Dante kreatív pokla - Szőke Gábor Miklós stúdiója
Szőke Gábor Miklós szobrászművész studiójából seregnyi állatszobor kerül napvilágra. Földrészeket és óceánokat átszelve, innen, az egykori Weiss Manfréd Művekből indulnak el világkörüli útjukra. A stúdióban régi ipari elemek keverednek különböző történelmi korokkal, luxustárgyakkal és kortárs műalkotásokkal - így áll össze Dante világa.
A szobrászművészet sokan a Fradi-sas alkotójaként ismerik, de univerzuma hatalmas acél szobrain túl, újrahasznosított anyagból, kátrányból és talált tárgyakból létrehozott lényekre is kiterjed, amelyek dobermann-uralkodója, Dante által irányított birodalom, szerves és szervetlen részei.
A tágas, 100 éves téglaépület emeletéről Dante (róla bővebben itt lehet tájékozódni) őrkutyái tekintenek le a messzeségből betévedt idegenre. Az itt dolgozók ismerik az uralkodó nyelvét, a birodalmat otthonuknak és társasági életük fő színterének tekintik. Szőke Gábor Miklós és Hauer Berta - aki életben és munkában is társa - studiójában olykor több százan is megfordulnak egy-egy monumentális munka kivitelezése során. A munkafolyamatokat az emeleten található irányítóközpontjukból figyelik és koordinálják. Az egyszerre tengeralattjáróra és katonai bunkerre emlékeztető, hegesztett és szegecselt acél kocka belsejébe, anno Pick Ede gyárában készült, masszív páncélajtón keresztül juthatunk be, ahol a mindenkori parancsoki iroda és tárgyaló kristálycsillárjai alatt újabb meghódításra váró terek és intézmények tervei terülnek el egy hatalmas hegesztett kutyalábakon álló tölgyfa asztalon.
"Ha definiálni kell a stílust, akkor talán az eklektika és az indusztriál a legjellemzőbb. Régi ipari elemek keverednek különböző történelmi korokkal, luxustárgyakkal és kortárs műalkotásokkal. Megtalálhatóak korai Szőke Gábor Miklós alkotások, mint például a Van Gogh portré, amit tizennyolc évesen mintázott, illetve Gábor mostani bútorai és festményei.
Sok személyes tárgy vesz minket körül, amit utazásaink során szereztünk be, mint például a moszkvai piacon vásárolt 1860-as évekből származó világtérkép, vagy olyan apró hülyeségek, mint az iróasztalokon található arany franciabulldog, amit Atlantából hoztunk magunkkal. A stúdió kialakításánál fontosanak tartottuk, hogy mindenki, aki nálunk dolgozik jól érezze magát. A 3D modellezőnk például nagyon szeret gördeszkázni, ezért idén tavasszal egy félcsövet fogunk csináltatni, illetve kosarazni is lehet nálunk. Van egy vetítővásznunk, ahol minden évben levetítjük a legjobb és legmulatságosabb pillanatainkat és a szobrokról készült kisfilmjeinket, lassan beüzemeljük hozzá a konyhában található pop-corn gépet is." - mesélte el Hauer Berta.
A rozsdamentes-acél szobrok megvalósítása a művész egyes számú csarnokában történik, amely tervezőirodaként és bemutatóteremként is funkcionál, valamint itt találhatóak Szőke Gábor Miklós autógyűjteményének egyes darabjai, amelyek a szobrokkal együtt szezonálisan váltakoznak. A másik, 1000 m2-es terület faraktár - és feldolgozóüzemben a művész fából készült szobrai készülnek. A csarnok hátsó részénél egy eredeti állapotában megőrzött, már muzeális értékű híddaru pihen 50 méter hosszú pályáján.
Kortárs felújítás
Egy olyan szobrászműterem és tervezőstúdió került kialakításra, ami felszereltségében megállja a helyét egy építőipari vállalatnak is, mégis minden ízében tükrözi művész tulajdonosa stílusát. A konyha, az öltöző, az irodahelyiségek, a bútorok, a korlátok és a lépcsők egytől-egyig a Gabor Miklos Szoke csapat munkái. A csarnok felújításakor fontos esztétikai szempontot képviselt a WM (Csepel) Művek egykori fényének visszaállítása, így rennoválásra került a teljes külső homlokzat. A homlokzattól, a belső tereken át, az alkalmazottak egyenruhájáig az uralkodó színek: a fekete, vörös és a fehér.
"A Csepel Művekben feltűnt, hogy számos régi gyárépületnek egyáltalán nem őrizték meg a karakterét, levakolták a téglát, lefestették lehetetlen színre, a hatalmas belmagasságot leválasztották praktikussági okokból. A Gábor Miklós Szőke Studió épületének visszaállítottuk eredeti téglahomlokzatát. Ami már létezett, azt nem akartuk lerombolni, hanem tovább akartuk erősíteni, tiszteletben tartva az épület történetét. Az eredeti állapotokat nem is tudtuk volna visszaállítani, hiszen többféle korszak lenyomata van az épületen. A régi gyári ablakokat képtelenség volt hőszigetelni, ezért új ablakok kerültek a régi helyére, viszont megtartottuk a régi üvegrácsokat, amely nem bontotta meg az üvegek dinamikáját. A homlokzat színei a brand színeiből, a feketéből és a pirosból jöttek, amelyek akár Londonra is emlékeztethetnek. Az épület enteriőrjében is megmegjelennek ezek a színek a híddarutól az alkalmazottak munkaruháin, a vastartó állványokon és ipari elválasztó paravánokon át az ajtókig." - mondta el a szobrászművész az épülettel kapcsolatban.
Munka és szórakozás mindenek felett
A megfáradt dolgozók kényelmét és pihenését az alkalmazottak személyiségének megfelelően alakították ki, a Dante birodalom ízlésének keretein belül. A studió teret ad különböző tematikus társasági eseményeknek, ahol a vendégek kutyamaszkokban, négykézláb közlekedhetnek. A csarnok tervezőiroda, műhely, bemutatóterem, kiállítótér, szórakozóhely és raktár is egyben.
Önkifejezés és Funkció
Ahová a szem ellát, az irányítóközpontban, valamint a többi teremben található szobrok, festmények, használati tárgyak, fogasok, tárgyalóasztalok, íróasztalok, bárpult és az ehhez tartozó világítás mind Szőke Gábor Miklós fantáziájának szüleménye, amelyet saját csapatával valósított meg. A tárgyaló hangszigetelt üvegfalain keresztül kilátás nyílik a súlyos szobrok reptetésére is, a 25 méter hosszú csarnok teljes hosszában kiépített 12 tonnát bíró fekete-vörös híddaru segítségével. Az emeletről lenézve látható a birodalom hasznos kelléktára: állványok, targonca, kosarasemelők, hegesztőgépek, fém- illetve faipari berendezések, amelyek nélkül elképzelhetetlen a művész szobrainak kivitelezése.