Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma
1/8

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

Superstudio: Folyamatos emlékmű, Grand Hotel Colosseo, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Adolfo Natalini: Teatro della Compagnia, Firenze. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Natalini-torony, Roermond, Hollandia (1999-2010). Fotó: Raimond Spekking , Wikimedia Commons

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini: Az Uffizi új lépcsője, Firenze, 2003-2018. Fotó: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

Elment az utolsó olasz antiépítész
Közélet, hírek

Elment az utolsó olasz antiépítész

2020.01.25. 08:07

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Olaszország, Firenze

Építészek, alkotók:
Adolfo Natalini, Superstudio

78 éves korában, 2020. január 23-án elhunyt Adolfo Natalini olasz építész, a Superstudio társalapítója. A hires radikális olasz designcsoport feloszlását követően az ország legismertebb és legkiválóbb építészei közé emelkedett, akinek izgalmas és érzékeny posztmodern házait mostanában kezdték újrafelfedezni. 

Adolfo Natalini Pistoiában született, majd a firenzei egyetemen tanult építészetet – bár eleinte inkább a festészet izgatta. Nem sokkal diplomázást követően, 1966. decemberében (a néhány hónappal ezelőtt elhunyt) Christiano Toraldo di Franciával megalapították a Superstudio nevű építészeti és művészeti kollektívát, amelyhez később Gian Piero Frassinelli, Alessandro Poli, illetve a fivérek, Roberto és Alessandro Magris is csatlakoztak. 

Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti
1/8
Adolfo Natalini. Kép: Natalini Architetti

A modernista értékekkel és a globalizálódó kapitalizmus egyre terjedő toposzaival: a szuburbiával, a fogyasztás kultuszával és az építészet üzletté degradálásával ellenszenves Superstudio eleinte grafikai munkáival tett szert hírnévre. Az iroda megvalósíthatatlan elképzelései: a Föld egészét átszövő épülethálózatok, disztópikus víziók és a kevés megvalósult, narrativitásával és színességével a posztmodern esztétikáját előrevetítő projekt valóságos forradalmat indítottak el a háború utáni Itália építészetében és formatervezésében. Bár a Superstudio nem volt egyedül ezzel a szándékával, “antiépítészetük" talán a legismertebb példája a kor olaszországi radikális reformtörekvéseinek.

Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma
3/8
Superstudio: Folyamatos emlékmű, New York, 1969. Foto: MAXXI, Róma

A Superstudio 1978-as felbomlását követően Natalini önálló műhelyt indított, és a következő évtizedekben firenzei bázissal sikeres praxist épített fel (ennek legutóbbi formája az 1991-ben a Fabrizio Natalinivel közösen létrehozott Natalini Architetti volt). A Superstudio radikális vízióival gyakorlatilag teljesen szembefordulva a nyolcvanas-kilencvenes években emelt, ízesen posztmodern épületei kiváló példái a történeti kontextushoz és a közízléshez alkalmazkodni tudó, mégis eredeti látásmódjának.

A „modern építészet" kifejezése a két terminus ellentmondásosságából fakadóan oximoron: az építészet hosszú időre vonatkozik, míg a modern szó rövidre. Az én munkám a saját időm terméke, de gyökerei a múltba nyúlnak és a jövőbe vetett hitet tükrözi. Soha nem tartottak számon modern építészként – joggal!
Adolfo Natalini

Kiemelkedő, történeti környezetben megvalósult munkái között említendőek a frankfurti Römerbergen épített lakóházak, a firenzei Teatro della Compagnia (1984-1987), illetve a modenai Savoyai-kastély részleges helyreállítása. Kiváló iroda- és lakóépületei állnak többek közt Bolognában, Comóban és a németországi Lipcsében.

Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti
4/8
Adolfo Natalini: Irodaépület, Alzate Brianza (Como), 1978-1983. Fotó: Natalini Architetti

Az utóbbi években két legjelentősebb munkája Firenze legfontosabb művészeti kollekcióihoz kötődött. A 2015-ben megnyitott Museo dell’Opera di Santa Maria del Fiore a világhírű dóm képzőművészeti és egyházművészeti gyűjteményének új otthona. Piero Guicciardini és Marco Magni építészekkel közösen Natalini 2004-től dolgozott az épület átalakításán, amely többek között Michelangelo Pietájának és Donatello Bűnbánó Magdolnájának és Lorenzo Ghiberti eredeti Paradicsom-kapujának kínál fedelet. A másik projekt még hosszabbra nyúlt: az Uffizi bővítése, a híres északi lépcső tervezése még 2003-ban kezdődött, és szakaszos átadásokkal egészen 2018-ig várni kellett a befejezésre. Natalini munkája több díjat kapott, bár a Vasari reneszánsz tömbjéhez való viszonya miatt ezt már bírálatok is érték.

Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons
7/8
Adolfo Natalini – Piero Guicciardini – Marco Magni: Museo dell’Opera del Duomo, Firenze, 2004-2015. Fotó: sailko, Wikimedia Commons

Adolfo Natalini az elmúlt években a Firenzei Egyetem építészkarának professzoraként dolgozott, emellett a Német Építészkamara, a Firenzei Képzőművészeti Akadémia és az Accademia di San Luca tiszteletbeli tagja volt. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.