| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Elhunyt Andrea Branzi

1/4

Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart

Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

?>
Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart
?>
Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.
?>
Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.
?>
Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko
1/4

Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart

Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

Elhunyt Andrea Branzi
Közélet, hírek

Elhunyt Andrea Branzi

2023.10.09. 16:08

Cikkinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Építészek, alkotók:
Andrea Branzi, Archizoom, Studio Alchimia, Memphis

Címkék:
gyász

2023. október 9-én, 84 éves korában elhunyt Andrea Branzi olasz építész és designer, az Archizoom Associati alapító tagja. 

Andrea Branzi Firenzében született és itt is nevelkedett, építészeti tanulmányait a Firenzei Építészeti Egyetemen végezte. 1966-ban Gilberto Correttivel, Paolo Deganellóval és Massimo Morozzival együtt megalapította az Archizoom Associati stúdiót, melyhez később Dario Bartolin és Lucia Bartolini is csatlakozott. A csoport a Superstudióval együtt az 1960-as és 1970-es évek avantgárd mozgalmainak, különösen a radikális építészetként ismert kísérleti mozgalomnak egyik legelismertebb és legtöbbet idézett példája volt. A stúdió többek között az 1967-ben tervezett és Poltronova által gyártott Superonda kanapéval vált ismertté, melynek első prototípusát 1966 decemberében, a Superstudióval közös, a radikális anti-design manifesztójának is tekinthető Superarchitettura című kiállításon mutatták be.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko
4/4
Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

Az Archizoom alighanem legismertem és legmeghatározóbb – egyúttal leginkább félreértett – projektje az 1970-1972 között több részletben, a Casabella, a Design Quarterly, az Architectural Design és a Domus magazinok lapjain publikált No-Stop City című mű volt. Ahogy arra Anyagtalan Architektúrák című cikksorozatunkban rámutattunk: 

"a No-Stop City egy építészeti és építészeten túli eszközöket is felsorakoztató kritikai projekt volt, melynek nem az épített környezet átalakítása, sem egy utópikus, idealizált jövőkép felvázolása volt a célja, hanem megmutatni azt, hogy milyen is lenne az a világ, amiben a kapitalizmus logikája a végsőkig kiteljesedik – vagy helyesebben, hogy milyen is a valóság a történelemből megmaradt épített struktúrák álcája nélkül."

A rövid életű Archizoom 1974-es feloszlása után Branzi az Alessandro és Adriana Guerriero által 1976-ban alapított "poszt-radikális" Studio Alchimia csoport tagja lett, majd a ´80-as évektől a Memphis csoporttal működött együtt. Ebből az időszakból főként bútorai ismertek, de később visszatért a nagyobb léptékű projektekhez is.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem,
3/4
Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Munkái olyan múzeumok állandó gyűjteményeiben szerepelnek, mint a párizsi Centre Georges Pompidou, a New York-i Metropolitan Museum of Art, a houstoni Museum of Fine Arts, a New York-i Museum of Modern Art, a londoni Victoria & Albert Museum, a Weil am Rhein-i Vitra Design Museum és a milánói ADI Design Museum. Alkotói tevékenysége mellett az akadémiai életben is aktív volt, 1982-es alapításától kezdődően 10 éven át kulturális igazgatója volt a Domus Akadémiának, az első olasz privát posztgraduális építészeti és designképzési intézménynek, 2009-ig pedig a Politecnico di Milano Belsőépítészeti Iskoláját vezette.

Archizoom Associati,
2/4
Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Branzi gondolkodásmódja sokat formálódott a korai radikális korszaka óta, szemlélete mégis mindvégig kritikus maradt a domináns építészeti narratívákkal szemben. 2006-ban például így fogalmazott:

"A kortárs építészet még mindig az építés aktusainak tulajdonítja saját alapját, látható tereket épít; egyetlen épületre és egyetlen tipológiára korlátozódó metaforákat, és nem él a lehetőséggel, hogy egy szétszórt, megfordított és anyagtalan városi állapotot ábrázoljon. [...] A városi táj teljes képe többé nem felel meg a benne végzett tevékenységeknek. A forma és a funkció közötti szoros kapcsolat felbomlott..." [1]

Hulesch Máté

[1] Branzi, Andrea, "For a Non Figurative Architecture" 2006, újranyomva in: Cattaneo, Elisa C. (ed.) Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Relativity, Actar Publishers,  2020, p. 362.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.