Közélet, hírek

Egy világváros metrója

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Egy világváros metrója
Közélet, hírek

Egy világváros metrója

2006.05.04. 09:30

Vagy nem egészen? - Tervtanács előtt a 4-es metró budai állomásai, az Etele téri állomás körüli zavaros viszonyok éles bírálat tárgyát képezték.

Április 24-én a Városháza dísztermében zajlott a 4-es metró budai állomásainak tervtanácsi ismertetése. Az egyes állomások terveit az építészeti generáltervező Palatium Kft. részéről Erő Zoltán ismertette, a felszíni közlekedést Schulek János (FŐMTERV Rt.). Az opponensek: András István, Berényi János, Kőnig Tamás, Marosi Miklós.



Ismertetések

A Szent Gellért téren a föld alól egy gyalogoslépcső érkezik a Budafoki út torkolatához, az építészeti megfogalmazás a Gellért Hotel világát idézi. A terv opponensei kifogásolták a felszínre vezető mozgólépcső hiányát és a szálloda formavilágának kiterjesztését a térnek erre a részére.

A Móricz Zsigmond körtéren összekötik a 18-as és 61-es villamos vonalát, megszüntetik a teret kettévágó, a Bartók Béla útról a Fehérvári út tengelyébe forduló autósávot, a körépületből (volt HÉV-fordító) a föld alá költöztetik az áramátalakítót és a jegypénztárat. A buszokat a villamosvágányokra terelik, a 6-os villamos által leírt hurkot fejvégállomással helyettesítik a Karinthy utcában. Az opponensek kiemelték, hogy a felszíni közlekedés tiszta, átlátható, a felszín alatti kevésbé. Kifogásolták a téren megjelenő, 45 m hosszú épület méreteit és elhelyezkedését, ezzel kapcsolatban finomítások szükségességéről beszéltek. Azt mondták, hogy szerintük az eredmény csak akkor lesz jó minőségű, ha az építészeti generáltervező fogja össze a tenderterv és a kivitelezés részleteit.

A Bocskai úti megálló a piaccsarnok közelében lesz, itt is a meglévő aluljárót kell továbbépíteni. A felszínen nem érzékelhető majd jelentős változás a mostani állapothoz képest, a felvonó a Bocskai úti zöldsávban érkezik a felszínre. Az opponencia tiszta, jó térről, előnyös megjelenésről szólt.

A Tétényi úti állomás a jelenleg áttervezés alatt álló kelenföldi városközpont együttese mellett létesül. Itt az eredetileg tervezett nagy aluljáró szükségtelen, mivel napközben nem lehet nagy személyforgalomra számítani, csak a reggeli és esti csúcs idején. Az opponensek ennél a tervnél leginkább a közlekedési kapcsolatok javítását, tisztázását javasolták.

Az Etele téren a metróállomás építésével együtt új felvételi épület létesül a Kelenföldi pályaudvar számára, a metróaluljáró pedig összeköti az Etele teret a Budaörsi úttal, ahol P+R parkoló létesül majd. A MÁV-peronokról közvetlenül le lehet jutni a metróállomásra, de minderről még nincsenek konkrét tervek. Hiányoznak az új MÁV-épület, az Etele téri és a Budaörsi úti bejárati építmények és az Etele tér rendezésének tervei. Erő Zoltán elmondta, hogy cégük kiszorult ennek az állomásnak a felszíni tervezéséből, a munkát a vasúttársaság házi tervezőirodája, a MÁVTI vette át. Elvetették a Palatium által javasolt kialakítást (íves üvegépítmények a peronokon a lejáratok fölött), helyette a most is meglévő fém tetőrendszer folytatását tervezik. Marosi Miklós opponenciájában azt kérdezte, vajon hogyan lehet itt nagyszabású fejlesztésről beszélni és „hittel tervezni", ha versenyeztetés nélkül, személyes kapcsolatokon keresztül osztják szét a feladatokat? Berényi János bírálta a pályaudvar toldozgatását-foldozgatását, kijelentve, hogy nem lehet külön tervezni az alsó terek és a felszín kialakítását.

A Palatium kiszorulása a tervezés egyes szakaszaiból már a pesti oldal állomásainál is felmerült (Kálvin tér, Fővám tér), ahol generáltervezői szerepük dacára állítólag a tendereztetésből és a kiviteli tervek készítéséből zárták ki őket. A FÖMTERV álláspontja szerint ez nem igaz, hiszen ők a Palatium által benyújtott engedélyezési tervek alapján dolgoznak. A kérdés tárgyalását Schneller István tervtanácsi elnök a testület kompetenciahiányára hivatkozva elutasította.

Vita

A tervek megvitatása az ismertetésekhez hasonlóan állomásonként történt, lényegi hozzászólások a Móricz Zsigmond körtér és a Etele tér tervéről hangzottak el. Előbbinél egyöntetű vélemény volt az aluljáró túlzott mérete és rossz elhelyezése, amit tovább ront a metróval kapcsolatos tervezett bővítés. Bírálat érte a szűkre szabott felszíni gyalogoskapcsolatokat és az újonnan megjelenő építmény nagyságát, elhelyezését. A tervezett villamosfejállomás többek szerint túl messzire esik a metrólejárattól és a felszíni közlekedési kapcsolódási pontoktól. A parkolók hiánya már most is problematikus, a Skála jövőbeli átalakítása és bővítése pedig várhatóan „parkolási katasztrófát" fog előidézni a környéken.

Az Etele téri állomás körül kialakult helyzet nagyon kemény bírálatok tárgya volt. Schreffel János XI. kerületi főépítész azt mondta, a főépítészi iroda szakhatóságként nem fog hozzájárulni a MÁVTI által javasolt méltatlan megoldáshoz. Példaként a hasonló szerepű nyugat-európai intermodális csomópontokat hozta fel, ahol nagyvonalú elképzelések valósultak meg átfogó koncepciók jegyében. A tervezett állapotot ahhoz hasonlította, mintha annak idején a Nyugati pályaudvar csarnoka helyett csak egy előtetőt építettek volna, rajta a táblával: Budapest. Schneller István szerint a résztvevők láthatóan csak a saját hatáskörükbe tartozó részterület minimális szintű megfelelőségére figyelnek, a többi szempontjait figyelmen kívül hagyják.

A jelenlévő tervtanácstagok egyöntetű véleménye szerint ez az eljárás, vagyis a feladat kisstílű, koncepciótlan feldarabolása és a tervezési folyamat átláthatatlansága méltatlan egy ilyen beruházáshoz és egy európai fővároshoz.

Vita tárgyát képezte az a megoldás is, hogy kispórolják az aluljáró eredetileg tervezett közbülső szintjét, ahonnan a peronzár így lekerül a tényleges peronszintre, ahol adott esetben torlódást okozhat. Schulek János szerint ez a veszély valójában nem áll fenn, a kapuk átbocsátó-kapacitása és az előttük kialakuló tér megfelelőek.

A Tervtanács összességében támogatta a bemutatott állomástervek építészeti tendenciáját, de felhívta a tervezők figyelmét az elhangzott észrevételek megfontolására. Az Etele téri állomás és a kapcsolódó területek felszíni kialakítását (pontosabban ennek hiányát) ugyanakkor nem fogadta el, áttervezés után újbóli egyeztetésre visszarendelte. Schneller István nyomatékosan felszólította a döntéshozókat, hogy a félmegoldásokat elkerülendő teremtsék elő a 4-es metróvonal méltó megvalósításához szükséges anyagi és egyéb hátteret.
 
Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.