| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Kőfaragó műhely és alkotótábor Dél-Itáliában - Bartke Anna diplomamunkája, 2. rész

1/66

Kőfejtő Olaszországban

Kőfejtő Olaszországban

Kőfejtő Olaszországban

Kő megmunkálása

Kőtömbök vágása

Vágógép

Kézi vágás

Kézi vágás

Rakodás

Szerszámok

Szerszámok

Faragás

Betűvésés

Faragás

Faragás

Felületkezelés

Zárókő

Próbaterhelés

Carparo

Apricena

Ostuni kő

Trani-i kő

Lecce-i kő

Kőbányák dél-Olaszországban

Első homlokzat

Teraszról

Forma próbálkozások

Forma próbálkozások

Forma próbálkozások

Telek

Bartke Anna diplomamunkája, modellfotók

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Donga boltozat

Keresztboltozat

Csillagboltozat

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Velencei Biennálé bejárati kapuíve

San Pio zarándoktemplom

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Fernand Pouillon egyetemi épülete

?>
Kőfejtő Olaszországban
?>
Kőfejtő Olaszországban
?>
Kőfejtő Olaszországban
?>
Kő megmunkálása
?>
?>
Kőtömbök vágása
?>
Vágógép
?>
Kézi vágás
?>
Kézi vágás
?>
Rakodás
?>
Szerszámok
?>
Szerszámok
?>
Faragás
?>
Betűvésés
?>
Faragás
?>
Faragás
?>
Felületkezelés
?>
Zárókő
?>
?>
Próbaterhelés
?>
Carparo
?>
Apricena
?>
Ostuni kő
?>
Trani-i kő
?>
Lecce-i kő
?>
Kőbányák dél-Olaszországban
?>
Első homlokzat
?>
Teraszról
?>
Forma próbálkozások
?>
Forma próbálkozások
?>
Forma próbálkozások
?>
Telek
?>
Bartke Anna diplomamunkája, modellfotók
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Bartke Anna diplomamunkája
?>
Donga boltozat
?>
Keresztboltozat
?>
Csillagboltozat
?>
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
?>
Velencei Biennálé bejárati kapuíve
?>
San Pio zarándoktemplom
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
?>
Fernand Pouillon egyetemi épülete
?>
1/66

Kőfejtő Olaszországban

Kőfejtő Olaszországban

Kőfejtő Olaszországban

Kő megmunkálása

Kőtömbök vágása

Vágógép

Kézi vágás

Kézi vágás

Rakodás

Szerszámok

Szerszámok

Faragás

Betűvésés

Faragás

Faragás

Felületkezelés

Zárókő

Próbaterhelés

Carparo

Apricena

Ostuni kő

Trani-i kő

Lecce-i kő

Kőbányák dél-Olaszországban

Első homlokzat

Teraszról

Forma próbálkozások

Forma próbálkozások

Forma próbálkozások

Telek

Bartke Anna diplomamunkája, modellfotók

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája

Donga boltozat

Keresztboltozat

Csillagboltozat

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Velencei Biennálé bejárati kapuíve

San Pio zarándoktemplom

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Fernand Pouillon egyetemi épülete

Kőfaragó műhely és alkotótábor Dél-Itáliában - Bartke Anna diplomamunkája, 2. rész
Épülettervek/Hallgatói terv

Kőfaragó műhely és alkotótábor Dél-Itáliában - Bartke Anna diplomamunkája, 2. rész

2011.08.31. 13:22

Bartke Anna diplomamunkáját Olaszországban, a Politecnico di Bari egyetemen készítette a 2009/2010-es tanév első félévében. Az előző részben a helyszínről, különféle inspiráló példákról, illetve a funkció kereséséről és megtalálásáról olvashattunk, a második részben pedig a személyesen is megtapasztalt kőmegmunkálás technológiáját, valamint a helyi építési hagyományokat felhasználó és kifejező kőfaragó műhely tervét ismerhetjük meg.

3. Alapelvek
3.1 Passzívházak, környezettudatos építés
Mivel a célom egy környezettudatos életforma létrehozása volt, ezért azt vizsgáltam, hogyan jelenhet meg a környezettudatosság az építészetben. A dél-olasz területeken leginkább a nap ellen kell védekezni, de azért nem árt, ha télen sincs túl hideg a házban, így egyaránt vizsgáltam a téli és a nyári időszakot, a fűtést és a hűtést.

A télen időszakosan elengedhetetlen fűtés rendszerét az ablakok déli tájolásával segíthetjük  (maximum 30 °C eltéréssel), valamint az nyílászáró felületeknek az alapterület 8%-át kell körülbelül kitenniük és hőszigetelő üvegezéssel kell rendelkezniük. Az ablakoknak legalább a fele délre nézzen, északra pedig csak a padlóterület 2%-a. Érdemes nagy sűrűségű anyagokat használni a falakban és a padlóban, amelyek elnyelik a napsugárzást, és lassan kisugározzák éjjel a hőt, így kiegyenlítve a csúcsértékeket.

A nyári időszakban gondoskodni kell az épület megfelelő védelméről a napsugarak ellen. Ennek érdekében a külső, napsugárzásnak kitett felületeken világos burkolatokat (fehér) kell használni, és megfelelő árnyékolásról kell gondoskodni, lehetőleg az épületen kívül, amely lehet fix, vagy mozgatható, vagy akár lombhullató növényzet is. A homlokzattól előreugró árnyékolók az ideálisak, ugyanis ekkor a nyári magas állású nap sugarai nem jutnak be a házba, míg a téli alacsony állású nap sugarai igen. Az árnyékolás mellett azért elegendő indirekt világítást lehet beengedni. Jó hőszigetelésről kell gondoskodni, redukálni az ablakméreteket, és lehetőséget kell biztosítani az átszellőztetésre, hogy a természetes légmozgás által a hő könnyebben elhagyhassa az épület belsejét. A tájolásnál az uralkodó szélirányra is figyelemmel kell lenni, hogy éjszakai frissítő fuvallatok érhessék a házat. A napsugárzás ellen azonban nem csak védekezni kell, hanem fel is kell használni vízmelegítésre (napkollektorok), és energiatermelésre (napelemek), amennyiben ez lehetséges.

3.2 Építésmód – a kőépítés technológiája
Miután kialakult, hogy a tervezett együttes funkciója kőfaragó műhely lesz, meg kellett ismerkednem részletesen a technológiával. A köveket vagy felszíni kőfejtőkben termelik ki, vagy felszín alatti bányákból bányásszák. A dél-olasz területeken az előbbi az általános. A kőfejtőkben a kőanyag természetes, eredeti formájában található, az eredeti helyén. Az ember teljesen eltörpül a nagy magasságok láttán.

 

Kőfejtő Olaszországban
1/66
Kőfejtő Olaszországban

Kőfejtő Olaszországban
2/66
Kőfejtő Olaszországban

 

 

Nagy fejtő- és vágógépek termelik ki a kőanyagot, amelyet igény szerint kisebb, de jellemzően nagyobb darabokra vágnak. A kőfejtőhöz tartozhat egy feldolgozó rész is, ahol a nagy tömbökben fejtett követ kisebb darabokra vágják. Ezek a feldolgozó részek csarnok szerkezetűek, benne a nagy vágóberendezéseknek megfelelő elrendezéssel.

 

Kőfejtő Olaszországban
3/66
Kőfejtő Olaszországban

Kő megmunkálása
4/66
Kő megmunkálása

5/66

Kőtömbök vágása
6/66
Kőtömbök vágása

Vágógép
7/66
Vágógép

 

 

A bányából az építési helyszínre szállítják a követ, ahol köztes formában és köztes helyen tárolják a tömböket, raklapokra helyezve. A kő további feldolgozásához tervet kell készíteni, amelynek részletessége attól függ, hogy milyen épületet készítünk. Elképzelhető, hogy az egyes köveket külön kell megmunkálni, ekkor külön-külön emelőszerkezettel emelvényre helyezzük őket, előrajzoljuk a vágási formát, majd megkezdődik a kő vágása, vésése, csiszolása. Amennyiben még darabolnunk kell a követ, úgy az a helyszínen - ahol nincsen nagy vágógép használatára lehetőség - történhet fűrésszel (egy emberes, két emberes), gépi láncfűrésszel, vagy gyémántvágóval.

 

Kézi vágás
8/66
Kézi vágás

Kézi vágás
9/66
Kézi vágás

Rakodás
10/66
Rakodás

 

 

A finomabb megmunkáláshoz derékszöget, szögmérőt, vízmértéket és ceruzát, valamint kalapácsot, vésőt, csiszolószerszámokat használunk. A köveket ezzel a munkával teljesen egyedivé lehet tenni a felületkezelés, vagy a bevésett egyéni jelek által.

 

Szerszámok
11/66
Szerszámok

Szerszámok
12/66
Szerszámok

Faragás
13/66
Faragás

Betűvésés
14/66
Betűvésés

Faragás
15/66
Faragás

Faragás
16/66
Faragás

Felületkezelés
17/66
Felületkezelés

 

 

Az ekkor elkészült végleges formájú követ a terv szerinti helyére kell helyezni, amelyhez általában emelőszerkezet és állványzat szükséges, bár ez függ az építmény méretétől is. A szerkezetnek sokszor ideiglenes alátámasztásra is szüksége van, amíg az összes elem a helyére nem kerül, így biztosítva a szerkezeten belüli erők talajra való közvetítését. A szerkezetben elfoglalt helyére való illesztés után a hézagokat ki lehet tölteni habarccsal, bár ez is a megépítendő szerkezet jellegétől függ. Amennyiben látszó felületet kívánunk létrehozni, úgy az egyes kődarabokat egységes felületűre kell csiszolni, de be is vakolhatóak a szerkezetek, ugyanis a forma akkor is látszik - talán még egyértelműbben. Miután minden darab a helyére került, az állványzatot lebontják, és ha szükséges, próbaterhelésnek vetik alá a szerkezetet, például cementzsákok ráfüggesztésével.

 

Zárókő
18/66
Zárókő

19/66

Próbaterhelés
20/66
Próbaterhelés

 

 

A környék kőfejtőiből választott kőfajták a következőket választottam:

Carparo
21/66
Carparo

Carparo kő a Lecce-i kőfejtőből
1651 kg/m3 térfogatsúlyú tufa
4,2 MPa nyomószilárdságú
belső teherhordó szerkezetek anyaga

Apricena
22/66
Apricena

Fehéres színű kő az Apricena-i kőfejtőből
2660 kg/m3 térfogatsúlyú kőzet
200 MPa nyomószilárdságú
boltvállak anyaga

Ostuni kő
23/66
Ostuni kő

Fehér színű kőzet az Ostuni-i kőfejtőből
2028 kg/m3 térfogatsúlyú kőzet
21,59 MPa nyomószilárdságú
a bejárati lépcsőtorony és a szobrok anyaga

Trani-i kő
24/66
Trani-i kő

Fehéres színű kőzet a Trani-i kőfejtőből
2590 kg/m3 térfogatsúlyú kőzet
179,9 MPa nyomószilárdságú
padlóburkolatok anyaga

 

Lecce-i kő
25/66
Lecce-i kő

Kőzet a Lecce-i kőfejtőből
1634 kg/m3 térfogatsúlyú tufa
25,1 MPa nyomószilárdságú
külső falszerkezetek és burkolatok anyaga

 


A környék bányáinak elhelyezkedése az alábbi térképen látható:

Kőbányák dél-Olaszországban
26/66
Kőbányák dél-Olaszországban

 

 

4. A program
4.1 A telek
A tervezési terület Castel del Monte közelében található, egy gazdasági zónában. A helyszínen jelenleg három, eléggé lepusztult állapotú épület áll, amelyből kettőt jelenleg is használnak, de felújításuk igencsak sürgető lenne. Az egyetlen értékes részlet a főépület első harmada, amely az együttes legrégebben épített része. A nagy belmagasságú tereket dongaboltozatok fedik. A telek központi részén 1-2 méteres felszínbeli eltérések jellemzőek, míg a távolabbi területek (pl. a legelő) 4-5 méterrel is magasabban fekszenek. A talajt 30-70 cm-es vastagságú földréteg alkotja, ez alatt szikla húzódik. A telken három fúrt kút is található, ezekből jelenleg egy működik. A terület elektromos árammal és csatornavezetékkel ellátott.

 

Első homlokzat
27/66
Első homlokzat

Teraszról
28/66
Teraszról

 

 

4.2 Formakeresés
Az előző részben említett példák alapján elkezdtem keresni a megfelelő formát egy folytatható, bővíthető kőfaragó műhelyhez. Próbálkozásaim eleinte nem kötődtek a választott helyszínhez, csak egy individuális formát kerestem, amely megfelelt az elképzeléseimnek.

 

Forma próbálkozások
29/66
Forma próbálkozások

Forma próbálkozások
30/66
Forma próbálkozások

Forma próbálkozások
31/66
Forma próbálkozások

 

 

Nem tartom ezt az időt elvesztegetettnek, de nem vezetett sehová, ugyanis rá kellett jönnöm, hogy egy létező helyszínre tervezek, amelyen már állnak régebbi épületek, amelyekkel foglalkoznom kell. Még ezek után is eleinte a létező résztől távolabb akartam elhelyezni az általam tervezett egységet.

 

Telek
32/66
Telek

 

 

Azonban végül, amikor a tényleges figyelmemet a meglévő épületek felé fordítottam, rájöttem, hogy érdemes velük foglalkoznom. Így alakult ki lassan, sok fázison keresztül a végleges alak, amelyben több udvar kapcsolódik egymáshoz, s amelyben van némi geometriai hasonlóság (azonos méretű befoglaló négyzetek); de legfőképpen illenek ebbe a környezetbe.

4.3 A tervezett együttes
A tervezett együttes végső formája a helyi tanyáknak az előző részben leírt főbb elveihez igazodik, azaz a zárt udvarok rendszerére épül. Fontos szempont a telekről látható Castel del Monte látványa is. A helyszínen jelenleg található épületek és tereptárgyak képezték az alapját a tervnek, mivel a helyi szabályok szerint, a telken meglévő épületet teljesen megsemmisíteni nem lehet, de újragondolni, újraépíteni igen.

 

Bartke Anna diplomamunkája, modellfotók
33/66
Bartke Anna diplomamunkája, modellfotók

 

 

Az együttes legrégebbi része, azaz a dongaboltozatos lakóegység felújításra kerül és eredeti formájában marad meg, nagyobb változtatások nélkül. Ez lesz a gondnoknak és családjának a háza. Ehhez tartozik egy kisebb gazdasági udvar, ahol az állattartásra szolgáló ólak  lebontásra kerülnek, és hasonló paraméterekkel, de más formában épülnek újra trulló-tetőkkel. A főépület létező, de nem értékes része egy hasítékkal leválasztottam a gondnok házától, ez lett a bejárati rész, amelynek a tetején egy kilátó található, ahová egy nagy lépcsősorral lehet feljutni. Ez képezi az együttes kapuját, amelybe a fiatalok bevéshetik a nevüket, első feladatként a táborban. A főépület leválasztott része szintén gazdasági funkciójú, itt található a gépészet, raktár a szerszámok és az élelem számára, továbbá mosoda, valamint egy kenyérsütő és ételkészítő rész.

 

 

Bartke Anna diplomamunkája
34/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
35/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
36/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
37/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
38/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
39/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
40/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
41/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
42/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
43/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
44/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
45/66
Bartke Anna diplomamunkája

Bartke Anna diplomamunkája
46/66
Bartke Anna diplomamunkája

 

 

A régi együttes harmadik, teljesen lepusztult állapotban lévő tagja egy csűr, amelynek csak formáját és elhelyezkedését használom fel - egyébként teljesen lebontásra kerül -, helyére a tábor szállást adó terei épülnek fel. A mesterek és a fiatalok szállása két különálló, de egy vonalon található épületben van. A gazdasági egység és ezen épület között indul egy hosszú, árnyékos folyosó, amely végighalad a szállásépület mellett. A szállások egységekbe rendeződnek, mindegyikben négy fiatal kap helyet. Minden egységnek van fürdője és egy kis közösségi tere, valamint a tetőteraszon egy zöldtetővel fedett rész. Az egységek előtt elhelyezkedő, tetőteraszra vezető lépcsők árnyékolóként is működnek, egy kis beülőt biztosítva. Az eddig felsorolt épületrészekben mindenhol dongaboltozat van, kivéve a nagy északkeleti folyosót, amely keresztboltozatokkal is tagolt.

 

Donga boltozat
47/66
Donga boltozat

Keresztboltozat
48/66
Keresztboltozat

 

 

Teljesen új épület az ebédlő, amely egy főzőkonyhát és az étkező részt foglalja magába. Ez az épület ráfordul a szállásépületre, vizuálisan lezárva az udvart. A teret egy donga-, és egy római keresztboltozat fedi le. Előtte a terep lépcsőzetesen leereszkedik, és a Castel del Monte felé fordul, közösségi eseményeknek adva helyet.

A két műhely külön udvarra rendeződik, bár a kisebb, szoborfaragásra szolgáló az előzőnek is része, bár nyílással nem fordul felé. A szoborfaragó műhely boltozata cizelláltabb  csillagboltozat, amely az iparos munka művészi jellegét jobban kifejezi. Ezt a műhelyet és az ebédlőt egy híd köti össze, így egy átjárót kialakítva. A nagyobb műhelyben folynak az építő-munkálatok, de ez a hely konferenciák és elméleti előadások tartására is alkalmas. Ennek a műhelynek a fő terét egy 15 m x 15 m-es, nagyterem alkotja, amelyet nyolcszög formába  rendezett, nagy kőívek fednek le, távoli utalással a Castel del Monte-ra. A megfelelő szellőzést a tetőn egyébként is kirajzolódó nyolcszög alakú felülvilágítóval biztosítja. A munkálatok általában a szabadban folynak, amennyiben az időjárás megengedi.

 

Csillagboltozat
49/66
Csillagboltozat

50/66

 

 

Minden épület tetejére – a kőfaragó műhely kivételével – napkollektorok és napelemek kerülnek. A legnagyobb terjedésű fő kertrész a bejárattól és a hosszú folyosótól kezdve fokozatosan lelépcsőzik a szabadtéri színházig. Az ebédlő és a két műhely két méterrel lejjebb helyezkedik el a többi épülethez képest. A kert hosszú folyosóval szemben lévő fala eltakarja a szomszédot, de a Castel del Monte felé szabadon hagyja a kilátást. Az épületek homlokzata a szerkezeti igényeknek megfelelően kiszélesedik, így biztosítva a szükséges megerősítést. A hosszú folyosóval szemben lévő fal kiképzése erre a homlokzatra utal vissza. A kertbe három új olajfát telepítek, amelyek enyhítik a hely kopárságát. Az udvar alatt vízgyűjtő medencék találhatóak. Az esővizet egy külön medencében tárolják, és egy szivattyúval a kert hosszú útja mellett vízérként keringtetik.

A szoborfaragó műhelyből kikerülő szobrok ékesítik a tábort. A műhelyt és az ebédlőt összekötő híd alatt van az első helyük, majd a fő kert hosszú - szomszédtól elválasztó - fala mentén állítják ki hosszabb időre. Később, amint az újak miatt kiszorulnak a helyükről, végleges helyet találnak nekik, akár a táboron belül, akár azon kívül. A területen jelenleg is megtalálható fák megtartom, valamint a kerítéseket, falakat és az utakat szintén felújítom, kis átalakításokkal.

5. Mai példák a kőépítészetre
Végezetül álljon itt néhány mai példa, amelyek segítettek a tervezésben. Ezek közül az első Giuseppe Fallacara családi háza (Corato), amelynek meglátogathattam az építkezését.

 

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
51/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
52/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
53/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
54/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
55/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban
56/66
Giuseppe Fallacara családi háza Coratoban

 

 

További, helyinek mondható példa a 2006-os Velencei Biennáléra készült bejárati kapuív, amely a hagyományos kőépítészetet önti új formába.

 

 

Velencei Biennálé bejárati kapuíve
57/66
Velencei Biennálé bejárati kapuíve

San Pio zarándoktemplom
58/66
San Pio zarándoktemplom

 

A Renzo Piano által tervezett San Pio zarándoktemplomot is érdemes megvizsgálni, amely San Giovanni Rotondo-ban van.

 

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
59/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
60/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
61/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
62/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
63/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka
64/66
Renzo Piano: San Pio zarándoktemplom, fotó: Rab Hajnalka

 

 

A következő példa nem Olaszországban található, de formáját, építéstechnológiáját, valamint anyagát tekintve előképül szolgált a jelen tervhez. Ez a Fernand Pouillon által tervezett egyetemi épület Aix-en Provence-ben.

 

Fernand Pouillon egyetemi épülete
65/66
Fernand Pouillon egyetemi épülete

 

 

Bartke Anna

Az írás megjelent a Magyar Kőszövetség KŐ c. hivatalos lapjának 2011/2. számában


Források

  • Architettura in pietra a secco (Szárazon rakott kőépítészet) Schena Editore, 1990
  • Atalante contemporaneo dei marmi e delle pietre di Puglia (Pugliai kőanyagok atlasza) Regione Puglia
  • Gli Edifici in pietra (Épületek kőből) – Norberto Tubi, Maria Pia Silva, Federica Ditri Sistemi Editoriali, Seconda Edizione, 2009
  • Le Masserie - L’architettura rurale in puglia (A tanyák) – Antonella Calderazzi
  • Masserie di Puglia (Pugliai tanyák) – Luigi Mongiello
  • Le masserie del Salento (Salento tanyái) – Antonio Costantini
  • internet:
    - www.arcosanti.org
    - www.gellerbistvan.hu
    - www.viaggiareinpuglia.it
    - www.coloridellamurgia.it

 

Kapcsolódó oldal:
A dolgozat 1. része

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.