Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Technológia

A Duna új ékköve – a Kalocsa-Paks híd születése

1/11

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Fotó: Dróth Tamás, Mapei Kft.

?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
?>
Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.
?>
Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.
?>
Fotó: Dróth Tamás, Mapei Kft.
1/11

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Fotó: Dróth Tamás, Mapei Kft.

A Duna új ékköve – a Kalocsa-Paks híd születése
Technológia

A Duna új ékköve – a Kalocsa-Paks híd születése

2024.09.04. 13:16

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Magyarország, Kalocsa, Paks

Cég, szervezet:
Mapei

Termék, technológia:
beton, betontechnológia

Vélemények:
1

2024 júniusában adták át a 946 méter hosszú Tomori Pál hidat Kalocsa és Paks között, amely egy három és fél éves kivitelezési munka eredményeként jött létre. A híd építésénél a szakemberek 28 000 m3 beton készítéséhez használtak Mapei betonadalékszereket.

A kalocsai és paksi térséget összekötő új híd több szempontból is jelentős változást hoz a Duna két partján fekvő települések, és főként a két város életében. A híd megépítéséről a kormány 2015-ben hozott döntést, majd hosszas tervezést és engedélyeztetést követően 2021-ben kezdte el a NIF Zrt. (az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődje) beruházásában zajló monumentális projekt helyszíni megvalósítását a generálkivitelezést végző Duna Aszfalt Zrt.

Egy klasszikus óriásprojektről van szó, amelynek keretében belül a kétszer egysávos, a hullámtéri részekkel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, tíztámaszú híd mellett 25 kilométernyi úthálózat is létesült a három és fél éves kivitelezési munka során. A híd egy aránylag új típusú, ún. feszített-függesztett szerkezettel készült. Magyarországon eddig három ilyen típusú híd készült, és ebben a formájában ez a legnagyobb méretű.

A híd három szerkezeti részből áll: van egy balparti ártéri híd, egy középső mederhíd és egy jobbparti ártérihíd-szerkezet. Az építés során maga a két ártérihíd-szerkezetet az árvízvédelmi töltések, hídfők mögötti úttöltésen hegesztették össze, és ahogy készült, fokozatosan tolták be a helyére. Egy ilyen hídtolás viszonylag lassú folyamat, de mégis könnyebb és költséghatékonyabb a parton megépíteni bármit, mint a víz felett.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.
9/11
Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Ezzel párhuzamosan épült meg a mederhíd is, a Hídépítő Zrt. kivitelezésében. Itt egymástól 200 méterre a Duna medrében áll a két pillér, erről jobbra-balra kezdték el építeni a híd felszerkezetet, ami acél és vasbeton alkotta úgynevezett öszvérszerkezet. Az épülő híd két oldalán folyó párhuzamos munkához az egyik oldalon a V&Periko Kft., a másik oldalon pedig a Danubiusbeton Bácska Kft. két-két üzeme gyártotta le és szállította a helyszínre a szükséges mennyiségű betont.

A betontechnológiai folyamatok szakmai irányítását a Hídépítő Zrt. végezte, amely magában foglalta a receptúrák főbb paramétereinek meghatározását, az alapanyagok kiválasztását, a próbakeverések megszervezését és lebonyolítását, a keverékek jóváhagyatását, a beépülő mixerek betonjának betongyári és helyszíni ellenőrzését, a minősítéshez szükséges mintavételeket, a beton bedolgozásának ellenőrzését és a beton minősítését. Ebben a projektben a kavics alapanyagot a Lasselsberger kavicsbánya, a cementet pedig a királyegyházai Holcim Magyarország Kft. biztosította.

A leszállított betont a projekt helyszínén a mixerből a bedolgozási pontokig a Dako Pumpa Kft. szakemberei juttatták el. A munka során a víz alatti beton bedolgozása esetében 12 méteres acélcsöveket használtak, a felszerkezeti betonnak a bárkahídról a fenéklemez, illetve a pályalemez zsaluzatig történő eljuttatásához pedig egy 47 méteres pumpa, csövezés és pókdaru kombinációját alkalmazták.

Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.
10/11
Munkaközi fotó. Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.). Forrás: Duna Aszfalt Zrt.

Tesztelés, tesztelés és tesztelés

Fontos részét jelentette a munkának a szigorú elvárásoknak megfelelő betonreceptúrák összeállítása, a próbakeverések előkészítése és lefolytatása, a frissbeton-mintavételek, -vizsgálatok és próbatest készítések a folyó mindkét oldalán. A betonüzemekbe beérkező adalékanyagokat, a homok és a különböző kavicsfrakciókat is folyamatosan vizsgálni kellett, az előírt minőség biztosításának érdekében. A négy betonüzemben elvégzett próbakeverések során a friss és megszilárdult beton vizsgálatokat a BTC Kft. végezte. 

Az üzemi gyártásellenőrzéseket oldalanként felosztva végezték a laboratóriumok. A V&Periko Kft. szekszárdi és dunaszentgyörgyi gyárában a frissbeton vizsgálatokat a Mapei Kft. laboratóriuma és a betonüzem közösen végezte, a minősítő vizsgálatokat a BTC Kft. csinálta. A Danubiusbeton Bácska Kft. kalocsai és bajai üzemében ezen vizsgálatokat az A Beton-Viacolor Térkő Zrt. központi laboratóriuma készítette. A kivitelezéshez kapcsolódó megszilárdult beton minősítő vizsgálatait szintén az A Beton-Viacolor Térkő Zrt. végezte. A helyszíni minőségellenőrzést és mintavételeket a Hídépítő Zrt. kollégái végezték mindkét oldalon.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
2/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

A projekt során a cölöpözés betonjaiból 560 db próbakocka, míg az alépítményi és a felszerkezeti betonokból több mint 2 000 db próbakocka készült a helyszínen, és a laboratóriumban vetették alá nyomószilárdsági (1 523 db), vízzárósági (191 db), illetve fagyállósági (414 db) vizsgálatnak. A felszerkezet esetében további 1 500 próbakocka készült tájékoztató jelleggel nyomószilárdság vizsgálatra a feszítési munkálatok megkezdéséhez, melyet a helyszíni beton laborban a Hídépítő Zrt. vizsgált.

"A cölöpözés 24 órás munkavégzésben folyamatosan történt. Ilyenkor az ABETON-os laborok kollégái hetekre a helyszínre költöztek, és a feladatot váltásban oldották meg. A betonreceptúrák pontosításában a Mapei kollégái a kezdetektől fogva szakmai segítséget nyújtottak, a megfelelő adalékszer kombinációk kiválasztásában és azok adagolási mennyiségeinek meghatározásában." – Kovács Norbert, betontechnológus, A Beton-Viacolor Térkő Zrt.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
3/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

A Mapei aktív részvétele a projektben

A helyszíni betonozásokhoz megközelítőleg 28 000 m3 beton elkészítéséhez használták a Mapei betonadalékszereit, ebből 19 000 m3 a mederhídhoz, 9 000 m3 pedig a két ártéri hídhoz került felhasználásra.

  • A legnagyobb arányban igénybe vett Mapei termék a Dynamon Xtend W371 betonfolyósítószer volt, amit a megfelelően alacsony víz/cement tényező beállításához használtak, illetve annak érdekében, hogy a beton eltartható és bedolgozható legyen legalább 2 órás korig.
  • A nyári betonozásnál Mapetard VZ késleltető adalékszert alkalmaztak a tömeg betonok rétegeinél a hosszú bedolgozhatóság biztosítására.
  • Az előfeszített pályalemez betonozásánál Dynamon LZ551 konzisztenciatartó adalékszer került a betonba, mert itt nem volt lehetőség a cement kötését lassítani, viszont extrém bedolgozási idővel kellett kalkulálni a legnagyobb melegben is.

A termékek teljes volumene nagyjából 180 tartály volt, ami tonnában is megközelítőleg ugyanennyit jelent.

A speciális műtárgyak betonellátásai közül magasan kiemelkednek a hídszerkezetek építéséhez használt betonkeverékek műszaki specifikációi. A projekt tervezése során a megrendelő meghatározta a frakciónkénti 3 %-on belüli adagolási pontosságot, és a frissbeton-vizsgálatok tűrési-eltérési maximumait, amik még a szabványi feltételeknél is szigorúbbak voltak. A rendkívül alacsony víz-cement és a hőmérsékleti tényezők változásától kezdve, minden összefüggést figyelembe kellett venni. A feszes betontechnológiai követelmények betartása minden résztvevőtől precizitást és fegyelmet követelt.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
4/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Az építés során a különböző szerkezetekhez különböző receptúrájú betont használtak az alábbi elvárásokkal:

  • Cölöp - C30/37 3 órás eltarthatóság
  • Cölöpösszefogó - C30/37 3 órás eltarthatóság
  • Pillér, saruzsámoly - C35/45 2,5-3 órás eltarthatóság
  • Pályalemez, fenéklemez - C45/55 2-2,5 órás eltarthatóság

A kivitelezők a szerkezeti betonok receptúrájának az elkészítéséhez minden alkalommal az összes betonreceptből az összes betongyárban külön próbakeverést tartottak, hogy igazolják a beton megfelelőségét.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
7/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

A Mapei betonadalékszer üzletágának munkatársai – Dróth Tamás, Juhász Balázs és Kárpáti Zsolt – aktívan részt vettek a projektben:

  • először a Mapei sóskúti betonlaborjában elvégezték az előkészületi próbakeveréseket,
  • az építés során összesen 22 próbakeverésnél vettek részt a négy betonüzemben, 
  • egy-egy munkafázis indításakor mindig, valamint a fázisok közben eseti jelleggel a projekt helyszínén is megjelentek, segítették a betonüzemeket és a kivitelezőket.

„A betonnak mindenféle hőmérsékleten és időjárási körülmények között eltarthatóságban működnie kellett, tehát a közreműködő betontechnológusoknak és a Mapei Kft.-nek folyamatosan felügyelnie kellett később is a receptet. Nagy segítséget kaptunk az állandó jelenléttel a Mapeitől." – Feczkó Róbert projektvezető

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
5/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Kihívások a betongyártók oldaláról

A hídszerkezet különböző technológiai részeinél más-más prioritások kaptak nagyobb hangsúlyt. A betongyártó üzemek számára az alábbi feladatok jelentették a legnagyobb kihívást.

Danubiusbeton Bácska Kft:

  • A cölöpösszefogó öntése nagy kihívást jelentett, ugyanis két gyárból a környék összes mixeres alvállalkozóját bevonva, műszaki hiba nélkül, az alapanyagok folyamatos beszállítása mellett közel egy napon keresztül kellett folytatni a betonozást, a két üzemben biztosítani kellett a váltást, ezért cégünk összes termelésben résztvevő kollégája kivette a részét.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
6/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

V&Periko Kft.:

  • A cölöpbetonozásoknál az eltarthatósági elvárások elérésén volt a fő hangsúly, hiszen a cölöpök nagy része a Duna mederbe készült.
  • A víz alatti betonozásnál az 1 400 m3 beton 17 óra alatti bedolgozása a felső felületképzéssel együtt. 
  • A feszített pályaszerkezetnél a legfőbb kihívást az extrém alacsony víz/cement tényező és konzisztencia iránti elvárás jelentette, ami főleg a nagy melegekben a bedolgozás, vagy akár a betonpumpálás körülményeit is nehezítette. Ezek a hátráltatott, 0-24 órás kiszolgálási igények az emberektől és gépektől egyaránt a maximum teljesítményt követeltek.

„A MAPEI adalékszerei tudták garantálni a magas műszaki elvárások, speciális igények teljesítését, és a kollegáik folyamatosan rendelkezésre álltak laborhátterükkel és szaktanácsaikkal." – Barcsák József ügyvezető, Danubiusbeton Bácska Kft.

Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.
8/11
Kalocsa-Paks híd. Fotó: Salty Production Kft. Forrás: Mapei Kft.

Emlékezetes mozzanatok

A projekt különlegessége és monumentalitása révén a résztvevő Mapei betontechnológusok számára néhány esemény különösen emlékezetes volt, így például:

  • A projekt elején, a próbacölöpözésnél 12 mixer kocsihoz kellett egymás után bekeverni a betont, majd felrakni egy nagy uszályra, felhajózni vele sodrással szemben a Dunán a megfelelő pontra, és ott egy meglehetősen hosszú betonozási folyamatot kellett kivitelezni. A munka az éjszakába nyúlóan fejeződött be, hosszú – 6 órás – beton-eltarthatóságot igényelt ez a feladat. 
  • A víz alatti betonozásnál „vakon" tapogatókkal kellett a betonszintet ellenőrizni a víz felett kialakított munkaszintekről kalózhajós filmeken látható zsinórokra erősített acéllemezek leengedésével. Időnként búvárok ellenőrizték a betonpumpák csöveinek a helyzetét.
  • Mintegy 1 350 köbméternyi betont kellett egyszerre nagyjából 20-24 óra alatt bejuttatni a Duna alá a fő pillérek cölöpösszefogó gerendáiba és a víz alatti betonrétegekbe. 

A beruházásnak jókora gazdaságélénkítő hatása várható a térségben, mivel Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 55 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken. 

„Sok cégnek nem adatik meg a szakmai karrierje során, hogy Duna-híd építésében részt vehessen, büszkeséggel tölt el minket, hogy a részesei lehettünk ennek a gyönyörű műtárgynak a létrehozásában." – Vass Péter, ügyvezető, V&Periko Kft.

A videóban látható munkaközi felvételeket és fotókat Duna Aszfalt Zrt. bocsátotta rendelkezésre.

  • Fotó: Dernovics Tamás, magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.)
  • Videó: magyarepitok.hu (REGON Média Zrt.)

Vélemények (1)
Pákozdi
2024.09.06.
19:43

Nagyon klassz, de kik tervezték a hidat?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.