Közélet, hírek

Döbbenetes különbség a dízel és az elektromos busz zajszennyezésében

1/3

Levegő Munkacsoport

Modulo Medio Electric - forrás: magyarbusz.info

Karsan ATAK - forrás: bkk.hu

?>
Levegő Munkacsoport
?>
Modulo Medio Electric - forrás: magyarbusz.info
?>
Karsan ATAK - forrás: bkk.hu
1/3

Levegő Munkacsoport

Modulo Medio Electric - forrás: magyarbusz.info

Karsan ATAK - forrás: bkk.hu

Döbbenetes különbség a dízel és az elektromos busz zajszennyezésében
Közélet, hírek

Döbbenetes különbség a dízel és az elektromos busz zajszennyezésében

2016.08.18. 09:08

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Cég, szervezet:
Levegő Munkacsoport

Több százszor nagyobb zajt okoznak a Budai Várnegyedben a dízelbuszok, mint az elektromos buszok – állapították meg a Levegő Munkacsoport mérései. Az erősebb zaj pedig idegrendszeri panaszokat és egyéb betegségeket okoz, csökkenti a koncentráló- és teljesítőképességet, növeli a balesetek gyakoriságát.

Mind a járművek mellett, mint pedig az utastérben mérték a Levegő Munkacsoport munkatársai két hasonló méretű midibusz, a Karsan ATAK dízel- és a Modulo Medio Electric villanybusz zajkibocsátását. A buszoktól öt méterre a dízelbusz zaja átlagosan mintegy 10 dB-lel, a legnagyobb eltéréskor pedig közel 15 dB-lel volt magasabb, mint az elektromos buszé. „A dízelbusz akkora zajt okozott, mint ha egy kamion haladt volna el mellettünk, a villanybusz pedig akkorát, mint ha beszélgettek volna körülöttünk" – érzékeltette a különbséget Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

Modulo Medio Electric - forrás: magyarbusz.info
2/3
Modulo Medio Electric - forrás: magyarbusz.info

Az utastérben mért különbség átlagosan 3 dB volt, ez pedig kétszeres zajerősséget jelent.

Bár jóval kevesebb figyelmet fordítanak rá, mint a levegőszennyezésre, a zaj is súlyos egészségkárosodások forrása. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az Európai Unió lakosságának 30 százaléka van rendszeresen kitéve az egészségügyi határérték feletti zajnak, emiatt pedig évente 156 000 ember hal meg idő előtt és 910 000 szenved magas vérnyomásban. Ezért a kormányt és az önkormányzatokat különösen nagy felelősség terheli abban, hogy a közösségi közlekedésben csak alacsony zajkibocsátású járműveket üzemeltessenek" – tette hozzá Lenkei Péter.

Karsan ATAK - forrás: bkk.hu
3/3
Karsan ATAK - forrás: bkk.hu

A mérésekről készült jegyzőkönyv: https://levego.hu//sites/default/files/budapest_varfok_u_buszok_zaj_meres_jegyzokonyv_2016jun.pdf

A teljes mérési adatsor: https://levego.hu/sites/default/files/varfok_u_buszok_zajmeres_2016jun-2.xls

A méréseket Levegő Munkacsoport a koromkibocsátás csökkentését célzó nemzetközi projekt keretében végezte, amelynek részeként elősegíti az elektromobilitás elterjesztését.

Kapcsolódó anyaguk:
https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/mekkora-a-zaj-a-buszokban

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.