Kossuth tér térépítészeti tervpályázat
Kiemelt megvételben részesült 7-es sorszámú pályamű:Gelesz és Lenzsér Kft.Vezető tervezők: G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/ Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Gelesz és Lenzsér Kft.
G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Nádai Brigitta okl.kertépítész mérnök /zöldfelület-tervezés/
Visnyei Ilona okl.mérnök /úttervezés/
Hobl Géza okl. mérnök /közműtervezés/
Kovács Lászlóné Homonnay Zsuzsa /elektromos tervezés/
Tervezők:
Bujdosó Attila, Gelesz András, Gyulai Attila, Payr Anna, Safranka Péter, Steiner Balázs Miklós, Vértessy László
Részletes bírálat:
A sétány az északi és déli villamos megállók és a Metro lejárat között alkot lineáris kompozíciót, melyet hosszanti vízfelületekkel és a déli szakaszon új fasorokkal gazdagít. A tengely a főbejárat előtt, nagyelemes burkolatú, reprezentatív előtérré bővül. A tengely nemcsak az említett, eredeti helyükön megtartott szobrokat, hanem az 56-os emlékhelyeket és az Országzászlót is felfűzi. Ez utóbbi elhelyezése nem jó megoldás.
Ebbe a sétányba integrálja, a térszint lejtős lesüllyesztésével – a pályázók közül egyedül – a látogató-centrumot, melynek az egész környékre vonatkozó funkciót szán. A felvetés azonban ötlet szinten marad, mivel a kijárat messze kerül a biztonsági zónától, így a látogatók átvizsgálása változatlanul csak az Országház épületében történhet.
Jó a burkolt felületek és a park felületek aránya. Jó a „zöld villamos" ötletének felvetése. A keleti térrészt a tervezett „metro kerttel" jól kapcsolja a gyalogos áramlás fő irányaihoz (Metró, Vértanúk tere ). Az északi és déli parkban dunai kivezetést, sétányt tervez. Ugyanekkor a déli gyalogos híd túl közel kerül az épülethez, így egy fontos nézőpontból zavaróan vágja szét a homlokzatot.
Ugyancsak zavaró térrendezési elemek a keleti oldal gyalogos rámpái és a déli oldalon a garázs lehajtó. Túl sok sebet ejt a tér felszínén.
Vízfelületek inkább kitöltő elemként illeszkednek a kompozícióba. A Kossuth szobor mögötti tó elhibázott javaslat. Szintén vitatható elem az Alkotmány utca felöli hármas szökőkút rendszer, mely a tér meglévő asszimetriáját és a tengelyváltást inkább felerősíti, mintsem tompítaná.
Szerencsés elgondolás az épület főbejárati szárnyának északi és déli oldalán kialakított kert. Ezekbe a kertekbe rejti a felvezetési útvonalat és a biztonsági zóna határolását. A sávos növénytelepítésnek ellentmond az íves vonalvezetésű delegációs útvonal.
Nagyon részletes értékelést ad a növényzet jelenlegi állapotáról. A pótlásra tett javaslataira inkább a sokféleség a jellemző, nem szerencsés. Növény kiültetést nem dokumentál.
Foglalkozik a tér megvilágításával, de a világítótestek megválasztása nem meggyőző. Ez a tervezett utcabútorokra is vonatkozik, visszautal a korábbi pályázatra, nem ad önálló javaslatot.
A pályázó nem vette kellően figyelembe a kiírás „biztonsági" követelményeit. Nem adott javaslatot a külső biztonsági zóna gépjárművek behajtását megakadályozó határvonalára, hacsak a tervezett ( de az előzőekben már formai szempontból kritizált ) gyalogos rámpákat nem tekintjük ilyen rendszer részének. Ugyanígy nem tervezte meg a belső biztonsági zóna határának állandó lezárását, ennek módját és a hozzátartozó jelzőrendszert.
A pályázat közlekedési szempontból alaposan kidolgozott. Itt is megemlítjük az átgondolt gyalogos kapcsolatokat, kerékpár utat és a dunai kivezetéseket. Az Alkotmány utca felőli garázs lehajtó megfelelő, de az Akadémia utca felöli ki-behajtás eltúlzott, forgalomtechnikai megoldása vitatható.
A közmű kiváltásokkal kellő mértékben foglalkozik, mindenre kiterjedően megoldja a közművesítés kérdéseit.
A pályaművet a Bírálóbizottság részeredményei alapján 1.5 millió Ft összegű kiemelt megvételben részesítette.