Közélet, hírek

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?

1/5

A NIF nyomvonala

Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével

?>
?>
A NIF nyomvonala
?>
Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva
?>
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
?>
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
1/5

A NIF nyomvonala

Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?
Közélet, hírek

Mégsem menekült meg a Határ úti Kiserdő?

2019.07.10. 05:52

Az az optimista változat, hogy megmenekült a Kiserdő, egyelőre arról tudnak beszámolni, hogy leálltak a tervezés Kiserdőt érintő szakaszával, más útvonalról nem született döntés – árulta el az Építészfórumnak Balogh Samu Márton várostervező, akivel a civilek által javasolt alternatív útvonalakról kérdeztük.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Fegyverneky Sándor a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját úgy nyilatkozott egy egyeztetésen a Kiserdővédők és a Wekerle Társaskör képviselőinek, hogy a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén méghozzá a lakossági tiltakozás hatására. Balogh Samu Márton várostervezőt kérdeztük arról, mit jelent ez a gyakorlatban, illetve, hogy milyen alternatív útvonaljavaslatai vannak a civieleknek.

A NIF nyomvonala
2/5
A NIF nyomvonala



A Kiserdőt is érintő útvonalterv gyakorlatilag két tervezett híd és két tervezett körút összekeveréséből született – mondja Balgoh Samu Márton a Kiserdőn átvezető útvonal hátteréről. A két híd az úgy nevezett Galvani híd – amely a Galvani út vonalában kötné össze Dél-Budát, Észak-Csepelt és Dél-Pestet – és az Albertfalvai híd. Az eredeti tervek arról szóltak, hogy előbb a sűrűbben lakott területeket összekötő Albertfalvai híd fog megépülni – ehhez csatlakozott volna a Határ út menti, a Kiserdőt is érintő körút – azonban az olimpiai pályázathoz kapcsolódóan kettőt is előrébb lépett a Galvani híd a tervezett budapesti hidak sorrendjében, hiszen az Aquincumit is megelőzte. Az olimpiai pályázatot lefújták, a Galvani híd megépítéséről szóló döntés viszont életben maradt. Hogy legyen még egy csavar a történetben – és a tervezett útvonalban – a Galvani híd forgalmát az Albertfalvai hídhoz tartozó külső körúttal kötnék össze, a Galvani híd vonalában meghosszabított út az eredeti tervek szerint a Ferencvárosi rendezőpályaudvar keresztezésével az Ecseri úthoz csatlakozna és az Albertfalvai híd forgalma menne a Határ útra.

Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva
3/5
Alternatívák a NIF nyomvonalával összehasonlítva



Az új tervek azonban – alighanem a pályaudvar kikerülése miatt – a Galvani hídról az Illatos úton át a Határ útra vezető nyomvonalával számolnak. Balogh Samu Márton szerint egy másodlagos fontosságú híd kedvéért vágnának ki 1800 fát feleslegesen.

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
4/5
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével



A „Van más út!" kampány, amely a Kiserdő megvédésére jött létre ezért több, alternatív útvonalat is kidolgozott, ezek között van olyan, amely a Galvani híd megépítésétől függetlenül is megvalósítható, továbbá olyan, amely a Galvani hídhoz kapcsolódó eredeti terveket preferálja – azaz átvinni a forgalmat a Ferencvárosi rendezőpályaudvar alatt – a két, eredetileg össze nem tartozó fejlesztésből összegyúrt „öszvérmegoldás" helyett. Más megoldások azzal számolnak, hogy beruházó ragaszkodik a pályaudvar elkerüléséhez, ezért a Gyáli úti meglévő, illetve több, az ipari területen átvezető – a Kiserdőt azonban kikerülő – nyomvonalt is kidolgoztak. Utóbbi alternatívákkal kapcsolatban merül fel gyakran, hogy feleslegesen kanyarogna az út, amiben van is némi igazság, a kanyar azonban pont a NIF-nek a pályaudvart délről elkerülő elképzeléséből származik, amely miatt rávezetnék a Galvani híd forgalmát az eredetileg az Albertfalvai hídhoz tervezett külső körút nyomvonalára. A civilek elképzelése tehát közelebb áll az eredeti tervekhez, hiszen visszakanyarodna az eredeti és ésszerű útvonalra.

Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével
5/5
Alternatívák a Ferencvárosi rendezőpályaudvar megkerülésével



Az, hogy a a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén nem jelent sokat addig, amíg a Kiserdő előtti szakasz a Kiserdőig ér, az utána következő pedig onnan kezdődik – szögezte le Balogh Samu Márton.

Fotók: Van más út! Az alternatíva: fák a Kiserdőben, nyugalom a Határ úton

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.