// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Nézőpontok/Kritika

Czigány Tamás pannonhalmi épületeihez

1/0
Hirdetés
1/0
Nézőpontok/Kritika

Czigány Tamás pannonhalmi épületeihez

2011.06.21. 09:50

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pannonhalma, Magyarország

Építészek, alkotók:
Czigány Tamás, Mónus János

Vélemények:
2

Mónus János sorai Czigány Tamás pannonhalmi zarándokházáról és erdei kápolnájáról, nyitottságról és zártságról, hitről és természetességről.

Illene Czigány Tamásról hosszabban, elemzően írni, de ehhez sem merszem, sem eléggé részletező ismeretanyagom nincs (képtelen vagyok felismerni és pontossá tenni, hogy szakmai életében milyen szűrőn engedi munkájához az értékest és rekeszti kívül az értéktelent, s igazán miből táplálkozik), ezért csupán a megjelent fekete-fehér felvételekre szorítkozom.

 

 

Szerintem minden építészben két végletesség munkálkodik, függetlenül indíttatásától, tehetségétől. A nyitottságé (a megnyilvánulási vágy hevességével, a használt nyelvezet színességével, az adott perchez való illeszkedéssel) és a zártságé (csupán fénnyel és árnyékkal, erős takarással, a meditációnak a meditációval történő felülírásával). Arra, hogy adott helyzetben ki hova sodródik (hangsúlyozom: saját lehetőségein belül), nehéz választ adni, arra pedig még nehezebb, hogy ugyanakkor néha miből alakul ki a mindent átrendező szakmai megszokásunk, csökönyösségünk (ízlésünk, rutinunk, lustaságunkat, vagy félelmeinket elfedő magabiztosságunk).

Hívő ember, ha hitéletet szolgáló létesítményt tervez, akkor nyilvánvalóan a zártságban keresi a megoldást, hogy egyfelé garantáltan megnyíljon. Ez a hasadék általában az ilyen épületek fő szervezője (történeti példáktól tartózkodnék). Nem hívő ember ritkán kerül ilyen helyzetbe, hisz gyérek a munkaambíciói.

 

 

Czigány Tamás a harmadik útra hívja fel a figyelmet, a természetes, a mindennapok hitének gyakorlatias életére (azért nem teljesen meditáció-mentesen). Ilyen esetben hit tárgyává lesz az alkalmazott építőanyag, a vasbeton konzol, a keményfa csap, de maga az épületek telepítése is. Ez a hit csak akkor erős, ha szűkszavú, ha pontos (a szállásépületek konzollemeze nem lehet 20 cm-rel sem keskenyebb, sem szélesebb, nem kerülhet közelebb, de távolabb sem az ereszhez, mert akkor már oda a természetesség és jön a mesterkéltség), ugyanakkor nem felejti el, nem értékeli át, nem teszi idézőjelbe azt, ami a múlt századokban a hazai vidéken történt, épült. Ebben az épületegyüttesben nincs agresszió, szuper nagyítás vagy tömörítés, építészet-ideológiai kapcsolódások agyonhangsúlyozása, helyette béke, nyugalom, intelligencia és természetesen hitélet, amelyet a kívülállók is kíváncsiskodva figyelhetnek (mint én is).

Mónus János építész

 

Kapcsolódó oldalak:
Szent csend - Zarándokház és erdei kápolna

Kápolna a Cseider-völgyben / videó

 

Vélemények (2)
PA
2011.06.22.
18:57

épület, fotók, kritika, mind nagyszerű, örülök hogy láthattuk és olvashattuk. Peschka Alrféd

Pákozdi Imre
2011.06.21.
11:58

A Szerző szép és logikus gondolatmenete szerint, pl. Breuer Marcell hívőként vagy építészként alkotott nagyot három fantasztikus amerikai katolikus templomával? Magyarán: ez a két kategória, a hit és az építészet tényleg összemosható? A hit esetleges hiánya valóban meghiúsíthatja egy hitéleti hely zseniális megtervezését? De kérem, koncentráljunk Breuerre és három nagy, amerikai templomára...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.