Közélet, hírek

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?

1/5

?>
?>
A NIF nyomvonala
?>
Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva
?>
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
?>
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
1/5

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?
Közélet, hírek

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?

2019.07.10. 05:52

Az az optimista változat, hogy megmenekült a Kiserdő, egyelőre arról tudnak beszámolni, hogy leálltak a tervezés Kiserdőt érintő szakaszával, más útvonalról nem született döntés – árulta el az Építészfórumnak Balogh Samu Márton várostervező, akivel a civilek által javasolt alternatív útvonalakról kérdeztük.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Fegyverneky Sándor a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját úgy nyilatkozott egy egyeztetésen a Kiserdővédők és a Wekerle Társaskör képviselőinek, hogy a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén méghozzá a lakossági tiltakozás hatására. Balogh Samu Márton várostervezőt kérdeztük arról, mit jelent ez a gyakorlatban, illetve, hogy milyen alternatív útvonaljavaslatai vannak a civieleknek.

A NIF nyomvonala
2/5
A NIF nyomvonala



A Kiserdőt is érintő útvonalterv gyakorlatilag két tervezett híd és két tervezett körút összekeveréséből született – mondja Balgoh Samu Márton a Kiserdőn átvezető útvonal hátteréről. A két híd az úgy nevezett Galvani híd – amely a Galvani út vonalában kötné össze Dél-Budát, Észak-Csepelt és Dél-Pestet – és az Albertfalvai híd. Az eredeti tervek arról szóltak, hogy előbb a sűrűbben lakott területeket összekötő Albertfalvai híd fog megépülni – ehhez csatlakozott volna a Határ út menti, a Kiserdőt is érintő körút – azonban az olimpiai pályázathoz kapcsolódóan kettőt is előrébb lépett a Galvani híd a tervezett budapesti hidak sorrendjében, hiszen az Aquincumit is megelőzte. Az olimpiai pályázatot lefújták, a Galvani híd megépítéséről szóló döntés viszont életben maradt. Hogy legyen még egy csavar a történetben – és a tervezett útvonalban – a Galvani híd forgalmát az Albertfalvai hídhoz tartozó külső körúttal kötnék össze, a Galvani híd vonalában meghosszabított út az eredeti tervek szerint a Ferencvárosi rendezőpályaudvar keresztezésével az Ecseri úthoz csatlakozna és az Albertfalvai híd forgalma menne a Határ útra.

Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva
3/5
Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva



Az új tervek azonban – alighanem a pályaudvar kikerülése miatt – a Galvani hídról az Illatos úton át a Határ útra vezető nyomvonalával számolnak. Balogh Samu Márton szerint egy másodlagos fontosságú híd kedvéért vágnának ki 1800 fát feleslegesen.

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
4/5
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével



A „Van más út!" kampány, amely a Kiserdő megvédésére jött létre ezért több, alternatív útvonalat is kidolgozott, ezek között van olyan, amely a Galvani híd megépítésétől függetlenül is megvalósítható, továbbá olyan, amely a Galvani hídhoz kapcsolódó eredeti terveket preferálja – azaz átvinni a forgalmat a Ferencvárosi rendezőpályaudvar alatt – a két, eredetileg össze nem tartozó fejlesztésből összegyúrt „öszvérmegoldás" helyett. Más megoldások azzal számolnak, hogy beruházó ragaszkodik a pályaudvar elkerüléséhez, ezért a Gyáli úti meglévő, illetve több, az ipari területen átvezető – a Kiserdőt azonban kikerülő – nyomvonalt is kidolgoztak. Utóbbi alternatívákkal kapcsolatban merül fel gyakran, hogy feleslegesen kanyarogna az út, amiben van is némi igazság, a kanyar azonban pont a NIF-nek a pályaudvart délről elkerülő elképzeléséből származik, amely miatt rávezetnék a Galvani híd forgalmát az eredetileg az Albertfalvai hídhoz tervezett külső körút nyomvonalára. A civilek elképzelése tehát közelebb áll az eredeti tervekhez, hiszen visszakanyarodna az eredeti és ésszerű útvonalra.

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
5/5
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével



Az, hogy a a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén nem jelent sokat addig, amíg a Kiserdő előtti szakasz a Kiserdőig ér, az utána következő pedig onnan kezdődik – szögezte le Balogh Samu Márton.

Fotók: Van más út! Az alternatíva: fák a Kiserdőben, nyugalom a Határ úton

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk