Épületek/Irodaépület

Megnyugvás a szemnek

1/22

Utcakép - fotó: China Tibor

Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

Homlokzati részlet - fotó: China Tibor

Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér

Belső átrium - fotó: Lukács Tihamér

Belső közlekedő mag - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: Lukács Tihamér

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Belső udvar - fotó: China Tibor

Belső udvar - fotó: China Tibor

Lakásbelső - fotó: Lukács Tihamér

Lakás belső udvara - fotó: Lukács Tihamér

Lakás utcai loggiája - fotó: Lukács Tihamér

Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér

Fürdőszoba kilátással - fotó: Lukács Tihamér

Belső udvari homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

1. emeleti alaprajz

Helyszínrajz

Homlokzati részlet - fotó: China Tibor

?>
Utcakép - fotó: China Tibor
?>
Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér
?>
Homlokzati részlet - fotó: China Tibor
?>
Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér
?>
Belső átrium - fotó: Lukács Tihamér
?>
Belső közlekedő mag - fotó: China Tibor
?>
Felülvilágító - fotó: China Tibor
?>
Felülvilágító - fotó: Lukács Tihamér
?>
Felülvilágító - fotó: China Tibor
?>
Felülvilágító - fotó: China Tibor
?>
Belső udvar - fotó: China Tibor
?>
Belső udvar - fotó: China Tibor
?>
Lakásbelső - fotó: Lukács Tihamér
?>
Lakás belső udvara - fotó: Lukács Tihamér
?>
Lakás utcai loggiája - fotó: Lukács Tihamér
?>
Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér
?>
Fürdőszoba kilátással - fotó: Lukács Tihamér
?>
Belső udvari homlokzat - fotó: Lukács Tihamér
?>
Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér
?>
1. emeleti alaprajz
?>
Helyszínrajz
?>
Homlokzati részlet - fotó: China Tibor
1/22

Utcakép - fotó: China Tibor

Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

Homlokzati részlet - fotó: China Tibor

Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér

Belső átrium - fotó: Lukács Tihamér

Belső közlekedő mag - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: Lukács Tihamér

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Felülvilágító - fotó: China Tibor

Belső udvar - fotó: China Tibor

Belső udvar - fotó: China Tibor

Lakásbelső - fotó: Lukács Tihamér

Lakás belső udvara - fotó: Lukács Tihamér

Lakás utcai loggiája - fotó: Lukács Tihamér

Homlokzati részlet - fotó: Lukács Tihamér

Fürdőszoba kilátással - fotó: Lukács Tihamér

Belső udvari homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

Csapó utcai homlokzat - fotó: Lukács Tihamér

1. emeleti alaprajz

Helyszínrajz

Homlokzati részlet - fotó: China Tibor

Megnyugvás a szemnek
Épületek/Irodaépület

Megnyugvás a szemnek

2013.10.18. 12:50

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
China Tibor

Stáblista

építész munkatárs: Tamás Attila
szerkezettervező: Horváth Zoltán - Trigon Fortis Kft.
szerkezettervező munkatárs: Vadai Zsolt
gépész tervező:Sörös Zoltán - Ép-energ Kft.
elektromos tervező: Deli Attila
közlekedés: Tarcsai László - Viaterv KKt.
kivitelező: Barna Bau Építőipari Kft.

Letölthető dokumentumok:

Meglehetősen vegyes képet mutat az a debreceni belvárosi csomópont, amely mellé China Tibor tervezett iroda- és lakófunkciójú épületet. A belső kerttel és átriummal is rendelkező épület tömegével és felületeivel igyekszik nyugalmat teremteni a vizuálisan és forgalmi szempontból is túlterhelt környezetben.

Helyszín

A város urbanisztikai feszültséggel terhelt helye, egy időben és térben is többrétegű belvárosi csomópont - a Csapó-Rákóczi utcák kereszteződése. A feszültséget az okozza, hogy a négy sarok mindegyike magán hordozza a létesítés korának nem kizárólag építészeti értelemben vett sajátosságait, melynek eredményeképpen karakterében nagyon eltérő, de nyugodtan mondhatjuk egymáshoz képest diszharmonikus elemek „békés (?) együttélése" valósult meg. Ezen hely egyik házának közvetlen szomszédságában helyezkedik el az új irodaépület.

Helyszínrajz
21/22
Helyszínrajz

A sarok egyik eleme a tízemeletes nagypaneles építési móddal megvalósított lakóépület, - mely alatt egyedi, rovátkolt paneles homlokzati architekturájú, üzleteket magába foglaló lepényépület található-, a 70-es években készült el állami beruházásban. Ez akkoriban és azután sok éven, évtizeden keresztül uralta ezt a fontos városi kereszteződést, magasságánál és tömegénél fogva.

A Fórum bevásárlóközpont tömbnyi méretű, utcaszakasz hosszúságú épülete, más nagyságrendi dimenzióban jár. A sarokra tervezett, máig be nem lakott Latinovits Színház létesítése miatt szükséges magasság és térfogat, valamint a belső közel kétszáz méter hosszúságú belső bevásárló utca és az arra települő üzletek miatt a tízemeletes paneles épület is jelentéktelenné vált. Az épület megléte óta a Rákóczi utca ezen oldalán a gyalogos közlekedés gyakorlatilag értelmetlenné vált, nem is látni az épület mellett sétálókat, ami egy városközpontot határoló utca esetében vitatható eredmény. De ez nem csak építészeti kérdés, hanem urbanisztikai és várospolitikai is. A sarok negyedik eleme a II. világháború viharaiban tornyát vesztett - tégla architektúrájú - vegyipari szakközépiskola, melynek épületét Borsos József építész Debrecen egykori főmérnöke a debreceni ravatalozó és az egyetemi templom és sok más jellegzetes épület tervezője alkotta.

1. emeleti alaprajz
20/22
1. emeleti alaprajz

A nagypaneles épülettel azonos tervező alkotása az erőteljes tetőidommal rendelkező többlakásos lakóépület, földszintjén üzletekkel, mely a késő 90-es évek jellegzetes társasház-építési lázában foganva több lakást foglal magába, mint amennyi gépjármű a telken elhelyezhető lett volna ideális esetben, így a lakóépületnek gyakorlatilag nincsen belső zöldfelülete. Építészeti értelemben is magán hordozza az akkori közízléssel találkozó formavilágot és anyaghasználatot. Az épület sajnos az első emelettől kezdve jelentősen visszahúzásra került az utcai telekhatárhoz képest, ami a zártsorúsításra való szabályozási törekvés miatt magában hordozta a tűzfal megjelenését.

Ezen épület mellett helyezkedik el az új, - jelen írás tárgyát képező - irodaépület. A jobb oldali szomszédos épület a volt „kisruhagyár" területére esik, amelyet a 90-es évek közepén terveztek át karakteresen homlokzatilag. Néhány éve ismét átalakult az épület és akkor egy újabb homlokzati „vérfrissítésen" esett túl, melynek eredménye egy igen semleges megjelenés lett, ami ma látható.

Utcakép - fotó: China Tibor
1/22
Utcakép - fotó: China Tibor

Épület

Az épület telekhatáraira szervezett merőleges koordináta rendszer adta meg a szerkezet rendszerét, melyből egy, az utcától hegyesszögben elforduló szabályos alaptömeg alakult ki. Ebben a rendszerben alakult ki az épület belső közlekedőmagja, ami egy átriumos rendszerű udvart rejt. Innen nyílnak hosszanti oldalon az irodák, arra merőlegesen a közlekedő egyik végén a szociális részek, másik végén a vertikális közlekedő mag.

A telek Csapó utcai furcsa kitüremkedése, ami rátakar a szomszédos lakóházra az épület formájában is megjelenik. Erre a részre kerültek a kiemelt – vezetői – irodák, melyek félszinttel függőlegesen eltolva semleges elválasztó elemként zárják el az épületet a szomszédos - utcafronttól erőteljesen visszahúzott tömegű – mozgalmas tetőzetű lakóháztól. A hely adottságai - áthelyezve a formaképzés logikájába - azt a végeredményt adták, hogy tömegalakításában inkább hagyományos formájú, magastetős épület valósuljon meg.

Felülvilágító - fotó: Lukács Tihamér
8/22
Felülvilágító - fotó: Lukács Tihamér

Ami még fontos elv volt a tervezés során, hogy egy olyan visszafogott megjelenésű épület kerüljön erre a helyszínre, ami hatásában csillapíthatja az utcakép hektikusságát. Törekvés volt ugyanakkor az is, hogy legyenek olyan rejtett – nem azonnal feltárulkozó – elemei is, amelyek csak némi szemlélődés után mutatkozzanak meg. Ennek teljesíthetősége a funkcióval összefüggésben szinte automatikusan adódott. Az épület alapvetően irodaház, viszont a legfelső szinten két magas presztízsű lakás alakult ki. Mivel a lakás alapterületi igénye kisebb volt, mint az irodáé, így lehetőség nyílt terasz/loggia kialakítására, amire egyébiránt erőteljes igény is jelentkezett a beruházó részéről.

A terasz létrejötte, az azt lefedő üvegtető annak szerkezete alulról – az utcai járdaszintről - nézve ad plusz látványelemet. Ugyanígy tesz az utca fölé lapszerűen kibillentett főhomlokzati sík, melynek városközpont felőli „oldalhomlokzatán" lehetőség nyílt – építés közben történt tervmódosítás után – ablakokat nyitni, így az irodákból és a harmadik emeleti terasztól a város belsejébe való rálátás lehetőségét megteremteni, a kedvezőbb utcakép kialakulása mellett. A hátsó - északi - homlokzat esetében a fény minél nagyobb felületen történő beengedésére törekedtünk, a funkcionálisan különböző épületrészek felületen megjelenő differenciálása mellett.

Belső udvar - fotó: China Tibor
11/22
Belső udvar - fotó: China Tibor

A belső tér képzése során fontos volt az áttekintető, azonnal megérthető rend. Az utcai „cívis" zártsággal ellentétben, itt egy más karakterű, - határozott vonalakkal lehatárolt - nyitott, transzparenciát sugárzó hangulat megteremtése volt a cél. Ezt keret nélküli üvegszerkezetű korlátokkal, térelválasztásokkal igyekeztünk elérni. A lakószint belső udvarának padozatából kiemelkedő felülvilágítója fénykútként működve deríti borult napokon is a közlekedő teret, szükségtelenné téve a napközbeni világítást. Az üvegkorlátok alsó részét - a födémmezőt és a kör alakú rögzítési pontokat rejtve – tükörüveg felület takarja, így teremt a térben szokatlan hatású reflexiókat.

Lakásbelső - fotó: Lukács Tihamér
13/22
Lakásbelső - fotó: Lukács Tihamér

A homlokzatképzés során a normál anyaghasználatok domináltak. Egy szokásostól eltérő struktúra jelenik meg: az ablakokat sávként összekötő vakolatmező. Itt kísérletezés, mintafelületek elkészítése és vizsgálata után szögekkel televert deszkalappal való fésűszerű lehúzással alakult ki a kívánt durvább textúrájú felület, Ezt csak az első réteg nemesvakolatra felvitt plusz rétegben sikerült megvalósítani, a ma szokásos vakolatok minimális - néhány milliméteres - rétegvastagsága miatt.

Az épület megvalósulása egy kivételesen harmonikus megrendelői-kivitelezői-tervezői együttműködés folyamat eredménye, melyben szerencsére éppen a megrendelő személye volt a terv és a minőség elsődlegességnek biztosítéka.

Debrecen 2013. október 16.

China Tibor

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.