Játékos összhatás: az Örkény Színház nézőterének átalakítása
Semmi költői túlzás, hanem szolid prózai elemek játszanak az átalakított Örkény Színház belsőépítészetében. A koncepcióért Fülöp Krisztina (KOMP Design) elnyerte Az év belsőépítésze díjat.
Az Örkény Színház épületét Gerlóczy Gedeon tervezte az 1930-as évek végén eredetileg egy mozi számára, de helyette színház kezdett el működni benne (Madách Színház, majd a Madách Kamara). Az épület az évek alatt több, kisebb-nagyobb belső átalakításon esett át, a jelenlegi a KOMP Design Stúdió koncepciója alapján valósult meg. Fülöp Krisztina célja a komfort növelése, a hangosan nyikorgó székek cseréje és a széksorok közötti beközlekedés normalizálása volt. Mivel épületszerkezeti következmények nélkül nem lehetett a székek távolságán változtatni, nőtt az átalakítás volumene és ez nagyobb víziók megvalósítását is lehetővé tette. Miközben a teljes alaprajzi rendszert átértelmezték, a láthatósági problémákat és az akusztikai élményt is javították, a nézőtér és a közlekedők kapcsolatát tekintve a tervezők visszatértek a Gerlóczy-féle alaprajzhoz.
Az Örkény felvállaltan drámai, prózai színház. A közegében megnyilvánuló belsőépítészet nem lehet díszítő, kizárólag csak az erős színházcsinálási ideológia és kommunikáció támogatójaként lehet jelen. "A varázslat úgyis a színpadon történik, »vagyis leginkább a nézők fejében« - ahogy erre beszélgetéseink során Mácsai Pál rávilágított. Ennélfogva tehát a tér, amelyben mindez történik, nem lehet több, mint egy semleges közeg, amely minden részletében ´csak´ funkcionális" - meséli Fülöp Krisztina.
"Hiszek abban, hogy a jól működő dolgok szépek. A jól kigondolt csomópontnak esztétikai értéke is van, és a jó design elsősorban a gondolat minőségében rejlik. Az alázat, amivel a feladat teljesítéséhez fogtunk, nem zárja ki a játékosságot sem. A székek kárpitja pontosan megtervezett, finoman hangolt kompozíció - a hímzett széksorszámokhoz hosszasan válogattuk a cérnákat, hogy a megfelelő tónosú kárpitot találjuk meg. De maga a szék is számos elemében személyre szabható volt, több körben készültek mintadarabok, míg a végleges állapotában megállapodtunk."
A bejárati tér egy korábbi fázisban újult meg. Az alapvetően egyszerű, kortárs felütés és a nézőtéri átalakítás mozgatói azonosak. A megérkezés körülményei többnyire az "utolsó pillanatban beesés", ezért a fogadótér elsődleges feladata elszakítani a nézőt a napi problémáktól, akit a nézőtér felé vezető folyosó falának finom átszineződése nemcsak fizikailag, de lelkileg is segít a megérkezésben és az előadás befogadásában. A fehér fal végül sötétszürkére vált: ez a nézőtér színe, ahol a színpadé a főszerep. Minden eszköz az előadást, a színpadon zajló játékot szolgálja.
A minőség közvetítésére az anyagok megjelenésének finomságában rejlik: a pilléreken és a beközlekedő folyosókon a tapéta finom struktúrája nyers, szépen szőtt vásznat idéz - a közlekedő külső karéján a sötétedő színátmenet saját, egyedi tervezésű. A nézőtéri pilléreken megjelenő ezüst összecseng a székkárpitokon megcsillanó hímzéssel - székszám - és a padlóba integrált acél számokkal. A fali panelek és a bejárati ajtók anyagában színezett fekete MDF-ből készültek, melyek 5 glossos fényezéssel nyerték el végső felületüket, így nagyon elegáns héjat képeznek a térben.
A járófelület padlószőnyegét felváltotta a beton, ez az akusztikai körülményeken sokat javított. A kopoltyúszerű falburkolatoknál minden egyes panel egyedi, és az élekbe rejtett világítást a szcenika is használni tudja. Az oldalfali panelek hangelnyelő felületek, míg a színpadnyílás mellettiek diffúzorok - ez az eltérő funkció teljesen új megjelenést kívánt. "Egyik kedvenc részfeladatunk ennek a mintázatnak a megtervezése volt."
Az anyaghasználat őszintén felvállalja a természetét: a közlekedők és a nézőtér lépcsőinek is fém homloklapja és fém lábazata van, de a beton minősége és a tapéta finomsága miatt mégsem indusztriális az összhatás, inkább friss, kortárs. A falakon megjelenő infografika is a lehető legegyértelműbb, legtömörebb jelekkel kommunikál. A tervezők ugyanazt a betűtípust használták, mint a székekbe hímzett számoknál.
"A tér minden részletét igyekeztünk egységében megoldani, hogy a végeredmény egyszerűen ´csak´ szép lehessen" - Fülöp Krisztina
szerk.: fzs.
A cikk stáblistáját az Örkény Színház felújítását jegyző építész, és a projekt belsőépítésze kérésére frissítettük 2020.12.15-én.
03:22
A nézőtér átalakítása viszonylag jó lett, bár a most divatos sötét fekete szín ebben a kis térben nem előnyös. Az Erkel Színház nézőterének sötét szürke festése telitalálat, csökkenti a "nagy hodály" érzést. Visszatérve az Örkényre, a teljesen elavult szoc-reál előcsarnokot mikor újítják már fel?
10:57
Ennek a tervezője tudomásom szerint Vincze Krisztián építész. Fülöp Krisztina a belsőépítész tervezője volt a projektnek. A fenti cikk ezek tükrében - véleményem szerint - vérlázító.