Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Nézőpontok/Tanulmány

Dombóvár történeti városközpontjának revitalizációja

1/12

Települések városkapuja. Forrás: Gimes Kinga

?>
Települések városkapuja. Forrás: Gimes Kinga
?>
Regionális kapcsolatok. Forrás: Gimes Kinga
?>
Tervezési terület. Forrás: Gimes Kinga
?>
Közlekedés. Forrás: Gimes Kinga
?>
Egyedi tervezésű pad. Forrás: Gimes Kinga
?>
Burkolatok. Forrás: Gimes Kinga
?>
Programterv. Forrás: Gimes Kinga
?>
Koncepcióterv. Forrás: Gimes Kinga
?>
Főtér. Forrás: Gimes Kinga
?>
Látványterv a víztorony környezetéről. Forrás: Gimes Kinga
?>
Forrás: Gimes Kinga
?>
Látványterv a pavilon környezetéről. Forrás: Gimes Kinga
1/12

Települések városkapuja. Forrás: Gimes Kinga

Dombóvár történeti városközpontjának revitalizációja
Nézőpontok/Tanulmány

Dombóvár történeti városközpontjának revitalizációja

2021.06.03. 15:10

Dombóvár központi területeinek felhasználását erősen meghatározzák a közlekedéshez kapcsolódó funkciók. Gimes Kinga diplomamunkájában a városközpont revitalizációjával foglalkozik és azt vizsgálja, hogy milyen módon válhatna élhetőbbé a centrum. A Magyar Urbanisztikai Társaság diplomadíjjal jutalmazta a koncepciót.

Dombóvár központja jelenleg erősen kettéválasztott a meglévő négysávos 611-es út által, és viszonylag nagy kiterjedésű a város méretéhez képest. Nehezen körülhatárolható, a területén nincsenek valódi városközponti funkciók. A szabadterek állapota nem kielégítő, nem rendelkezik egységes arculattal és elsősorban nem a város lakóit és főleg nem a gyalogosokat, hanem a városon átmenő gépjárműforgalmat szolgálja ki. Egy másik jelentős konfliktus forrás a jelenleg a területen található helyi és helyközi járatokat fogadó buszforduló, mely értékes területet sajátít ki a városközpontban nem városközponti területre való szerepkör számára.  Ezek mind a terület rossz tulajdonságai közé tartoznak. Azonban a diplomám megírásakor elvégzett vizsgálatokból kiderült, hogy a terület milyen lehetőségekkel rendelkezik egy élhetőbb városközpont létrehozásához.

A város ezen központi részén nagy lehetőségek rejlenek, és jól kihasználhatóvá válnak abban az esetben, ha a tervezett regionális infrastruktúra fejlesztések megvalósulnak. A várost érintő regionális jövőképben, úgy jelenik meg a tervezett M9-es autópálya, hogy az a városhoz közel haladna el és így lehetőség nyílna a jelenleg városközponton áthaladó 611-es másodrendű főút visszaléptetésére, amennyiben megépülhet a 61-es főút várost elkerülő szakasza. Ez jelentős változást hozna a városközpont életében és megvalósíthatóvá válna egy, a városlakókat jobban kiszolgáló centrum létrehozása.

Regionális kapcsolatok. Forrás: Gimes Kinga
2/12
Regionális kapcsolatok. Forrás: Gimes Kinga

A terület meglévő építészeti és zöldfelületi adottságai sokszínű és egyedi adottságokat hordoznak. Értékei közé tartoznak az eredeti beépítésből fennmaradt (1900-as évek eleje) intézményi épületek, és a ’60-as, ’70-es évekből származó Napsugár áruház, Hotel Dombóvár és Víztorony épületei. Zöldfelületei és idős fasorai értékes részét képezik a város zöldhálózatának és magas zöldfelületi arányt biztosítanak a városközpontnak. Hiányoznak azonban olyan funkciók a területről, melyek vonzóvá teszik azt a városlakók számára szabadidő eltöltése céljából.

Az elemzések során kiderült, hogy a terület jelenleg három nagy karakter egységből épül fel, melyek összehangolása tájépítészeti módszerekkel megvalósítható és így kialakítható egy olyan egység mely méltó lehet városközponti szerepkörhöz.

A forgalom átszervezésével igyekeztem előtérbe helyezni a gyalogosokat, és olyan funkciókat elhelyezni, melyek lehetőséget adnak szabadidő eltöltésére minden korosztálynak. A városba tömegközlekedéssel érkezők számára is megfelelő feltételek szerettem volna biztosítani a belvárosi buszmegálló átszervezésével.

Tervezési terület. Forrás: Gimes Kinga
3/12
Tervezési terület. Forrás: Gimes Kinga

Fontos szempont volt számomra, hogy az új koncepcióban megjelenjen egy olyan egységes arculat mely összefogja és jól körülhatárolhatóvá teszi a megújuló városközponti területet.

A programterv alapját az a gondolat képezi, hogy a területen jelentősen csökken a gépjármű forgalom mennyisége a 61-es főút várost elkerülő szakaszának megépítése következtében. Ebben az esetben lehetőség lenne a jelenleg 611-es másodrendű főút jelentőségének visszaléptetésére is.

Közlekedés szempontjából szintén megoldandó konfliktusként merült fel a buszforduló formájában jelenleg meglévő buszmegálló. Ennek kiváltására született az a javaslat, hogy a meglévő buszmegállóval szembeni oldalon legyen kialakítva az ellenkező irányba haladó buszok számára is egy megálló. Azáltal, hogy ez a központi terület mentesülne a tömegközlekedés infrastruktúrájának jelenlegi helyszükségletétől, lehetőség nyílna egy olyan összefüggő téregység kialakítására, mely alkalmas lenne főtér funkciók betöltésére és kulturált várakozásra a közösségi közlekedést igénybe vevők számára.

Főtér. Forrás: Gimes Kinga
9/12
Főtér. Forrás: Gimes Kinga

További eszköz lenne a gyalogos forgalom segítésére újabb gyalogátkelő helyek megnyitása, amelyek jól elhelyezve megkönnyítik a városközpont gyalogos átjárhatóságát és lassítják az átmenő forgalom sebességét a területen. A főtér a jelenlegi kereskedelmi és szolgáltató funkciókkal rendelkező homlokzatai előtt, korzó formájában folytatódna tovább, ezzel egyfajta keretet képezve a tervezési terület közepén elhelyezkedő zöldfelületek körül. A térfalakként szolgáló épületekben a zöldfelületek közelsége, a csökkentett és átszervezett forgalom miatt adódik a lehetőség vendéglátóhelyek megnyitásra, melyek funkcióval és élettel töltik meg a területet és bevonják, összemossák a jelenleg egymástól eltérő funkciójú tér típusokat (pl: vendéglátóhelyek kitelepülése utcára, zöldfelületekbe).

A terület déli részén található sűrű intézményi funkciók kiszolgálására azokat hangsúlyozó szabadterek jönnének létre. A víztorony új funkciójával a mellette átalakításra kerülő játszótérhez kapcsolódna, azonban nem csak a legfiatalabb generáció igényeit szolgálná ki, hanem alkalmas lenne találkozó pontként, felerősödhetne városjelképi jellege és az áruház és hotel között létrejövő új tér párja lehetne. Az egész területen megvalósulna a parkolás átgondolt újjászervezése.

Forrás: Gimes Kinga
11/12
Forrás: Gimes Kinga

A fasorokat magukba foglaló zöldfelületek helyet adnának a vendéglátóhelyek kitelepüléseinek, gyalogos átközlekedésnek és nyugodt szigeteket képeznének a belváros központjában. Diplomamunkámban gondoskodni szerettem volna a fasor rekonstrukcióról és a vegetáció változatosságának növeléséről. Szem előtt tartottam az értékes fasorok meglétét és azok jövőbeni sorsát, melyre kidolgoztam, hosszú és rövid távú stratégiát. Emellett célom volt a zöldfelületeken a háromszintes növényállomány létrehozása, várostűrő és az egyre szárazabb hazai klímához alkalmazkodó fajok választásával.

Remélem, hogy a kutatási munkám során megismert régmúltú nyüzsgő és színvonalas belvárosi élet nemsokára újra a város sajátja lehet melynek egyik előfutára lehet ez a diplomaterv.

 

Gimes Kinga

 

Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk