Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig Építészfesztivál 2023 Early Bird jegyértékesítés május 25-ig
Helyek

Megnyílt az I. Lisszaboni Építészeti Triennále

1/35

?>
?>
José Mateus
?>
Paulo Martins Barata es José Mateus, a konferencia és a kiállitás szervezői
?>
megnyitobeszed: Francisco Nunes Correia, miniszter
?>
Yehuda Safran, Gerrit Confurius, João Luís Ferreira
?>
João Luís Carrilho da Graça, JLCG Arch., Lisszabon
?>
Thom Mayne, Morphosis, Santa Monica
?>
Elizabeth Diller, Diller and Scofidio + Renfro, New York
?>
Francisco Mangado, epitesz, Pamplona
?>
Kurt W. Forster, Bjarke Ingels, Manuel Graça Dias, Emilio Tuñón
?>
 Kengo Kuma, Kengo Kuma Associates, Tokyo
?>
Eduardo Souto de Moura, Souto Moura Arch., Porto
?>
?>
A nemzetközi kiállítás helyszíne: Siza Portugal pavilonja
?>
?>
José Mateus, a Triennale főkurátora megnyitja a kiállítást
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
Zene és épitészet – Bernardo Sassetti 6 órás koncertje közben a Siza pavilon patiojában
?>
1/35

Megnyílt az I. Lisszaboni Építészeti Triennále
Helyek

Megnyílt az I. Lisszaboni Építészeti Triennále

2007.06.07. 11:20

Már csak a nagyszámú angolszász résztvevő miatt is érdemes volt figyelni az egyéb országokból érkező előadókra, akik közül két nevet mindenképp ki kell emelni: a három nap legjobban felépített előadásait Bjarke Ingelstől (Koppenhága) és Kengo Kumatól (Tokyo) hallottuk. Sz. Szilágyi Gábor és Cser Brigitta helyszíni beszámolója

Sz. Szilágyi Gábor és Cser Brigitta helyszíni beszámolója

 

Múlt héten háromnapos nemzetközi konferenciával és egy nemzetközi urbanisztikai kiállítással megnyílt az I. Lisszaboni Építészeti Triennále. A konferencia lényegében a meghirdetett programot követte, a jól szervezett és professzionálisan felépített előadásokat csak néhány esetben kellett átszervezni. Erre adott okot Zaha Hadid távolmaradása, és más okból keltett csalódást az utolsóként szót kapó Jan Kaplincky, aki a meghirdetett témát figyelmen kívül hagyva, sajátos stílusban mutatta be portfólióját.


E két esetet leszámítva azonban a program minden tekintetben izgalmas és érdekes volt. Az előadások és a szervezés gördülékenyen zajlott, a szervezők mindenre odafigyeltek, amit a közönség a kitartó jelenlétével és figyelmével viszonzott: a Teatro Camões nyolcszáz férőhelyes nézőterén a három napon át végig teltház volt.


 


A konferenciát Paulo Martins Barata, a PROMONTORIO Architects vezetője szervezte, és Francisco Nunes Correia a környezetért, területrendezésért és regionális fejlesztésért felelős miniszter, illetve José Mateus (ARX Portugal), a triennále főkurátora és Paulo Martins Barata nyitottak meg. A konferencia a meghívott résztvevőkkel és a portugál előadók folyamatos jelenlétével egyértelműen a portugál építészet nemzetközi kontextusait kereste, és azt elsősorban az angolszász építészeti diskurzusban találta meg. Erre utal a jelentős számú amerikai és angol előadó jelenléte (Thom Mayne, Saskia Sassen, Jamie Fobert, Mark Wigley, Stephen Bates, (eredetileg Zaha Hadid Londonból), Rodolfo Machado a Harvardról, Elizabeth Diller, Kurt W. Forster, Jan Kaplicky Londonból). Ezen előadók közül külön említést érdemel az Elizabeth Diller (New York) által bemutatott New York-i High Line projekt.

 


 

Már csak a nagyszámú angolszász résztvevő miatt is érdemes volt figyelni az egyéb országokból érkező előadókra, akik közül két nevet mindenképp ki kell emelni: a három nap legjobban felépített előadásait Bjarke Ingelstől (Koppenhága) és Kengo Kumatól (Tokyo) hallottuk.

 

 


A nemzetközi urbanisztikai kiállítás május 31-i megnyitására is jelentős számú érdeklődő jött el. Álvaro Siza Portugál pavilonjának két emeletét parazita módjára benövő, és még a feszített betonponyva alá is kifutó kiállításon a konferencián látott anyagok egy része köszönt vissza, a kiállító országok jó része (nem lévén a konferencián előadójuk) pedig a korábban is már meghirdetett projektjeit mutatta be.

 
A kiállítás kék színű installációja egyszerre identikus és nemzetközi: felidézi a portugál csempefestés (azulejo) hagyományosan kék színét, egyben Portugália közelgő Európai Uniós elnökségére is utal.

Az elkövetkező napokban-hetekben Lisszabonban folyamatosan nyílnak az újabb kiállítások, és sor kerül újabb rendezvényekre is a triennále Urban Voids témájához kapcsolódva. Eddig június 2-án Portugália legjelentősebbnek tartott zongoristája, Bernardo Sassetti tartott hatórás maratoni jazzimprovizációt Siza pavilonjának patiojában az Építészet és zene téma keretében, pénteken, június 8-án pedig Mário Laghina legújabb CD-jét mutatják be, ugyancsak a triennále keretében. A megnyitóra a triennále teljes anyagát bemutató 420. oldalas katalógus is megjelent.

Portugália az eddig látottakkal azt bizonyította, hogy képes világszínvonalon megszervezni és elindítani egy több helyszínből álló, két hónapon át tartó építészeti fesztivált. Egyvalamire azonban mi is büszkék lehetünk már most: a konferencián az egyes országok közül Magyarországról akkreditáltak és jöttek el a legtöbben. És ez – a legjobb értelemben véve – még a szervezőknek is szemet szúrt ...

 

 

fotó: Flanek Péter és Péterfi Anna

támogató: Sonae Sierra
www.sonaesierra.com

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

GANZ-MÁVAG KOLÓNIA// Egy hely + Építészfórum

2023.05.23. 15:51
9

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

Nézőpontok/Történet

TORNALJA // Rejtett Kincsek

2023.05.04. 17:21
9

A felvidéki magyar emlékekkel foglalkozó izgalmas sorozat ezúttal a Gömör síkvidéki részén elterülő település református templomát mutatja be. Bár az épület klasszicista tornyával tűnik ki először, hamar megmutatkoznak középkori múltjára utaló karakterei is, de a reformáció és ellenreformáció történelmi eseményeit átélt belsőtér is feltárja évszázadokig visszanyúló múltját. A Rejtett Kincsek következő részének helyszíne: Tornalja.

A felvidéki magyar emlékekkel foglalkozó izgalmas sorozat ezúttal a Gömör síkvidéki részén elterülő település református templomát mutatja be. Bár az épület klasszicista tornyával tűnik ki először, hamar megmutatkoznak középkori múltjára utaló karakterei is, de a reformáció és ellenreformáció történelmi eseményeit átélt belsőtér is feltárja évszázadokig visszanyúló múltját. A Rejtett Kincsek következő részének helyszíne: Tornalja.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk