Magyarországon eddig ismeretlen útépítési technológiát mutattak be Veszprémben
Május 24-én mutatták be a gyakorlatban a hazánkban eddig ismeretlen térkövező technológiát. Így épül az első egy kilométeres szakasz a veszprémi állatkert és a körgyűrű között, 130 millió forint értékben. A Holcim Hungária Zrt. a bemutatóval egybekötött konferencia főszponzora, valamint szerepet vállalt a veszprémi és Veszprém-környéki vállalkozók összefogásában, mely lehetővé teszi az új közút megépítését.
Május 24-én mutatták be a gyakorlatban a hazánkban eddig ismeretlen térkövező technológiát. Így épül az első egy kilométeres szakasz a veszprémi állatkert és a körgyűrű között, 130 millió forint értékben. A Holcim Hungária Zrt. a bemutatóval egybekötött konferencia főszponzora, valamint szerepet vállalt a veszprémi és Veszprém-környéki vállalkozók összefogásában, mely lehetővé teszi az új közút megépítését.
A „Gördülő kövek" című konferencián dr. Schváb János okl. építőmérnök, szakmérnök, egyetemi doktor, a MAÚT Építési Koordinációs Bizottságának vezetője, Tárczy László útépítő mérnök, a Reformút Kft. ügyvezetője, az Útügyi Világszövetség magyarországi delegáltja, valamint Barabás Árpád, a Barabás Téglakő Kft. ügyvezető igazgatója ismertették a technológia társadalmi és gazdasági előnyeit és eloszlatták az eljárást övező tévhiteket. A Holcim részt vett a szakmai napok megszervezésében, ahol a technológia bemutatása mellett szó esett a köztéri burkolatok szabályozásáról valamint a térkő helyes gyakorlati alkalmazásáról, konkrét megoldásokról is.
Az előadások a közúti közlekedés pályaszerkezeteivel, az eltérő pályaszerkezet típusok funkcióra tervezésével, valamint a térkő felhasználási lehetőségeivel foglalkozrak. Nemzetközi kitekintésen keresztül, a hazai Útügyi Műszaki Előírás ismérveit bemutatva, kiemelten hívták fel a figyelmet azokra a határokra, amelyekről nem szabad elfeledkezni, illetve nem szabad tudatosan figyelmen kívül hagyni a térkő burkolatok betervezése és építése során.
Térkő a gyalogos utakon, kerékpár utakon, közösségi tereken, térkő a gyalogutakon, öko burkolatok helye és szerepe. Tervezés-építés-üzemeltetés alapvető követelményei a térkő burkolatoknál.
A konferencia különlegessége volt, hogy a meghívott szakemberek részesei lehettek egy közös útépítésnek, az új térkő terítőgép első Magyarországi bemutatkozása során. Az új eljárás lényege, hogy a térkövet egy gép „szőnyegként" teríti az útfelületre gyorsan, kényelmesen és megfizethetően. „Olyan technológiát hoztunk létre, amely napi 300 és 500 négyzetméter kő lerakását teszi lehetővé mindössze öt fő kezelőszemélyzet részvételével" – emelte ki Barabás Árpád, a Barabás Téglakő Kft. ügyvezető igazgatója. A konferencia szervezői szerint a térkő esetében terítőgép segítségével a lakóövezeti útépítési költség körülbelül húsz százalékkal csökken, a fenntartása pedig töredéke lesz az eddiginek. Az út terhelhetőségét pedig az alapozás minősége határozza meg. A fedőréteg - aszfalt, térkő vagy téglakő - nem befolyásolja azt.
Lányi András
10:51
a technológiát ismertük, mindössze eddig nem volt ilyen térkő-terítő gép az országban... már van.