| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Kiállítás az új Nemzeti Galéria terveiből a Design Terminálon

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

Kiállítás az új Nemzeti Galéria terveiből a Design Terminálon
Nézőpontok/Kritika

Kiállítás az új Nemzeti Galéria terveiből a Design Terminálon

2015.05.11. 12:24

Cikkinfó

Szerzők:
Pákozdi Imre

Vélemények:
6

Dosszié:

A Design Terminálon kiállítás nyílt az Új Nemzeti Galéria meghívásos pályázatára beérkezett tervekből. Pákozdi Imre rövid recenziója.

Előrebocsátom: ezen a napfényes májusi vasárnap délelőttön a Design Terminál neve elnyerte végső értelmét. A design vége – szemantikailag erről van szó. Mára oda jutottunk, hogy a volt távolsági-autóbusz-végállomáson – amely délben nyit - semmi, de semmi nem utal bármiféle designnal kapcsolatos tevékenységre. Egy hatalmas étterem és egy borbolt uralja az épületet. A design kiszorult: egyrészt a volt pályaudvar peronjára, na már persze csak arra a sávra, amely – lévén alapvetően járda – megmaradt a fröccsterasz nyomulása után. Amely fröccsterasz ugyanakkor zárva, nehogy valaki is bármit fogyaszthasson a peronon zajló, amúgy többnyire ízléses, alkalmi cuccokról szóló zsibvásár ezernyi látogatója közül.

A Design Terminál nevű, nyilvánvalóan félremenedzselt kezdeményezés utolsó mentsvára egy igényes üveg minipavilon. Ebben – hozzávetőlegesen 25 négyzetméteren – állították ki az MNG pályázati anyagokat, posztereken. Nem baj, a lényeg, hogy láthatók. Méghozzá igen tanulságosan, félig-meddig igazolva a zsűri ítéletét

Mert a teljes joggal helyezetlen a GMP International kétségbeejtően fantáziátlan kockanégyese avagy Davis Brody szépen lebegő, de minden tér- és környezetbeli aktualitást nélkülöző, megemelt lepényháza. Érthetetlenül lett „második" az a Sobejano, aki ős-röghegységek lábazatát idéző velőscsont-szeleteket képzelt egy belvárosi park közepébe. Ugyanígy, egyszerűen érthetetlen – az irodalmi Nobel-díjak utolsó öt-hat éves történetére emlékeztető - szakmai vakságot mutató ítélet a Saana japán építésziroda megosztott első helye. Ez a zavaros gigapagoda egyszerűen manír: nem hogy itt, de még Japánban is az lenne. Majdnem telitalálat ugyanakkor Balázs Mihály pavilonja, még ha van is olyan nézete, amely aggasztóan fantáziátlan. Mégis, a homlokzatok lágy ívelése valódi, a téralakítás erejével ható gesztus. A nagyon kevés beltéri képből az derül ki, hogy a kiállítóterek száma, területe és funkcionalitása elsőbbséget élvezett mindenféle lélegzetelállítási törekvéssel szemben.

A Snøhetta csoda-épülete a pályázat nagy nyeresége. Ezt az épületet meg kellene tartsuk magunknak. Mint azon kevesek egyike, akik látták, sőt, kívül-belül megtapasztalták az oslói operát, kijelentem: ez itt nem annak a másolata, de még csak az utánérzése sem. Először is, a budapesti terv egy kétfelé tekintő páholy, míg az oslói pusztán az öbölre nyílik. Másrészt az oslói épületen van egy teljességel statikus elem: a felső kilátóterasz, amelyen ténferegve tanácstalanul vesszük tudomásul: a piramis-hatás, a táj fokozatos felnyílásának élménye elvégeztetett, most már majd battyoghatunk lefelé - a lépcsőn, merthogy Oslóban a teraszra nem a piramis vezet fel. (A kilátópontok kiábrándító természetéről kérem, olvassák a Bence-hegyi kilátó-pályázatra érkezett egyik munka találó „fülszövegét": http://epiteszforum.hu/bence-hegyi-kilato-otletpalyazat-beke-andras-munkaja - és persze, tekintsék is meg a pályamunkát.)

Visszatérve a Snohetta budapesti pályamunkájára: ez teljességgel dinamikus élményt nyújtó, invenciózus alkotás, az oslói opera továbbfejlesztett, továbbgondolt változata, amely nem egyetlen kilátási irányra, hanem a komplex térbeliség felmagasztalására készült. Magyarán, nem pusztán a vizet bámulni való pódium, hanem ünnepi magaslat a víz és a hegyek közé... azaz Budapestre. De nem a Városligetbe! Itt napozó terasszá silányodna, a fák, a rét szűkössége egyszerűen megfékezné az épület alakjából fakadó, a végtelenséggel barátkozó gesztust. Itt tehát nem csupán és nem is elsősorban a hagyományos kifogás merül fel, hogy miért építkeznénk a Városliget zöldjébe, hanem a fordítottja is: hogy ezt a fantasztikus, a táj makroelemeivel konzseniális épületet miért szorítanánk be egy park keretei közé?


2/2

Egy biztos: ez az épület telitalálat, még ha kicsit suta, a „szarva közt a tőgyit" módra is. Javaslom, ragadjuk meg a helyzet szarvát és építsük fel ezt a házat uszodának, valahol az észak-pesti ill. újpesti Dunaparton. Ahol a Duna és a hegyek, különösen az épület északkelet-délnyugati tájolása esetén, egy életre elég látnivalót tartogat a városlakóknak és a Budapestre látogatóknak egyaránt.

Pákozdi Imre

 

Vélemények (6)
zim
2015.05.13.
12:47

Az ikonikus épületek fenntartása / fenntarthatósága nem tartozik a sláger témák körébe. (Nagyjából, mikor leemelik egy-egy iparművészeti múzeum lanternáját, indul meg a "jaj! menthetetlen" felkiáltások sora.) Az oslói operát borító carrarai márványlapokat pl. folyamatosan cserélni kell, egyrészt az időjárás miatt, másrészt mivel nem megfelelő technológiát alkalmaztak*. Mára a márványlapok kb. 80% elsárgult-barnult. Valószínűleg cserélendő. Vajon ezek a kockázatok a KPMG-tanulmány mely sorában szerepelnek?

*A köfelületeket egy vékony akrilátbevonattal impregnáltak, ami viszont így nem engedi ki az építés során bennmaradt nedvességet, melyben az építkezés során használt fémtárgyak részecskéinek áramlása okozza a korróziót és elszíneződést.

Oslói opera jégtáblákkal



Pákozdi Imre
2015.05.13.
13:32

@zim: Megáll az ész. Pedig hasonló történt úgy 25 éve a helsinki Finlandia Palotával. Ott, a zord időjárás miatt, egyszerűen felpikkelyesedett az olasz márvány az egyik külső falfelületen. 

zim
2015.05.12.
14:43

Pontosítottam: az oslói operatetőn nem szabad grillezni, gördeszkázni és biciklizni (downhillezni). Viszont, így is, az éves fenntartási és takarítási költsége 20 millió korona (ca. 700 millió forint). És ez csak a járható tetőre vonatkozik.

zim
2015.05.11.
20:32

(2) Egy méltatlanul kis üvegkockában volt valóban kiállítva Bp., tervek szerint, egyik legnagyobb projektje. Még a helyszínen sem volt túlreklámozva, úgyhogy azalatt a 40 perc alatt, míg ott voltam még négy látogató tévedt be. Ezek közül, két turista igen hamar kifordult.

Nieto Sobejano leírása - miszerint terve egy kivágott tuskót mintáz - bizonyára rossz ómennek bizonyult a zöldfelületeit folyamatosan és környezettudat-maximalizálva növelő Liget Budapest projekt-elbírálóknak, pedig a homlokzat- és tömegformálása tényleg jobban mutatott egy land-art objectet, mint bármely másik pályázóé.

Bármennyire is kedvelem az Oslói Operát, azért annak a hátsó fertálya sem problémamentes. Ott ahol a kosztüm- és díszletműhelyek vannak a hátsó fronton, a formálás már közel sem olyan tökéletes, mint a felvezető "rámpa" kitüntetett vonalán (amelynek a tengerből történő moszat-rátapadása is gyönyörűen lépcsőzött). A beltérben is, az előterek, a víz felé megnyitott légies étterem-terasz pazarok. Maga a színház-terem viszont belülről már nem olyan csodálatos (bár korrekten, szépen megcsinált). Szóval maga a tető a nagy truváj. Ami a demokrácia ünnepe, mert a márványon lehet piknikezni, kifeküdni (nyáron), bámészkodni, nyáron ide vonul ki a norvég tv stábja.

De vajon tényleg ezzel kompatibilis a nekünk megajánlott Snøhetta terv? Itt én egy végtelen piramisos lépcsősort érzékelek. Meredekebb a feljutás. Csöppet sem akadálymentes. A tájolás, a lépték a genius loci teljes ignorálását mutatja. Átnézve az összes tervet, úgy tűnik, mintha ez építené meg a legnagyobb volument. - 16 m a föld alatt, + 40 a föld felett. Más tervek ezt jóval kisebb magassággal meg tudták oldani.

A Snøhetta piciben lerajzolt sémái még szimpatikusak. De úgy tűnik, hogy az ötleteket negyon hamar bedobták a feldolgozógépbe. Így legnagyobb szomorúságomra, a nagyra nőtt irodák buborék-színvonala kezd felrémleni.

zim
2015.05.11.
19:27

Kedves Imre!

(1) Megelőztél. Pont erről akartam írni. Én már a délutánba forduló napsütésben próbáltam átfurakodni a turisták, árusok, Hop-On Hop-Off, két méteres átdizájnolt Cola Cola szobrok, vékony fácskákhoz láncolt biciklik között a D. Terminálhoz. Irónikus módon, pont a zöldfelület elkerítve (ugye az a híres zöldfelület, ami sohase csökken). Pedig pont egy csomó (nem fizető) fiatal (is) itt szeretne ejtőzni. Ezen a kis darab zöld oázison... Hát most jól kiszorultak a parkocska pados, medenceszéli perifériáira. A lépcsőkről már rég eltűntek a zöld sávok, és egy újabb rettentő ronda műanyag ponyvázás ünnepli vígan a profitmaximalizálást az ex-Gödör aljában. A Terminál külső és belső terét pedig a fizetőképes turisták uralják. (Magát a "kiállítást" alig találom.) Mindez oly kiválóan modellezi, hogy mit is takar a KPMG-megtérülés-tanulmány-egymillió-új-gasztronómia hagymáza.

Pont a nem-fizetőképes városlakó, ki csak ejtőzni szeretne a zöldben, szorul ki, egyre kijjebb és kijjebb, míg csak a (fizetőképes-)családi-turisták-profitját-lecsapoló-magyar-gasztronómia-élmény-brand-vállalkozók-"udvarias"-kidobóemberei a rendezett parkból határozottan kitessélik...

zim
2015.05.11.
18:53

A Snøhetta saját látványtervei jól ilusztrálják a birodalmi jelleget. Csodálom, hogy nem igen mutogatják őket:





Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.