Helyek/Köztér

Graphisoft - Park

1/13

Graphisoft Park

Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
Graphisoft Park
1/13

Graphisoft Park

Graphisoft - Park
Helyek/Köztér

Graphisoft - Park

2009.11.12. 14:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szloszjár György

Letölthető dokumentumok:

A formai játék a merevebb vonalú épület és az oldottabb parkkialakítás között keresi a határokat, hol az egyik, hol a másik irányba kitolva azt. • A Graphisoft Park környezetrendezése, felelős tervező Szloszjár György, Garten Studio.

Tervezési előzmények
A Graphisoft Park építése 1997-ben kezdődött. A kisebb, villaszerű épületekhez organikus, lágy vonalvezetésű úthálózattal átszőtt park tartozott, a tervezett „kisépületes" beépítésnek megfelelő kapcsolatokkal. Az eredeti koncepcióval már a területet északról lezáró, homlokzatával a volt Óbudai Gázgyár felé kapcsolatot kereső D jelű irodaház szakított, mely léptékében és anyaghasználatában is újat hozott. Ezt az új irányt folytatta a Lukács és Vikár Építészstúdió Kft. által tervezett M épület és a Stúdió 100 Építészeti Kft. által tervezett S épület. A park zöldfelületének megtartása érdekében az új irodaházak saját igényeiknél több férőhelyet tartalmazó mélygarázzsal épültek. Az M épület környezetrendezésének kapcsán vetődött fel a már meglévő központi parkrész területet összefogó, szervező szerepének megerősítése. Ehhez a területhez a korábbi környezetrendezési koncepcióban felszíni parkolóként kialakított területek kapcsolódtak.

 

Graphisoft Park
1/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
2/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
3/13
Graphisoft Park

 

 

Tervezési feladat
A Hajógyári sziget északi szigetcsúcsát kísérő partszakasz, a volt gázgyári terület rekonstrukciója, funkcióváltása, a karéjszerűen bezáródó épületállomány teremtette meg a lehetőségét az intenzívebb, közösségi feladatokat ellátó központi parkrész kialakításának. A központi térrész kialakítása tóval, pihenőtérrel, vizes látványelemmel, az M épület közvetlen környezetének rendezése, valamint az S és G épület között megszűnő felszíni parkoló helyén a központi térrészhez kapcsolódó terület újraformálása volt a feladatunk.

Az építtető elsődleges szándéka különböző léptékű közösségi terek megteremtése volt az épületek működéséhez szükséges új kapcsolatok kialakításával. Kültéri rendezvények, tárgyalások, előadások, informális kapcsolatok, rekreáció lehetőségét biztosító ’irodapark’ kialakítása volt a cél. A tervezési terület nagysága 2,2 hektár.

 

Graphisoft Park
4/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
11/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
12/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
5/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
6/13
Graphisoft Park

 

 

Formai kialakítás
Merev és hajlékony vonalak egymásra hatása alakította a tervet. A formai játék a merevebb vonalú épület és az oldottabb parkkialakítás között keresi a határokat, hol az egyik, hol a másik irányba kitolva azt. Az M épület körüli derékszögű rendszer kontúrkövető, tagolt világa az épület kivetülése környezetébe, mely lágyabb, hálós vonalvezetésű úthálózatban oldódik fel. Ugyanez az épített-nem épített párhuzam jelenik meg a park központi részén elhelyezett tó partvonalának kialakításakor.
Lekerekített, sejtszerű úthálózat tárja fel a központi parkot, a kevésbé hangsúlyos kapcsolatokat tipegősorok jelzik. Reprezentatív sétányok vezetnek az épület főbejáratához, és oldják meg a két tömb közötti átvezetést. Az M épület főbejáratának fogadótere a díszmedencével, padokkal, dinamikus burkolatarchitektúrával egyaránt szolgálja az áthaladást és a tartózkodást. A tó melletti pihenőtér padokkal, pengefalról lezúduló vízeséssel, kiépített lépcsőzetes partvonallal, nagyobb burkolt felülettel képez központi látványelemet. Az épület beharapásaiban lévő faburkolatú teraszok, pihenők az M épület dolgozói számára nyújtanak felfrissülési lehetőséget. Látvány- és térképző elem a két mesterséges domb, a tó, a park főbejáratának tengelyvonalára szimmetrikusan elhelyezett, négyzethálós kiosztású „buxusraszter", mely cserjeszinten is erősíti a fasorok által lombkoronaszinten meghatározott szimmetriát, hangsúlyozva a tengely szerepét a Duna felé.

A park részére visszafoglalt egykori parkoló területe három formai koncepció határán helyezkedik el. Ezek transzformálásával keresi a kapcsolatot a csatlakozó területekkel. Az S épület előtti derékszögű rendszer elindított tereit, piros burkolatcsíkjait enyhe töréssel oldja fel. A törésvonal irányultságát már a G épület előtti hangsúlyos bevezető tengely határozza meg. A kevésbé hangsúlyos kapcsolatokat tipegősorok jelzik. A kis terekkel és szabályos, tömbszerű faültetéssel egybekapcsolt térrendszerhez az M és az E épület felől hálószerűen kialakított útvonalrendszer csatlakozik.

 

Graphisoft Park
7/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
8/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
9/13
Graphisoft Park

Graphisoft Park
10/13
Graphisoft Park

 

 

Anyaghasználat, növényalkalmazás
A formai és funkcionális felosztás az anyaghasználatban is érvényre jut. A reprezentatív sétányok burkolata nagyobb méretű 30x20, 30x30 cm-es City Top burkolóelem. A tipegők burkolata a medence és a kiemelt növényágy mészkőlap burkolatával egyezik, az íves vonalvezetésű sétány homokszínű 20x10 cm-es kiselemes térkő burkolatú. Az épület beharapásaiban lévő pihenők keményfa burkolatot kapnak. Az épület körül Coulé kavics faltő szivárgó fut 50 cm szélességben. A berendezések kiválasztásánál bútorcsalád telepítését javasoltuk; pad, hulladékgyűjtő, hídkorlát: UBCITÉ, középmagas világítás: TUNGSRAM Schréder.

A környezet erősen meghatározza a terv növényalkalmazását. Szerves átmeneteket képeztünk a meglévő park felé. Az utak, sétányok mentén szabályos fasorok, nyírt sövények szoliter cserjékkel tagolt világa jelenik meg. Az épületek körüli cserjeültetés szabályos körvonalú, tömbszerű kialakítású, míg a dombok felé a kötetlenül, ligetszerűen elhelyezett fák között szabálytalan, íves vonalvezetésű cserjefoltok jelennek meg. A tó partján oldott kiültetésben vízimitátor növények, évelők jelennek meg.

Felelős tervező: Szloszjár György – Garten Studio Kft.
Tájépítész tervezőtárs: Stéhli Zoltán – Garten Studio Kft.
Munkatársak: Remeczki Rita, Massány Edina – Garten Studio Kft.
Statika: Hegyi Mihály – Hegyi Mérnökiroda Bt.
Vízgépészet, öntözőhálózat: Szűcs Sándor, Zöllei András – Ganz Hydro Kft.

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk