Gunther Zsolt: A jelen utópiája
Team 10 kiállítás és kapcsolódó vitaest a NAI-ban. Hogyan kezeljük a növekvő számú autók és a tömeges lakásépítés problémáját úgy, hogy az emberi léptéket ne veszítsük szem elől?
Hogyan kezeljük a növekvő számú autók és a tömeges lakásépítés problémáját úgy, hogy az emberi léptéket ne veszítsük szem elöl? Ez a kérdés foglalkoztatta elsősorban a Team 10 építészeti csoportját 1953 és 1981 között.
Jaap Bakema, Aldo van Eyck, Georges Candilis, Alison és Peter Smithson a CIAM IX. kongresszusán azt a feladatot kapták, hogy készítsék elő a soron következő kongresszust. Innen ered a Team 10 elnevezés. A csoporthoz többek között csatlakozott még Giancarlo da Carlo, Ralph Erskine és Shadrach Woods.
A kiállítás 2006. január 8-ig látogatható.
A terv készítése során a próba-szerencse elve (trial and error) egyre inkább elkerülhetetlennek tűnik. Ez azt a problémát is magában rejti, hogy nagy léptékben nagyobb hibákat követünk el. A sportról Stefania Manna az állította, hogy a sport mint spontán tevékenység egy strukturált tevékenységgé alakult át. Az építészetet pedig egyre inkább polgári beavatkozásként képzeli el.
Veronika Valk az önmagát szervező hálózatról szólt, amely a free flow, a szabad áramlás törvényszerűségeit követi. A hálózat hatékonysága a személy-személy közötti kommunikáción múlik elsősorban. A hálózat építése, használata entrópiát eredményez, amely egyenlő az energia szétszóródásával.
A hálózat archetípusai közé sorolta az erdőt, a halászhálót, az idegrendszert és az adatátvitelt. Úgy látja, hogy a különféle hálózatok átfedik egymást – a csomópontokat maga az ember képezi. A hálózat hatékonysága éppen ezért az emberen múlik. A hálózatban elveszőnek tűnő energia mederben tartására a játszó kisgyerek példáját hozta fel, aki minden idegszálával a játékra koncentrál. Itt különbséget tett az angol game és play szavak között, ahol a game a célirányos játszást, a play pedig a céltalan, önfeledt játszadozást jelenti. A felnőttekre vonatkoztatva a játékosan - látszólagosan cél nélkül - végzett munka nem tűnik tehernek.
Az én előadásom a Team 10 társadalmi szerepvállalásának mai kritikai továbbgondolására koncentrált. A Team 10 idevonatkozó témái érintették a jóléti állam megkérdőjelezését, a participációt és a fogyasztói társadalom kérdéseit. A digitális nemzedék színrelépésével a társadalomban a szegények és a gazdagok között nemcsak a gazdasági olló, hanem az ún. tudásolló is szétnyílt. A szegényebb rétegeknek esélyük sincs bekapcsolódni a dinamikusan fejlődő tudástársadalomba - szélsőséges példa erre a monori cigánytelepülés. A várospolitika gyengülésének és a befektetők igénytelen viselkedésének eredménye a VII. kerületben (Belső-Erzsébetváros) a morfológiától idegen beépítési mód megjelenése és erőltetése. A játék sokszereplős, a civil egyesületek (főleg az óvás!) megjelenésével a legrosszabb pillanatnyilag elkerülhető. Ebben a helyzetben az építész társadalmi szerepe meglehetősen korlátozott. A nagy lépték ellehetetlenülésével felértékelődik a kis lépték szerepe. A tömeges lakásépítés lezárultával több figyelem irányulhat a társadalom kisebbségben lévő csoportjaira (pl. romák, mozgássérültek, szellemi fogyatékosok, egyedül élők). A Team 10 öröksége az érzékenység és a felelősségtudat tekintetében itt tapogatható le leginkább.
Az előadásokat követő vita a fiatal építész helyzetének meghatározása körül forgott. A vitát Jaap Jan Berg vezette, aki többek között a Collage Europe című kiállítás kurátora volt 2003-ban. A vita során kikristályosodott, hogy a Team 10 által nyújtott megoldások nem másolhatók, viszont a módszer, a szociális érzékenység mindenképpen követhető.
A vitát követően egy szűkebb körű yea! (young european architects) találkozóra került sor.
szerző: Gunther Zsolt (szöveg+kép)
www.3h.hu