Épülettervek/Hallgatói terv

Építészeti iskola gyerekeknek

1/19

helyszín makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

helyszínrajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

földszinti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

Kossuth Lajos utca felöli homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató terek - metszet - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - földszinti alaprajz- Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - tetőtéri alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

?>
helyszín makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
helyszínrajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
földszinti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
Kossuth Lajos utca felöli homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
foglalkoztató terek - metszet - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
foglalkoztató tér - földszinti alaprajz- Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
foglalkoztató tér - emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
foglalkoztató tér - tetőtéri alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
?>
látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
1/19

helyszín makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

makett - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

helyszínrajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

földszinti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

Kossuth Lajos utca felöli homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

belső udvari homlokzat - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató terek - metszet - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - földszinti alaprajz- Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

foglalkoztató tér - tetőtéri alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes

Építészeti iskola gyerekeknek
Épülettervek/Hallgatói terv

Építészeti iskola gyerekeknek

2015.08.03. 10:22
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Győr, Magyarország

Építészek, alkotók:
Herdics Ágnes

Építészeti iskola gyerekeknek - épített környezet, vizuális- és tárgykultúra

Tervezés éve:
2014

Bruttó szintterület:
581 m2

Stáblista

építész konzulens: Czigány Tamás DLA
statikus konzulens: Serfőző István
épületszerkezettani konzulens: Czigány Tamás DLA, Horváth Tamás
épületgépészeti konzulens: Petrikó László 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az óvodai szabad játék után beülni az iskolapadba, és szigorú elrendezések között, koncentráltan figyelni - a gyermekek számára nem ideális környezet. Herdics Ágnes olyan iskolát tervezett egy már meglévő épületbe diplomamunkájában, mely a kreatív alkotás számára ad helyet, és melyben a terek a gyermekek által szabadon formálhatóak, amellett hogy bevezeti őket az építészet világába. 

Építészeti koncepció

Egyre több példát - bár még mindig keveset - láthatunk Európa szerte arra, hogyan vezetik be a közoktatásba az építészet oktatását, akárcsak más művészeti ágakat. Az építészet a tér művészetének is nevezhető, épített környezetünk megismertetése, megértetése a fiatal generációval éppen olyan fontos, mint a zenei, a képzőművészeti, vagy az irodalmi műveltség megszerzése.

Az általam tervezett iskola elsősorban az általános iskola első négy évfolyamát célozza meg. A szabad játszást nyújtó óvoda után nehéz a gyerekeknek beülni az iskolapadba és koncentrálni a tanárra 45 percen keresztül. Ebben a feszült helyzetben veszítenek a legtöbbet a kreativitásukból. Ezen, mint egy kis gyógyír próbál segíteni ez az iskola. A győri és Győr környéki intézmények jelentkezhetnek, hogy úgynevezett projekthetet tartsanak itt - olyan környezetükkel kapcsolatos feladatokat, játékokat végezhetnek, melyekre a hagyományos iskola rajzórái nem adnak lehetőséget. Az itt dolgozó tanárok pedig nem irányítói, sokkal inkább segítői csak a gyerekeknek.




látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
17/19
látványterv - - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes






Diplomamunkám tervezése során, olyan orvos-pedagógusok munkáit vizsgáltam, mint Maria Montessori, és az ő módszereit továbbfejlesztő Édouard Claparéde, a Rousseau Intézet "szellemi atyja". Mindketten a reformpedagógia kiemelkedő alakjai. Úgy tartották, hogy a hagyományos iskola elnyeli a gyermek egyéniségét, kreativitását, valamint olyan uralkodó nevelési módszereket alkalmaznak, amik feszélyezik őket, hogy képességeik önfeledten kibontakozhassanak. Ezt pedig akár a jóindulatúnak szánt gondoskodással is el lehet érni. Ugyanis a gyerekek nem azt kívánják, hogy a felnőttek helyettük cselekedjenek, hanem azt, hogy engedjék őket cselekedni és kifejezni önmagukat sajátos módokal. A Montessori pedagógia egyik iskolapéldája Delftben található. Az épület tervezője Herman Hertzberger holland építész.

A tervezéshez olyan módon kellene viszonyulnunk, hogy az eredmény ne utaljon túl egyértelműen, túl didaktikusan magára a célra, de mégis tegyen lehetővé számos olvasatot, azaz a majdani használat során nyerje el az identitását. A munkánk kínáljon fel lehetőségeket, a különféle helyzetekben hívjon elő újabb és újabb reakciókat; nem lehet tehát semleges, szabadon alakítható - azaz jellegtelen -, sőt: rendelkeznie kell azzal a fajta tágan értelmezett hatékonysággal, amit többvegyértékűségnek nevezhetünk." (Herman Herzberger)

Ehhez a szemlélethez igyekeztem a lehető legjobban tartani magam. Tiszteletben tartva a meglévő házat és annak értékeit, valamint olyan tereket létrehozni, melyek kellő szabadságot engednek a gyerekek kreativitásához. Nem egy hagyományos iskola volt a célom, inkább egy hely az alkotáshoz. Ahol a tanár csak segítség, de nem irányító! Először azt gondoltam, hogy újra gyerekként kellene látnom a világot, hogy igazán értsem, hogy mire is van szükség egy ilyen helyen. Valójában viszont nem feladatom helyettük alkotni, csak biztosítanom kell az eszközöket, akárcsak az ott dolgozó oktatóknak.


látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
14/19
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes





A helyszín

Tervezési feladatom helyszínéül a Kossuth utca 28. számú épületét választottam. A XIX. század végén, klasszicista stílusban épült ház egykor nagyhírű szálló volt, ahol neves történelmi személyiségek is megpihentek Bécsbe tartó útjuk során. A választásnál fontos tényező volt ez a történelmi háttér, mivel nevelési szempontból pozitív, ha a gyerekek érzékelik, hogy épített környezetünk értékeit meg kell őriznünk. Figyelembe kell venni annak egykori karakterét, érzékenyen kell kezelni főbb jegyeit, ugyanakkor kortárs, a mai ember számára elfogadható és főleg szükségszerű funkcióval és belső elrendezéssel ellátni. Győr Újváros az elmúlt évtizedekben erőteljesen elhanyagolt állapotba került, de az elkövetkező években a város ismét nagy figyelmet szentel a környéknek. Tehát egy mindenképpen fejlődő városrészről van szó.

Az épület

Az épület három szárnyból áll, melyek építészeti jegyei alapján valószínűleg nem egy időben épültek.


helyszínrajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
3/19
helyszínrajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes




Ezt az időrendi sorrendet figyelembe véve terveztem meg az iskolát. A főépület a földszinten egy belépő, az emeleten pedig egy csendesebb, irodai funkció kapott helyet. Külső homlokzatát műemléki épületként kezeltem (bár maga az épület nem, csak a terület műemléki jellegű), tiszteletben tartva az utcaképet. Hátsó homlokzatán a nyílászárók kiosztását szintén megtartottam, a konzolos mészkő függőfolyosót viszont funkció igénye szerint kibővítettem. A hozzáépítés itt anyaghasználatában teljesen elkülönül. Az észak-keleti szárnyban szintén a 'nyugodtabb' funkciók kaptak helyet. A földszinten egy nagy kiállítótér található, ahol egy hétig mindig az előző csoport munkáját nézhetik meg a szülők és az érdeklődők.

Az emeleten könyvtár és vetítő, előadó helyiség van. Itt a vizuális kultúra oktatását egészíthetik ki filmvetítésekkel, valamint előadásokat tarthatnak a téma iránt érdeklődő rajztanároknak, építészeknek, építészhallgatóknak, gimnazistáknak. Ehhez a szárnyhoz csatlakozik az udvarban egy másfél szintes fedett-nyitott tér, ami a kültéri foglalkozásokat segíti és egy külső lépcső a függőfolyosóra. Itt fontos megjegyezni, hogy az épület egészében a közlekedés is a szabad mozgást biztosítja. Kívül, belül körbejárható és könnyen megközelíthető minden helyiség.



látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
13/19
látványterv - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes





Talán a legfontosabb kérdés a tervezés során a nyugati szárny volt. Mivel ezt az épületrészt lehet a legújabbnak tekinteni, úgy éreztem, hogy ehhez nyúlhatok hozzá a leghatározottabban. A földszinten és az emeleten kialakított foglalkoztató funkciók itt meg is kívánták ezt a változtatást. Az udvar felöli homlokzatot a lehető legjobban megnyitottam, hogy fényt és téri kapcsolatot biztosítsak az udvar és a belső tér között. A Sóház köz felöli homlokzaton pedig egy nagyobb kinyúló fa keretes ablak mutatja, hogy milyen világot rejthet magába a ház. Óvatos megmutatkozás, de talán épp ez a 'rejtőzködés' erősíti a gyerekek számára az értékét a szabadságot adó belső udvarnak és tereknek.

A foglalkoztató szárny homlokzatán kinyúló és az udvaron elhelyezett dobozokat az építőkocka és a fa kuckók gondolatára terveztem. A betervezett dobozok célja, hogy állandóságukkal többféle használati módot és aktivitást gerjesszenek.


foglalkoztató terek - metszet - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
9/19
foglalkoztató terek - metszet - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes




A földszinten levő foglalkoztató tér főleg kisebb feladatok- makettezés, rajzolás, festés, stb.- elvégzésére ad lehetőséget. A helyiségen végigfutó bútor tárolóként funkcionál, a tér pedig kettéválasztható egy mobil fallal teljesen vagy részlegesen is. A foglalkoztató tolóajtajai nyáron nagy megnyitást biztosítanak az udvar felé.

Az emeleten már nagyobb léptékű feladatokat végeznek a csoportok. Az egyhetes itt-tartózkodás során egy fix nagy feladat elvégzése lehetséges ebben a térben. A nyitott fedélszék, a kötőgerendákra fektetett 'híd' és a vizesblokk feletti galéria a magasságok kihasználását is elősegítik. A hídról lógatni, ahhoz kötözni, csavarozni is szabadon lehetséges. A foglalkoztató terek megtervezésénél igyekeztem szabad tereket és lehetőségeket fenntartani, tartva a korábban megfogalmazott elveket.


emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes
5/19
emeleti alaprajz - Építészeti iskola gyerekeknek - tervező: Herdics Ágnes





Herdics Ágnes



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.