Programok

Győr és Sopron bauhausos épületeiről nyílik kiállítás a Győri Design Héten

1/12

Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (Fortepan / id. Konok Tamás)

A Trebitsch-selyemgyár munkáslakóháza, 1925, Füredi Oszkár, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Nyugdíjasok sorháza, Sopron-Brennbergbánya, Füredi Oszkár, 1933 (fotó: Schmal Fülöp)

A Magyar Vagon- és Gépgyár bérháza, Urbancsok Tibor, 1942, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Frankenburg úti társasház, Sopron, Winkler Oszkár, 1935 (fotó: Schmal Fülöp)

Strand, Győr, Hajós Alfréd, 1931 (forrás: képeslap)

A Győri Hungária Egylet csónakháza, Győr, Wittmann Dénes és Lakatos Kálmán, 1930 (lebontották) (forrás: képeslap)

9.A régi győri reptér, a tervezők nem ismertek, 1938 után (az épületek már nem állnak) (Dobos Vilmos fotója)

OTI rendelőintézet, Győr, Lakatos Kálmán, 1938 (fotó: Schmal Fülöp)

Horn-villa, Sopron, Füredi Oszkár, 1934 (fotó: Schmal Fülöp)

Idegenforgalmi pavilon, Lakatos Kálmán, 1938, Győr (forrás: Tér és Forma 1938/10.)

?>
Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (Fortepan / id. Konok Tamás)
?>
A Trebitsch-selyemgyár munkáslakóháza, 1925, Füredi Oszkár, Győr (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Nyugdíjasok sorháza, Sopron-Brennbergbánya, Füredi Oszkár, 1933  (fotó: Schmal Fülöp)
?>
A Magyar Vagon- és Gépgyár bérháza, Urbancsok Tibor, 1942, Győr  (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Frankenburg úti társasház, Sopron, Winkler Oszkár, 1935 (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Strand, Győr, Hajós Alfréd, 1931 (forrás: képeslap)
?>
A Győri Hungária Egylet csónakháza, Győr, Wittmann Dénes és Lakatos Kálmán, 1930 (lebontották) (forrás: képeslap)
?>
9.A régi győri reptér, a tervezők nem ismertek, 1938 után (az épületek már nem állnak) (Dobos Vilmos fotója)
?>
OTI rendelőintézet, Győr, Lakatos Kálmán, 1938  (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Horn-villa, Sopron, Füredi Oszkár, 1934 (fotó: Schmal Fülöp)
?>
Idegenforgalmi pavilon, Lakatos Kálmán, 1938, Győr (forrás: Tér és Forma 1938/10.)
1/12

Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (Fortepan / id. Konok Tamás)

A Trebitsch-selyemgyár munkáslakóháza, 1925, Füredi Oszkár, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Nyugdíjasok sorháza, Sopron-Brennbergbánya, Füredi Oszkár, 1933 (fotó: Schmal Fülöp)

A Magyar Vagon- és Gépgyár bérháza, Urbancsok Tibor, 1942, Győr (fotó: Schmal Fülöp)

Frankenburg úti társasház, Sopron, Winkler Oszkár, 1935 (fotó: Schmal Fülöp)

Strand, Győr, Hajós Alfréd, 1931 (forrás: képeslap)

A Győri Hungária Egylet csónakháza, Győr, Wittmann Dénes és Lakatos Kálmán, 1930 (lebontották) (forrás: képeslap)

9.A régi győri reptér, a tervezők nem ismertek, 1938 után (az épületek már nem állnak) (Dobos Vilmos fotója)

OTI rendelőintézet, Győr, Lakatos Kálmán, 1938 (fotó: Schmal Fülöp)

Horn-villa, Sopron, Füredi Oszkár, 1934 (fotó: Schmal Fülöp)

Idegenforgalmi pavilon, Lakatos Kálmán, 1938, Győr (forrás: Tér és Forma 1938/10.)

Győr és Sopron bauhausos épületeiről nyílik kiállítás a Győri Design Héten
Programok

Győr és Sopron bauhausos épületeiről nyílik kiállítás a Győri Design Héten

2019.10.16. 11:04

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Győr

Építészek, alkotók:
Hartmann Gergely

A Korszakváltó épületek – Győr és Sopron bauhausos épületei 1930–1944. a Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara Kiállítása a Design Hét Győr keretében. Hartmann Gergely, a kiállítás kurátorának ismertetése.  

Győr és Sopron Magyarország két, műemlékekben leggazdagabb vidéki városa. Azonban legalább ennyire figyelemre méltó a modern építészet kezdeteinek és kibontakozásának korában elkészült épített örökségük. A Bauhaus-iskola alapításának jubileumához kapcsolódva mutatjuk be ezt a korszakot a Design Hét Győrrel együttműködve, a Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara szervezésében, a Modern Győr szakmai hátterével. 

Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (Fortepan / id. Konok Tamás)
2/12
Szent Imre-templom, Körmendy Nándor, 1943, Győr (Fortepan / id. Konok Tamás)



A kiállítás az alkotásokat egyrészt gazdag archív képanyaggal, másrészt Schmal Fülöp erre az alkalomra készült karakteres fotósorozatával prezentálja elsősorban. Alapvető vállalása, hogy a két városnak e korszakban készült alkotásait (minden bizonnyal elsőként) egymás mellé állítsa, a párbeszéd helyzetébe hozza. Győrt és Sopront történelmük, földrajzi közelségük ezer szállal köti egymáshoz. A gazdag polgári hagyományok, a nyugatra (és egyúttal a hazai haladó folyamatokra való figyelés) és a nyitottság olyan közös alapot jelent, amelyen sok hasonlósággal, és sok egyedi jellegzetességgel is bíró építészet alakult ki. Mindkét városnak megvoltak a maga úttörő modern építészei: Sopronban sokak mellett Füredi Oszkár és Winkler Oszkár, Győrben leginkább Lakatos Kálmán. Mindkét városban alkottak jelentős műveket fővárosi építészek: többek között Hajós Alfréd, Árkay Bertalan vagy Benkhardt Ágost.

Mindkét városban épült szinte egyazon évben OTI rendelőintézet, modern templom, sőt új strand is. Sopron mondhatja magáénak ugyanakkor a megye legkorábbi, valóban az új modern formai és esztétikai elveket tükröző épületét, a Trebitsch-féle selyemgyár munkáslakóházát (1925-ből), és itt már a harmincas évek elején, szinte párhuzamosan a fővárosi és nemzetközi folyamatokkal megjelenik egy letisztult, valóban „bauhausos" villaépítészet is. Ez utóbbi viszont Győrben jóval kisebb mértékben és jó tíz év késéssel történik meg. Ugyanígy soproni sajátosság a Lővérekbe szép számmal épült szállók, üdülők és panziók világa. Győrben viszont a modern kezdete a folyópartokhoz kötődik: a harmincas évek elejére felépül Hajós Alfréd strandépülete, valamint sajátos modern ízű csónakházak kezdenek sorakozni a Mosoni-Duna partján.  Utóbbiak építészettörténetének feltárása máig nagy adósság. Ahogyan kevessé ismerjük az 1938-ban, Győrben meghirdetett fegyverkezési programban épült ipari épületeket, valamint a szintén ekkor elkészült győri reptér modernista kiszolgálóépületeit és az akkoiriban  bravúros szerkezetű hangárjait. Ezeket ma már hiába keresnénk, városrésznyi területen, egytől-egyig elbontották őket. A kiállítás ezeknek is igyekszik emléket állítani.

Horn-villa, Sopron, Füredi Oszkár, 1934 (fotó: Schmal Fülöp)
11/12
Horn-villa, Sopron, Füredi Oszkár, 1934 (fotó: Schmal Fülöp)



Bár az apropó a Bauhaus századik évfordulója, az itt bemutatott épületeknek a weimari, majd dessaui iskolához tulajdonképpen aligha van közvetlen kapcsolódásuk. Inkább a nemzetközi modern mozgalom hazai, vidéki elterjedésének állomásai. Különböző mértékben, de egyértelműen megjelennek bennük az új formálási és alaprajzi elvek, az esztétikai és funkcionális elvárások, sőt egy új városértelmezés: tagadhatatlanul egy korszakváltás épületei.

Strand, Győr, Hajós Alfréd, 1931 (forrás: képeslap)
7/12
Strand, Győr, Hajós Alfréd, 1931 (forrás: képeslap)

A Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara és a Modern Győr 2014 óta immár a negyedik kiállításon mutatja be a megye 20. századi építészettörténetét. A templomépítészetet, a lakó- majd a középületeket bemutató tárlat után idén a Bauhaus-on a sor. Terveink szerint a sorozat 2020 októberében az ipari építészetet bemutató tárlattal zárul, amely alkalomra az eddig bemutatott gazdag anyagból katalógus is készül. Addig is azonban az északnyugati modern építészet nem csak a győri, majd a soproni közönség ismerheti meg, hanem terveink szerint jövőre a Budapesten is bemutatkozik a tárlat, amely október 18-ától 9 napon át Győrben, a Magyar Ispitában látható.

Hartmann Gergely

fotók: Schmal Fülöp, grafika: Manninger Dániel

Helyszín: Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum (Győr, Magyar Ispita Nefelejcs köz 3.)

A Design Hét Győrrel közös megnyitó: 2019. október 18. péntek, 17 óra.

Megtekinthető: 2019. október 19. és 27. között. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.