| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Irónia és önreflexió a háromnapos holland-magyar designfesztiválon

1/34

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

Floris Schoonderbeek, Via Milano – New Dutch Design

Gijs Bakker, Via Milano

Ineke Hans

Ineke Hans

Jurgen Bey

Kiki van Eyck

Lotte van Laatum

Maarten Baptist

Maarten Baptist

Richard Hutten

Studio Parade

Tjeerd Veenhoven

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Pieke Bergmans

?>
grafikai kiállítás a WAMP-on
?>
grafikai kiállítás a WAMP-on
?>
grafikai kiállítás a WAMP-on
?>
grafikai kiállítás a WAMP-on
?>
grafikai kiállítás a WAMP-on
?>
részlet a művészpiacból
?>
részlet a művészpiacból
?>
részlet a művészpiacból
?>
részlet a művészpiacból
?>
Floris Schoonderbeek, Via Milano – New Dutch Design
?>
Gijs Bakker, Via Milano
?>
Ineke Hans
?>
Ineke Hans
?>
Jurgen Bey
?>
Kiki van Eyck
?>
Lotte van Laatum
?>
Maarten Baptist
?>
Maarten Baptist
?>
Richard Hutten
?>
Studio Parade
?>
Tjeerd Veenhoven
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Via Milano – New Dutch Design
?>
Pieke Bergmans
1/34

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból

Floris Schoonderbeek, Via Milano – New Dutch Design

Gijs Bakker, Via Milano

Ineke Hans

Ineke Hans

Jurgen Bey

Kiki van Eyck

Lotte van Laatum

Maarten Baptist

Maarten Baptist

Richard Hutten

Studio Parade

Tjeerd Veenhoven

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano

Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design

Pieke Bergmans

Irónia és önreflexió a háromnapos holland-magyar designfesztiválon
Design/Formatervezés

Irónia és önreflexió a háromnapos holland-magyar designfesztiválon

2008.02.29. 13:01

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

A WAMP csoport által szervezett háromnapos holland-magyar designfesztivál egyik központi eseményét adó Via Milano – New Dutch Design című kiállítás látogatóját lépésről lépésre mind nagyobb mennyiségben érik a holland design hírességeinek virtuóz poénjai, az illúzionisztikus megoldások okozta érzékcsalódások, a bizarr hangulatú részletek. Képes beszámoló a fesztiválról.

Pár napon át megint megérezhettük, milyen is lehetne mifelénk a napi design-közélet ideális esetben. Bár az utóbbi néhány évben folyamatosan szaporodik a formatervezéssel kapcsolatos események, kiállítások, konferenciák, kiadványok száma, mégis sokszor hónapok telnek el úgy, hogy a szakma szinte semmilyen értelemben sem hallat magáról – kétségtelen, hogy ma csak a beavatottak néhány száz fős világa számára létezik folyamatos szakmai nyilvánosság. Ebből a szempontból az évente megrendezett Design Hét jutott a legmesszebbre, hiszen a legkülönfélébb sajtóorgánumok veszik fel rendszeresen témáik sorába.


grafikai kiállítás a WAMP-on
1/34
grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on
2/34
grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on
3/34
grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on
4/34
grafikai kiállítás a WAMP-on

grafikai kiállítás a WAMP-on
5/34
grafikai kiállítás a WAMP-on


Az akadozó és szűkkörű nyilvánosságnak persze számos oka van, lehetne sorolni a gazdasági-pénzügyi problémákat, a design „működéséhez", „jelenlétéhez" elengedhetetlen ipari ágazatok hiányát, a szakmai fórumok és szervezetek korlátozott mozgásterét, a design megfelelő értékeléséhez és promótálásához szükséges kultúrpolitika elégtelenségét. Vannak persze állami támogatásból működő díjak és ösztöndíjak (Magyar Formatervezési Díj, Moholy Nagy- és Kozma-ösztöndíjak), illetve olyan kereskedelmi célú rendezvények is, melyek fontos bemutatkozási lehetőséget biztosítanak a fiatal tehetségeknek (Lakástrend és Design). Persze ha a Design Terminál Kht. székhelyeként felújított Erzsébet téri buszpályaudvart végre beüzemelnék, éppen a főváros szívében születhetne meg a formatervezés nyílt fóruma (a hiba egyébként nem a Designterminál "készülékében" van).

Ezt a különös vákuumot oldja a WAMP nevű csoport (Mátrai Krisztina, Matheidesz Réka, Mester Borbála, Mosshammer Kinga, Kuskó Rajmund) által havonta megrendezett design piac is, melyen számos formatervező és iparművész mellett több neves galéria is kiállít. E társasághoz kötődik az a háromnapos holland-magyar designfesztivál is, mely február 22. és 24. között zajlott le a budapesti Gödör Klubban. Az eseménysorozat gerincét a holland grafika aranykorát bemutató plakátkiállítás, a KREA Művészeti Iskola divattervező és stylist szakos hallgatóinak munkáit bemutató fotóválogatás, az elmaradhatatlan művészpiac és a Via Milano – New Dutch Design című tárlat adta. A továbbiakban ez utóbbival foglalkozunk részletesebben.


részlet a művészpiacból
6/34
részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból
7/34
részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból
8/34
részlet a művészpiacból

részlet a művészpiacból
9/34
részlet a művészpiacból




Via Milano – New Dutch Design

A tárlat szervezői azokból a tárgyakból válogattak, melyekkel az elmúlt négy évben Hollandia a világ legnagyobb design seregszemléjén, a milánói Salone del Mobilén képviseltette magát. Az összképet erősen dominálta az a sajátos tervezői szemlélet, mely a holland design világában jóideje meghatározó. Ez a felfogás nem feltétlenül a tökéletes funkcionalitást tekinti a legfőbb célnak: legalább annyira fontosnak tartja a konceptuális törekvéseket, a formai gegek, a bizarr képzettársítások és a többletjelentést is hordozó anyagkísérletek segítségével felszabadítható újfajta kreativitást is. Az irónia, az önreflexió, a sokszor provokatív szakmai viselkedés elsősorban a világhírű tervező, Gijs Bakker által alapított műhely, a Droog Design hatásának köszönhető. A kiállítást bátran lehet szórakoztató designshow-nak aposztrofálni, amely mindamellett számos tanulsággal szolgál a tárgyhasználat kultúrájával kapcsolatban.

A látogatót lépésről lépésre mind nagyobb mennyiségben érik a holland design hírességeinek virtuóz poénjai, az illúziunisztikus megoldások okozta érzékcsalódások, a bizarr hangulatú részletek. Volt itt minden: gumikövirózsa (Tjeerd Veenhoven); textilnek tűnő, de valójában kerámiából készült óra (Kiki van Eyck); barokkos stukkódísznek tűnő radiátor; műanyag gyerekjátékokból összesajtolt gömblámpa (Richard Hutten); amőbaszerű üvegplasztikák által „körbefolyt" székek (Pieke Bergmans); koponyaformájú teáskanna patkánybunda-melegítővel (Wieki Somers); világító tetőcserepek (Tjeerd Veenhoven); díjserlegre hajazó ónvázák (Ineke Hans).
Nyilván ízlés dolga, kinek mitől válik vonzóvá egy-egy formatervezett tárgy – célzatosságától, „mögöttes" vonatkozásaitól vagy tiszta, következetes funkcionalitásától. Bár irígylésre méltó a hollandok lenyűgöző alkotói szabadsága, a tárlat szűkölködött az igazán „keményvonalas", klasszikus mérnöki szemlélettel megalkotott tárgyakban, azokban az alkotásokban, amelyek már nem a kísérletek izgalmában lubickolnak, hanem azokon túllépve – de azok eredményeit felhasználva – a határozott funkcionális elvárások százszázalékos kielégítésére törekednek. Biztosak lehetünk abban, hogy a kiállítás által sugallt helyzettel szemben a valóságban ez az arány sokkal kiegyensúlyozottabb.

A magam részéről három művet emelnék ki. Megejtően szép gondolat rejlik a nagyágyú, Gijs Bakker „Flow" gyümölcsöstáljában, melyet a vízbe hulló folyadékcsepp által keltett fodrozódó felület ihletett. Hasonlóan organikus szemléletű Studio Parade Spring nevű alkotása: a falamellákból álló „szőnyeg" egyes elemei fokozatosan egy szék kontúrvonalaivá válnak, mintha az ülőalkalmatosság a talajból nőne ki (szép-szép, nagyon szép, de ha a szállításra, vagy az áthelyezére gondolunk, elbizonytalanodunk... képzeljünk el egy mozdíthatatlan széket a lakásunkban).

Szintén a körvonalakkal kísérletezett Maarten Babtist „Open Air" evőeszközkészlete megalkotása során: a kanalak, villák és kések nyele „üreges", csak kontúrjaik készültek el. Ezáltal a tárgyak anyagtakarékosak és rugalmasabbak.
Világos tehát, hogy a kiállítás megtekintése – minden hibája ellenére – kötelező. Már csak pusztán szemléletbeli gazdagsága, liberalizmusa, szellemi ereje okán is.

képek és szöveg: Haba Péter


Floris Schoonderbeek, Via Milano – New Dutch Design
10/34
Floris Schoonderbeek, Via Milano – New Dutch Design

Gijs Bakker, Via Milano
11/34
Gijs Bakker, Via Milano

Ineke Hans
12/34
Ineke Hans

Ineke Hans
13/34
Ineke Hans

Jurgen Bey
14/34
Jurgen Bey

Kiki van Eyck
15/34
Kiki van Eyck

Lotte van Laatum
16/34
Lotte van Laatum

Maarten Baptist
17/34
Maarten Baptist

Maarten Baptist
18/34
Maarten Baptist

Pieke Bergmans
34/34
Pieke Bergmans

Richard Hutten
19/34
Richard Hutten

Studio Parade
20/34
Studio Parade

Tjeerd Veenhoven
21/34
Tjeerd Veenhoven

Via Milano – New Dutch Design
22/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
23/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
24/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
25/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
26/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
27/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
28/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
29/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
30/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano
31/34
Via Milano

Via Milano – New Dutch Design
32/34
Via Milano – New Dutch Design

Via Milano – New Dutch Design
33/34
Via Milano – New Dutch Design


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.