Nézőpontok/Kritika

Fekete város, fekete ház: Bauhaus Museum Dessau

1/22

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau - valóság. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage, Rita McBrida Arena című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

?>
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects
?>
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects
?>
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects
?>
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects
?>
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau - valóság. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage, Rita McBrida Arena című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
?>
Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
1/22

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau + adenda architects

Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau - valóság. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage, Rita McBrida Arena című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, belső részlet Lucy Raven Lichtspielhaus című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Az Open Stage használatban. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019

Fekete város, fekete ház: Bauhaus Museum Dessau
Nézőpontok/Kritika

Fekete város, fekete ház: Bauhaus Museum Dessau

2019.10.23. 07:43

Projektinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Dessau

Építészek, alkotók:
Addenda Architects

Vélemények:
2

Bauhaus Museum Dessau

URL:
Bauhaus Museum Dessau

Tervezés éve:
2016

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
5500 m2

Dosszié:

Dessau, az egykori otthon újonnan átadott Bauhaus-múzeuma fekete üvegkoporsó egy halott város közepén. Pedig a Bauhaus szellemisége, ahogy arról számos jubileumi kiállítás és program tanúskodik, él és virul. De akkor honnét ez a gyászos félreértés? 

Az első találkozás egy éjszakai séta célja: a múzeum sötét épülettömbje preparált bálnatetemként tárul elő a környező házak mögül. Moccanatlan, érthetetlen, egyszerre oda nem illő és ijesztően önazonos. Egy 105 méter hosszú, 25 méter széles és 12 méter magas, fekete hasáb, megrökönyödött előemberként járom körbe. A másnap reggeli napfényben gyorsan egyértelművé válik a környezetet visszatükrözésével a Bauhaus-iskolaépület műhelyszárnyát parafrazeáló üveghomlokzat. A baj csak az, hogy itt nincs igazán mit visszatükrözni: körben semmitmondó, félvárosias környezet, jellegtelen házakkal.


Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
5/22
Bauhaus Museum Dessau - látványterv. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019




Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
7/22
Bauhaus Museum Dessau. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019


 

Dessau természetesen örül az új múzeumnak – mint ahogy a korabeli városvezetés lelkesen fogadta a Bauhaus érkező pionírjait is. Az elsősorban az 1895-ben itt alapított és az I. világháború után repülőgépeiről híressé váló Junkersnek köszönhetően gyorsan fejlődő iparváros progresszív polgármestere, Fritz Hesse 1925 februárjában teázott egyet Vaszilij Kandinszkijjal, majd felajánlott egy telket a Weimarból nem sokkal korábban kiebrudalt Bauhaus számára.

Az 1925-1926-ban, Walter Gropius tervei alapján felhúzott iskolaépület azonban a kisváros szélesebb közönségéből már jelentős berzenkedést váltott ki. Néhány (köz)megbízást, így a törteni lakótelepet vagy a gyönyörű Kornhaus-éttermet, a Gropius irodájában dolgozó Carl Fieger munkáját leszámítva a város és az iskola nem igazán vett tudomást egymásról közös létük hét röpke esztendejében.

A II. világháború szőnyegbombázásaiban aztán a dessaui óváros nagyrésze elpusztult, és a 18-19. századi házacskák helyére drabális, a kiskereskedelem eltüntetésétől élettelen szocreál háztömbök és jellegzetesen keletnémet panelek kerültek. Az 1945 után tartományi fővárosi státuszát, majd iparát is elvesztő Dessau (hivatalos nevén 2007 óta Dessau-Roßlau) ma elszürkült kisváros, amely utolsó szalmaszálként kapaszkodik a nem várt világhírnévbe: a Bauhaus örökségébe.

Méltó alapként szolgál mindehhez a Stiftung Bauhaus Dessau hetvenes évek óta épülő, ma közel negyvenezer darabot számláló gyűjteménye. De hogy a 2019. szeptember 8-án megnyitott új épület közelebb hozná a mindennapokhoz az iskola szellemiségét, azt nem állíthatjuk.


Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
18/22
Bauhaus Museum Dessau, éjszakai látvány. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019


 

A barcelonai Addenda Architects (akkor még Gonzales Hinz Zabala néven) 2015-ben nyerte meg a tervezésre kiírt pályázatot. A 831 indulót számláló mezőnyből kiemelt munka valóban imponálóan feszes gondolatra épít.

Alaprajzi elrendezése egyszerű és világos. A földalatti szinten kiszolgáló helyiségek, raktárak,  a földszinten hatalmas, egybefüggő tér, az „Open Stage" (nyitott színpad) – rendezvényekre, ideiglenes kiállításokra –  egyszersmind a kávézó, a jegypénztár és a múzeumi bolt tereként. Az emeleten „white cube" helyett „Black Box" – a legfontosabb kiállítási térsor feketére festett termei. A három szintet két függőleges közlekedőmag osztja három szekcióra. Ezek egyben szerkezeti tartóelemek is: a Black Box 99x18 méteres doboza a tetőszerkezetről függ alá, a múzeum függönyfalának látványosan könnyed szerkezete szintén nem játszik statikai szerepet.

A pályázatnyertes gondolat tehát tiszta, egyszerű, örökérvényű, pont. A megvalósult épületet nézve azonban egyértelművé válik, hogy a tervező nehezen tudott bármit kezdeni a városi kontextussal. „Az épület egyszerre határvonal és kapcsolat a közpark és a város között" – mondja a vezető tervező, Roberto Gonzales egy interjúban. A gondolati síkon érvényes kijelentés a valóságban illúzió. A múzeum magányos monolitként magasodik a park határán; az egyhangú homlokzaton nehéz megtalálni a jelentéktelen főbejáratot, az egyébként gyönyörű tipográfiájú névfelirat is nehezen kivehető a fő megközelítési irányokból nézve. Az egyébként dicséretes zöldtető a látogatók számára láthatatlan (és megközelíthetetlen).


Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage, Rita McBrida Arena című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019
10/22
Bauhaus Museum Dessau, a földszinti Open Stage, Rita McBrida Arena című installációjával. Kép: Stiftung Bauhaus Dessau; fotó: Thomas Meyer/OSTKREUZ, 2019


 

Elgondolkodtató problémát okoz az eredeti látványterveken szereplő, átlátszó, a belsőt napközben is láthatóvá tevő üvegfelület és a megvalósított homlokzat közötti disszonancia. Nem véletlenül válogattak a múzeum munkatársai a megnyitóra kiadott sajtófényképek közé több korai látványtervet: a végleges üvegfelület ugyanis nappal nem látszik át. A nyilvánvaló műtárgyvédelmi okokból választott megoldás azonban az eredeti gondolat legszellemesebb értékét semmisíti meg. Mint a műanyag nyílászárók a Molnár Farkas-házon. Ennél több jóindulattal persze azt is mondhatnánk, hogy az épület éjszakai nézetre komponált. A probléma ezzel csupán, hogy a múzeum ötkor zár.

A kivitelezésre és a kiállító tér minőségére nem lehet panasz. A földszinti multifunkcionális tér belakása nehéz kihívás lesz abban az időszakban, amikorra elfogynak a jubileum lázában kígyózó sorok – de tény, hogy a benne rejlő lehetőségek mozgásban tarthatják az intézményt. A kávézó és a múzeumi bolt mérete reális elvárásokat tükröz; a lépcsőházak kényelmetlenek és meredekek, az alagsorba helyezett mosdók megközelítése kifejezetten ellenszenves.

A nyitókiállítás, a „Versuchsstätte Bauhaus. A gyűjtemény" természetesen mindenképp megér egy látogatást, és arra is jó esély van, hogy az eddig egynapos úticélként számon tartott Dessau az új múzeummal és a centenáriumot kísérő felújításokkal kétnapos turisztikai látványossággá növi ki magát. Az új múzeumépület azonban kihagy egy fontos ziccert. Walter Gropius iskolaépülete minden használhatatlansága, így a nyaranta felforrósodó műhelyek vagy az évtizedekig beázó lapostetők ellenére is (épülettől meglepően) forradalmi manifesztummá tudott válni. Az új múzeumépület technikailag perfekcionista – de ezen túl, ha akarna is, nem tud a kortárs építészetről újat és jót állítani.

 

Kovács Dániel

Vélemények (2)
iwel
2019.10.24.
06:30

Gratulálok ! Tényleg nagyon jó írás lett. A Bauhaus már rég historizmus, a szakmában jelenlévő "megkérdőjelezhetetlen" dogmatikus viszonyok ellenére a bahaus modernizmus már egyáltalán nem az lenne ma ami. Az nem a formáról szólt hanem egy újfajta életről. Egy robotizált, gépekkel segített elit környezetről. Ironikus módon ma pl. a cyberpunk és/vagy transzhumanizmus sokkal inkább hasonlít a bauhausra mint a bauhaus éppen középszerű elemén -a formai karakterisztikáján- csüngő neomodern építészet. Salingaros v. Scruton egyszer jól leírta, hogy sokan azért léptek be a Bauhausba vagy követték a formáit(!), mert úgymond legitimálta a középszer győzelmét a kifinomult és művészileg is nagyon képzett építőművészet+képzőművészet fölött és mivel ezt a geometriát akár egy gyerek is kezelni tudja, könnyű sikereket ígért... Aztán azzal az elemi hazugsággal kezdték védeni magukat az undorral elforduló tömegek előtt, hogy az építészet nem a formáról szól :D 

Pákozdi Imre
2019.10.23.
07:57

Nem hiszek a szememnek. A hibákat is komoly formában felemlítő, valódi épületbírálat a magyar építészeti sajtóban...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.