Lantos Múzeum Pécs – Györgyi Ábel különdíjas pályaműve
"Lantos munkássága térben is megvalósítható" állítja az MMA ötletpályázatára benyújtott pályaművében Györgyi Ábel. A pályázati kötöttségeket hátrahagyva és az eredeti koncepciót továbbgondolva egy bejárható festményt alkotott a pályamű tervezője.
Alapgondolat
A festészet és az építészet közötti összefüggések sokszor nem egyértelműek, de Lantos Ferenc munkássága inspirációt jelenthet a mai kor építésze számára is. A festményeire jellemző geometrikus formakarakter és organikus formakapcsolat térben is megvalósítható. A terv kísérletet tesz a festővászonból kilépve egy háromdimenziós kép megvalósítására, Lantos munkásságát és elveit alapul véve.
Szerkesztési elvek
Lantos festészetének legfontosabb szerkesztési szabályait végigkövetve izgalmas téri struktúrákhoz juthatunk. Képei többségének alapja egy négyzetháló, aminek az átlói mentén való szeleteléssel formavariációkat hoz létre. Ugyanezzel a módszerrel, ám egy térbeli hálót használva mi is létrehozhatunk különböző alaptípusokat.
Ezen variációk összekapcsolásával nagyobb egységeket képezhetünk, melyek összessége egy háromdimenziós képet alkot. Ahogy Lantos esetében ez jelentette a képek alapját, úgy térben is ez adja az épület alapstruktúráját.
Belső kialakítás
A rendszer az épület belsejében is megjelenik, érdekes kristályszerű képződmények formájában. Lantos számára kiemelten fontos volt a kör motívum, mely az alapot átszőve teszi teljessé festményeit. Az épületnél hasonló módon gondolkodva az íves lépcsők és liftek fonják és metszik át a térbeli rendszert, ezzel egy bejárható képet létrehozva.
Az épület földszint feletti része így egy olyan kiállítótérré válik, ami túlmutat a funkcionális szükségleteken. Egyedi élményt ad a látogatóknak, akik a földszintre belépve már bepillantást nyerhetnek a fejük fölött húzódó izgalmas téri játékba. A kiszolgáló funkciók a pinceszinten kaptak helyet.
Külső megjelenés
Az épület színvilága is Lantos festményeit vizsgálva született meg. A festő nem félt az élénk színek használatától, melyeket többször is fehérrel és feketével egészített ki. Az épületnél hasonló módszerrel lett hat szín kiválasztva. A fehér és a fekete mellett piros, zöld, kék, és narancsszínű egységekből áll az épület. Két egyforma színű „kristály" sosem érintkezik egymással.
A múzeum több helyen is megnyílik a külvilág felé. A rendszerhez igazodó szilánkszerű nyílások izgalmas ki- és belátást biztosítanak a látogatóknak. Az épület magassági méretei miatt a felsőbb részekről a Mecsek vonulata is látható, ami Lantos számára a természettel való kapcsolat egyik fontos elemét jelentette.
Mivel a pécsi helyszínt két oldalról nagy forgalmú utak határolják, és a környező épületek sem karakteresek, így az épület jellegzetes formálásával új identitást ad a területnek. A múzeum környezetének kialakítása az épület szerkesztéséhez hasonlóan, de kevésbé hangsúlyosan, finom térplasztikaként jelenik meg.
Györgyi Ábel