építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Elkészült a 90 éves Frank O. Gehry új munkája

A hullámzó formák nagymestere tőle szokatlan visszafogottsággal egy vele csaknem egykorú múzeumi bejáratot és a hozzá kapcsolódó, gyönyörű katalán boltozatos teret állította vissza eredeti szépségébe Philadelphiában. 

2019. szeptember 18-án nyitották meg a Philadelphia Museum of Art történelmi északi kapuját és a hozzá kapcsolódó, boltozott térsort. A több mint négy évtizedig a látogatók elől elzárt, kétezer négyzetméteres területet a világhírű építész, Frank Gehry tervei szerint korszerűsítették, így most több új funkciót is befogad. A Gehry Partners 2017 óta dolgozik a múzeum rekonstrukcióján, amelyben – a történeti épületekre jellemző módon – a legnagyobb kihívást a 21. századi, komplex gépészeti rendszerek elhelyezése jelenti.

A múzeum északi bejáratát 1928-ban nyitották meg, a látogatók mellett a gazdasági kiszolgálás számára is. Az utcaszinti kapuzat jelentősége azonban idővel csökkent; 1975 után már csak műtárgyszállításhoz vették igénybe. A 2012 óta készülő, átfogó felújítási terv azonban felismerte a bejárathoz kapcsolódó terek és gyalogos tengely jelentőségét, és a több évre nyúló komplex helyreállítás keretében ez is megújulhatott.


Frank O. Gehry és a Philadelphia Museum of Art elnöke, Gail Harrity a szeptember 18-i megnyitón. Fotó: Tim Tiebout, a Philadelphia Museum of Art engedélyével, 2019.


A modernizáló klasszicista épület eredeti tervezői, Horace Trumbauer és Julian Abele szándékát messzemenőkig figyelembe véve a Gehry Partners a tereket eredeti arányukban és anyagiságukban állította helyre – még a fennmaradt eredeti festett, illetve vésett irányjelzéseket is megtartották. Az új irányítórendszert az építészirodával együttműködve a Pentagram tervezte. A minnesotai Kasota-mészkőburkolat megújításával a bronz, üveg, fa és kő kiegészítések, elemek természetes, meleg hangulatot sugároznak az újonnan megnyitott terekben.

A nagyvonalú bejárati csarnokban új, Gehry által tervezett, Douglas-fenyőből és bronzból készült információs pult fogadja a látogatókat. Innen, egy újonnan elhelyezett ajtón keresztül lesz majd elérhető az a teljesen új előadóterem, amelyet a beruházás egy későbbi fázisában alakítanak ki. A közeli, szintén újonnan megnyitott kávézóhoz innen egy tágas, boltozatos folyosón lehet eljutni, amely az épület egészén átvezet – azonban a jelen fázisban még csak az egyharmadát tették látogathatóvá. A folyosó, azaz az úgynevezett „Boltozott sétány” harmonikus képét az itt alkalmazott katalán boltozatnak köszönheti.

A katalán boltozatot az Egyesült Államokban Guastavino-boltozatként is ismerik, mégpedig a valenciai Rafael Guastavino építész után, aki 1885-től meghonosította ott. A középkorban igen elterjedt, kohéziós építéstechnológiát a 19. században fedezték fel újra Katalóniában, és nagyrészt Antoni Gaudí és kortársai munkásságának köszönhetően terjedt el – írja a katalán boltozatok statikájáról készített TDK-dolgozatában Pánczél Júlia és Bálint Tamás. Guastavino amerikai exportjának köszönhetően számos századfordulós középületben és infrastrukturális beruházáson tanulmányozható ez a falazási technika, szerte az Egyesült Államokban.

A Philadelphia Museum of Art rekonstrukciója a következő években folytatódik; 2020-ban várható a Frank Gehry tervezte előadóterem megnyitása.

vélemény írásához jelentkezzen be »