Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Történet

Két Clark nevű brit építész a magyar művészettörténetben – Lánchíd 175 I. rész: William Tierney Clark

1/10

Széchenyi Lánchíd, Jeney András fotója 

Barabás Miklós: William Tierney Clark, a lánchid tervezőjének arcképe, 1842 / Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok /

A régi Hammersmith híd (forrás: Wiki Commons)

Shoreham hídja (forrás: Wiki Commons) 

Marlow hídja (forrás: Wiki Commons)

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

?>
Széchenyi Lánchíd, Jeney András fotója 
?>
Barabás Miklós: William Tierney Clark, a lánchid tervezőjének arcképe, 1842 / Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok /
?>
A régi Hammersmith híd (forrás: Wiki Commons)
?>
Shoreham hídja (forrás: Wiki Commons) 
?>
Marlow hídja (forrás: Wiki Commons)
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
1/10

Széchenyi Lánchíd, Jeney András fotója 

Barabás Miklós: William Tierney Clark, a lánchid tervezőjének arcképe, 1842 / Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok /

A régi Hammersmith híd (forrás: Wiki Commons)

Shoreham hídja (forrás: Wiki Commons) 

Marlow hídja (forrás: Wiki Commons)

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Két Clark nevű brit építész a magyar művészettörténetben – Lánchíd 175  I. rész: William Tierney Clark
Nézőpontok/Történet

Két Clark nevű brit építész a magyar művészettörténetben – Lánchíd 175 I. rész: William Tierney Clark

2024.11.13. 16:55

Cikkinfó

Szerzők:
Jeney András

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
William Tierney Clark

Vélemények:
1

Jeney András művészettörténész kétrészes cikksorozatával ünnepeljük a Széchényi Lánchíd avatásának 175. évfordulóját.

Nagy-Britannia historizáló építészete csak csekély mértékben hatott a magyarországi historizmusra. A kisszámú kivételek közé tartozik két hasonló nevű brit építész munkássága. Az alábbi tanulmány egy angol alkotó, William Tierney Clark munkásságát mutatja be, fókuszálva az általa tervezett Széchenyi Lánchídra. Az írás a híd átadásának (1849. november 20) kerek, 175 éves évfordulója kapcsán készült.

A brit birodalom, a jelentős súlyának köszönhetően, Európa-szerte az érdeklődés középpontjába került már a 18. század végétől. Az Anglománia, mint progresszív irányzat, Magyarországon is megjelent és kulcsalakja Széchenyi István gróf lett, aki 1815 és 1834 között ötször utazott Angliába.[i] Amikor felismerte a Pest és Buda közötti állandó híd megépítésének szükségességét a brit szigeteken keresett tervezőmérnököt. Több szakember neve is felmerült, de végül az angol William Tierney Clark nyerte el a gróf a bizalmát, és az ő tervrajzait fogadtatta el a diétával.

Széchenyi Lánchíd, Jeney András fotója 
1/10
Széchenyi Lánchíd, Jeney András fotója 

Clark 1783-ban született a délnyugat angliai Somerset megyében. 12 évesen gyakornoknak szegődött egy malomépítőhöz, majd egy öntödében tanulta ki a vasgyártás mechanikáját. Utóbbi helyen felfigyelt tehetségére egy John Rennie nevű mérnök, aki a londoni Blackfrairs-i cégéhez szerződtette.[ii] Clarknak nem volt építő- illetve építészmérnöki diplomája. Akkoriban ez azonban nem számított hátránynak. Az első mérnöki fakultások az 1830-as évektől kezdtek elterjedni a szigetországban. Sok korabeli brit építész tanonc esetében mindössze az jelentette a képzést, hogy elszegődtek tanulni egy nagy építész irodájába. Azonban ez sem volt követelmény. Például a londoni parlament egyik építésze, a (diplomával nem rendelkező) hírneves A. W. N. Pugin a haszontalannál is rosszabbnak minősítette az ilyen jellegű képzést.[iii]

Clark 1811-től már főmérnök volt a Nyugat Middlesex-i Vízműveknél. Nyolc jelentős építmény megalkotása fűződik nevéhez, alkotott csatornát, mólót, de legfőképpen függőhidakat.[iv] Ifjúkorában még gyermekcipőben járt a lánctechnológiás függőhíd típus. Clark meggyőződése volt, hogy a gyakori fiaskókat a tudásnak és a pénzügyi kereteknek a részleges hiánya okozza.[v]

Barabás Miklós: William Tierney Clark, a lánchid tervezőjének arcképe, 1842 / Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok /
2/10
Barabás Miklós: William Tierney Clark, a lánchid tervezőjének arcképe, 1842 / Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok /

1824 és 1827 között készült el az első főműve, a londoni régi Hammersmith híd. Ez kiválóan ellenállt az erős szeleknek és az alatta, a Temzén évente megrendezett Cambridge-Oxford egyetemi evezős versenyek nézőseregét is elbírta.[vi] Széchenyi István és Andrássy György grófok szintén le voltak nyűgözve az  építménytől az 1832-es angliai útjukon,[vii] amire a pest-budai hídépítés megszervezésére létrejött Hídegylet megalakulását követően került sor. Sajnálatos módon, ezt a hidat teljesen átépítették Joseph Bazalgette (1819–1891) tervei alapján 1887-ben,[viii] ma már csak régi metszetek és festmények mutatják egykori szépségét.

Az építész második, de az előbbinél jóval kisebb függőhídja Londontól északnyugatra, Marlow településen épült fel szintén a Temze fölött 1829 és 1932 között. Szemben az előbbi híddal, itt, a gyalogosok járdája a pilonok külső oldalára került hasonlóan a későbbi pest-budai hídhoz. Clark marlow-i munkája máig megcsodálható.[ix]

A régi Hammersmith híd (forrás: Wiki Commons)
3/10
A régi Hammersmith híd (forrás: Wiki Commons)

Bár az említett két magyar arisztokratát főleg a régi Hammersmith híd varázsolta el, a pest-budai Lánchíd közvetlen stiláris előzménye Clark egy másik, jóllehet még érettebb alkotása, Shoreham hídja lett az Adur folyó fölött.[x] Ezt Norfolk hercege számára építette 1828 és 1833 között, sajnos, ma már nem áll.

Az építész egy további, máig fennmaradt munkája az a 3,5 kilométer hosszú vasúti alagút, amit a Higham hegybe fúrtak délkelet Angliában 1824-ben. Ezeken kívül alkotott Gravesendben egy öntöttvas mólót 1834-ben,[xi] mely szintén megtekinthető napjainkban is.

Marlow hídja (forrás: Wiki Commons)
5/10
Marlow hídja (forrás: Wiki Commons)

Két évvel a magyar grófok szigetországi utazása után, 1834-ben, Clark Pest-Budára látogatott, hogy felmérje a terepet[xii] és azt állította, hogy képes jó minőségű függő lánchidat alkotni, a téli jégzajlások ellenére is. 1837–1838-ban, Clark felkérésére két brit mérnök, John Plews és Samuel Slater tanulmányt készített a magyar híd megvalósíthatóságáról a fő finanszírozó, báró Sina György számára. Ők épp a helyszínen tartózkodtak az 1838-as nagy pesti árvíz alkalmával, így még pontosabban felmérhették a jég pusztító erejét.[xiii]

A pest-budai építkezésnél szükség volt egy másik vezető mérnökre is, aki vállalta, hogy éveken át a helyszínen tartózkodik. Őt Adam Clarknak hívták és a tervezővel szemben, nem angol, hanem skót volt. A munka, a tervezett pilonok és hídfők helyén, hármas vörösfenyő cölöpsorok leverésével kezdődött. Ezt követően a köztük lévő kavicsot kikotorva[xiv] vízzáró agyagot töltöttek be. Középről kiszivattyúzták a vizet és elhelyezték a Bécsből rendelt acéltömböket. Itt alkalmazták a víznek ellenálló, víz alatt is gyorsan kötő, tehát hidraulikus anyagot, az úgynevezett románcement habarcsot, mely a fagynak szintén kiválóan ellenállt. A románcement egy 1796-os brit találmány, amit Magyarországon első ízben itt alkalmaztak. Nevét arról kapta, hogy hidraulikus jellege miatt hasonlított az ókori rómaiak cementjére.[xv] Nagy fejtörést okozott a két Clarknak, hogy ehhez jó minőségű márgát találjanak. A szakemberek a mai Szerbiában található Beocsin (vagy Belcsény) közelében találtak kiváló lelőhelyet. Valójában sokkal közelebb, számos helyen, például az óbudai Újlakon is volt ilyen kőzet, de ezt akkoriban még nem ismerték. Amikor a beocsini terület tulajdonosa, a péterváradi apát megtudta, hogy az első magyarországi állandó dunai hídhoz szükséges a márga, ingyenesen bocsátotta azt a két Clark rendelkezésére.[xvi] Később, 1855-ben az első románcement gyárunk is Beocsinban nyílt meg, ebben szerepe volt a bezdáni csatornazsilip 1854-es felépítésének is, ami a világ egyik legelső, teljesen ilyen anyagból készült zsilipjének tekinthető.[xvii] A kiegyezés után, a historizáló épülethomlokzatok tagozatai nagyrészt ebből az esőnek is ellenálló cementfajtából készültek. A hídépítéshez a márga sziklákat Pestre szállították, és a Clarkok a mai Tudományos Akadémia akkoriban beépítetlen telkén állíttatták fel a kemencéket az égetésükhöz.[xviii]

Shoreham hídja (forrás: Wiki Commons) 
4/10
Shoreham hídja (forrás: Wiki Commons) 

Építészünk, kezdetben minden fémmunkát Angliában tervezett legyártatni, de ez a finanszírozók ellenállásába ütközött. Végül lényegében csak a felfüggesztett kovácsoltvas láncszemek érkeztek onnan, Clark alapos tesztelését követően. A szállítást a Majna-Duna csatornán keresztül szervezte meg.[xix] Clark precizitására jellemző, hogy az 1914–1916-os felújításkor, a restaurátorok tesztelték a láncszemeket és arra jutottak, hogy azok nem használódtak el húzószilárdság szempontjából.[xx]

Fotó: Gulyás Attila
6/10
Fotó: Gulyás Attila

Clark a Széchenyi Lánchídnak és brit előképeinek a pilonjain egynyílású diadalív motívumot alkalmazott. Már az antik rómaiak kombinálták a győzelmi kapujukat a hídépítészettel.[xxi] A motívumot, a 15. századi Itáliai reneszánszban, Leon Battista Alberti templomhomlokzatokon kezdte szerepeltetni.[xxii] Később, a napóleoni háborúk idején újból önálló építményként jelentkezett végül az olasz reneszánsz 19. századi újjászületése idején sok épületen megjelent. Clarknak két tervváltozata volt, a nem elfogadott, szintén diadalíves plánumon páros oszlopos rendszer lett volna. Clark a két hídfőnél két-két kis vámszedő házat is épített. Ezek a mára elpusztult építmények az angliai vidéki birtokok palladiánus kapuőr lakásait idézték egyúttal még inkább olaszossá tették a híd stílusát.[xxiii]

A pest-budai híd tehát a magyarországi olasz neoreneszánsz stílus első képviselőjének tekinthető, de nem akadt közvetlen követője. Ez a stílus Ybl Miklós 1860–1862 között megalkotott Budai Takarékpénztárán fog ismét felbukkanni, ami már jóval termékenyítőbb hatású épület volt. A stílus igazi berobbanása az 1860–1862 közötti, Tudományos Akadémia tervpályázatát kísérő heves stílusvitához,[xxiv] illetve az épület 1865-ös átadásához köthető. Felvetődik a kérdés, hogy a Lánchíd miért nem indította még el hazánkban az olaszos stílus újjászületését. Véleményem szerint, az okok politika- és gazdaságtörténetiek. 1849-ben, a híd átadásának évében verték le azt a szabadságharcot, amiben szinte a teljes magyarországi társadalom részt vett. Akkoriban senkinek nem volt ahhoz elég pénze, kedve pedig főleg nem hogy olasz neoreneszánsz palotákat építsen.

Clark nemcsak megtervezte a hidat, hanem a kivitelezésbe is beleszólt, bár általában csak évente egyszer látogatott az építkezés helyszínére. Széchenyivel baráti viszonyt ápolt, Adam Clarkkal pedig a munkaszerződésük lejárta után szintén közvetlen hangnemre váltott, sőt részvényeket és pénzt is hagyott rá örökül a végrendeletében.[xxv] Házasságot sohasem kötött.[xxvi] 1852-ben hunyt el, tehát a lánchidunk tekinthető a hattyúdalának, egyben legmonumentálisabb méretű alkotásának. Az akkori világ legnagyobb függesztett lánchidjáról beszélhetünk.

Fotó: Gulyás Attila
8/10
Fotó: Gulyás Attila

A Széchenyi Lánchídban az ipari forradalom hazájából származó technikai bravúr egyesült az építőművészettel. Clark egy Nagy Britanniában és hazánkban sem eléggé számontartott, de nagy jelentőségű építőmérnök-építőművésznek tekinthető. Magyarországon fogant főműve a legmagasabb mérnöki színvonalon valósult meg és nagyrészt ma is eredeti megjelenését mutatja. A Lánchíd pesti hídfőjénél egy portré-domborműves emléktábla szól az angol építészről, mint ahogy London Hammersmith negyedében is, a folyamparton.

Cikkem hamarosan megjelenő folytatása Adam Clark skót építészről fog szólni, aki mint említettem, az egyik kivitelezője volt a Széchenyi Lánchídnak, illetve ő tervezte a szomszédos Váralagutat is.

/ Jeney András /

Hivatkozások: 

[i] Sisa József: Az angolkert és a kényelmes ház. Brit hatások a 19. századi Magyarországon. In: Ars Hungarica, 29. évf., 1. sz. 2001. 75, 88.

[ii] P. Vaci, Sandor: William Tierney Clark and the Buda-Pesth Chain bridge. ICE, 2011. 109.

[iii] Hill, Rosemary: God’s Architect. Pugin and the Building of Romantic Britain. Penguin Books, London, 2007. 2008. 135–136.

[iv] P. Vaci 2011. i. m. 109.

[v] Hajós Géza (Szerk.): A Széchenyi Lánchíd és Clark Ádám. Városháza, Budapest, 1999. 55.

[vi] Uo. 56.

[vii] William Tierney Clark Memorial Plaque speech delivered at the unveiling on 24th June 2014 in Hammersmith by Sandor Vaci RIBA

[viii] P. Vaci 2011. i. m. 109.

[ix] Uo. 110.

[x] Uo.

[xi] Hajós 1999. i. m. 61.

[xii] P. Vaci, Sandor: The Chain Bridge over the Danube at Budapest, Hungary. ICE, 2014. 100.

[xiii] P. Vaci, Sandor, John Vignoles: The challenge of building the Buda-Pesth Chain Bridge Across the Icebound Danube. ICE, 2013. 150–153.

[xiv] Hajós 1999. i. m. 130.

[xv] Pintér Farkas—Vidovszky István—Weber, Johannes—Bayer, Karol: Mineralogical and microstructural characteristics of historic Roman cement renders from Budapest, Hungary, Journal of Cultural Heritage, 2014. 219.

[xvi] Clark, William Tierney: An Account, with Illustrations, of the Suspension Bridge Across the River Danube: Uniting Pesth with Buda and the Adjacent Country, in the Kingdom of Hungary, Report of William Tierney Clark on the Proposed Bridge at Pest, London, 1852–1853. 42–43.

[xvii] Bereczky Endre – Reichard Ernő: A magyar cementipar története. Szilikátipari Központi Kutató és Tervező Intézet, Budapest, 1970. 25.

[xviii] Uo. 24.

[xix] Hajós 1999. i. m. 132.

[xx] P. Vaci 2014. i. m. 104.

[xxi] Hajós 1999. i. m. 160.

[xxii] Pevsner, Nikolaus: Az európai építészet története. Thames and Hudson Ltd. London 2009, revised edition, Corvina, Budapest, 2014. 104.

[xxiii] P. Vaci 2014. i. m. 105.

[xxiv] Kemény Mária: A Magyar Tudományos Akadémia palotája. Osiris Kiadó, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2015. 135.

[xxv] Hajós 1999. i. m. 68–69.

[xxvi] William Tierney Clark Memorial Plaque speech delivered at the unveiling on 24th June 2014 in Hammersmith by Sandor Vaci RIBA

 

szerk.: Őze Sándor

Vélemények (1)
Reki
2024.11.14.
19:57

A Lánchíd mostani LED-es díszkivilágítása, olyan gyenge, hogy a Margit hídról szinte nem is látható. A régebbi villanykörtés világítás sokkal erősebb volt. Persze LED-del is lehetne fényesebb világítást csinálni!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.