| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Tervpályázat

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra

1/28

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/The Greypixel
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Látványterv: ZDA/Brick Visual
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
?>
Shenzhen Operaház – ZDA
1/28

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/The Greypixel

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Látványterv: ZDA/Brick Visual

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Shenzhen Operaház – ZDA

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra
Épülettervek/Tervpályázat

Hagyomány és újítás a „tenger kapujában” – A ZDA terve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatra

2021.04.16. 15:43
MÉD

Projektinfó

Shenzhen Opera House

URL:
ZDA – Zoboki Építésziroda

Bruttó szintterület:
220000 m2

Stáblista

Felelős tervezők: ​Zoboki Gábor DLA habil., Csiszér András

Vezető tervezők: ​Silvester Csaba, Turi Zoltán

Építész tervezők​: Molnár Máté, Kiss Laura, Fekete Attila, Szontág Júlia, Iványi Réka, Seidl Krisztián, Tran Van Giang, Poller Mónika

Építész partnerek​: Szatmári Gábor, Dobos Botond (Intramuros Építésziroda), Csizmadi Péter (Reload Építészstúdió)

Tájépítészet​: Hómann János, Objekt Tájépítész Iroda

Akusztika: ​​Federico Cruz-Barney, Studio DAP

Színpadtechnológia: ​Tompai Zsuzsa, Színház-Terv Kft.

További közreműködők: FAD-Group Kft., Limes Model Kft., The Greypixel Workshop, Brick Visual, Graphasel Design Studio, Molnár László Árpád közlekedéstervező, Beleznay Éva környezetvédelmi szakértő

Szakértők​​: Káel Csaba MÜPA vezérigazgató, Kosztolánczy Gábor MÜPA vezérigazgató-helyettes, Hartmut Schörghofer díszlettervező, Corinna Crome jelmeztervező, Kocsár Balázs Magyar Állami Operaház főzeneigazgató, Vági Bence Recirquel Company Budapest, Solymosi Tamás Magyar Állami Operaház balettigazgató

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A legjobb tervek közé válogatták és megvételt nyert a ZDA – Zoboki Építésziroda pályaműve a Shenzhen Operaház nemzetközi tervpályázatán, a shenzheni öbölbe megálmodott új, ikonikus kulturális létesítmény tervével. A Tenger Kapuja nevet viselő, nagyvonalú és futurisztikus magyar terv megjelenésével idézi Shenzhen városmorfológiáját, a 19 milliós metropoliszt körülölelő hegyeket és egyben emléket állít a műfaj halhatatlanjainak is.

A kínai metropolisz önkormányzata még 2020 januárban hirdetett versenyeljárást a régió jelképének szánt kulturális központ megtervezésére, amely világviszonylatban az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb – a Sydney Operaházhoz mérhető léptékű – kulturális beruházása lesz. A céloknak megfelelően a világ legnevesebb építészirodáit hívták meg a tervpályázatra, amelyen a meghívottakon túl bárki más is elindulhatott. Ezért is volt hatalmas siker, hogy a zsűri a ZDA tervét is a legjobb – nyilvános felhívás keretében benyújtott - 12 pályamű közé válogatta tavaly áprilisban.

Látványterv: ZDA/The Greypixel
5/28
Látványterv: ZDA/The Greypixel

A magyar építésziroda így tovább versenyzett és részletes koncepciótervet nyújtott be a komplexumra – a ZDA mintegy 400 oldalas tervdokumentációjának elkészítésén több mint 30 építész, szakági és látványtervező dolgozott. Animációk, és modell is készült az épületegyüttesről, a koncepciót egy 15 perces videófilmben és tablókon is bemutatták. Emellett az operaház két fő termére – a kétezer férőhelyes operateremre és az 1800 fős hangversenyteremre – részletesen megoldást dolgoztak ki. A ZDA design igazgatója, Csiszér András elmondta, hogy koncepciójukat az épület belső kialakítására építették fel, hiszen a zenei intézmények nemcsak külső megjelenésükkel, hanem termeik hangulatával is ikonikussá vállhatnak. 

A 19. századi hagyományokból indultak ki

A magyar tervezők a koncepció kidolgozásánál tudatosan a műfaj aranykorában, a 19. században épült legendás operaházakhoz nyúltak vissza, amelyek egyedülállóauditóriumokat és akusztikai szempontból is magas színvonalú zengő tereket rejtenek. A ZDA építészei – felidézve az opera műfajának egykori közösségi karakterét – az építészeti hagyományokat a modern színháztechnológiai megoldásokkal ötvözve arra törekedtek, hogy az öbölbe behajózva egy hatásos horizontális nyitányt adjanak egy vertikális város kulisszája előtt.  Az egyes termek között pedig felnyissák a lenyűgöző tengeri panorámát, vizuális kapukat képezve a Hong Kong irányába. 

A kultúra ősi fája 

A Tenger Kapuja koncepciója, hogy ikonikus jelképet adjon egy gazdasági és kulturális értelemben is felemelkedő városnak és nemzetnek. A megálmodott terv egy magaslaton álló, gyökereit a sziklába növesztő famatuzsálem metaforájakéntírható le, ami a kultúra ősi fáját szimbolizálja. A kulturális épületek három nagy vertikális egységét a gyökérzet, a törzs és a lomb allegóriájaként a kiszolgáló funkciók, a közönségforgalmi területek és a művészeti élet hármassága jelképezi.

Látványterv: ZDA/The Greypixel
1/28
Látványterv: ZDA/The Greypixel

A tengerszint feletti kulturális főtéren a három nagy művészeti épületegyüttes kapott helyet: a Nagyopera-terem (1100-2100 fős), az Operetta-terem (350-800 fős) és az egy előcsarnokkal összefogott Koncert- és Kamaraterem (1000-1800, illetve 320-640 fős). A tervezők a színpad és nézőtér körüli hagyományos tereket funkciók szerint kettéválasztották: a nyüzsgő városi főtér alá 5 méterrel lesüllyesztett színpadszinten minden kiszolgáló funkció elfér, míg az előadóművészek társulatainak terei a termek feletti „lombkoronában" kaptak helyet. Így a fa törzsében megmaradó színpadtér és auditórium karcsún jelenik meg a tér fölötti új-gótikus, hatalmas boltozatok között –élvezve a tenger látványát, a parkot és a fényt. 

Hajóról érkezve is lenyűgöző a látvány

Hasonlóan hármas tagolású a teljes épületegyüttes elrendezése: a főépületet ölelő karként szegélyezi az Art Parlor (rendezvényterem) és a kiszolgáló épület szalagszerű elrendezése. A tervezők gondolata az volt,  hogy az előcsarnokokegyüttese „karéj-ként" forduljon a város felé. A termek közötti kapukon átlépve az öblök által adott amphiteátrumok kapcsolódnak a tengerhez. A hatalmas virágra emlékeztető épületegyüttes lenyűgöző látványt ad a hajón Shenzhenbe érkezőknek.

Hangolható operaház

Az operaterem kialakításánál a már említett 19. századi „patkó" alakú térformálásból indultak ki, míg a hangversenyterem „cipősdoboz" formájú. Hangsúlyos szerepet kapott a multifunkcionalitás és a magas színvonalú színháztechnológiai kiszolgálás, a virtuóz változtathatóság, hogy a legkülönbözőbb művészeti crossover igényeket is ki tudják szolgálni.  „A belsőépítészeti elemek állíthatóságával példát mutatunk arra, hogy a világon egyedülálló módon még egy operaterem is lehet az előadásokhoz akusztikailag alkalmazkodó és változtatható" – hangsúlyozta Zoboki Gábor. De mind a négy terem esetében olyan innovatív színháztechnológiai és akusztikai megoldásokat terveztek, amely a fő funkciók mellett további műfajok – könnyűzenei és táncos, kortárs tánc, gyerekszínház, rendezvények stb. – befogadására teremtenek lehetőséget. 

Látványterv: ZDA/Brick Visual
14/28
Látványterv: ZDA/Brick Visual

A tervezők olyan elegáns termekben gondolkodtak, melyek önmagukban is ikonikusak lehetnek az utóbb épült kínai előadóművészeti központok sorában, ahogy sok európai nagyvárosban az Opera auditóriuma egyben magának a városnak vagy országnak ünnepi díszterme is. 

„Ez a tervkoncepció a budapesti Müpa tervezése óta a legszofisztikáltabb munkája műtermünknek. Esszenciája mindannak a tudásnak, tervezői szemléletmódnak és tapasztalatnak, amelyet az elmúlt több mint 20 évben zengő terek tervezése során felhalmoztunk" – hangsúlyozta Zoboki Gábor. A ZDA alapító-igazgatója hozzátette, hogy olyan épületben gondolkodtak, amely nemcsak a külső formáját tekintve ikonikus és szerethető jelképe a városnak, hanem a belső atmoszférája miatt is. Ahová vágyakoznak eljutni a művészek és a nézők egyaránt, amely méltán kerülhet rá világ művészeti térképére. „Azzal, hogy a megvételt nyert a tervünk, világsztár építészekkel kerültünk egy szcénára. Egy ilyen léptékű pályázaton egy magyar iroda számára ez felér a végső győzelemmel" – mondta Zoboki Gábor.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.