| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Örökség

Deák Zoltán: Vissza Damaszkuszba!

1/19

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/19

Deák Zoltán: Vissza Damaszkuszba!
Épületek/Örökség

Deák Zoltán: Vissza Damaszkuszba!

2002.10.04. 11:21

Visszavágyunk a szinte elviselhetetlen forróságba, a tülekedő embertömegbe, a számunkra idegen környezetbe?

Visszavágyunk a szinte elviselhetetlen forróságba, a tülekedő embertömegbe, a számunkra idegen környezetbe?



Mi az ami hetekkel hazaérkezésünk után még mindig foglalkoztat? Talán az a furcsa kettősség, ellentét mely mindig jelen volt, mindig változott. Ez az állandó, az ellentétek között mozgó, vibráló változás mégis egy egyensúlyi állapotot nyújtott. És ez a tömeg szűnni nem akaró nyüzsgése az utcákon, a bazár kanyargós, zegzugos sikátoraiban, a kis üzletekben az adás vétel forgatókönyv szerű színjátéka, és az Omajád dzsámi fenséges nyugalma, a hatalmas, márvány padozatú, árkádos udvar, a meditáló vagy a hűs márványpadlón elterült szunyókáló emberek, a sajátos fény és színvilág, a csillogó aranyhátterű zöld mozaik valószínűtlenül hosszú sávja.



 

Bent szűrt fény, a sötétvörös, kékes szőnyeg puhasága elnyel, tompít minden zajt. Suttogó beszéd, hajlongó testek, futkározó kisgyerekek, csomóba gyűlt, beszélgető asszonyok; az egyik oszlopközben gyógyítanak, másutt tanácsokat ad az imám, hátul pedig tanítás folyik. Majdnem középen hatalmas házformájú ereklyetartóban Keresztelő Szent János földi maradványai.

Hullámzik - néha sűrűsödik néha ritkul - a tömeg. Így megy ez évszázadok óta. Mi sem változik. Ami igen - az öltözék, a meghajlás iránya, a megszólítás vagy a mozaik színe - lényegtelen. De ez a forróságban lelassult mégis nyüzsgő termékeny élet nemcsak évszázadok, hanem súlyos évezredek óta folyik hömpölygő áradatban. Krisztus vagy a Nagy Próféta előtt már évezredekkel olyan falakat, városokat, templomokat emeltek itt, melyek az első pillanattól fogva méltóak voltak az emberhez és méltó volt az istenhez. Ez az a bölcső mely visszahúz, ez az az öl, mely a legédesebb. Szinte elkábulunk a kultikus örökség, a kultúra e roppant súlya alatt. Visszazuhanunk az ősi lét kráterébe, melyből minden civilizáció származik.



Mi az, ami megváltozott több ezer éve? Talán az, hogy feltalálták a robbanómotort és most mindenki azon pöfög, vagy hogy ma már bronzkardok helyett távirányítású rakétákkal gyilkoljuk egymást, vagy hogy ékírásos agyagtáblák helyett komputerek képernyőire írva üzenünk egymásnak? Lényegtelen.



A lényeg most is ugyanaz: falakat kell emelni és városokat és templomokat, mely méltó a gondolkodó emberhez és méltó a magasságos istenhez. Öntözni kell a földeket, hogy táplálékot tudjon adni a hétköznapokra és írásokat és formákat kell létrehozni mely ünneppé teszi a pihenőnapokat.

Így volt ez Ugaritban, Mariban vagy Eblában, amikor a fém, a bronz majd a vas volt a meghatározó, vagy Petrában, a szikla hasadékába vágott városban, vagy Baalbek templomkerületében, mikor a lépcsősorokon fellépdelő papok áldozatot mutattak be, vagy Palmyra oszlopos árkádokkal szegélyezett főutcáján elegáns hölgyek sétálgatva válogattak a boltocskák messzi tájakról szerzett portékái között, vagy mikor Simeon Stylitész tiszteletére hatalmas bazilikát emeltek, vagy amikor a keresztes lovagok Krak des Chevaliersben bevehetetlen várukat építették, vagy amikor arab családok költöztek kecskéikkel juhaikkal Boszra sötét szürkéskék bazaltból faragott romjai közé.

A kövek méltósággal dacolnak az idővel, forrósággal és a sivatag homokjával. A múlt e képletszerűen lényegi maradványai megőriztek egy-egy finoman faragott akantusz levelet vagy fátylat tartó kézfejet.



A mai létnek több a salakja: évek óta félbehagyott építkezések vázai merednek, gyűlnek azok a helyiségek, lakások, ahová évek óta senki sem tette be a lábát, szaporodnak azok a holmik, melyek senkinek sem kellenek.

A múlt tiszteletet parancsoló romjai és a ma reménytelen hulladék kupacai fölé emelkedik egy gyerekhang. A kisfiú a Krak des Chevaliers egyik tornyának ablakában ülve a Korán szövegét hosszan recitálva énekelte teljes odaadással.



 

Szöveg és képek: Deák Zoltán

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.