Design/Formatervezés

Opponensi vélemény: 4-es metró, Tétényi út és Kelenföldi pályaudvar

2006.05.04. 09:26

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Marosi Miklós, Erő Zoltán, Csapó Balázs

Dosszié:

Marosi Miklós bírálata elhangzott a Fővárosi Tervtanács 2006. április 24-i ülésén

OPPONENSI BÍRÁLAT
A budapesti 4-es metró I. szakasz budai állomásainak építési engedélyezési tervéhez. „Tétényi út" és „Kelenföldi pályaudvar"
Generáltervező: Palatium Stúdió Kft., Erő Zoltán, Csapó Balázs

(A Fővárosi Tervtanács 2006. április 24-i ülésén tárgyalt napirend)

Röviden az előzményekről
- a 2003. évi országos, nyílt építészeti tervpályázat nyertese kapott megbízást az építési engedélyezési tervek elkészítésére,
- jelen tervek a korábban általam 3 hajós bazilikaként aposztrofált térszervezéshez képest hatalmas átértékeléssel nagyvonalú csarnokká alakultak, a szigorúan értelmezett „mérnöki létesítmények" építészeti terekké lényegültek át,
- a 4-es vonal egységesítését az összes állomás tervezését koordináló generáltervező garantálja, a helyszíni adottságok, s az esetenként változó tervezők az állomások egyedi megjelenését biztosítják,
- a ma értékelt állomások látványtervei is rendelkezésre állnak, így értékelésük, megértésük egyszerűsödött.

 

Részletesen az állomásokról

„Tétényi út" metróállomás
tervező: Palatium Stúdió Kft.: Erő Zoltán, Brückner Dóra, Varga Péter István

A „Tétényi út" metróállomás a 4-es vonal legkevésbé süllyesztett állomása, a Kelenföldi Városközpont zömmel lakásfunkcióval telített tömegforgalmát kívánja lebonyolítani.
Az állomás a Bikás park DK-i sarkán helyezkedik el, a Tétényi és a Vahot utcák találkozásánál, számomra először érthetetlen ponton, de a nagyléptékű, átépülő új városközponti multifunkcionális épülettel való fedett-szintalatti direkt kapcsolat igénye magyarázatot ad.
Az állomás specialitása, hogy az alúljárócsarnok és a felszín között itt már eleve megtervezésre került a korábbi állomásoknál hiányolt mozgólépcső is, a mozgáskorlátozottak számára elhelyezett felvonók a terepszintről közvetlen kapcsolatot biztosítanak az utasperonnal.
A park alatti elhelyezés szabad lehetőséget teremt az állomás természetes megvilágítására, melyet egy a terepszint fölé emelkedő alu-üveg ellipszoid kupolával oldottak meg. E kupolát számomra bizonytalannak talált kontúrú, tükröző vízmedence övezi.
A kupola formájával, izgalmas belsőtéri összemetszéseivel, térhatásával a felszín merev, lakótelepi beépítéséhez jól illeszkedik.
A felépítmény javasolt anyaghasználata, az impregnált látszóbeton, a fém, az üveg megfelelő, bár a fém címszó alatt megjelenő anyagok, mint a porszórt alumínium függönyfalborda, a rozsdamentes acél szellőző és taposórács, a cinklemez szegély, az oxidált acéllemez portál együtt kicsit sok.
A csarnoktér padlóburkolata a már korábbi állomásoknál megismert csúszásmentes gránit, a peroszegélyeknél lángolt kivitelben.
A falfelületek, a mennyezet magas minőségű, festett látszóbeton, illetve dekorlemez burkolat a légterelő kötényeken.
A képzőművészeti célra felkínált felület jelenleg nem értékelhető.
A világítás, a fény-árnyékhatás itt különösen fontos szerepet kap. A sűrű osztású, merev geometriájú gerendákba süllyesztett fénycsíkok, a fölöttes ellipszoid felületi bordák árnyékvetése, a mozgólépcsők gumikorlátmenti világítása, s a mindezt megnyugtatóan szegélyező alsó-felső peronszél világítás jó fényeffektusokat teremtenek.
Nem érzem szükségesnek a befüggesztett lámpaerdőt, a tér ezt már szerintem nem igényli, ha kevés a lux a csarnok design-logikája szerint kandaláberek is elhelyezhetőek.

 

„Kelenföldi pályaudvar" metróállomás
Palatium Stúdió Kft.: Erő Zoltán, Antal Máté, Brückner Dóra, Kosztolányi Zsolt, Varga Péter István, Brückner Csilla

A „Kelenföldi pályaudvar" metróllomás létrehozása, felszín alatti tömegforgalomba kapcsolása szinte beláthatatlan városfejlesztési következményeket eredményezhet.
A Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvar után a Kelenföldi vasútállomás is metrós kapcsolathoz jut, a Déli pályaudvar forgalma csökkenthető, nagy vasútpálya menti területek válnak beépíthetővé, a MÁV, a METRÓ, a BKV, a VOLÁN állomások koncentrálása, a P+R parkoló lehetőségének megteremtése, a vasútpálya által kettéfűrészelt kerület kelenföldi és őrmezei felének összekapcsolása, s az ezzel együtt járó nagyszabású ingatlanfejlesztés óriási változásokat eredményezhet.
S mi a valóság?!
A most bírálandó, tervtanácsra behozott terv már érvényét veszítette.
A kétoldali ki-bejárati épületrészek felszínrendezési terv hiányában fikciók, s állítólag, ha igazak a hírek, már valaki más tervezi.
A tér beépítése ismeretlen, építészeti tervpályázat lesz kiírva valamikor a beépítés tisztázására.
A perontetők maradnak, azt majd a MÁVTI toldozgatja.
Hogy lehet így felelősséggel, hittel tervezni?
Miért kell a tér minden rétegét sokszor egymásról sem tudó, más-más tervező kezébe adni, s mindezt versenyeztetés nélkül, személyes kapcsolaton alapuló kiválasztással?
S vajon miért nincs szükség, ha jól hallottam a FŐMTERV szerint építészre a kiviteli tervek készítéséhez, illetve azokra az építészekre akik látható színvonalemelést produkáltak?
Egy metróvonal létesítése a legszélesebb társadalmi közügy. Sokba kerül, minimum 100 évre szól, jó lenne, ha az érintett szakmák legjobbjai költenék el erre szánt adónkat.

S most az állomás terveiről!
Jelen terv a 4-es vonal nyugati végállomása lesz, tudván, hogy idővel a virágpiac irányába meghosszabbítható.
Az állomás két főbejárata az Etele téren, valamint az őrmezői oldalon helyezkedik el.
A -1-es szinten kialakított gyalogos aluljáró a MÁV pályák alatt haránt irányban áthaladva kapcsolatot teremt a metróállomás, a MÁV peronok és a BKV állomások között.
A bemutatott terv a lépcső-liftek-mozgólépcső fölé szerkesztett acél-üveg bevilágítókkal a természetes fényt is belopja az alagútba.
Érdekes módon a peronzárak a metróperon és az aluljáró szinten elosztva találhatóak.

Az utasforgalmi terek anyaghasználata a korábbi állomásoknál ismertetettekkel megegyezik, a peronvégeken kialakított acél-üveg felépítmények épp aktuális állapotát nem ismerjük, a most bemutatott nagyvonalúan egyszerű.
A metrócsarnok talán ezen állomásnál a legkisebb belmagasságú, kb. 6-7 m, ezt az aluljáró szintre vezető mozgólépcsőterek ritmikusan tagolják.
A már hivatkozott 2003-as pályázatnál az egész állomás még a fúrt csőböl kialakítható cca. 2,70 m magas „tereket"tett lehetővé. Ez is komoly előrelépés, nem tudom kinek az érdeme.
Az alkalmazott világítástechnikai megoldásokról, képzőművészeti felületekről csak a metszeten ábrázolt reflexiós indirekt világításra utaló ábra ad némi jelzést.
Összességében a korábbi állomások leszűrt véleménye itt is érvényes.
A tervezett állomások bemutatott munkarészei jó színvonalat ígérnek, a design elemek, a reklám és képzőművészetre szánt felületek, az informatikai rendszerek ismeretének hiányában komplexen nem értékelhetőek.

Mindezek ellenére a tervet elfogadásra ajánlom.

Budapest, 2006.április 22.

Marosi Miklós

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk