építészet : környezet : innováció

Megnyílt a 12. Velencei Építészeti Biennálé magyar kiállítása

A magyar pavilon kiállítását nagy várakozás előzte meg, a megnyitóra is szép számú közönség gyűlt egybe, hogy elsőként láthassa Ferencz Marcel és Wesselényi-Garay Andor munkáját, a "BORDERLINE Architecture"-t.

A kiállítást Dr. Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkára nyitotta meg, majd Dr. Magyar Péter, a Kansas Állami Egyetem Éptészkarának professzora osztotta meg gondolatait a közönséggel angol nyelven. A pavilonba belépve, a mennyezetről egyenként felfüggesztve húszezer ceruza és sűrű vonalháló fogadta a látogatókat. A falakra vetített videókat ezen a vonalerdőn keresztül lehet látni, a látogatók mozgása által keletkező dinamikus tér és a mozgóképek interferenciája pillanatok alatt különös hangulatot teremt. A tér egyszerre sejtelmes, bonyolult és rendezett. A telepített erdők párhuzamos fatörzseire emlékeztető perspektíván átszűrődnek a falakra vetített, rajzolást rögzítő videók. Ezek finom zörejei, maszatolásai, belső hangjai pedig kellőképpen rásegítenek a külvilágból beérkező látogató meditatív állapotba hangolására.

 

 
Dr. Kálnoki-Gyöngyössy Márton, Dr. Magyar Péter, Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel
A magyar pavilon megnyitója a Velencei Építészeti Biennálén
A magyar pavilon megnyitója a Velencei Építészeti Biennálén
A megnyitó közönsége
A megnyitó közönsége
Megnyílik a pavilon

 

A pavilont adott útvonalon kell bejárni, a bejárás irányának fontos dramaturgiai szerepe van. Az első térrészlet a hangolás, a második - a hosszú folyosó - a perspektíva, illetve az ebből nyíló, kézi rajzokat kiállító, napfényes, világos térrészek a leképezés terei. A harmadik térszegmes pedig - ami egyben a pavilonba készült, építészek kézi rajzhoz való viszonyát elemző dokumentumfilm bemutatási helye is - az értelmezés tere. A Biennálé forgatagából és információsűrűségéből ide belépve, ez a tudatosan monokrómban tartott, furcsa, fekete-fehér térsor lelassítja az embert, ezen nem lehet csak úgy átrohanni. A fekete-fehérből egyedül az apszisban elhelyezett, megszámolhatatlan mennyiségű színes ceruza válik ki. A fizikai akadályként is működó vonalerdő gondolati elmélyülést, a figyelem irányítását szolgálja. Az installáció fizikai megvalósítása és gondolati célja így ugyanabba az irányba mutatva tökéletes egységet alkot.

 

 
Magyar pavilon belső tér
Magyar pavilon belső tér
Magyar pavilon belső tér
Magyar pavilon belső tér
Magyar pavilon belső tér
Magyar pavilon belső tér

 

Titkos informátorainkkal beszélgetve, meg más pavilonok alkotóit is kérdezgetve a magyar pavilon osztatlan siker, mindenkinek tetszik. Reménykedhetünk, hogy olyanoknak is, akik esetleg díjak odaitélésében döntenek, de ha nem is kap arany oroszlánt itt Velencében, a hazai szakmai közösség díját mindenképpen kiérdemeli. A pavilonbelsőben tett sétánkról rövid videót is késztettünk, ami hamarosan itt az epiteszforum.hu-n is elérhető lesz.

szöveg és fotó: Pásztor Erika Katalina

6 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »