Helyek

Házak és emberek – épített környezeti nevelés a Kiscelli Múzeumban

1/46

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
?>
1/46

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Házak és emberek – épített környezeti nevelés a Kiscelli Múzeumban
Helyek

Házak és emberek – épített környezeti nevelés a Kiscelli Múzeumban

2011.12.09. 10:18

A technika őrült tempóban követi, sőt, sokszor megelőlegezi a különböző anyagi, szellemi, akár erkölcsi természetű igényeink építészeti kielégítéséhez szükséges eszközöket. Fel is merül a kérdés, hogy a 21. században fel kell-e készíteni a vizuális élmények befogadására és dekódolására a felnövekvő generációkat, s ha igen, mi módon. Ezt a témát járja körül Zöldi Anna a Kiscelli Múzeum Korszerű lakás 1960 kiállításához kapcsolódó, Koncz Kinga művészettörténész és Sziray Zsófia építész által szervezett múzeumpedagógiai programsorozat vonatkozásában.

Házak és emberek

Szerintetek miért rajzolunk embereket a tervekre? – logikus kérdés egy múzeumpedagógus szájából. A hatéves múzeumlátogatók pedig már lökik is a választ: – Mert vannak… Mert ők építik a házakat. – Valljuk be, a gyerekek nyertek: ennél tömörebben ki se lehetne fejezni a lényeget. A lurkók az épített környezeti nevelés két sarokpontjára reflektáltak – az épített tér humán (társadalmi, szociális, pszichológiai stb.) vonatkozásaira és az építési tevékenység nyomán előálló produktum (magyarul: ház) kézzelfogható jellegzetességeinek megtapasztalására.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
1/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
2/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
3/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
4/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
5/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
6/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
7/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
8/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
9/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Hogy az építészet elmélete és gyakorlata hol kapcsolódik össze nyilvánvalóan elválaszthatatlanul, és hol működnek rejtett hatások – gyermekinek tűnő kérdés. Mégis, minél messzebb távolodunk a gyerekkortól, annál távolabbinak tűnik a magától értetődő válasz. Első térélményünk az anyaméh, ennek biztonságos közegében még megfellebbezhetetlen bizonyossággal tudjuk: a saját hely nem más, mint mesterségesen létrehozott menedék – meleg és sötét, körülölel és kívül tartja mindazt, ami nekünk árthat. Legközelebb a föld, a víz, a tűz vagy a levegő, vagyis a mindenség fogja produkálni ugyanezt – testünket, annak földi maradványait persze gondos kezek akkor is kis dobozokba gyömöszölik majd, az ősi tudásra emlékezve. A kettő közt azonban ilyen-olyan igényeink támadnak, anyagi, szellemi, akár erkölcsi természetűek, és ezek sok esetben ellentétesek a pszichológiai tudással, amit a térről magunkkal hoztunk.

A technika őrült tempóban követi, sőt, sokszor megelőlegezi az ezek kielégítéséhez szükséges eszközöket, ma már gyakorlatilag nem létezik olyan forma, amelyet ne tudnánk építészeti burokként magunkra ölteni. A formálás szabad burjánzása nyilvánvalóan visszahat a pszichére, a vizuális attitűdre, bár ezt valószínűleg sokkal kevesebben kutatják, mint az ellenkezőjét – az archetípusok, az ősi formák hagyományozódását és hatását. A Colosseum köveit beépítették a római reneszánsz palotákba – az antikvitás hagyományára épülő szellemi építményt annak anyagával cementezték össze. Korunk épített környezetébe a klasszikus nyugati civilizáció építőkövei anyagi mivoltukban már nem tudnak beépülni – talán ezért őrizzük olyan makacsul eredeti állapotában azt, ami még megmaradt, mielőtt a 21. század kisgömböce elnyeli 3D-s bendőjébe.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
10/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
11/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
12/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

A fenti okoskodás persze felületes, minden elemére komoly tudományos fokozat megszerzését ígérő kutatások alapozhatóak. Az mindenesetre meglepő, hogy a 21. században a vizuális élmények befogadására és dekódolására fel kell készíteni a felnövekvő generációkat. Hiszen az is közhely, hogy a vizualitás korát éljük. Persze lehetséges, hogy az egész csak szülői para – mi magunk veszítettük el a fonalat, és próbáljuk kétségbeesetten gyermekeink szájába rágni kételyeink cáfolatát. Az ifjabb generáció számára talán már egyáltalán nem probléma sem a város, sem a tér, sem ezek használata. Kreatívak és felelősek, mindennapi tapasztalataik teszik azzá őket. Nem kizárt, hogy csupán az érett korú társadalom vizuális analfabétizmusát vetítjük vissza csemetéinkre. Ez a félelem motivál, amikor megelőző csapásként bevetjük a jószándékú csodafegyvert: az épített környezeti nevelést.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
13/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
14/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
15/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
16/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Nagyon is jól tudjuk, hogy a mi életünkből ez kimaradt, és a bőrünkön érezzük a következményeit. A gyerekek azonban szerencsére korántsem olyan vesztes helyzetből indulnak, mint ahonnan mi próbálunk visszakapaszkodni. Egyrészt bennük még gátlások és tanult formulák nélkül működik az ősi tapasztalat a térről, színről és formáról, másrészt nem lehet azt állítani, hogy olyan ingerszegény környezetben cseperednének, mint ahogy szüleik generációja tette. A sokat átkozott számítógépes játékok vizuális világa például valószínűleg méltatlanul elhanyagolt tényezője a vizualitás kialakulásának. A kortárs design ennek a generációnak már egyáltalán nem idegen – bár a gyakorló építészek keserű tapasztalatait adó megrendelői kört kétségkívül még nem ők alkotják. De ugyanilyen barátságos viszonyban állnak az ifjoncok az épített örökséggel is. A klasszikus városnézéstől őszintén irtózó gyerekek virtuális csuklyáik mögé bújva előszeretettel kóborolnak az ókori Rómában, vagy a középkori Konstantinápolyban, ilyen díszletek között a vérontás is jobban esik. Élmény és épített tér itt egyszerre van jelen – talán ez a környezet iránti fogékonyság, érdeklődés újbóli felkeltésének a kulcsa. A sikeres nevelési programok is ezt a módszert alkalmazzák, az építészet szerteágazó területének bármely szeletére is koncentráljanak. Kézzelfogható, sokszor közvetlen érzékszervi úton megtapasztalható élménnyé változtatják a holt anyagot, amiből a ház felépül, csakúgy, mint az elvont filozófiát, amely a holt anyagot végül elevenné teszi.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
17/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
18/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
19/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Egy kompakt építészeti kiállítás anyaga igazán jó terep a komplex vizuális nevelési gyakorlat kipróbálására, fejlesztésére. A Kiscelli Múzeum napokban záró Korszerű lakás 1960 című kiállítása kínálta magát erre a célra, elsősorban témaválasztásával, hiszen a lakás és annak berendezése mindennapi élmény már az egészen aprók számára is. A kiállítás képi és szöveges anyaga logikusan egymásra épülő tablókon, izgalmas, kortárs installáción került bemutatásra, ráadásul egy lecsupaszított barokk térben kaptak helyet a hatvanas évek bútorai, tárgyi emlékei és nem utolsósorban egy 1:1-es bejárható lakásmodell, Mináry Olga terve. Ebbe a díszletbe álmodta meg a két fiatal szakember: Koncz Kinga művészettörténész és Sziray Zsófia építész múzeumpedagógiai programját külön a kisiskolások, a gimnazista korosztály és az idősebb generáció számára. A különböző korosztályok természetesen különbözőképpen reagáltak, mégis egyértelmű a kezdeményezés haszna mind a múzeum, mind a résztvevők szempontjából.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
20/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
21/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
22/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Bár a Kiscelli Múzeum környéke Budapest egyik legvonzóbb, legromantikusabb mikrovilága, kolostori magányát mégis ritkán zavarják meg látogatók. A múzeumpedagógiai programok élénkítették az érdeklődést, az izgalmas és tanulságos kiállítás így jóval többet adott puszta szakmai információnál. Külön előny, hogy kiállítás tárgya – az óbudai kísérleti lakótelep – mindössze pár perc séta a múzeumtól, így a templomtérben hallottak-látottak, illetve az élő helyszín kölcsönösen erősítették egymást.

A programok hossza korosztályonként változott – hiszen maximális szakmai odaadás mellett is igaz, hogy kicsikkel egy múzeumi térben lavírozni minimum 50 százalékban súlyos pedagógiai feladat. A felkészültebb iskolák így olykor akár négy nevelővel is érkeztek a foglalkozásra. Egy szem napközis tanító néni nehezen birkózik meg ilyen feladattal, annál is inkább, mivel a kisgyerekek igazán lelkesen és fenntartások nélkül reagálnak, adnak a bevezetőben idézett okos válaszokat, tapogatják a szőrös fotelt, és kreálnak saját testükből építészeti elemeket – lépcsőt, kéményt, antennát. Észre sem veszik, érintik a kiállítás minden elemét, az információkat kérdezz-felelek játékok rögzítik, melyek az otthoni élmények, a saját tapasztalat közegében értelmezik a látottakat. A beszélgetés témája értelemszerűen korosztályokhoz igazodik, ahogy a reakciók is beszédesen mutatják, hogyan változik a vizuális attitűd: a hatévesek még saját egyéni tapasztalataik alapján ítélnek, még önálló formaként értékelik és elfogadhatónak találják a bumfordi, lábakon álló TV-t és a hatvanas évek jellegzetes székeit. A kamaszoknál viszont már nagyon erősen befolyásolja az értékítéletet a trendkövetés, a tárgyakhoz, anyagokhoz asszociálható háttértudás, nem utolsó sorban a korszak történelmének ismerete. Ők snassznak, szegényesnek találják a formálásukban modern, de a mai anyaghasználathoz képest silány minőségű bútorokat. A funkcionális térrel viszont sokkal engedékenyebben bánnak, persze tekintetbe véve, hogy magukat nem családdal, hanem szingli változatban képzelik bele.

A csúcspont életkortól függetlenül a modell-lakás birtokba vétele. Itt még a mísz kamaszok is feloldódnak, és nagylelkűen közlik – itt én is ellaknék. A lakótelepi lét egyébként ennek a korosztálynak többnyire már nem saját élménye, sokkal inkább valamiféle létminimumnak, vagy jobb esetben egy letűnt korszak szimbólumának tekintik. Számukra meglepő felfedezés, hogy a funkcionális szemlélettel létrehozott, felesleges luxust nélkülöző terek mennyire barátságosan lakhatóak. Az időben többet bíró gimnazisták számára összeállított foglalkozás a lakótelep meglátogatásával indul. Velük már épületszerkezetről, építészeti megoldásokról, stílusról is lehet beszélgetni, de a játék itt is domináns része a programnak – az épített környezetet díszletként felfogva, mobiljukkal filmet forgatnak. Az apró, valóban pusztán vizuális élményt adó részletek megfigyelése kiegészül a tér szubjektív birtokbavételével.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
23/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
24/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
25/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Kortól függetlenül a játék az, amely felszabadítja és élménnyé transzformálja az épített tér körül forgó, felmerülő gondolatokat. Korosztályra való tekintet nélkül a foglalkozást lezáró csoportos munka mozgatja meg leginkább a gyerekek fantáziáját. A legkisebbek még nem a térrel birkóznak, ők a nekik kényelmes és ismerős módon, rajzban közelítenek az épületekhez. A memóriajátékhoz hasonló módszerrel állatok képét párosítják a megfelelő lakóhellyel, ezzel észrevétlenül felfigyelhetnek az igények és az azoknak megfelelő formai válaszok közti összefüggésekre. Végül szabadon választott épület, vagy tér részletét ábrázoló fotó köré rajzolhatnak környezetet – ez már színtiszta pszichológia. A közeli iskolából érkezett, többnyire az óbudai lakótelepeken lakó gyerekek eget, fákat, virágot rajzoltak, a köztük felbukkanó épületek őrizték az egyenkockák stílusát. Lehetséges, hogy ez a nagyon egyszerű, sőt primitív, ismétlődő vizuális inger hosszútávon kevésbé romboló, mint a történeti formák kusza és indokolatlan burjánzása a tehetősebb körzetek építészetében. Az pedig már csak a tanító nénit zavarja, hogy a tulipán a panelház mellett az ötödik emeletig ér – miért ne az legyen nagy, ami fontos?

A nagyobbak és az egészen nagyok modelleznek. Több vizuális pedagógiai szakember egybehangzó véleménye szerint a modellkészítés az a tevékenység, amely a térbeli formákkal való bánásmódot a leginkább kedvezően befolyásolja, a térlátást a legjobban fejleszti. (Bár a virtuális térben történő barangolás hatását ebből a szempontból is érdemes lenne kutatni). A két-három órás foglalkozáson nem jut idő nagyobb lélegzetű modellek elkészítésére, a gyerekek a Mináry-féle lakás válaszfalak nélküli kontúrját – tulajdonképpen egy üres habkarton dobozt – kapnak kézhez, valamint válaszfalakat, illetve a bútorokat szimbolizáló hasábokat. Feladatuk egy adott felhasználó számára lakást tervezni és berendezni. A képzeletbeli megbízók fotómodellek, művészek, de házaspár is akad, gyerekkel. A korosztályok vizualitása és feladatértelmezése közti különbség itt is pregnánsan megmutatkozik. A felső tagozatosok sokkal inkább az életszerű használatra, a mindennapi kiegészítőkre koncentrálnak, és ebbe még a kamrában a befőtt is beletartozik. Az ő lakásaik színesek, és a kamrapolchoz létra is dukál. A kamaszok már a formákra és a funkcióra koncentrálnak – a fehér hasábokkal berendezett terekben mindössze a plazmatévé jelent színes foltot. A pszichológiai elemzés tehát a modellek esetében sem hiábavaló.

 

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
26/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
27/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
28/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
29/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
30/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
31/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
32/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
33/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
34/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
35/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
36/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
37/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
38/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
39/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
40/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
41/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
42/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
43/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
44/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna
45/46
Kiscelli múzeum múzeumpedagógiai programja, fotó: Zöldi Anna

 

 

Hogy mit profitálnak a részt vevő csoportok, az nyilvánvaló, csakúgy, mint a múzeum haszna. A környezeti neveléssel foglalkozó szakemberek számára pedig az eredmények tanulságosak. Az elkészült munkákat a foglalkozást vezető lányok, Kinga és Zsófi dokumentálják, szándékuk szerint publikálni is szeretnék. Nem rajtuk múlik, csupán a megfelelő anyagi kondíciókon. Bármennyire is nyilvánvaló ugyanis a múzeumpedagógiai tevékenység haszna, a körülmények nagyjából az önkéntes munkához hasonló feltételeket biztosítanak. A felszerelést, kellékeket a lányok maguk adják, a rendelkezésükre bocsátott (elég hűvös) helyiséget ők rendezik be és idomítják az érkező csoport korához, a foglalkozás miatt kimaradt munkaidőt pedig kőkeményen ledolgozzák. A szűkre szabott időben – a foglalkozások az iskolai tanrendbe csak nehézkesen illeszthetőek, a múzeum pedig négykor zár – a hazasiető helyi dolgozók nógatása mellett, kapkodva tudnak csak összecsomagolni. Egyszóval a lelkes kezdeményezés több figyelmet és támogatást is el tudna viselni. S mint minden területen, itt is szponzorokra lenne szükség, akiknek megnyerése szintén a program gazdáinak feladata. A gyerekek azonban vidáman summázzák a tanulságot – ez király volt! Ennyiért persze már megérte.

Zöldi Anna

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk