagyok szakmabeli, de úgy gondolom, véleményem azért lehet Budapest építészeti kérdéseiben, mert itt születtem és fontos számomra, hogyan alakul szeretett szülővárosom sorsa, építészete. Remélem ezt még Ön is tolerálja! Az a helyzet, hogy Budapest jelenlegi vezetése semmi maradandót nem hozott létre, de legalább akadályozni próbálta azt, amit a kormány helyette elvégzett. Minden ami az elmúlt években Budapesten épült az nem a főváros érdeme. (Magyar Zene Háza, Néprajzi Múzeum, Atlétikai Stadion építése, Zeneakadémia, Operaház felújítása, és még bőven lehetne sorolni) Ezek tények! Ezzel szemben a főváros néhány vödör sárga festékkel állandó dugókat alakított ki a Nagykőrúton a környezetvédelem nagyobb dicsőségére. Gratulálok! A nagy városépítő elődök, Podmanicky, Bárczy, forognak a sírjukban, ha ránéznek a mai Budapest, koszos, elhanyagolt gazdátlan képére.

Mljet
2024.11.12.
19:51

Reki, Reki, ez az Építészfórum, az itt közölt építészeti, urbanisztikai, tájépítészeti cikkekhez hozzászólók többsége a nevezett szakmák képviselője. Maga, Reki, a saját bevallása szerint nem szakmabeli, de amióta itt megjelent, jóval több kommenttel véteti észre magát, mint a szakmabeliek. Ez a többiekre nézve sajnálatos, de ennél sajnálatosabb, hogy magából hiányzik a helyzetében jogosan elvárható mértéktartás. Előbb "hivatásos károgók"-nak nevezi a Liget projekt bírálóit, aztán sértődötten kikéri magának, hogy válaszul kapja az "hivatásos kommentelő (propagandista)" titulust. Pedig ellzoll nicknek igaza van. Az Építészfórumon megjelent szakmai kritikus cikkekkel és hozzászólásokkal szemben maga nemszakmai ("nekem tetszik") alapon rendszeresen védelmébe veszi a kormányzati/kormányzat által támogatott (legtöbbször kiemelt) beruházásokat. Ilyen a Baán-féle Liget projekt is, ami már 2013-ban, ("leánykori nevén") Múzeumi Negyedként is komoly szakmai kritikákat kapott (lásd pl. a Magyar Urbanisztikai Társaság, vagy a MÉK Táj- és Kertépítészeti tagozat véleményét az ÉF-on). A későbbiekben számos szakmai bírálatot közölt az ÉF, olvasásukat magának erősen javaslom, Reki. A szakmai ellenvélemények ismeretében talán még elnézést is fog kérni a "hivatásos károgók" primitív szöveg miatt... Abban is igaza van ellzoll nicknek, hogy a Liget projekt díjainak többsége nem építészeti, hanem ömlesztve osztogatott "Best of.../Award winner" díj, amit éves ingatlanszakmai (pl.: IPA), illetve turisztikai (pl.: ITA) rendezvényeken szerzett be a projektgazda. A Liget projektnek az a legnagyobb baja, hogy a közpark elsődleges funkcióját (ld.: OTÉK) háttérbe nyomja másod- és harmadlagos funkciók javára. Baánék eredeti terve szerint a Városligetben 10 (tíz!) múzeum lett volna. A 4 meglévő mellé még 6 (hat!) új múzeumot akartak, és ezt a hatot (5 új épületben) pont a "városligeti park" (Z-Vl) övezetbe (a Városliget leginkább közpark jellegű övezetébe) tervezték. A projekt 2016-os módosításával annak az övezetnek a beépítettségét most 4 új (amiből 2 már felépült) múzeumépülettel, és egy új színházépülettel növelnék. Hogy a Városligetet miként lehetett volna megújítani új múzeumépületek odaépítése nélkül, azt a tájépítészeti pályázat győztese, a Garten Studio alternatív terve meggyőzően mutatja: https://4cdn.hu/kraken/image/upload/s--88iibk8E--/6rb9MB9lwwrK1AimSs.jpeg Visszatérve a Galéria-témára, egy jellemző eset: az Új Nemzeti Galéria, illetve a Magyar Zene Háza japán pályázati terveit annak ellenére hirdették ki győztesnek, hogy azok nem feleltek meg az akkor érvényes Városligeti Építési Szabályzat (VÉSZ) előírásainak (ld.: zöldtető követelmény). Az előállt ellentmondást aztán úgy oldották meg, hogy a VÉSZ-t utólag "hozzáigazították" a két japán tervhez...

Zsolto
2024.11.12.
17:23

Most az oldal üzemeltetőihez fordulnék: Nem lehetne a kommentszekció betűtípusát valami barátságosabb, jobban olvasható fontra cserélni? Kifolyik, káprázik tőle a szemem, egyszerűen nincs erőm végigolvasni a hosszabb kommenteket. Hátha megoldható a webdesign szent szempontjainak sérelme nélkül :)

Reki
2024.11.11.
20:33

Tisztelt elzoll! Olvasom hozzászólását, engedje meg, hogy néhány megjegyzést tegyek. Nem kéne minősíteni a másik embert, akinek más a véleménye, mint az öné.(hivatásos kommentelő (propagandista). Nem kéne korrupciót emlegetnie, persze minden bizonyíték nélkül a nemzetközi díjakkal kapcsolatban. A Nemzeti Galéria a Budavári Palotában, nem a "méltó helyén" van szerintem, mert az épület nem való képtárnak. A "visszagiccsesített műbarokk" kifejezéssel, gondolom a Hauszmann féle eredeti palotára gondol, amit remélhetőleg hamarosan újjáépítene. Ezek szerint Önnek jobban tetszik a díszeitől megfosztott, lecsupaszított szoc-reál épület. Szíve joga, hogy így gondolja, de azért, ha kérhetem ne degradálja le azokat, akiknek más az ízlése!

Zzz1
2024.11.08.
13:30

Miért kell megvédeni: egy nemzetközi tervpályázaton, pártatlan és elismert szakmai zsűri által, anonim tervekből kiválasztott, évtizedes tapasztalattal, számos rangos nemzetközi díjjal kitüntetett építésziroda, budapesti épületét? Miért nem hiszünk nekik és tudjuk elfogadni egy folyamat gyümölcsét? Reakció és válaszok a téma megjelenési sorrendjében: "Dekonstrukció A megvalósításra alkalmasnak talált tervet egy japán alkotócsoport hozta létre..." A SAANA ez az alkotócsoport akik: -2024 szeptemberében kapták meg a: 2025 Le Prix Charlotte Perriand - díjat: https://www.archdaily.com/1020955/sanaa-founders-kazuyo-sejima-and-ryue-nishizawa-awarded-the-2025-le-prix-charlotte-perriand?ad_source=search&ad_medium=projects_tab&ad_source=search&ad_medium=search_result_all https://www.dezeen.com/2024/09/09/kazuyo-sejima-ryue-nishizawa-sanaa-le-prix-charlotte-perriand-2025/?li_source=LI&li_medium=bottom_block_1 - 2023-ban: Kazuyo Sejima, Jane Drew építészeti díjban részesült https://epiteszforum.hu/kazuyo-sejima-kapta-iden-a-nok-munkassagat-kitunteto-jane-drew-epiteszeti-dijat - 2010-ben Pritzker díjban: Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa részesültek https://epiteszforum.hu/sanaa-kazuyo-sejima-es-ryue-nishizawa-nyerte-el-a-2010-es-pritzker-dijat Kik kaphatják meg a Pritzker díjat és miért?: https://www.pritzkerprize.com/about Melyik a hazai társtervező iroda: https://bh.hu/munkak/uj-nemzeti-galeria/ Itt magyarul is részletesen elolvasható, hogy mi volt a cél, miért így alakították ki ezt az épületet. "Tervezett üresség A látványtervbe helyezett műalkotások elhelyezéséből arra következtethetünk, hogy a japán tervező a művészegóból következő ideát követi..." Ezen építészpáros és tervezőiroda célja épp a 'starchitect' mentes épület tervezés. Olvasható nyilatkozataikból, bármilyen internetes keresés által megjelenített építészeti és design honlapokon. A fent belinkelt magyarázatokból is kitűnik, hogy legkevésbé öncélú és egóból való épület terv volt a lényeg és nem is így született meg! Sőt! Ne a látványtervben, falakon látható kép elrendezésből induljunk ki, azok csak szemléltetik a teret. Valószínű, hogy azok a festmények nem ott és úgy lesznek azokra a falakra felfüggesztve, és olyan elrendezésben ahogy látjuk. Az egy külön kurátori, kiállítástervezői munka. "...a „láthatatlan építészet" ideája érdekében dekonstrukciós formavilágot alkottak...." A Bánáti Hartvig Építész Iroda Nemzeti Galéria projekt bemutatásán is olvasható, hogy miért ilyen a kialakítás, kilátással a természetre, nagy világos terekkel. Hogy galéria látogatás közben ne veszítsük el a kapcsolatot a természettel, a hellyel ahol vagyunk a Városligettel. Hasonlóan a Sydney-ben Ausztráliában lévő galéria épülettel, de mégis másként, ide a helyhez igazítva. Sydney Modern Museum / SANAA The Guardian írását átvéve az elemzés, hogy ott mi miért történt: https://epiteszforum.hu/vetelytarsra-lelt-a-sydney-i-operahaz--elkeszult-a-sydney-modern https://www.archdaily.com/995295/sydney-modern-sanaa?ad_medium=office_landing&ad_name=article https://www.dezeen.com/2020/10/14/sanaa-reveals-sydney-modern-art-gallery-expansion/ Vagy: Franciaországban a Louvre-Lens múzeumában szintén zöld parkba illeszkedően: https://www.archdaily.com/312978/louvre-lens-sanaa?ad_medium=office_landing&ad_name=article Vagy: a 15 évvel ezelőtti munkájánál https://arquitecturaviva.com/works/museo-de-arte-contemporaneo-de-kanazawa-ishikawa-2 Ellentétben a New Yorkk városi, utcai szövetében alkalmazott épülettömeggel, az ottani múzeumhoz, helyhez igazodva https://www.archdaily.com/787779/ad-classics-new-museum-new-york-city-sanaa-kazuyo-sejima-ryue-nishizawa?ad_medium=office_landing&ad_name=article https://www.dezeen.com/2007/11/22/new-museum-of-contemporary-art-in-new-york-by-kazuyo-sejima-ryue-nishizawasanaa/ A budapesti Városligetbe tervezett NG - múzeum, nem az első és egyetlen, amit a SAANA megtervezett, megépült és sikeresen működik. A fent említett példákon túl, néhány perces videók: Mindig a környezethez igazodva terveznek, nem villantani akarnak csak úgy, egy épülettel. https://www.youtube.com/watch?v=EbwW2SfJzL4 https://www.youtube.com/watch?v=fmxDB0laB40 https://www.youtube.com/watch?v=p189Fxs4lmw https://www.youtube.com/watch?v=xg_eH9vML1U Ebben az alábbi előadásban hallható, melyek a SANAA Architects látásmódjai és tervezési elvei, kifejezetten a múzeum épületekkel kapcsolatban: New Idea of the Museum - https://vimeo.com/173152951 Pavilonépülete megvalósult és díjazott, kifejezetten parkban és azok tervezési és látásmódjai Londonban: https://www.youtube.com/watch?v=fladuopYcfY https://www.archdaily.com/28672/the-2009-serpentine-gallery-pavilion-sanaa https://www.dezeen.com/2016/02/06/video-interview-serpentine-gallery-pavilion-2009-sanaa-kazuyo-sejima-ryue-nishizawa-movie/ "Azoknak is igazuk van, akik...": úgy látják, hogy bízhatunk egy nemzetközi zsűri által, anonim módon kiválasztott és az egyik legjobbnak értékelt tervben. Amelynek egyik első helyezettje a SAANA lett. Ez a nemzetközi zsűri vett részt a pályázati kiírásban: https://hu.wikipedia.org/wiki/Union_Internationale_des_Architectes "Száműzendő szólamok Jó volna látni valami racionálisabb és magyar kultúrából fakadó épületet,…" Ki és hogyan döntené el, hogy mely épület, építészeti stílus fakad a magyar kultúrából? Milyen formavilága és alapanyagai legyenek? Például Nyugati pályaudvar Gustave Eiffel tervei alapján épült, mégis a korabeli Pest-Buda és mai Budapest szerves része. A belvárosi épületek a klasszicizmustól, a barokkon, art decon, modern és bauhaus stílusukon át az eklektikus korabeli és mai Budapest egyéniségét, változatos szépségét adják. Észak -olasz palazzokat vagy francia Art Nouveau, németes Jugendstyl stb épületekre emlékeztetve. Vagy a Lechner Ödön gyönyörű épületeinek "magyaros" stílusa sem csak magyar kultúrából fakad, hanem annak elemeit zseniálisan elegyíti egzotikus Közel- és Távol-keleti stílusformákkal, stílusjegyekkel. Az Iparművészeti múzeumot akkor voltak akik akkor "Cigány-palotának" csúfolták. Némely épületek abban a korban is meghökkentőek és nem mindenki által elfogadottak voltak, mára azomban teljesen beleépülve alkotják a városképet és megcsodálnivalót nemcsak a fővárosban. Mennyire fakad a magyar kultúrából pl. a Walter Rózsi villa stílusa? Mégis tervezője Fischer József és felesége Pécsi Eszter - aki az első magyar statikus mérnök nőként annak vasbeton szerkezetét alkotta. A kor nemzetközi színvonalához, stílusához igazodva, sokan akkor is fanyalogtak e modern stílus másságától. Szerény véleményem szerint, ha ez a tervezőiroda a SAANA több nagyváros múzeumépületét sikeresen és elismerten megtervezte, nagyon nagy a valószínűsége, hogy itt sem fog mellécsúszni semmi. A fehér, semleges háttér remekül illik a kiállított festmények, szobrok, műtárgyak gazdag történelmi stílusához, sokszínűségéhez, a fókuszt azokra helyezve. Egyszerűen, funkcionálisan, ahol lehet nyitottan a zöld környezethez a látogatói élmény egyedisége miatt szükséges - nyílt közlekedőterek pl., és zárt ahol a fókusz a műveken van: kiállítói termek. Hasonlóan a Sydney-i épülethez, de nem másolva azt. Energetikai szempontokból a legszigorúbb előírásoknak megfelelően történik a kialakítás ahogy a legmodernebb iroda és lakóházaknál is követelmény. "Költségszivattyú Ezt a mérhetetlenül sok felületet és térfogatot is fenn kell tartani. Fűteni kell, világítani, szellőztetni, takarítani, felújítani, és ha ehhez nem társul olyan funkció, ami ezek fedezetét kitermeli, akkor ez csak egy könyörtelen pénzszivattyú..." A jelenlegi várbeli MNG nemcsak esztétikailag, hanem energetikailag is elöregedett és energia pazarló. "Plázákkal konkurál Annak ellenére, hogy már ismerjük a számokat, a képen látható térpazarlás mégis megdöbbentő..." Vegyük a Szépművészeti múzeumot, csak egy példaként. Hatalmas lépcsői, lépcsőházai, márvány előcsarnokai, folyosói és a belépés utáni több emelet magas márvánnyal burkolt terekben, ahol nincs kiállítva semmi. Ezeket a tereket is légkondicionálni és fenntartani, restaurálni kell. Ez is az építészek Schickedanz Albert és Herzog Fülöp Ferenc öncélú egója miatt lenne? Vissza térve a kultúrából fakadtság stílusára: És hogy illik az összes neoklasszikus, klasszicista - ógörög gyökerű építészeti elem és külföldi márvány a magyar kultúrához, ahhoz mi köze? Európai és világ stílus lett ez a múzeumépítészetben is, szerte a glóbuszon, a tengerentúlon is. Nem mellesleg már a budapesti Világörökség része ez az épület is, méltán. Szinte az összes európai és tengerentúli városok korabeli múzeum és kormányzati épületei hasonló stílusban épültek akkor. Ma érdemes megnézni a mai kortárs múzeum épületek építészeti stílusát. S nemcsak ettől az irodától, de ők is remek példa. "Könyörtelen pénzszivattyú...": "Az Új Nemzeti Galéria terveit a legfontosabb nemzetközi épületminősítési rendszer, a BREEAM környezettudatossági szempontból példaértékűnek minősítette, ami elenyésző környezeti terhelést jelent majd a parkra nézve. Az épület energetikai ellátása során az a cél, hogy az épület károsanyag kibocsátással és egyéb gépészeti zajjal ne terhelje a környezetét, így a tervezés során elvetették a gázkazánok és egyéb folyadékhűtős megoldásokat. A jelenlegi kiviteli tervek alapján az épület fűtési és hűtési energia ellátását távfűtéssel és távhűtéssel, valamint talajszondás hőszivattyús rendszerrel oldják meg. Továbbá a belső gépészeti „hulladék hőt” is visszanyerik egy „okos” belső hőszivattyús rendszer segítségével, mellyel csökkenteni lehet a felhasznált energiát." Forrás: https://ligetbudapest.hu/projekt/uj-nemzeti-galeria Miért nem hisszük el, hogy valóban így lesz? Érvelésre hangolva A két javaslat: 1 – IPARCSARNOK 2 – TŐZSDEPALOTA "Ilyen gazdagok vagyunk?..." 1- Iparcsarnok... miért nem Újabb nemzetközi pályázatot kellene kiírni. Feltételezve a nemzetközi független zsűrit. Ezen újabb döntésében is meg kellene bízni, hasonlóan mint a mostani döntésben. Miért nem bízunk már a meglévő, lezajlott választási folyamatban, az anonim pályázati kiválasztásban? A döntéshozók névsora és szakmai kreditje ismert. Az új kiírás, pályáztatás, díjazás, ezek megvásárlása újabb beláthatatlan összegeket emésztene fel feleslegesen. És az időkeret ugyan ide jutna, mint most: évek kellenének a kivitelezésig és átadásig. Most már minden kész, lezajlott. Régi vagy új stílusban vagy ötvözve épüljön föl? Újabb végeláthatatlan vitákat generálna ismét. Elveszett évek és anyagiak. 2- Tőzsdepalota... miért nem A fent említetteken túl: Magántulajdon. A tulajdonos felkutatása, egyeztetések, ármegállapítások folyamata, jogi tárgyalások. Ezek kezelése ismételt elhúzódó időtartamú. Plusz az épület felmérésére is csak ez után van lehetőség. Ez után tudhatjuk milyen terei, milyen aktuális állapotban vannak, alkalmasak e egyáltalán a Nemzeti Galéria befogadására. Ennek terei nem erre épültek, átalakítások statikai és műemléki kérdéseket vetnek fel, amelyek a kivitelezés és az elkészülést is késleltethetik. Túl sok a "ha". Elvesztegetett idő és anyagiak. "Az egykori, majdnem 140 évvel ezelőtti Iparcsarnok hazánk egyik kiemelkedő építészeti remekműve volt, amely tökéletesen illeszkedett a Városliget arculatába." Visszaépíteni ugyan ezt az épületet - a semmiből- ugyan abban a formájában indokolatlan és nem alkalmasabb festmények, szobrok, műtárgyak elhelyezésére, mint a SAANA épülete. Nincs kortárs válasz a körülötte elhelyezkedő parkhoz, a Városligethez. Viszont a Magyar Innováció Háza, a millenniumra épült Közlekedés Csarnoka - a volt Közlekedési Múzeum - torzója arra vár, hogy eredeti formáját, épülettömegét és díszeit méltóan visszakapja. Hiszen épületcsonkja ma is ott van. Közönségforgalmi és kiállítótereit azonban mai követelményeknek megfelelően szükséges kialakítani, és itt indokoltan ez is a cél. Ez az épület már tudvalevően és természetesen alkalmatlan a Közlekedési Múzeum szerepére. Az az új helyére a Kőbányai úton szintén nemzetközi tervpályázaton kiválasztott: a New York-i Diller Scofidio+Renfro építészirodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát bízták meg. Akik erre a helyre és funkcióra, épületre a legjobb tervet nyújtották be; szintén vitathatatlanul hasonlóan a SAANA Nemzeti Galéria tervéhez. Összegzés Ezek a fenti gondolatok fogalmazódtak meg bennem. Azoknak is igazuk van -többedmagammal -akik ez így látják. Az ide tervezett SAANA épület, nem alább való mint a Sydney-i, New York-i, a Louvre Lens-i, épületei, melyet szintén ők terveztek több kiváló nemcsak múzeumi - galéria épület mellett. Erről és elismertségükről, szakmai alázatukról is kívántam szólni. Mert többek, mint egy névtelen japán alkotócsoport, nevük véletlenül egyszer sem szerepel a cikkben! Hiányolom a cikkből, hogy melyek azok a hivatkozások, internetes fórumok ahol erről 2-3 hónapja eszmét lehet cserélni. És mi szükség van utólag erre? Jó lenne tudni, hogy ezek az objektív és független szakmai -esetleg nemzetközi - fórumok melyek? És kik értenek ehhez jobban, mint egy válogatott nemzetközi szakértői építészeti zsűri? Akik anonim szintén nemzetközi pályázaton választatották ki a nyertes tervező irodákat, minden projekt esetén. Tisztelettel várom a kérdésekre a válaszokat. PZ

poroszsuveg
2024.11.07.
17:09

Mindkét ötlet kíváló, és jobban tetszik, mint a japán kártyavár-pagoda.

ellzoll
2024.11.06.
17:50

Itt egy hivatásos kommentelő (propagandista) rengeteg „építészeti” díjat említ a megépült városligeti épületekkel kapcsolatban. Talán a (szintén adófizető pénzből) megvásárolt ingatlanfejlesztői, turisztikai/reklám díjakra gondol? Ezeknek az „elnyerése” többnyire csak egy-egy tétel volt a gigaprojekt marketingköltségeinek (elég hosszú) sorában. Hogy mennyire a „gazdagodott” a terület, mint PARK (a világ első közPARKjaként létesült a VárosLIGET), azt mindenki saját maga megítélheti, ha esetleg elmegy megnézni, hogy pld. mekkora indokolatlan mértékű fölösleges térburkolat és rács-rengeteg veszi körül, a parkból kiszakított területen, sok fa kivágásával, megnyomorításával létesített Zene Házát, ami mint technológiai produktum egyébként elismerésre méltó. Építészeti értékei egyrészt a közepesen jól működő funkcionalitása, másrészt az etikailag erősen megkérdőjelezhető genezise (közpark beépítése a köz akarata ellenére) miatt is erősen vitathatóak. Leginkább egy (méregdrága) dísztárgy (durvábban:giccs), amit szépen lehet fotózni és prospektusokban/weboldalakon jó mutat. (lásd még:divatlap-építészet) Ettől még persze ilyesmire is szüksége van egy városnak, de a pozícióját ez nem igazolja. A még nagyobb, szinte jóvátehetetlen, kettős kártéteményt, a Nemzeti Galériának a méltó helyéről, a Palotából való kiebrudalását el kellene kerülni, mert nem csak a PARK kapna újabb fájó sebet és mozdulna el még inkább a „fásított, burkolt köztér” irányába, hanem létrejönne még egy üres, ám elképesztően drágán fönntartható, funkciótlan mega-dísztárgy (visszagiccsesített műbarokk, de legalább „eredeti”

Hartmann György Sándor
2024.11.06.
16:43

Megítélésem szerint a hiányzó négyzetmétereket a hozz tartozó mélygarázs adja ki. De mivel múzeumnál - úgy mondják -, hogy nem lehet a mélygarázst az épület alá telepíteni - robbanásveszély miatt, ez lehet az oka, hogy eltérés látszik.

Maxell
2024.11.06.
16:38

Zsolto 2024.11.05. 09:19-nak Igazad van ( politikai nézetektől függetlenül), énnekem a két alternatív ötlet közül a "Tőzsdepalota" az szimpatikusabb, mert abban az esetben, nem kell új épületre több milliárd Ft-nyi közpénzt elkölteni, hanem egy meglevő épületet kell az NG igényeihez igazítani, ezt pedig kevesebb pénzből is ki lehet hozni .... Ez az alapos részletezésű cikk [köszönet a szerzőnek :-)] rávilágít a városligeti épület hátrányaira (ennek az épületnek tényleg nincsenek pozitívumai - már ha így épül meg, a cikk nyitóképével összhangban), ezzel ellentétben a "Tőzsdepalotának" a hátrányait kiküszöböli a sok előny ....

vikunya
2024.11.06.
09:40

Azért arra kíváncsi lennék, hogy mit szól egy múzeumi szakember (muzeológus, gyűjteménykezelő, restaurátor, művészettörténész stb.) ahhoz, hogy a gyűjteményt és a múzeumi funkciókat megpróbálják betuszkolni egy nem múzeumnak épített épületbe. Ha jól emlékszem, a Néprajzi múzeumban dolgozók szívinfarktust kaptak, amikor pár éve néhány építész kollega kialálta, hogy nem kell nekik új múzeumot építeni, ott a Kilián-laktanya épülete, jó lesz az nekik...:-)

Reki
2024.11.05.
21:58

Bármi is épült eddig a városligetben, a hivatásos károgók mindet ellenezték, pedig az eddig elkészült épületek (Millenium Háza, Zene Háza, Néprajzi Múzeum) csak emelték a liget színvonalát, olyannyira, hogy rengeteg nemzetközi építészeti díjat is nyertek. Utólag kénytelenek voltak ők is elismerni, hogy ezekkel az épületekkel a liget csak gazdagodott. Ez lesz az új Nemzeti Galériával is. Végre megvalósul, hogy a régi, külföldi és magyar festmények a Szépművészeti Múzeumban találnak otthonra, a modernek pedig az új Nemzeti Galériában. A Budavári Palota pedig felszabadul, és eredeti Hauszmann féle formájában rekonstruálják. Olyan méltó épület lesz, mint pl. Bécsben a Burg, Prágában A Hradzsin, vagy Krakkóban a Wawel.

Seyfried Gusztáv
2024.11.05.
10:23

Gratulálok! Nagyon szimpatikus megközelítés! Sajnos a szakmának olyan gyenge a képviselete, hogy nincs esély a változtatásra!

Zsolto
2024.11.05.
09:19

Ennek a mai kurzusnak az elmeháborodottsága azon is tetten érhető, hogy így csaponganak a nemzethyeskedés és a légből kapott, gyökértelen, színtelen-szagtalan agymenések között. Ez az írás pontosan rávilágít erre, és két olyan alternatív javaslattal áll elő, amelyekbe politikai nézetektől függetlenül nehéz lenne belekötni, vagyis megpróbálnák némileg enyhíteni az ország végletes megosztottságát. Gratulálok, reméljük, győz a higgadt, józan ész (ez csak szóvirág, nem remélek én semmit).

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.