építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Kas Oosterhuis válaszai CET-ügyben

A tervező tételesen válaszol a múltheti, a KÉK által szervezett Tálalón elhangzottakra, amiről Hová lett a CET-ből Kas Oosterhuis? címmel közöltünk beszámolót.

A Közraktárak épületegyüttesének tervezője, Kas Oosterhuis tételesen válaszol a múltheti, a KÉK által szervezett Tálalón elhangzottakra, amiről Hová lett a CET-ből Kas Oosterhuis? címmel közöltük Haba Péter beszámolóját február 22-én.


1. idézet:
Építészberkekben pedig mindenki tudni véli, hogy a tervező, Kas Oosterhuis (a holland ONL  építésziroda egyik vezetője) időközben kiszállt a projektből.

Válasz:
Nem mi szálltunk ki a projektből, éppen ellenkezőleg: 2009 januárjában a Porto Investment Hungary Kft. (Porto) a kivitelezés folyamatából eltávolította az ONL Hungary Kft.-t (ONL), majd 2009. december 1-ével építési konzulensi szerepünket is megszüntették. Azért zártak ki minket, mert kritizáltuk, hogyan kezeli a Porto a kivitelezés folyamatát. Kritizáltuk őket azért, mert olyan alvállalkozókat választottak, akiknek nem volt tapasztalatuk a non-standard szerkezetek kivitelezésében. Kritizáltuk azt is, hogy olyan, nem megfelelő kivitelezési terveket készítettek, amelyek ellentétben álltak az általunk készített engedélyezési tervekkel, ezért technikai és esztétikai problémák merültek fel.

2. idézet:
A vezérigazgató mindjárt az elején hangot adott meglepetésének, amiért Kas Oosterhuis nem jött el az eseményre, hiszen közöttük se személyes konfliktus, se szakmai nézetkülönbség nincs.

Válasz:
Az az igazság, hogy a projekt kezdete óta szakmai vitában álltunk, és bármilyen kellemetlen, de el kell mondanunk, hogy a Porto pénzügyi követeléseivel többször kényelmetlen helyzetbe hozta az ONL Hungary Kft.-t, egészen a mai napig, amikoris a Porto újból megfenyegette a céget abban az esetben, amennyiben a CET projektről negatívan beszélünk a sajtóban. Éveken át próbálkoztunk azzal, hogy a Porto-val megosszuk a non-standard tervekkel kapcsolatos szakértelmünket, ennek ellenére ők makacs módon a tervezési folyamat elejétől kezdve (2007 ősze) a saját, hagyományos építési módszereikhez ragaszkodtak. 2008 december végén az ONL tájékoztatta Demszky Gábor főpolgármestert, Ikvai-Szabó Imrét főpolgármester-helyettest és Beleznay Éva megbízott főépítészt a helyzet veszélyeiről, de ők arra hivatkoztak, hogy ez az ONL és a Porto ügye - ami szerintünk meglepő álláspont egy PPP projekt esetében.

3. idézet:
Elmondta, hogy az ONL iroda a kivitelezésben is részt akart venni – az általuk erre a célra létrehozott konzorcium azonban a Porto Investments számára elfogadhatatlan és túl drága ajánlatot tett.

Válasz:
Minden, az ONL által megvalósított non-standard épület (Saltwaterpavilion, Web of North-Holland, Acoustic Barrier, Cockpit, Ekris Headlights) a Design and Build típusú konzorcium segítségével készült el, ami a non-standard tervek megfelelő kivitelezése érdekében szükséges, szigorú költségvetési előírásokkal. A Porto ennek nagyon is tudatában van. A kivitelezési tapasztalatnak már a tervezésben is meg kell jelennie, hiszen e visszacsatolás hiányában az eredeti tervektől biztosan eltérnek. Az ONL mindig pozitívan állt egy magyar konzorciumba történő belépéshez. Az acélipari gyártó, az Euro-Norp Harcon, valamint a Bánáti-Hartvig tervezőiroda többször is jelezte, hogy szívesen dolgozna az ONL-lel közösen a kivtelezési szakaszban, de a Porto mindezt megakadályozta. Az ONL nem adott be tendert, de belső információk alapján tudjuk, hogy a holland tender (az ONL csak konzulensként működött közre a Design and Build konzorciumban) versenyképes volt, és a költségvetésen belül maradt.

4. idézet:
… az ONL-nek ráadásul nincs meg az adott feladathoz a megfelelő tapasztalata – hangsúlyozta Márton Imre.

Válasz:
Azt állítani, hogy a non-standard tervezők között világszerte elismert, számos munkát megvalósító és nagy tapasztalattal rendelkező ONL-nek nincs elég tapasztalata a saját CET-tervét megvalósítani a legarrogánsabb és legszánalmasabb hazugság, amit valaha hallottam. Éppen a tapasztalatunk miatt hívott meg bennünket a Porto, és kizárólag a mi izgalmas tervünknek köszönheti, hogy nyert.

5. idézet:
Véleménye szerint bár Kas Oosterhuis igen jó designer, a non-standard architecture elveit követő tervei kiválóak, ez nem jelenti azt, hogy csak ő képes ilyesmit megvalósítani.

Válasz:
Természetesen létezik más iroda is, amelyik megfelelően el tudná végezni a kivitelezést, ilyen pl. az Arup Partners, Buro Happold. De ők is mindig szorosan együttműködnek a tervezővel, soha nem kezdtek volna bele a tervező nélkül. Tudnunk kell, hogy ezek az irodák 3-6-szor drágábbak az ONL-nél, továbbá ezen az irodák megvalósult tervei 3-6-szor drágábbak az ONL megvalósult terveinél, amelyeket kivétel nélkül mindig szokványos költségvetéssel készítünk, és azt be is tartjuk. Az ONL szakértelme nemcsak a koncepciót és a tervet, hanem a tervezés és a kivitelezés közötti lényeges kapcsolatot is lefedi. Az ONL erről híres. És pontosan ez az, amit a Porto semmibe vett.

6. idézet:
A Porto Investments-nek az a dolga – tette hozzá –, hogy felelős vállalkozóként olyan kivitelezőt találjon, amely határidőre, a rendelkezésre álló lehetőségek és a Főváros igényei szerint, megfelelő módon képes megoldani a feladatot.

Válasz:
A valóság az, hogy a Porto több mint egy évet elveszített azzal, hogy tapasztalatlan cégeket választott és nem volt hajlandó együttműködni az ONL-lel. Nagyon értékes időt veszítettek, miközben a CET terveit a non-standard szakértelem hiányában tönkretették.

7. idézet:
Márton Imre azt állítja, hogy ezek a vállalatok ugyanolyan technikával és módszerekkel dolgoznak, mint amilyennel az ONL által létrehozott konzorcium – mint mondja, ez a speciális eljárás ma már nem egy „világcsodája”, sokan képesek rá.

Válasz:
A helyzet az, hogy a leszerződött felek az ONL által tervezett acélvázas modellel dolgoznak. Lényegeset nem tettek hozzá azóta, hogy az ONL leszállította az acélszerkezeti terveket a Porto-nak. Az ONL által készített engedélyezési tervtől azonban számos durva eltérés történt, és ezügyben folyik a BÉK kivizsgálása. Belső forrásból tudjuk, hogy az ONL egyik korábbi munkatársát felkérték, hogy dolgozzon a magyar konzorciumnál, ahol gátlástalanul hasznosítja az ONL által kidolgozott, CET-tel kapcsolatos anyagokat.

8. idézet:
...az épület megjelenése szempontjából amúgy is mindegy a szereléstechnika.

Válasz:
Ez is csak a Porto folyamatos tudatlanságát bizonyítja. A non-standard design esetében sokkal nagyobb precizitásra van szükség, mint a hagyományos hegesztett szerkezeteknél. Ha ezt nem ismerik fel, az épület megjelenése igénytelenebb lesz, mint ahogy azt az ONL megtervezte és ahogyan az engedélyezési tervdokumentációban szerepel. Nem beszélve arról, hogy ennek nem tudomásul vétele technikai problémákat is okoz. Nyilvánvaló, hogy a Porto és a budapesti városvezetés az eredetileg tervezett épület gyenge másolatával is megelégszenek.

Kas Oosterhuis

11 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »