Épületek/Középület

Megarepülőteret tervez Pekingbe Zaha Hadid

1/3

Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com

?>
Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com
?>
Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com
?>
Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com
1/3

Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com

Megarepülőteret tervez Pekingbe Zaha Hadid
Épületek/Középület

Megarepülőteret tervez Pekingbe Zaha Hadid

2015.04.14. 06:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Peking

Építészek, alkotók:
Zaha Hadid (1950-2016)

Vélemények:
1

Dosszié:

Az épülettervezés jóformán minden területén sajátos formavilágával jelen levő Pritzker-díjas Zaha Hadid, most a francia ADPI irodával közösen a világ legnagyobb repülőtéri terminálépület létrehozásába vágott bele.

Norman Foster által fémjelzett Foster + Partners a 2008-as nyári olimpiai játékokra építette meg a pekingi Capital nemzetközi repülőtér 3-as terminálját, ami akkor a világ legnagyobb ilyen funkciójú, egy időben megépült épülete volt. Most ezt a rekordot kívánja túlszárnyalni a francia ADPI vezető repülőtér tervező cég, amely 2011-ben nyert tendert a kínai főváros új repülőterének megtervezésére. Az ADPI pedig felkérte Zaha Hadid Prizker-díjas építészt, hogy együtt valósítsák meg az új, rekordméretűnek szánt repülőtéri terminált.

Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com
1/3
Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com

A Pekingtől északra fekvő, évi 86 millió utast fogadó Capital Repülőtér a világ második legforgalmasabb légikikötője, fejlesztése légi irányítás szempontjából problémás lenne, ezért döntöttek a forgalom megosztásáról és egy új repülőtér építéséről. A várostól délre megvalósuló, egyelőre ideiglenesen Daxingnak nevezett repülőtér Hadid-féle központi terminálépületébe évi 45 millió utast várnak. A tervek szerint a terminál belső tere, amennyire lehet flexibilis kialakítású lesz, így az könnyebben tud igazodni a változó utasforgalomhoz és igényekhez. A 2018-ra megnyíló, idővel 75 millió utasra kalibrált új repülőtér egyben kiemelt közlekedési csomópont is lesz, nem csak a főváros, hanem a körülötte fekvő, gazdaságilag egyre erősödő régió számára is kaput nyit, több autópálya mellett számos helyi és nagysebességű vonat is itt találkozik majd. 

Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com
3/3
Daxing Repülőtér terve, Peking. Forrás: www.dezeen.com

Hadid számtalan épülettípust tervezett – jelenleg például két stadionja, a tokióiak által hevesen kritizált Japán Nemzeti, illetve a katari luxusstadion áll építés alatt –, de repülőteret még nem épített. Korábban egy zágrábi terve elbukott, így a pekingi megaterv komoly kihívás lesz a Pritzker zsűri által állandó kísérletezőnek, folyamatosan megújuló formákkal előrukkolónak tartott Hadid irodája számára.

Bán Dávid

 

Vélemények (1)
Pirx pilóta
2015.04.15.
06:50

túl azon, hogy mit gondolok a "sztárépítészek" Kínába meg Dubaiba tojt gigantikus lázálmairól, a jó öreg Zaha mintha kissé kifutott volna az eredeti gondolatokból... nem tudom elhessegetni a gondolatot, hogy valahol már láttunk felszálló madár alakú repülőteret...(:

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk