Design/Vizuális kommunikáció

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019

1/12

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Részlet. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Részlet. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Részlet. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: The Garden of Living Flowers. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm
Winston Yuen és Christopher Tritt: Health Hazards of YSoA. Winston Yuen & Christopher Tritt. Digitális rajz, 635 × 635mm
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo III. Részlet. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment I. Részlet. Photoshop és Illustrator, papír.  594 × 841mm
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day. Részlet. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Jason Ho: The Garden of Living Flowers. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm
Winston Yuen és Christopher Tritt: Health Hazards of YSoA. Winston Yuen & Christopher Tritt. Digitális rajz, 635 × 635mm
1/12

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019
Design/Vizuális kommunikáció

Így rajzolnak a legjobbak: RIBA Eye Line 2019

2019.11.06. 15:22

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
London

Építészek, alkotók:
Edward Crooks, Theo Jones, Jason Ho, Winston Yuen, Christopher Tritt

A Royal Institute of British Architects idén is meghirdette nemzetközi építészeti rajzi versenyét. Kézműves Borromini-templom, továbbgondolt várkastély és kabátzsebbe varrt Julian Assange: ezek ihletik a legjobb építészeti rajzok készítőit a penna (illetve az egér) megragadására.  

A RIBA Eye Line építészetirajz-verseny sajátosságai közé tartozik, hogy a zsűri nem tesz különbséget technika alapján, azaz egységesen kezeli a kézi rajzot, kollázst vagy számítógépes illusztrációt. Viszont elkülöníti a hallgatói és a gyakorló építész kategóriáját – elvégre a kettő munkafeltételei meglehetősen különböznek. A verseny nem fogad be videómunkát vagy fényképet, illetve a pályázás módja, az online feltöltés a 3D-s alkotásokat is kizárja. Egy munka több, de maximum három képből állhat.

A verseny legjobbjait a RIBA nem csak kiállításon mutatta be, de természetesen publikálta is saját lapjában. A győztes munka pedig bekerül a RIBA saját gyűjteményébe, a világ leghíresebb építészeinek alkotásai mellé.

Az idei RIBA Eye Line zsűrörei voltak: Patty Hopkins építész (Hopkins Architects), Anne Desmet képzőművész, Neil Spiller építész, az Architectural Design szerkesztője, Wen Quek építész (Cullinan Studio), Tszwai So építész (Spheron Architects), 2018 győztese, valamint Hugh Pearman, a RIBA Journal szerkesztője.

Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm
1/12
Edward Crooks: Holding Up: Castle Drogo I. Tollrajz papíron, 594 × 420 mm

A gyakorló építész kategória nyertese: Edward Crooks

Edward Crooks a devoni Drogo-várkastély ihletésében készült, háromrészes rajzsorozatával nyerte meg kategóriáját, amelyet a Holding Up című szóló kiállításával vetett papírra. A Drogo-kastély 1911-1930 között épült Edward Lutyens tervei alapján egy romantikus ízlésű, dúsgazdag üzletember megrendelésére, középkori és Tudor-kori stílusjegyekkel – a 20. századi Nagy-Britannia utolsó várkastélyaként. 

A National Trust megrendelésére készült rajzsorozat sokat merít az elkészült épületből és Lutyens más munkáiból, de tovább is gondolja azokat: az ég felé törő torony a gyakorló építészként és oktatóként egyaránt dolgozó Crooks saját motívuma. Éppolyan provokáció, mint a maga korában, a vasbeton-építészet kialakulásának idején a Drogo gránitból faragott falazatai voltak.

Crooks neve Magyarországon is ismerős lehet az építészet iránt érdeklődőknek: a fiatal brit építészé egyike volt azoknak a nemzetközi irodáknak, akik közreműködtek a Veszprémi Haszkovó-lakótelepeken megvalósult „Az arc, a medence, két torony és egy rom” című installációs projektben idén ősszel.

Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm
6/12
Theo Jones: Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment II. Photoshop és Illustrator, papír. 329 × 483 mm

A hallgatói kategória nyertese: Theo Jones (Bartlett School, UCL)

„Kiszivárgott dokumentumokból tudjuk, hogy Ecuador mérlegelte Assange elszállításának lehetőségét egy diplomatatáskában. Egy ideig a Metropolitan Police hőszkennelte is a nagykövetségről kiszállított objektumokat.” Így kezdődik Theo Jones leírása az Unfolding Julian Assange’s Home of Diplomatic Containment című rajzsorozathoz, amely a WikiLeaks nagykövetségi száműzetésben élő alapítója számára képzel el egy kényelmes, kihajtogatható otthont egy nagy kabátzsebben. 

A 2019-es indulók közül többeket megihletett Assange kálváriája, de a zsűrit Theo Jones finom humora és átgondolt kivitelezése győzte meg. A sors úgy hozta, hogy Assange az eredményhirdetés óta elhagyni kényszerült Ecuador londoni nagykövetségét, de nem kabátzsebben; jelenleg letartóztatás alatt várja a további döntést jövőjéről.

Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm
9/12
Jason Ho: The Pool of Tears. Kézzel készített digitális grafika. 1016 x 1372 mm

A hallgatói kategória kiemelt díjazottja: Jason Ho (Bartlett School, UCL)

Jason Ho munkái inkább emlékeztetnek gyermekkönyv-illusztrációkra, mint építészeti rajzra – és ez nem véletlen. A hallgató a „Brexit-illúzió” – a gyermekkor és a függetlenség iránti nosztalgia – mindennapjainak jegyében alkotta meg szürreális történetét, amelyben Lewis Carroll Alice-története, a normandiai partraszálláshoz épített Mulberry-kikötők, a Falkland-szigeteki háború és Boyan Slat küzdelme egyaránt szerepet kap.

Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm
11/12
Winston Yuen: Dualities and Multiplicities. Sant’ Agnese in Agone. Winston Yuen. Toll papíron, 1060 × 680mm

A hallgatói kategória kiemelt díjazottja: Winston Yuen és Christopher Tritt (Yale School of Architecture)

A Yale két hallgatója két eltérő technikájú, de egyaránt elképesztő precizitást tükröző munkával kapta el a kiemelt helyezést. Winston Yuennek a Borromini római Szent Ágnes-templomáról készített kézi rajza ritkaságszámba menő, az Eye Line indulói között legalábbis fehér hollónak számító technika – bár 2017-ben épp egy hasonló, ugyancsak római templomról készült Yale-hallgatói munka kapta a kategória első díját. A zsűri kiemelte Yuen rajzának precizitását és azt, hogy egyetlen képen belül képes érzékelteti a madár- és a békaperspektívát. 

A Yuen és Tritt közös munkájával készült Health Hazards of YSoA nevéhez híven a Yale School of Architecture híres, Paul Rudolph tervezte brutalista épületét ábrázolja.


 
A munkákat az alkotók engedélyével publikáljuk az Építészfórumon. A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért köszönet illeti Charmian Beedie-t (RIBA)!

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk